Til forsiden | ||
Gæstebog | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Af Peter | 07.06.2006 11:08 | |
Er der en der ved hvad CH står for hvis en bil kommer fra Schweiz???? | ||
Af David Nordgren | 29.05.2006 15:53 | |
Hvad betyder det når biler er på grønne plader? - Det är en norskregistrerad bilskattebefriad bil. Kan vara paketbil men kan även vara en helt vanlig personbil som är inregistrerad som paketbil. Såg att mopeder i DK ska få registerskylt. I Finland måste ALLA mopeder vara registrerade, gamla som nya. Registerskylten är kvadratisk med två bokstäver och tre siffror. Hurraaa för att DK äntligen ska få euroskyltar! | ||
Af Thomas Thorsen | 29.05.2006 02:34 | |
Fra 1. juli 2006 skal alle nye knallerter registreres. Gamle knallerter skal ikke registreres. Mvh Thomas Thorsen | ||
Af Kai S | 28.05.2006 06:20 | |
Da jeg har hørt at der kommer nr. plader til knallerter vil jeg gerne hør om der er nogen der ved hvornår og om det også gælder for alle de gamle knallerter. | ||
Af Thomas Thorsen | 25.05.2006 12:48 | |
Hej Kasper Af datamæssige årsager genbruges numre p.t. ikke i Sverige, men det er sket i flere perioder siden det nuværende system blev indført i begyndelsen af 1970'erne. Den seneste periode med genbrug jeg kender til, sluttede i 1999. Derfor findes der biler fra slutningen af 90'erne med numre der tidligere havde været udgivet i 70'erne. Det må antages at man snart igen vil begynde at genbruge numre i Sverige, senest når de når ZZZ 999. Det vil ske om ca. 2-3 år hvis ikke genbrug er indført forinden. Mvh Thomas | ||
Af Kasper | 25.05.2006 05:29 | |
Er svenskerne begyndt at genbruge gamle numre? Jeg synes tit jeg ser nye svenske biler der har "gamle" nummerplader (Axx-Exx) mens de vist er nået til X i den ordinære serie... | ||
Af Martin Lund | 22.05.2006 02:07 | |
Der har tidligere været en debat om, hvorvidt diplomatnummerpladerne også findes i en kvardratisk form. Som svar herpå kan jeg oplyse, at jeg idag på Strandboulevarden så en stor amerikansk bil, der havde en kvardratisk nummerplade foran. Nummeret var AU 76 402, hvor 402 stod på linje to. | ||
Af Kasper | 17.05.2006 06:20 | |
Det nemmeste ville da være, hvis man i forbindelse med at starte forfra, valgte at slå alle nummerserier sammen til én (AA00000-ZZ99999) med undtagelse af GR selvfølgelig. På den måde ville det kun være størrelsen og farven, der afgjorde hvilken type køretøj der er tale om. Grunden til at der pt. er forskellige nummerserier, tror jeg ligger i at motorkontorerne indtil nu har fået udleveret pladerne på forhånd til at dele ud af, men med det nye system vil bilforhandlerne jo selv kunne bestille pladerne over nettet. Derfor vil det give mest mening at fremstille hver nummerpladesæt enkeltvis efter bestilling, og ikke som nu, i små præfabrikerede serier ad gangen. | ||
Af Torben S | 16.05.2006 06:14 | |
Om det "nye" nummersystem. Jeg synes, der er mange uafklarede ting og håber at nogen ved noget. Er det tanken at man vil indføre kontinuert genbrug, så det allerede nu er bestemt at når man har brugt bogstavkombinationerne for anden gang går man straks i gang med tredie omgang. Og vil man starte forfra i alle serier samtidig eller fortsætte indtil alle bogstavkombinationer er brugt i hver serie. Mon det bliver muligt at beholde sit nummer ved skift af bil, og kan man evt. sælge sit nummer (uden samtidig at sælge bilen)? Vil man starte forfra med AA eller vil man undlade at bruge kombinationerne, der blev brugt i system 1958? | ||
Af per h | 11.05.2006 18:10 | |
Allerede 1 juli 2006 opstår et problem med indførelsen af nummerplader til små knallerter, da der vist ikke er nogen ledig nummerserie. Der er jo rigeligt med muligheder, f.eks. kommer EB60000-ZZ87999 aldrig i brug i det nuværende system. Det er korrekt at der trods alt bliver plads i de nuværende nummerserier til både traktorer, 45-knallerter og campingvogne med den øjeblikkelige udvikling. Der hvor det ser ud til at knibe mest er de godkendte traktorer, som i det nye system vel kun skal have numre fra 19000-19500, hvilket med 20 bogstaver fuldt udnyttet giver 200.000 kombinationer mod bestanden på 94.000. | ||
Af Carsten | 11.05.2006 11:22 | |
Ifølge mine oplysninger førte Christian X's Cadillac fra 1933 'store kroneplade' uden nummer. Efter hans død i 1947 blev den købt af godsejer Cjhristfort på Anneberg v. Nykøbing Sj, som kort efter flyttede til Løgismose, i hans tid må bilen have haft hhv. C- og M-registrering. I 50'erne blev den købt af gdr. Hans Rasmussen v. Faaborg og indregistret som O 14·334, han brugte bilen til at køre kartofter og grise (!) i. 1966 blev den købt af blikkenslager Palle S. Jensen, Ringe, som imidlertid 1974 solgte den til den amerikanske millionær Roy Warshawsky. Efter hans død i 2001 tilbagekøbtes den til Danmark af Niels Roost og anbragt på hans bilmuseum i Jystrup. Der har jeg set den, og den har nu fået den historiske nummerplade K1 (design 1921) ikke i overensstemmelse med bilens årgang, men formentlig det sidste design nummerpladen har haft i kongefamiliens eje. Jeg mener at kunne huske at have set nummeret K1 som ønskenummer, men det må så have været udgået i mellemtiden, muligvis har den nuværende indehaver af det historiske nummer betalt indehaveren af ønskenummeret for at afgive det. | ||
Af Thomas Thorsen | 11.05.2006 10:35 | |
Grosserer Cornelius Steffensen fik de to første numre (K1 og K2) da man indførte nummerplader i 1903. Jeg har fået oplyst at K1 kom ind i kongehuset via Prins Valdemars hustru Prinsesse Maries bil i 1906 hvor grosserer Steffensen måtte afgive nummeret. Derefter overgik nummeret til kronprins Christian (senere Christian X). På et tidspunkt overtog prins Georg nummeret. K1 har muligvis ikke siddet på Kong Christians Cadillac. Han har antagelig brugt "store krone" på bilen. Efter mine oplysninger er Cadillac'en fra 1933. Bilen har sikkert først været registreret efter kongens død - derfor første registreringsår 1947. Mvh Thomas | ||
Af Torben S | 11.05.2006 08:48 | |
Om nummerpladen K1 K1 har antageligt tilhørt kongehuset og været brugt på Chr X's åbne Cadillac. Denne Cadillac blev for nogle år siden købt af en dansker efter at have været i udenlandsk eje i længere tid. Man kan slå nummerpladen K1 op på www.biltorvet.dk og se at den tilhørerer en Cadillac, indregistreret første gang i 1947. 1947 var det år Chr X døde. For at få K1 som historisk korrekt nummerplade må ejeren have kunnet føre bevis for at bilen oprindeligt havde denne nummerplade. Chr X var født i 1870 og kunne altså godt have fået nummerpladen K1 da den antagelig blev taget i brug i 1903. Imidlertid har jeg et sted læst at denne nummerplade oprindeligt tilhørte Prins Valdemar (Chr IX's yngste søn), som var den første bilejer i kongefamilien, men den må altså senere være overdraget til monarken. Kongehuset interesserer sig tilsyneladende for nummerplader - tænk blot på Fr IX's og M II's nummerplade hhv Krone 461 og krone 121, derfor undrer det mig at man har "givet slip" på en plade med K1, den kunne jo passende sidde på den store Rolls Royce. Ved at søge på nettet kan jeg finde billeder af Cadillac'en taget ved krigsafslutningen i 1945, men desværre kan man ikke se nummerpladen på billederne. Man kan også finde billeder af Cadillac'en i renoveret udgave hvor man kan se nummerpladen K1. (http://www.klassisk-bil.dk/artikler/klenodie.htm - ganske vist er billedet spejlvendt, men dog tydeligt) Er der nogen, der har mere håndgribeligt bevis for at K1 har siddet på Chr X's Cadillac eller en anden af hans biler. Eller hvem der evt. ellers skulle have været indehaver af denne plade? mvh Torben PS: For at undgå misforståelser vil jeg lige nævne at min kommentar om nonsens var møntet på Skatteministeriets folk, der har udtalt at man ikke kunne have systemet AB 23.456 i anvendelse samtidig med et nyt system ABC 1234, som har været foreslået af Politiet. | ||
Af Thomas Thorsen | 11.05.2006 05:04 | |
Mht. historisk korrekte nummerplader frem til 1976 ligger der ganske rigtigt et stort problem i at man starter helt fra begyndelsen med genbruget. De numre man skulle bruge til dette formål, vil blive "taget" af almindelige nye biler i de første år af systemets , og det vil i mange år fremad blive næsten umuligt at få det oprindelige nummer som er det mest historisk korrekte. Man burde derfor enten starte fra EH hvor de reflekterende plader begyndte, eller overspringe alle numre hvor den pågældende bil stadig er indregistreret men under et nyere nummer. Fx hvis bilen der engang havde AE 20.323, senere blev afmeldt, men senere er genindregistreret under fx NY 43 543, bør man springe over AE 20 323. Med et helt nyt system ville man højst få det problem at man skal springe over ønskenummerplader som har det samme format. Mvh Thomas | ||
Af Torben S | 11.05.2006 04:00 | |
Egentlig synes jeg, det er en dårlig idé at starte forfra med AA. Der er flere grunde: 1) Nummerserierne trænger til en revision. Og så vil man have to forskellige systemer, der ikke umiddelbart kan skelnes fra hinanden - argumentet med at man ikke kan have to forskellige systemer i brug samtidig er det rene nonsens, vi har jo allerede samtlige systemer, siden nummerpladernes indførsel i 1903 i anvendelse i dag. 2) Nummerpladekontorerne vil blive bestormet af folk, der ønsker at få samme nummer som de (eller et familiemedlem/bekend) en gang havde. 3) Det bliver vanskeligt at udvide ordningen med historisk korrekte nummerplader til perioden efter 1958. Ordingen vill ellers uden vanskeligheder kunne udvides til perioden 1958-1966/68 eller evt frem til de reflekterende pladers indførsel i 1976. Mit forslag ville være at beholde to bogstaver og 5 cifre, men i en anden rækkefølge fx 12 AB 345 eller 12 345 AB Bortset fra det, har embedsmændene da ret i at der vil være numre til årtiers brug. det har trods alt taget snart 50 år at bruge alle numrene første gang, så mon ikke der er numre til i hvert fal 20 år i anden omgang. Torben | ||
Af Thomas Thorsen | 11.05.2006 03:49 | |
Der er 126.000 campingvogne, men der er 586.000 numre til rådighed (AB 1000-ZZ 2999). Bestanden kan altså stige til det 4-dobbelte før der ikke er flere numre. De sidste 5 år er bestanden steget med 17.000. Med den nuværende vækst er der numre til over 100 år. Der er 67.000 knallert-45, men der er 239.046 numre til rådighed (AB 700-SR 999 og DC 001-ZZ 699). Bestanden kan altså stige til mere end det 3-dobbelte. De sidste 5 år er bestanden steget med 2.000. Med den nuværende vækst er der numre til ca. 400 år. Antallet af traktorer, både registrerede og godkendte er faldende, så der kan man nøjes med de numre der er i brug nu. Der er næppe nogen af de nuværende køretøjstyper der er i fare for at komme i bekneb for numre hvis man genbruger brugte numre. Problemet kan opstå hvis man vil indføre nye køretøjstyper, og der ikke er nogen passende store nummerserier der ikke allerede har været anvendt til andre køretøjstyper. Hvis man eksempelvis om nogle år vil opdele gule nummerplader i køretøjer til henholdsvis erhvervsmæssig og privat brug, og alle numrene AB 88000-ZZ 97999 har været brugt til den fælles serie, kan man ikke pludselig dele serien i to. Der er jo stadig køretøjer på gaden med de gamle numre som så ikke vil passe til en ny inddeling. Mvh Thomas | ||
Af per h | 10.05.2006 13:59 | |
Mon skatteministeren og hans embedsmænd følger ordentligt med, når han udtaler følgende: - Inden for de næste par år er alfabetet brugt op. Derfor starter vi forfra, og på den måde kan vi blive ved i årtier, siger Kristian Jensen. Både knallerter og traktorer kan hurtigt komme i problemer efter det skitserede princip. Også campingvogne kan komme i vanskeligheder med en fortsat kraftigt stigende bestand. | ||
Af Thomas Thorsen | 10.05.2006 05:04 | |
Skatteministeren har ifølge Berlingske Tidendes hjemmeside besluttet at gamle numre skal genbruges når det nuværende system løber tør for numre. Samtidig indføres EU-nummerplader på frivillig basis. Mvh Thomas | ||
Af Carsten | 09.05.2006 03:13 | |
Det er tegn på lav intelligens når man "undrer sig" over at et helt lands kulturliv ikke er 100% ensrettet. | ||
Af G®iffen | 07.05.2006 09:22 | |
Til "Undrer Mig" Hvis du hentyder til at folk bruger tiden på at følge med her i stedet for at fare verden rundt og hjælpe her og der, så undrer det MIG at du 1) selv bruger tid på at kigge på siden 2) selv spilder tid med at skrive på den ...Og iøvrigt har jeg et job at passe herhjemme, så jeg kan ikke køre til Afrika med madvarer; derfor støtter jeg både Røde Kors og Unicef, da de ved lidt mere om hvad der er mest effektivt... | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Upassende og useriøse indlæg slettes. | ||
© 2000-2024 Thomas Thorsen Kontakt webmaster: Send en e-mail. |