Til forsiden | ||
Gæstebog | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Af let | 18.01.2010 22:52 | |
Undskyld - en del af svarene på min spm. findes længere nede på siden. Har konkluderet, at G som første bogstav indtil videre åbenbart kun er til papegøjeplader uden EU-logo Men logikken er svær at følge, også med at I og Q åbenbart ikke skal anvendes som 2. bogstav. Efter BW, vil det da blive CC eller CF, der skal i brug? | ||
Af let | 18.01.2010 22:29 | |
Er helt sikker på, at jeg den 15.1 i Aalborg så en personbil med EU-plader startende med AW22.xxx. EU pladerne startede jo med AF, derefter AG og nu åbenbart AW. Bliver det kun F, G og W som andet bogstav, der kommer i brug, og hvad er årsagerne til at man i givet fald springer over I og Q? (Er med på at O som andet bogstav kan forveksles med nul). Har også svært ved at se en logik i, hvilke nummerpladeserier der fremover får A, B, C osv. som første bogstav, og hvilke der får F og G som første bogstav, hvor der er talrige bogstavkombinationer, da disse to bogstaver ikke har været anvendt i mange år. Men der er måske ingen logik? | ||
Af Thomas Thorsen | 16.01.2010 19:17 | |
EU-plader (undtagen papegøje): AF, AG, AW, BF, BG, BW, ... EU-plader papegøje: FA, FB, FC, ... | ||
Af dbf | 16.01.2010 18:18 | |
Det kan godt være det har været nævnt før uden at jeg har set det , men hvilke bogstavkombinationer bruges til EU-pladerne(også papegøje | ||
Af Flemming | 11.01.2010 10:24 | |
Hej Thomas. Jeg har en rettelse til siden med observationer af gamle nummerplader fra 1976 til 1985. Det drejer sig om nr CP 10 992 Der står at den er registreret første gang 1938 men den er fra 1968 Mvh Flemming | ||
Af Thomas Thorsen | 09.01.2010 20:26 | |
Når du er logget ind, går du ind i Brugerkontrolpanel, derefter Boardindstillinger og vælger Nej til "Sommertid/DST er slået til". | ||
Af Jørgen Møller | 09.01.2010 18:20 | |
Det viste klokkeslet ? Har lige indberettet AW23901 i rette forum, men opdagede ved gennemlæsning at den skrev klokkeslet 1912, jeg kan så sige at klokken var reelt 1812. Er der kuk i min pc eller rager det en time på nrpl.dk ? Lige præcist nu er klokken 1820 og nu trykker jeg SEND | ||
Af Flemming | 06.01.2010 22:23 | |
Jeg skal prøve om jeg kan finde nogle gamle attester. Flemming | ||
Af Thomas Thorsen | 06.01.2010 17:56 | |
Taxi med HS: Nej, man kan ikke overføre numre (bortset fra ønskenummerplader, og de kan ikke fås til taxier). Nogle nummerpladeekspeditioner har ganske lavt forbrug af taxinummerplader, så det kan godt forekomme at meget "gamle" numre udleveres. Endvidere kan det være et nummer "arvet" fra et af de små motorkontorer der lukkede i 2007. Der er selvfølgelig også den teoretiske mulighed at nummerpladen i virkeligheden hører til et andet køretøj. Det ville have været en fordel hvis du kunne huske nummeret. Så ville man have kunnet slå bilens første registreringsdato op og kontrollere nabonumrene. Registreringsattester: Det kunne da være en god ide. Hvis der er nogen der har nogen scannede registreringsattester, kan de uploade billederne på nrpl.dk/forum. | ||
Af Flemming | 06.01.2010 15:44 | |
Hej okay, jeg syns nok man ku se forskel på emaljen, jeg har også set at de gule reflekterende plader er blevet lidt lysere i farven. Noget andet jeg har tænkt på, jeg ved det ikke er nummerplader, men lidt der hen af, ku det være en idè at få illustrationer af registreringsattester her inde? Jeg ved der har været mange forskellige gennem tiden. Mvh Flemming | ||
Af Jesper | 06.01.2010 09:55 | |
Hej Thomas - Jeg var i København for 2 uger siden og så en helt ny Mercedes-Benz C 320 CDI som taxa den havde dog ikke AF 98/99 eller JE 98/99 plader derimod havde den HS 98 som jeg ved er fra 2003 gives der tiladelse til nogen taxavognmænd at de må "genbruge" nummeret fra deres frikørte hyrevogn eller hvordan? | ||
Af Thomas Thorsen | 05.01.2010 19:52 | |
Ja, der blev anvendt forskellige emaljeteknikker før og efter ca. 1966. Den gamle teknik gav niveauforskelle hvor den ene farve lå oven på den anden. Den nyere teknik gav derimod en plan overflade. Både grønne og gule emaljeplader har varieret i farven. Det har formentlig vanskeligt at ramme den samme nuance hver gang. Der kan også have været ændret i emaljefarvens bestanddele. I nogle tilfælde kan farveforskelle også skyldes forskellig grad af falmning. På de moderne reflekterende plader er der også variation i både gule og blå nummerpladers nuance. | ||
Af Flemming | 05.01.2010 19:23 | |
Hej igen, tak til jer for de gode svar. Jeg syn det var et sted her på siden der har været talt om det, men kan ikke finde det igen. Det er med de grønne traktorplader, her de endret udseende på et tidpunkt? jeg har lagt mærke til at emaljen ikke er lige tyk på alle sammen, nogle kan man mærke en lille forhøjning ved tallene, og syns også der er forskel på farven, nogle ser lysgrønne ud andre lidt mørkere. Er det rigtigt? Flemming | ||
Af Thomas Thorsen | 05.01.2010 17:52 | |
Før 1950 skulle traktorer registreres på samme vis som biler hvis de skulle køre på offentlig vej. En registreret traktor havde (og har stadig) en som udgangspunkt ubegrænset adgang til at køre på offentlig vej. Myndighederne har næppe haft grund til at foreskrive anden nummerpladeføring end for biler - dvs. krav om nummerplade både for og bag. Nummerplader for og bag er altså det historiske udgangspunkt for nummerplader til traktorer som anvendes på offentlig vej. I 1950 indførte man de godkendte land- og skovbrugstraktorer med begrænsninger i anvendelsen på offentlig vej. Måske fordi der var begrænsninger i anvendelsen, fandtes det kun nødvendigt med en enkelt nummerplade, som - fordi det var mest hensigtsmæssigt - skulle anbringes foran. I starten blev nummerpladen ikke engang betegnet som nummerplade, men som "metalmærke". Myndighederne har ikke siden 1950 fundet anledning til at ændre på antallet af og placeringen af nummerplader på de to traktortyper. | ||
Af Flemming | 05.01.2010 08:28 | |
Hej CSJ. Okay. Noget jeg syns er lidt mærkelig, men tror jeg har fundet en god forklaring. Det er at på en personbil hvor der er tabt en nummerplade, der skal den sidste plade monteres bag på køretøjet, men på en godkendt traktor der skal den sidde foran, men det er vel fordi den ofte køre med et redskab bag på så man ikke kan se den? Men en anden spøgsmål det er hvorfor skal der ikke være to plader på en godkendt traktor når der skal på en registrert? Mvh Flemming | ||
Af CSJ | 04.01.2010 14:25 | |
Som supplement kan nævnes at under det lokale 2-bogstav system havde registrerede traktorer deres egne serier (74.000-74.999 for de benzindrevnes vedkommende). 1966-76 havde registrede traktorer samme serier som personbiler, og der kunne vælges sæt med to aflange eller en aflang og en kvadratisk plade efter samme retningslinier som personbiler. | ||
Af Flemming | 03.01.2010 19:03 | |
Okay sådan, ja for lige nu har været ved at se i en gammel bog jeg har med færdselsloven for kørsel med traktor fra 1955 og der står at traktorkørsel med bondens egne produkter skal traktoren have grøn rund nummerplade, hvis den skal på ofentlig vej. Og kørsel for andre end ham selv, f.eks mælk skal den køre med sorte plader. Men kan godt forstå det med hensyn til hjemmesiden nu Tak skal du have Mvh Flemming. | ||
Af Thomas Thorsen | 03.01.2010 18:07 | |
Hej Flemming - også godt nytår til dig På illustrationssiden er udgangspunktet at der laves en særskilt illustration for hver type af nummerplade, ikke en for hver køretøjskategori. Registrerede traktorer havde almindelige nummerplader indtil 1976, dvs. to sorte rektangulære nummerplader. Da der ikke var en særlig nummerpladetype til registrerede traktorer før 1976, er der ikke lavet en illustration. På samme vis er der ikke lavet nogen illustration af hyrevognsnummerplader. De har hele tiden haft nummerplader af samme type som personbiler. Thomas | ||
Af Flemming | 03.01.2010 17:47 | |
Hej Thomas og Godt nytår. Ja så er jeg inde at kikke på din fantastiske hjemmeside igen, og jeg kom til at se på siden med Illustrationer af nummerplader 1930-2010, der kan jeg se at Registrerede traktorer først fik nummerplader i 1976, men jeg syns da jeg har set gamle billeder og traktor-reklamer med traktore med sorte nummerplader, har maskinstationer ikke haft nummerplader på deres traktore før de reflektrende nummerplader kom? Mvh Flemming | ||
Af Thomas Thorsen | 22.12.2009 15:01 | |
Det har vist været diskuteret enten her eller i det store forum (nrpl.dk/forum). Der findes i hele serien ikke nogen nummerplader af den håndmalede type fra før 1.10.1930, selv om de må have været almindelige i hvert fald i den første del af 1930'erne. | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Upassende og useriøse indlæg slettes. | ||
© 2000-2024 Thomas Thorsen Kontakt webmaster: Send en e-mail. |