Til forsiden
Gæstebog
ForrigeSkrivNæste
Af Thomas Thorsen 30.08.2007 12:56
Observationen AU 76 910, som har været diskuteret her, er nu også blevet slettet da den ikke har kunnet verificeres.

Thomas Thorsen
Af Thomas Thorsen 28.08.2007 12:44
Til Gert C:

I overensstemmelse med reglerne her på hjemmesiden er de to observationer blevet slettet.

Thomas
Af Gert C 28.08.2007 11:16
Undskyld skrivefejlen! Det skulle selvfølgelig være YV 59993, det er det nr jeg prøvede og som ikke findes.
Af Gert C 28.08.2007 11:16
Undskyld skrivefejlen! Det skulle selvfølgelig være YV 59993, det er det nr jeg prøvede og som ikke findes.
Af Gert C 28.08.2007 11:10
Undrer mig lidt over VN 96000 og YV 59996!
Har lige været inde på biltorvet.dk vedr. min gl.bil,
her prøvede jeg for sjovt de 2 nævnte nr.plader, svaret var findes ikke!
Er biltorvet.dk langsomme i optrækket?
Vedr.VN 96000, grunden til at jeg undrer mig lidt over den er, så skulle der være gode muligheder for at se nr.plader i VN 96 serien, her i Odense samt Glamsbjerg og Assens. Men nej!
Af David Bue Pedersen 26.08.2007 15:24
Hej Thomas!

Tusind tak for din hjælp med undersøgelsen af registreringsnummeret på min 850 spider. Du har været til stor hjælp!

Alt godt fremover.
Af Thomas Thorsen 22.08.2007 11:58
Nyhed:

Island indfører nummerplader i formatet AB C12. Hidtil har man brugt nummerplader i formatet AB 123.

Thomas Thorsen
Af Thomas Thorsen 22.08.2007 10:45
Til Anders:

Hvis de danske nummerplader skal fremstilles med en almindeligt tilgængelig skrifttype så som DIN (gammel tysk) eller FE (ny tysk), så udgør det et stort sikkerhedsproblem. Der findes hundredevis - hvis ikke tusindvis - af maskiner der kan producere nummerplader med DIN- eller FE-skrift.

Hvis ikke man anvender en særlig skrifttype, hvad enten det er den nuværende eller en ny, vil det være meget let at eftergøre danske nummerplader.

Jeg kan ikke svare på om der konkret planlægges anvendt en almindeligt tilgængelig skrifttype som FE eller en særlig skrifttype som hidtil.

Mvh
Thomas Thorsen
Af Thomas Thorsen 22.08.2007 09:43
Til G®iffen:

Svenske bagnummerplader er udstyret med en mærkat som skal fornys hvert år ved betaling af en årsafgift. Bagnummerpladen er ugyldig som nummerplade når mærkaten er forældet. Fornummerpladen er naturligvis kun gyldig hvis den sidder på en bil med en gyldig bagnummerplade. Derfor kan man opleve at svenske biler har nummerplade på ved skrotning.

I Italien (før man indførte mærkat) burde situationen være den samme som i Danmark, nemlig at det er selve nummerpladen der er betingelsen for at bilen er lovligt kørende. Skrottede biler burde derfor ikke have haft nummerplader på dengang. Men det er ikke altid teori og praksis følges ad.

I Tyskland er der foruden en mærkat (forskellig foran og bagpå) der viser at bilen er i lovlig stand, også et segl fra kreds- eller byforvaltningen der viser at bilen er lovligt indregistreret. Når bilen afregistreres, fjernes seglet, og nummerpladen er herefter ugyldig som nummerplade og er i princippet blot et ligegyldigt stykke metal. Omvendt kan man i princippet gå hen i en hvilken som helst "hælebar" og få trykt en nummerplade, som så til gengæld ikke har nogen gyldighed før den er behørigt forseglet.

Det veksler altså fra land til land om det er selve nummerpladen eller et mærke der sættes på nummerpladen, der er "beviset" på køretøjets lovlige indregistrering.

Enkelte steder er det ingen af delene da nummerpladen ikke har mærker, og man selv kan sørge for fremstilling af nummerplader.

Mvh
Thomas Thorsen
Af Thomas Thorsen 22.08.2007 09:16
Til Morten K:

Diplomatobservationen vil blive slettet hvis den ikke inden 14 dage fra observationsdatoen kan verificeres.

TT
Af Morten K 21.08.2007 14:58
Hej.
Måske skulle du se på diplomatserien - for den registrering der er lige nu som højeste nummer, er helt hen i vejret. Ifølge biltorvet.dk er højeste registrerede nummer AU76754 fra 8. august, så at diplomatserien skulle være rykket 156 biler på et par dage, er helt usandsynligt.
M.v.h.
morten
Af CSJ 20.08.2007 07:56
Kombinationen KZ har aldrig været anvendt i Danmark. Af de oprindelige lister fra 1958 fremgik det at den skulle anvendes i København, men her nåede man ikke længere end til KN lokalt, så fra og med KP blev anvendt under centralregistreringen. I mellemtiden havde man så fået kolde fødder og udelod 'nazi-kombinationen' KZ. Det var i øvrigt Birthe Rønn Hornbech der fra omkring J og resten af alfabetet fik til opgave at vurdere hvilke kombinationer der var uheldige og derfor skulle udelades.
I Norge har man derimod tilsyneladende ingen problemer med at anvende KZ i Horten.
Mvh. Carsten.
Af Jens Otto Hansen 19.08.2007 11:24
Hej med jer . Det er en helt fantastisk hjemmeside.
Meget spændene, at rode rundt i. En fornøjelse
held og lykke frem i tiden
ønskes du her fra helsingør Nordsjælland .

Kammeratlige hilsner fra
[spam fjernet]
Af karsten pedersen 19.08.2007 10:30

hej --
forespørgsel:
findes der biler, - der har haft indregistrerings numre, - startende med kz - ?
Af G®iffen 17.08.2007 12:15
Angående svenske nummerplader så kan jeg tilføje at Rødovre Jern og Metal i Københavns Nordhavn for et par år siden havde en periode hvor de modtog mange svenske biler til shredderen.
Disse var mast så der kunne ligge fem biler på siden på en tømmertransport, og de havde i stort omfang stadigvæk nummerplader på når de ankom til jernhandlen i denne tilstand.

Iøvrigt så jeg i starten af 1990'erne en italiensk bilkirkegård, og jeg mener også at bilerne her havde plader på. Er der nogen de er "eksperto de skrotto på italiano"?
Af CSJ 17.08.2007 10:44
I Sverige har man altid genbrugt gamle udgåede numre. Til gengæld beholder en svensk bil normalt altid sit nummer hele sin levetid, uanset midlertidig afmelding, ejerskift osv. I Sverige skulle en gammel bil derfor principielt ikke kunne have et nyt nummer, mens en ny bil sagtens kan have et gammelt nummer - stik modsat Danmark. Undtagelsen er biler der er importeret brugt til Sverige og derfor kan være indregistreret med nye numre. Man har vekslet mellem perioder hvor man har anvendt nye numre i Sverige, mens man 'sparede op' af udgåede numre fra ikke længere eksisterende køretøjer, og så perioder hvor man har genbrugt disse opsparede numre.
Det er ganske rigtigt en pudsig specialitet ved den svenske system at W, men ikke V indgår i det almindelige nummerpladealfabet. Det gjorde det også i det gamle lokale system, hvor W var länsbogstav for Kopparbergs län (Dalarne).
Mvh. Carsten.
Af Niklas 16.08.2007 17:16
Mht. de svenske nummerplader, så springer svenskerne tilsyneladende rundt i systemet. For ca. et år siden fik en af mine venner indregistreret sin bil på svenske EU-plader som startede med F. Eftersom det er en spritny bil er det ikke fordi de gamle plader bare er blevet lavet til EU-plader.

Mvh.
Niklas
Af Anders 16.08.2007 15:13
Ja, jeg tror også at svenskerne er sprunget direkte fra X til A, da jeg heller ikke har set nogen svenske plader der startede med Y eller Z. Hvorfor de har gjort det, ved jeg ikke. Det undrer mig iøvrigt også at svenskerne bruger W, men ikke V på deres nummerplader.

Er der forresten nogen der kan svare på om de nye danske nummerplader, som skal produceres hos Utsch i Tyskland, bibeholder den karakteristiske, danske skrifttype, eller om man evt. har tænkt sig at gå over til den, efter min mening, noget uæstetiske tyske FE-skrift?

Anders
Af KT 16.08.2007 10:39
Jeg har lige været i Sverige, og der så jeg en Kia Cee'd med en nummerplade der begyndte med A. Jeg kan desværre ikke huske resten af nummeret, men jeg så nøje efter, og det var helt sikkert en svensk nummerplade med EU-logo.
Taget i betragtning at Kia Cee'd først kom på markedet i foråret 2007, må det betyde at svenskerne er begyndt forfra på registreringsnumrene for nylig. Jeg undrede mig også over at jeg endnu ikke havde set en svensk nummerplade med Y, selvom jeg havde observeret en XZU nnn i foråret.

KT
Af Thomas Thorsen 14.08.2007 16:19
Til René:

Selvfølgelig er der nogen tilbage. Der var 10.000 i serien til at starte med, så det ville være usandsynligt hvis de alle var væk.

Thomas Thorsen
ForrigeSkrivNæste
Upassende og useriøse indlæg slettes.

© 2000-2024 Thomas Thorsen
Dette site er ophavsretligt beskyttet

Kontakt webmaster: Send en e-mail.