Til forsiden | ||
Gæstebog | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Af Michal | 12.11.2009 19:33 | |
Hejsa, så en hvid nummerplade med røde bogstaver/tal på en lastbil idag. Er det bare en ekstra ligesom feks en lygtebom på personbil? Kh Michal | ||
Af Thomas Thorsen | 26.10.2009 23:11 | |
Hvis man fordeler bogstavkombinationerne efter behov på EU- og ikke-EU-nummerpladerne, bliver det første væsentlige problem om 7-9 år for små knallerter (hvor der i øvrigt ikke er en EU-problematik). Jeg har i den forbindelse tildelt alle FGW-kombinationer til påhængsvognene, men hvis WA-WZ afgives til knallerterne, holder både små knallerter og påhængsvogne frem til et par år ind i 2020'erne med det nuværende forbrug. Inden da må det være muligt at sætte et nyt system i drift. Der er over 20.000.000 ledige numre i systemet, inkl. FGW-numre, så det væsentligste problem er i virkeligheden det ineffektive nummerseriesystem. | ||
Af perhag | 26.10.2009 15:04 | |
At fortsætte med de gældende nummerserier trods stor forskel i bogstavskombinationsforbrug er intet problem. Der er jo ingen af serierne som ser ud til at komme til vejs ende de næste mange år. Nummerserien 5500-9999 vil formentligt blive den første serie til at løbe tør, og så kan der fortsættes i nummerserien 60000-87999, hvor der er så mange ubrugte bogstavskombinationer. | ||
Af thomas | 26.10.2009 11:13 | |
hej nu har jeg set de nye EU nummerplader mit spørgsmål er hvorfor går man ikke nummer serien mindre med kvadratisk bagnummerplade de går meget fram kh thomas k | ||
Af Thomas Thorsen | 22.10.2009 18:21 | |
Til thomas koefoed: Læs venligst tidligere besvarelser og nrpl.dk/forum | ||
Af thomas koefoed | 22.10.2009 12:46 | |
hej nu har jeg set nogle EU nummerplader men jeg kan ikke forstå at man starter midt i Alfabetet AG & AF . fårfor starter man ikke med AA for nu må man der genbrug har jeg læst for et til 2år siden man skal måske have 3 bogstaver til det nye sytem 3 .4 år kh Reneé | ||
Af Thomas Thorsen | 21.10.2009 22:14 | |
Grønlandske nummerplader har fået den nye skrift, men får naturligvis ikke EU-stribe. Om der sker noget i anledning af Grønlands nye selvstyreordning, ved jeg ikke. Før eller senere kommer der vel helt egne nummerplader som på Færøerne. | ||
Af Niels Erik hansen | 21.10.2009 22:08 | |
Er der nogen, der ved, om grønlandske nummerplader også har fået ny skrift/nationalitetsbånd? | ||
Af Thomas Thorsen | 18.10.2009 22:04 | |
Der er et billede af YT 26.XXX i nrpl.dk/forum. Den er ganske godt, men ikke perfekt lavet. | ||
Af Thomas Thorsen | 18.10.2009 19:39 | |
Hvis det er på messen, er det jo ikke ulovligt. Men ellers er der faktisk en del der kører med en falsk sort plade med det "rigtige" nummer. | ||
Af Hans Nielsen | 18.10.2009 18:22 | |
Det mente jeg nok.. Men ville lige være sikker på det.. Hvordan kan han så kører rundt med den.. | ||
Af Thomas Thorsen | 18.10.2009 18:20 | |
Den sorte er ikke ægte | ||
Af Hans Nielsen | 18.10.2009 17:46 | |
Hej.. Idag har jeg været på bil messe.. Der lagde jeg mærke til at en gamle ford der havde sorte nummerplader med reg. nr. YT 26### og i samme hal holdte der en ny bil med reg. nr. YT 35 som var hvid.. Hvad er der lige sket der.. Hilsen hans | ||
Af Thomas Thorsen | 18.10.2009 16:29 | |
Der var forskellige årsager. De lokale kendingsbogstaver var mere eller mindre nødvendige dengang motorregistrene blev ført lokalt. Ellers ville det være vanskeligt at finde ud af hvor et køretøj var registreret. Da man overgik til central registrering, var det ikke længere nødvendigt - da man nu skulle spørge centralt. Der var eksempler på at jysk indregistrerede køretøjer blev chikaneret i København - og det modsatte kunne sikkert også forekomme. Med indførelsen af centralregisteret var det meningen at køretøjet skulle beholde sit nummer fra nyvogn til skrotbunke. Hidtil skulle køretøjet omregistreres hvis ejeren flyttede ud af registreringsområdet, eller hvis køretøjet blev solgt til en ejer i et andet registreringsområde. Når der ikke er lokale kendingsbogstaver, kan man lade sit køretøj registrere på et hvilket som helst motorkontor og ikke kun på det motorkontor som køretøjet er registreret under. Det er en stor fordel for forhandlere der kan registrere solgte køretøjer på nærmeste motorkontor og ikke på motorkontoret i det registreringsområde som ejeren tilfældigvis bor i. Registreringsområder har forskellige størrelser, og det betyder et stort nummerspild. Nummerserier skal kalibreres efter det største registreringsområde hvilket betyder at der vil være mange ledige numre i små registreringsområder. Der bliver lettere nummermangel når de tilgængelige numre er inddelt i grupper, hvad enten grupperne er nummerserier eller lokale kendingsbogstaver - og endnu værre hvis det som i datidens Danmark var begge dele. Havde vi haft lokale kendingsbogstaver endnu, ville vi formentlig haft nummermangel allerede for 10-20-30 år siden. Mvh Thomas | ||
Af MJ | 18.10.2009 12:31 | |
Hej Hvorfor fjernede man kendingsbogstaverne i Danmark?En skam det ikke er geninført på de nydesignede plader,når de nu var i gang med at lave om. Nu er jeg ikke så gammel,men jeg kan da huske naboens gamle opel med sorte plader SAxxxxx De dødede først i 90erne og bilen blev skrottet. | ||
Af Henrik Münster | 04.10.2009 00:01 | |
Nå ja, det er selvfølgelig rigtigt. Jeg tænkte mig ikke lige om. De gamle VW havde kvadratiske plader, som har en anden nummerserie. Det forklarer så, at min far købte en bil i 1969 med AX nummer. Jeg var jo barn dengang, og jeg kunne nummerpladerne på alle de biler, mine forældre havde haft. | ||
Af Thomas Thorsen | 03.10.2009 21:13 | |
AM 72.788 er et nummer i den kvadratiske serie (60.000-75.999) og kan derfor ikke sammenlignes med AM 54.636 der er et nummer i den rektangulære serie (20.000-59.999). Allerede dengang var den rektangulære serie et pænt stykke foran den kvadratiske. Siden er forskellen blevet meget større. Den rektangulære serie er nu nået hele vejen igennem alfabetet til ZZ, mens den kvadratiske kun er nået til DT. | ||
Af Henrik Münster | 03.10.2009 19:29 | |
"Je har en Volvo 144 fra 1968 Der har registrerings nr AM 54.636,det har den altid haft,købt på Fr. berg" Kan det være rigtigt? Min mor havde en VW 1600 med nummerpladen AM 72 788. Den var købt som ny i Gentofte i 1972 (eller måske 1971, hvis jeg nu husker lidt forkert, men det tror jeg nu ikke). Det er jo et nummer, der kun er lidt højere, selv om der er fire år imellem. På den anden side, kommer jeg i tanker om, at min fars bil fra 1969 havde AX 37 137. Måske var der stor forskel på, hvornår numrene blev leveret fra de forskellige nummerkontorer. Det er lidt sjovt med hans nummer, for han har for nylig købt ZT 37 317. Det er da næsten det samme. | ||
Af Thomas Thorsen | 01.10.2009 16:41 | |
til kennet: Den er fra Guernsey http://nrpl.dk/forum/viewtopic.php?f=5&t=25 | ||
Af kennet | 01.10.2009 13:45 | |
så en seat toledo forleden med sort nr. plade med 5 hvide tal. havde den både for og bag, men ingen bogstaver. nogen der ved hvem/hvad/hvor den er fra... første tanke var fusk, hvilket jeg stadig mest hælder til, men kunne jo godt være noget fremmedlandsk. heller ingen kendingsbogstaver for land på bilen. skla lige tilføjes at bilen var højrestyret :) | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Upassende og useriøse indlæg slettes. | ||
© 2000-2025 Thomas Thorsen Kontakt webmaster: Send en e-mail. |