Til forsiden
Gæstebog
ForrigeSkrivNæste
Af Flemming 05.01.2010 19:23
Hej igen, tak til jer for de gode svar.
Jeg syn det var et sted her på siden der har været talt om det, men kan ikke finde det igen.
Det er med de grønne traktorplader, her de endret udseende på et tidpunkt? jeg har lagt mærke til at emaljen ikke er lige tyk på alle sammen, nogle kan man mærke en lille forhøjning ved tallene, og syns også der er forskel på farven, nogle ser lysgrønne ud andre lidt mørkere.
Er det rigtigt?
Flemming
Af Thomas Thorsen 05.01.2010 17:52
Før 1950 skulle traktorer registreres på samme vis som biler hvis de skulle køre på offentlig vej. En registreret traktor havde (og har stadig) en som udgangspunkt ubegrænset adgang til at køre på offentlig vej. Myndighederne har næppe haft grund til at foreskrive anden nummerpladeføring end for biler - dvs. krav om nummerplade både for og bag. Nummerplader for og bag er altså det historiske udgangspunkt for nummerplader til traktorer som anvendes på offentlig vej.

I 1950 indførte man de godkendte land- og skovbrugstraktorer med begrænsninger i anvendelsen på offentlig vej. Måske fordi der var begrænsninger i anvendelsen, fandtes det kun nødvendigt med en enkelt nummerplade, som - fordi det var mest hensigtsmæssigt - skulle anbringes foran. I starten blev nummerpladen ikke engang betegnet som nummerplade, men som "metalmærke". Myndighederne har ikke siden 1950 fundet anledning til at ændre på antallet af og placeringen af nummerplader på de to traktortyper.
Af Flemming 05.01.2010 08:28
Hej CSJ.
Okay. Noget jeg syns er lidt mærkelig, men tror jeg har fundet en god forklaring.
Det er at på en personbil hvor der er tabt en nummerplade, der skal den sidste plade monteres bag på køretøjet, men på en godkendt traktor der skal den sidde foran, men det er vel fordi den ofte køre med et redskab bag på så man ikke kan se den?
Men en anden spøgsmål det er hvorfor skal der ikke være to plader på en godkendt traktor når der skal på en registrert?
Mvh Flemming
Af CSJ 04.01.2010 14:25
Som supplement kan nævnes at under det lokale 2-bogstav system havde registrerede traktorer deres egne serier (74.000-74.999 for de benzindrevnes vedkommende). 1966-76 havde registrede traktorer samme serier som personbiler, og der kunne vælges sæt med to aflange eller en aflang og en kvadratisk plade efter samme retningslinier som personbiler.
Af Flemming 03.01.2010 19:03
Okay sådan, ja for lige nu har været ved at se i en gammel bog jeg har med færdselsloven for kørsel med traktor fra 1955 og der står at traktorkørsel med bondens egne produkter skal traktoren have grøn rund nummerplade, hvis den skal på ofentlig vej.
Og kørsel for andre end ham selv, f.eks mælk skal den køre med sorte plader.
Men kan godt forstå det med hensyn til hjemmesiden nu
Tak skal du have
Mvh Flemming.
Af Thomas Thorsen 03.01.2010 18:07
Hej Flemming - også godt nytår til dig

På illustrationssiden er udgangspunktet at der laves en særskilt illustration for hver type af nummerplade, ikke en for hver køretøjskategori.

Registrerede traktorer havde almindelige nummerplader indtil 1976, dvs. to sorte rektangulære nummerplader. Da der ikke var en særlig nummerpladetype til registrerede traktorer før 1976, er der ikke lavet en illustration.

På samme vis er der ikke lavet nogen illustration af hyrevognsnummerplader. De har hele tiden haft nummerplader af samme type som personbiler.

Thomas
Af Flemming 03.01.2010 17:47
Hej Thomas og Godt nytår.
Ja så er jeg inde at kikke på din fantastiske hjemmeside igen, og jeg kom til at se på siden med Illustrationer af nummerplader 1930-2010, der kan jeg se at Registrerede traktorer først fik nummerplader i 1976, men jeg syns da jeg har set gamle billeder og traktor-reklamer med traktore med sorte nummerplader, har maskinstationer ikke haft nummerplader på deres traktore før de reflektrende nummerplader kom?
Mvh Flemming
Af Thomas Thorsen 22.12.2009 15:01
Det har vist været diskuteret enten her eller i det store forum (nrpl.dk/forum). Der findes i hele serien ikke nogen nummerplader af den håndmalede type fra før 1.10.1930, selv om de må have været almindelige i hvert fald i den første del af 1930'erne.
Af Flemming 22.12.2009 12:06
Okay der kan man bare se. Det er altså en fed hjemmeside den her, tak til ham der står bag den:-
Jeg er næsten inde og se hver dag.

Jeg har fundet en fejl ved tv serien MATADOR.
I 1. afsnit skal det forestille at året er 1929. Men grisehandlerens bil køre med nummerpladen fra efteråret 1930, altså den med politiets øje i hånd-symbol.
Er der andre her inde der har lagt mærke til den lille men lidt sjove detalje?
Mvh Flemming
Af Olav 22.12.2009 10:05
Ja og skolevogne havde 49.xxx.
Af Flemming 20.12.2009 10:02
Okay, tak for svaret.
Mvh Flemming
Af Thomas Thorsen 20.12.2009 01:02
Det er korrekt. Udlejningsvogne havde 46.000-46.999. Almindelige personbiler havde 20.000-45.999. Begge dele forudsat de var benzindrevne.
Af Flemming 19.12.2009 19:01
Okay tak for svar, så ved jeg det.
Noget andet, jeg har fåt fortalt en gang at i nummersystem før 1966 at udlejnings-køretøjer fik udleveret en nummerplade med en anden nummerserie højre eller lavere end almindelige personvognsplader, men med samme bogstaver.
Har du hørt om det før? ham der fortalte mig det sagde at så vidste man at føren måske ikke var så rutineret som en der kørte bil til hverdag, og tage sig i agt for det.
Mvh Flemming.
Af Thomas Thorsen 19.12.2009 12:38
Traktorpåhængsvogn er en særlig køretøjskategori, som vistnok får hvide nummerplader.

Alternativt er der tale om et påhængsredskab der også får hvide plader.
Af Flemming 19.12.2009 11:12
Hej Thomas. Jeg har et spørgsmåljeg har tænkt på et stykke tid.
jeg har set nogle kommune-traktore med nummerplade,betegnelse registreret traktorer. den forstår jeg godt, men hvorfor køre deres anhængre til traktorene med campingnummerplader? det ligner det i hvertfald, to bogstaver, fire tal, og rød kant om. jeg har ogse set det på de skiltevogne omkring byerne som viser din fart. der må være en forklaring på det? Mvh Flemming.
Af kennet 10.12.2009 07:59
Tak for svaret. jeg må tage chancen og se hvad der sker :)
Af Thomas Thorsen 09.12.2009 08:19
Generelt er detaljer i danske nummerpladeregler og forskellen på danske nummerpladetyper ikke særlig kendt for udenlandske myndigheder udlandet - og det samme gælder i øvrigt udenlandske regler og typer for danske myndigheder.

Det er nok bedre at køre med den ægte nummerplade på bommen end at køre med den tildækket.

Svenskerne har ikke en særlig nummerpladetype som tredje nummerplade. Jeg ved ikke hvad de så gør - om de køber en ekstra fornummerplade (uden kontrolmærke) og sætter på bommen, eller om de bruger et hjemmelavet skilt. I Tyskland bruges typisk en uforseglet nummerplade.
Af kennet 08.12.2009 11:35
nogen der ved om sverige kender til vores 3. nummerplade? jeg har ikke modtaget min endnu til min lygtebom, så overvejer at fjerne bilens bagerste om på lygtebommen mens der er gods på, og sætte den tilbage igen når bagenden er synlig. ved godt det er ulovligt men risikoen for en bøde herhjemme er vel mindre ved ukorrekt montering fremfor manglende nummerplade.
Af Michal 29.11.2009 11:10
Ok, tak for svar.
Af Thomas Thorsen 12.11.2009 19:52
Ja, det er helt samme nummerpladetype. På lastbiler bruges den ofte når der bagpå er monteret en kran der dækker det almindelige lygtearrangement og nummerpladen.
ForrigeSkrivNæste
Upassende og useriøse indlæg slettes.

© 2000-2025 Thomas Thorsen
Dette site er ophavsretligt beskyttet

Kontakt webmaster: Send en e-mail.