Til forsiden | ||
Gæstebog | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Af Jesper Bering | 04.02.2010 22:05 | |
Kære Flemming, Den 3/1-10 skrev du om "en gammel bog jeg har med færdselsloven for kørsel med traktor fra 1955". Den lyder spændende. Kunne jeg få dig til at skrive hvad den hedder osv.? Altså: Bogens titel, forfatterens navn (hvis det står der), forlagets navn - og eventuelt andre oplysninger om bogen. Så ville jeg prøve at skaffe den på biblioteket. hilsen Jesper j(snabela)b48(punktum)dk | ||
Af Thomas Thorsen | 02.02.2010 17:22 | |
Det tror jeg stadig ikke på. For det første var ZB reserveret til Varde i 1958-systemet (se selv datidige lister), så der var ingen hensigt dengang til at springe det over. Man nåede bare ikke at blive færdig med ZA. Var ZA blevet brugt op, ville ZB være brugt. For det andet tror jeg ikke der er mange der forbinder ZB med Zyklon B. I så fald ville der være dusinvis mere nærliggende nazi-forkortelser at springe over. Desuden har jeg aldrig i en autoritativ kilde set ZB omtalt som bevidst oversprunget (og vist heller ikke i ikke-autoritative kilder). Jeg tror simpelt hen det er en forglemmelse. Det var i øvrigt Birthe Rønn Hornbech i sit daværende politijob der besluttede hvad der skulle springes over i den sidste del af alfabetet. | ||
Af Jesper L | 02.02.2010 17:10 | |
Hola - jeg er ny i dette forum, og har brugt noget tid på at læse tilbage I et indlæg 17.03.2009 21:57 skriver Thomas, at bogstavkombinationen ZB formentlig blev glemt, mens KZ af indlysende årsager blev sprunget over. Jeg tror ZB blev sprunget over med fuldt overlæg, da det kunne give associationer til den giftgas der blev brugt i KZ-lejrene - nemlig Zyklon-B (ZB) Det er i hvert fald den forklaring jeg bilder mig selv ind er årsagen til, at ZB aldrig har været anvendt, hverken i 1958-serien eller 1966-serien /jesper :) | ||
Af Thomas Thorsen | 27.01.2010 18:50 | |
I den almindelige serie for personbiler er ca. 20 pct. af nummerpladerne er uden EU-mærke. Forvent kun ca. 2 nye bogstavkombinationer om året i denne serie. Procenten varierer fra serie til serie. Motorcykler har eksempelvis en større andel ikke-EU-plader (ifølge SKAT). | ||
Af dbf | 27.01.2010 18:05 | |
Bliver der overhovedet ikke udleveret " non-eu plader " mere . Synes ikke de nummerpladers opdatering bevæger sig ret meget. | ||
Af Thomas Thorsen | 22.01.2010 19:07 | |
Der er en tråd i forumet til det formål: http://nrpl.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=429 Når der er kommet tilstrækkelig mange, opdaterer jeg kronepladesiden. | ||
Af Hans Nielsen.. | 22.01.2010 00:48 | |
Hej Thomas.. Jeg sad og tænkte på om du modtager oplysninger om kongehuset´s Nummerplader og biler... | ||
Af Thomas Thorsen | 18.01.2010 23:20 | |
I og Q bruges slet ikke, hverken som 1. eller 2. bogstav. Bogstavet I er blot en lodret streg og kan derfor let forfalskes og forveksles. Q er et O med en streg forneden, og også her er der mulighed for forfalskning og forveksling. I og Q bruges kun på ønskenummerplader. Om det bliver CC eller CF - eller CG (fordi CF har været brugt på Civilforsvarets nummerplader) er ikke absolut klart. | ||
Af let | 18.01.2010 22:52 | |
Undskyld - en del af svarene på min spm. findes længere nede på siden. Har konkluderet, at G som første bogstav indtil videre åbenbart kun er til papegøjeplader uden EU-logo Men logikken er svær at følge, også med at I og Q åbenbart ikke skal anvendes som 2. bogstav. Efter BW, vil det da blive CC eller CF, der skal i brug? | ||
Af let | 18.01.2010 22:29 | |
Er helt sikker på, at jeg den 15.1 i Aalborg så en personbil med EU-plader startende med AW22.xxx. EU pladerne startede jo med AF, derefter AG og nu åbenbart AW. Bliver det kun F, G og W som andet bogstav, der kommer i brug, og hvad er årsagerne til at man i givet fald springer over I og Q? (Er med på at O som andet bogstav kan forveksles med nul). Har også svært ved at se en logik i, hvilke nummerpladeserier der fremover får A, B, C osv. som første bogstav, og hvilke der får F og G som første bogstav, hvor der er talrige bogstavkombinationer, da disse to bogstaver ikke har været anvendt i mange år. Men der er måske ingen logik? | ||
Af Thomas Thorsen | 16.01.2010 19:17 | |
EU-plader (undtagen papegøje): AF, AG, AW, BF, BG, BW, ... EU-plader papegøje: FA, FB, FC, ... | ||
Af dbf | 16.01.2010 18:18 | |
Det kan godt være det har været nævnt før uden at jeg har set det , men hvilke bogstavkombinationer bruges til EU-pladerne(også papegøje | ||
Af Flemming | 11.01.2010 10:24 | |
Hej Thomas. Jeg har en rettelse til siden med observationer af gamle nummerplader fra 1976 til 1985. Det drejer sig om nr CP 10 992 Der står at den er registreret første gang 1938 men den er fra 1968 Mvh Flemming | ||
Af Thomas Thorsen | 09.01.2010 20:26 | |
Når du er logget ind, går du ind i Brugerkontrolpanel, derefter Boardindstillinger og vælger Nej til "Sommertid/DST er slået til". | ||
Af Jørgen Møller | 09.01.2010 18:20 | |
Det viste klokkeslet ? Har lige indberettet AW23901 i rette forum, men opdagede ved gennemlæsning at den skrev klokkeslet 1912, jeg kan så sige at klokken var reelt 1812. Er der kuk i min pc eller rager det en time på nrpl.dk ? Lige præcist nu er klokken 1820 og nu trykker jeg SEND | ||
Af Flemming | 06.01.2010 22:23 | |
Jeg skal prøve om jeg kan finde nogle gamle attester. Flemming | ||
Af Thomas Thorsen | 06.01.2010 17:56 | |
Taxi med HS: Nej, man kan ikke overføre numre (bortset fra ønskenummerplader, og de kan ikke fås til taxier). Nogle nummerpladeekspeditioner har ganske lavt forbrug af taxinummerplader, så det kan godt forekomme at meget "gamle" numre udleveres. Endvidere kan det være et nummer "arvet" fra et af de små motorkontorer der lukkede i 2007. Der er selvfølgelig også den teoretiske mulighed at nummerpladen i virkeligheden hører til et andet køretøj. Det ville have været en fordel hvis du kunne huske nummeret. Så ville man have kunnet slå bilens første registreringsdato op og kontrollere nabonumrene. Registreringsattester: Det kunne da være en god ide. Hvis der er nogen der har nogen scannede registreringsattester, kan de uploade billederne på nrpl.dk/forum. | ||
Af Flemming | 06.01.2010 15:44 | |
Hej okay, jeg syns nok man ku se forskel på emaljen, jeg har også set at de gule reflekterende plader er blevet lidt lysere i farven. Noget andet jeg har tænkt på, jeg ved det ikke er nummerplader, men lidt der hen af, ku det være en idè at få illustrationer af registreringsattester her inde? Jeg ved der har været mange forskellige gennem tiden. Mvh Flemming | ||
Af Jesper | 06.01.2010 09:55 | |
Hej Thomas - Jeg var i København for 2 uger siden og så en helt ny Mercedes-Benz C 320 CDI som taxa den havde dog ikke AF 98/99 eller JE 98/99 plader derimod havde den HS 98 som jeg ved er fra 2003 gives der tiladelse til nogen taxavognmænd at de må "genbruge" nummeret fra deres frikørte hyrevogn eller hvordan? | ||
Af Thomas Thorsen | 05.01.2010 19:52 | |
Ja, der blev anvendt forskellige emaljeteknikker før og efter ca. 1966. Den gamle teknik gav niveauforskelle hvor den ene farve lå oven på den anden. Den nyere teknik gav derimod en plan overflade. Både grønne og gule emaljeplader har varieret i farven. Det har formentlig vanskeligt at ramme den samme nuance hver gang. Der kan også have været ændret i emaljefarvens bestanddele. I nogle tilfælde kan farveforskelle også skyldes forskellig grad af falmning. På de moderne reflekterende plader er der også variation i både gule og blå nummerpladers nuance. | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Upassende og useriøse indlæg slettes. | ||
© 2000-2025 Thomas Thorsen Kontakt webmaster: Send en e-mail. |