Til forsiden
Gæstebog
ForrigeSkrivNæste
Af LØD 25.07.2007 04:51
Meddelse til CSJ.

Jeg læste for et par år siden i et af FDM's motorblade at der kun er et enkelt køretøj med papagøjeplader registreret. En eller anden lastbil. Det er et par år siden.



I øvrigt vil jeg gerne sige tak for en fed side.

Venlig Hilsen Lars
Af Thomas Thorsen 22.07.2007 10:54
Til JB:

Enten var der et problem med databasen da du prøvede, eller også har du et teknisk problem som du må tale med biltorvet.dk om.

Jeg har ikke noget problem med at slå numre op.

Mvh
Thomas Thorsen
Af JB 22.07.2007 07:22
Hej,
Interessant og lærerig side. Her står mange spændende ting.

Jeg har et spørgsmål. Det har godt nok ikke noget med den her side at gøre, men når jeg går ind på http://www.biltorvet.dk/MinBil/MinBil.aspx og søger på en nummerplade, kommer der en fejlmeddelse frem. Den skriver noget med server fejl og en masse andet. Nogen der har prøvet det, og eventuelt ved, hvad jeg kan gøre for at få den side til at virke.
På forhånd tak.
Af Per Kjær 22.07.2007 05:21
Jeg synes det er fint med dit site med nummerplader, jeg har kun positivt at sige derom.

M.h.t. Jeg synes, det er noget svineri med statsafgiften på danske plader, se bare prisen på udenlandske plader
Af CSJ 21.07.2007 12:41
Jeg kan supplere med endnu et par papegøjeplader som efter al sandsynlighed kører endnu.

KB 50.256. Triangel lastbil, tilhører bryggeriet Tuborg, optræder nu og da ved div. træf.
ES 50.934 (Simca Intendante) og AX 83.699 (Ford A) begge hjemmehørende i Sigersted v. Ringsted.
JA 50.599. Opel Caravan P2, set under restaurering i Greve 1998.
YP 50.397. Opel Caravan A, Vejle, omtalt i dagspressen 2002.
AX 87.965. Ford A, tilhører oliehandler Kai Dige Bach.
AX 83.507. Ford A lastbil, set af pålidelig kilde til lastbiltræf i Silkeborg i år.
AB 19.202. Nimbus motorcykel.

Det er bemærkelsesværdigt at de 3 måske eneste endnu kørende centralregistrerede papegøjeplader til biler alle tilhører Ford A og alle har kombinationen AX, altså indregistreret i 70'erne efter at papegøjepladeordningern var afskaffet. Måske har man villet sikre sig et sæt papegøjeplader mens tid endnu var inden den mulighed bortfaldt.
Mvh. Carsten.
Af René koefoed 19.07.2007 16:51
Hej jeg har et spørgsmål Ved indførelsen af reflektive nummerplader i 1976 var grunden at det skulle varet mere sikker i mørket. eller hvem tog beslutnig.det kunne også varer for dyrt at produer maljenummerpladercer 1976 og hvor legede snakkede man om nye nummer plader i 1976.
Af René koefoed 19.07.2007 15:49
Hej. mange tak for spørgsmålet.så bliv jeg klogere, jeg har et spørgsmål til vi er snart någet til Z. når ZZ 59 er udkommet så har jeg hørt at man genbrug nummerplader vil man så også lavet om på nummer serien, for eksemple,DC60.000.DZ.75.999 det kan tage 40 år at komme igennem DC-til DZ.+ Gul firkant nummerplade DC 78 DC 87. for at udvides YV 20.xxx + Gul VK 88.xxx for de nummer man bruges flest af og de nummer man kun bruger få af gør nummer serien lille det er kun et forslag Håber du ved det .
Af Thomas Thorsen 19.07.2007 11:03
Til René Koefoed:

Der er et meget lille antal papegøjeplader tilbage (højst 50 mener jeg at jeg har læst for nogle år siden). De fleste biler på papegøjeplader blev omregistreret til sorte plader i begyndelsen af 1970'erne.

CE 50.900, PN 53.882 og ZA 52.953 er blandt de tilbageværende papegøjeplader.

Der er helt sikkert adskillige af de oprindeligt 10.000 biler med CB 78 000-87 999 tilbage.

Thomas Thorsen
Af René koefoed 19.07.2007 06:53
Hej. det er mange år siden at jeg har set en papegøjenummerplade. jeg ved at man ophørte papegjenummerplade 1970. men man kunnu få papegøjenummerplader helt til 1976 til om intertarde, men der må vare nogle stk til bage.
Af René 19.07.2007 06:46
Hej jeg har et spørgsmål om nummer serien CB 78.000.til CB 87.999 jeg kunne godt vide om der er en CB til bage idag. jeg har set en CH 82.xxx
ha en god dag
Af Thomas Thorsen 19.07.2007 04:19
Biltorvet.dk kender Jaguaren med reg.nr. AB 77.441, så det kan bekræftes at der findes mindst en personbil med nummer i serien 76.000-77.999 der fra bogstavkombination AD blev overført til diplomatvogne.

Thomas
Af Gert Clemmensen 19.07.2007 03:05
Jeg ved med sikkerhed, der er en VW her i Odense, med AB 76 el.77, (bilen er blå).
Jeg skal nok kigge efter, ved første givne lejlighed.
Mvh.Gert
Af CSJ 19.07.2007 01:19
Ifølge mine optegnelser sås i TV en Jaguar 240, AB 77 441 udstillet i Øksnehallen 2005.
Af Thomas Thorsen 18.07.2007 12:22
Til René Koefoed:

Jeg er ikke klar over om der stadig findes biler med kvadratisk nummerplade med de numre (76.000-77.999) der senere overgik til diplomatbiler. Der har oprindelig været udgivet (op til) 4.000 sæt nummerplader med numrene AB 76.000-AB 77.999 og AC 76.000-AC 77.999, så der er en vis sandsynlighed for at mindst én bil har bevaret numrene.

Måske kender nogle af de andre besøgende her på siden til stadig eksisterende biler i serien.

Mvh
Thomas Thorsen
Af René Koefoed 18.07.2007 05:37
Hej. det er mange år siden at jeg har set en papegøjenummerplade. jeg ved at man ophørte papegjenummerplade 1970. men man kunnu få papegøjenummerplader helt til 1976 til om intertarde, men der må vare nogle stk til bage.jeg har også et spørgsmål Omkring 1969 lavede man to nye diplomatiske serier. Det gjordes ved at tage numrene 76.000-77.999 fra serien kvadratiske personnvognsnummerplader. Sidstnævnte reduceredes dermed fra 60.000-77.999 til 60.000-75.999. Der var allerede uddelt nummerplader i serierne AB og AC 76.000-77.999, så de diplomatiske serier starter med kombination AD. Oprindelig var der en serie for to rektangulære nummerplader, 76.000-77.699, og en rektangulær fornummerplade og kvadratisk bagnummerplade, 77.700-77.999. kan du se at der skulle varer en til bage AB 76.AB 77.AC 76 AC 77. håber du kan hjelpe mig god sommer KH RENÈ
Af Thomas Thorsen 12.07.2007 12:53
Til Frantz Dithmer:

Det gamle spanske system havde først to bogstaver som var afledt af provinsens navn. Dem var der kun 50 af. Denne forkortelse kan ikke sammenlignes med seriebogstaver som på danske nummerplader. Seriebogstaver var der også et eller to af på de gamle spanske nummerplader - yderst til højre. Her brugte man flere bogstaver end i dag - men det er man jo så holdt op med! I dag bruger man kun 20 bogstaver hvilket er mindre end i Danmark.

Jeg har skam forstået din pointe. Du har til gengæld ikke forstået min: Når vi skal genbruge gamle numre, er det fuldstændig ligegyldigt om vi bruger 20½ eller 26 bogstaver. Vi kunne endda udelade enten V eller Y der af og til forveksles. I betragtning af at der er mange flere kombinationer end der nogensinde vil blive behov for ville det faktisk være smartest at bruge så få og så forskellige bogstaver som muligt.

Mvh
Thomas Thorsen
Af Frantz Dithmer 12.07.2007 12:30
Til Thomas Thorsen.
Du har uden tvivl ret,når det gælder nye spanske nummerplader; men det jeg refererer til er hvad jeg har observeret utallige gange på ferier i Spanien (incl. De Canariske Øer): At alle bogstaver
på nær Q er til rådighed. - Jeg nævner samtidig, hvad jeg har observeret i mange andre europæiske
lande; nemlig at dér anvender man hele alfabetet
med enkelte overspring nogle steder, fx Q og I.
Min pointe, som du tilsyneladende ikke forstår, er:
Hvorfor ikke bruge hele det alfabet, man har til rådighed og således benytte lejligheden, når den er der til at gøre op med gamle uhensigtsmæssige
forskrifter såsom at det er vanskeligt at skelne F fra E - G fra C -W fra V - I fra 1 osv. Det er
tilsyneladende ikke et problem med R og P- D og O.
Af Thomas Thorsen 12.07.2007 08:38
Til Frantz Dithmer:

Du tager helt fejl mht. udelukkede bogstaver.

Jeg opforder til at sende mig et billede af en ny spansk nummerplade (dem med tre bogstaver og 4 cifre) med A, E, I, Ñ, O, Q eller U. Første nummerplade efter det nye system var 0000 BBB.

Vokaler er også udelukket fra de nuværende hollandske nummerplader (undtagen O som begyndelsesbogstav og Y). Derudover er der en del andre bogstavbegrænsninger. Igen udfordrer jeg dig til at præstere et bevis for det modsatte.

Med 36 millioner numre er der allerede rigeligt med numre til at hver dansker kan have en hel bilpark, så hvorfor indføre nye bogstaver? Genbruget er vedtaget, så der er ingen grund til lede efter yderligere kombinationer.

Thomas Thorsen
Af Frantz Dithmer 12.07.2007 07:42
Til Thomas Thorsen.
Ser vi bort fra Norge og Sverige (begge lande bruger dog "G" og "F") har du ikke ret m.h.t. Spa-
nien og Holland. Spanien anvender alle bogstaver undt. Q, og der er højst et par udelukkede bog-staver på hollandske plader. I det øvrige Europa kan jeg nævne, at Frankrig, Italien, Portugal, Rumænien, Storbritanien(-Z) - Østrig og Ungarn stort set anvender alle alfabetets 26 bogstaver.
Dette medfører naturligvis, at kombinations-mulighederne forøges i betragtelig grad. Ved brug
af 20 bogstaver opnår man kun 400 muligheder,
mens man ved brug af 26 bogstaver kommer op på
676. Kombinerer man med 5 cifre opnår man i første tilfælde 36 mio. kombinationer, mens kombi-nationerne i sidste tilfælde kommer op på over 60 mio. - Man skulle tro, at dette alene var argument nok, idet man så ville være sikret langt ud i fremtiden, før mulighederne ville slippe op.
Af Thomas Thorsen 12.07.2007 03:01
Til Frantz Dithmer:

De fleste lande udelukker et eller som regel flere bogstaver i alfabetet. I Norge bruges eksempelvis ikke G, I, M, O, Q, W, Æ, Ø og Å (dog undtaget AW og GA) hvilket efterlader 20 bogstaver. I Sverige bruges I, Q, V, Å, Ä og Ö ikke, så der er 23 bogstaver tilbage. I Spanien er det så vidt jeg husker A, E, I, O, Ñ, Q og U, så der er 20 bogstaver i brug. I Holland er der også temmelig mange udelukkede bogstaver.

I Tyskland bruges som et særtilfælde alle bogstaver, men det skyldes kun at man har lavet en særlig skrifttype der gør bogstaverne så forskellige som muligt (FE-skriften). Prisen er at bogstaverne bliver temmelig uæstetiske at se på. Oprindelig brugte man i Tyskland ikke B, F, G, I, O og Q. I, O og Q blev først tilladt efter indførelsen af FE-skriften.

Efter at det er besluttet at genbruge gamle numre, kan jeg ikke forestille mig at myndighederne finder noget behov for at indføre flere bogstaver. Der er rigeligt med kapacitet i alle køretøjsklasser.

Thomas Thorsen
ForrigeSkrivNæste
Upassende og useriøse indlæg slettes.

© 2000-2024 Thomas Thorsen
Dette site er ophavsretligt beskyttet

Kontakt webmaster: Send en e-mail.