Til forsiden
Gæstebog
ForrigeSkrivNæste
Af Thomas Thorsen 14.05.2007 12:13
I Holland har forskellige køretøjsarter forskelligt begyndelsesbogstav. Med andre ord har man en inddeling i "bogstavserier" der svarer til den danske inddeling i nummerserier. De fleste nummerplader er gule, men enkelte køretøjsarter har anden farve. I Belgien er der også visse køretøjsarter der er kendetegnet med bestemte begyndelsesbogstaver.

I Italien begynder kvadratiske nummerplader med Z.

I Norge har de grønne nummerplader ikke selvstændige nummerserier, men findes i mindre nummerblokke inden for den egentlige nummerserie.

Mvh
Thomas Thorsen
Af G®iffen 14.05.2007 11:30
Nummerpladefarver:

Da jeg i firserne var på ferie på Malta, havde de tre farver, vist nok til enten normal/hyrevogn/diplomat eller normal+hyre/diplomat/udlejning. Det var vist både tegn og baggrund der varierede i farve.

Har norge ikke to farver; hvid eller grøn?

Det har undret mig i Frankrig at der er flere farver - der ses mange med sorte plader og andre med gul+hvid. Skyldes det et skift som da vi gik fra sorte til hvide plader?

Polen har skiftet fra sorte til hvide, men det gælder vel ikke som et tofarvet system...
Af KT 14.05.2007 03:15
Til Kim E:
Danmark er ikke de eneste, i Holland gør de rigtigt meget i nummerserier - se fx. http://www.dna.nl/netherlands.htm
I Sverige er taxiplader gule, og på Cypern har udlejningsbiler røde nummerplader som alle begynder med Z.
Jeg har derimod tit undret mig over, hvorfor de i UK og Frankrig har forskellige farver foran og bagpå... men der må vel have været en årsag :)
Af Kim E 13.05.2007 17:09
Heej! Har tit undret mig over, og ikke rigtigt fundet ud af følgende: Er det korrekt, at DK er eneste sted i verden man har nummerserier?? Samet eneste sted (udover Norge) man har flere farver, baseret på nummerserier?? I GB har man hvid foran og gul bagi, det e rfaktisk fint system, undrer mig nemlig OGSÅ over at det er hensigtsmæssigt med HVID bagplade?? (hvor alt andet er rødt/gult?). -- Venligst Kim --
Af Thomas Thorsen 12.05.2007 17:57
Til Gert C:

Med genbrug af numre er det fuldstændig ligegyldigt at ændre i serierne. Alle serier har mere end tilstrækkeligt med numre. Ændring i serierne vil bare medføre yderligere forvirring.

Uden genbrug vil man løbe tør for numre, selv om man effektiviserer serierne. Som bivirkning vil man få forvirring alligevel.

Mvh
Thomas Thorsen
Af Gert C 12.05.2007 10:29
Til Thomas og Griffen! Jeg skal nok holde øje med, hvor langt de går op i løbenr./HJ.98 serien. Jeg tror dog ikke, at der mangler ret mange.
Ps. Vedr. 99.700-999 serien: Her er det mig en gåde, hvorfor man ikke cutter ved f.eks BY 99.700-999 og lader disse BM-BN op til BY, forblive til Hyrevogne/limosiner med kvadratiske bagnr.plade, her er man håbløst bagud.
Samtidigt kunne man starte fra CB 99.700/999 og lade disse være alm. reangtgulære plader/hyrevogne
Den samme tanke har jeg også med 60.000/75.999, samt 78.000/87.999 serierne, her er man jo også langt bagud. Cutte dem ved DZ, i begge serierne. Vupti, masser af disponible nr.
Her kunne jeg godt tænke mig at høre nogle meninger.
Alletiders side
Mvh.Gert
Af Thomas Thorsen 11.05.2007 12:18
Til G®iffen:

Jeg ved ikke ved hvor runde tal der kan deles. Endvidere forstår jeg Gert C således at der er tale om en serie der uddeles lige nu, og hvor nr. 497 er det hidtil højeste. Serien formoder jeg fortsætter med nr. 498 (hvilket, hvis oplysningerne er korrekte, sikkert allerede er sket).

Mvh
Thomas
Af G®iffen 11.05.2007 09:34
Gert C og Thomas:

Følgende udsagn forstår jeg vist ikke helt:
"P.t. bliver nyindregistrede hyrevogne forsynet, med nr.plader med bogstaverne HJ 98.486 o.s.v.
højeste nr i den række er 497."
Jeg antager at der er tale om højeste løbenr i gruppen HJ98? Så burde der vel være op til HJ 98 999 og der efter til HJ 99 699?
Sker det at sådanne nummerserier deles ved et "tilfældigt" tal? Jeg forestillede mig at der deltes ved runde tal som xxx10, xxx50 eller xx100?
Af JMK 10.05.2007 10:02
Hej Thomas !

Du gør et kanongodt og stort stykke arbejde med denne side for at holde den så ajour som muligt, måske det tager længere tid end du forudså fra starten, sådan kan man blive overrasket.
Jeg vil ikke klage, det er der nok der gør over de mindste ting, men du skal alligevel vide at jeg glæder mig til at du får tid til at ajourføre / validere listen over observerede emaljeplader 1958 - 1968. Jeg indtaster i ny og næ og vil da også godt se at det kommer på. Ved indtastning vil du have fabrikatet og også gerne modelnavn. Hvorfor figurerer modelnavnet ikke på listen over validerede emaljeplader ?

Fortsat god arbejdslyst og tak for en sjov side for os nummerpladenørder, det må vi indrømme vi er ?
Af Thomas Thorsen 05.05.2007 16:18
Til Gert C:

Nogle især mindre motorkontorer kan være langt "bagud" med numrene fordi deres forbrug er meget lavt eller kan ligge stille i et stykke tid. Det gælder især små serier. Hvis et stort motorkontor som Odense p.t. udleverer hyrevognsnummerplader med HJ, må det være en glemt serie eller en serie de har fået tilført fra et andet sted da Odense har udleveret højere numre end HJ. Måske har organisationsændringen i politiet medført at nummerserier er flyttet imellem motorkontorer der nu hører under samme politikreds, men før hørte til forskellige politikredse.

Mvh
Thomas Thorsen
Af Gert C 05.05.2007 09:21
Det skal lige præciseres vedr. mit indlæg om HJ 98. pladerne som bliver udleveret for tiden,foregår i Odense.
Gert
Af Gert C 05.05.2007 09:17
Er der nogen, som kan give en logisk forklaring på flg.
P.t. bliver nyindregistrede hyrevogne forsynet, med nr.plader med bogstaverne HJ 98.486 o.s.v.
højeste nr i den række er 497.
For 8 år siden da jeg startede som taxichauffør, havde den vogn som jeg kom til at køre HJ 98. de sidste 3 cifre kan jeg ikke huske. Vognen var på det tidspunkt 1 år gammel.
Nye vogne fik på det tidspunkt plader med bogstaverne HK el. HL-
Spørgsmålet er hvor har man gemt denne serie,el. glemt?
Jeg kan oplyse 1 ting mere. for ca. 6 år siden havde Bogense nogle plader liggende med bogstaverne DC. Der kom en af dem ud at køre i Odense, samt et par, oppe omkring Bogense.
Tønder kører/har kørt med HP indtil for nyligt.Mvh.Gert
Af G®iffen 03.05.2007 11:40
Til os der diskuterer nye nummerseriesystemer:

Jeg mener man burde fortsætte nuværende AB 12 345 med en serie 12 AB 345 og der efter 12 345 AB.
Naturligvis får enhver systemændring en ende, men til den tid formoder jeg ikke der er særligt mange AB 12 345 tilbage.

Desuden kan man diskutere fordelingen af de nuværende nummerserier, som jeg forventer der bliver ændret på. Se på knallert-45 og anhængere hvor der er udløbne nummerserier og knallert-30 der hovsa-vupti har fået en løs ende af en anden serie.
Til gengæld har vi kvadratpladerne, der er nået til hhv. DT, DD og BM iflg. observationslisten.
Af Anders 01.05.2007 14:02
Til Torben

Hvis man indfører et nyt system hvor man bytter om på tal og bogstaver, vil man jo om en årrække stå i nøjagtig den samme situation som nu, derfor synes jeg at det er en udmærket idé at genbruge gamle numre. På den måde kan man jo blive ved i det uendelige. Desuden synes jeg også at det ser grafisk pænere ud med AB 23 456 fremfor 23 456 AB. Man kunne også begynde at benytte bogstaver som f.eks. F, G, Q og W på nummerpladerne, for så ville der gå længere tid inden man 'indhentede' gamle, tidligere benyttede kombinationer.

Anders
Af Torben Sørensen 01.05.2007 08:36
Interessant at der er forslag om historisk korrekte nummerplader for køretøjer fra 1.4.58 til 31.3.76. Mon vi så også kommer til at se papegøjeplader igen?

Nu er det åbenbart vedtaget at "genbruge" numre fra de eksisterende nummerserier, men jeg mener stadig, det havde været bedre at indføre et nyt system, f. eks bytte om på bogstaver og tal, så vi fik numre i stil med 20.121 KA. Det er en fremgansmåde der er benyttet bl.a. i GB.

Det fremgår vel heller ikke helt klart om opdelingen i nummerserier bibeholdes. Der vil jo i hvert fald ikke være behov for at skelne mellem rektangulære og kvadratiske plader da pladerne jo vil blive fremstillet på bestilling og i nogle tilfælde af bilforhandleren selv.

Torben
Af Thomas Thorsen 27.04.2007 11:00
Til KT:

Det er ikke lovligt at bruge falske nummerplader til træf (medmindre træffet foregår på et område der ikke omfattes af færdselsloven). Jeg kan i øvrigt ikke se noget problem i at nummerplader med forskelligt udseende deles om samme serie. Det fungerer fint i mange andre lande. I Sverige deles alle nummerplader om samme serie. I Norge deles de almindelige hvide bilnummerplader, grønne varevognsplader og sorte plader til afgiftsfritagne køretøjer om samme serie (10000-99999). Påhængsvogne og motorcykler kan også deles om en serie (1000-9999). I Tyskland deles mange køretøjskategorier også om samme serie, og både gamle nummerplader med DIN-skrift og nye EU-nummerplader med FE-skrift kan sagtens anvende samme numre.

Overgangen til hvide plader var skarp nok idet der blev lavet emaljenummerplader op til kombination EE i den almindelige personvognsserie.

Hvis en bil har EB i den almindelige personvognsserie, er det mest sandsynlige at nummerpladerne er blevet ombyttet. Dengang var der faktisk en nogen der ombyttede deres emaljeplader med de nye plader.

Der blev også lavet et begrænset antal hvide nummerplader til forsøgsbrug inden de kom i generel anvendelse.

Thomas Thorsen
Af KT 27.04.2007 06:32
Jeg kan selvfølgelig godt se, at en moderne nummerplade ser malplaceret ud på en veteranbil. Men så kunne de vel få lavet en falsk historisk plade som de sætter på når de skal til træf, og ellers bruge de normale plader til brug på offentlig vej...
Jeg synes, at hvis det skal være muligt at få historiske plader i de nuværende nummerserier, burde man gå over til et helt nyt nummersystem.
Iøvrigt havde min kones forældre en bil med bogstaverne EB på hvide plader (set på et gammelt foto), men jeg har omvendt set en bil for nylig med EE på sorte plader... så overgangen har ikke været helt skarp.

KT
Af Thomas Thorsen 26.04.2007 18:29
Til G®iffen:

Jeg skulle vist have læst din besked noget bedre. Hvis en "moderne" hvid nummerplade har AS 38 205, er det en erstatningsplade. Den oprindelige plade er enten gået tabt eller ombyttet frivilligt. Hvis pladen er ny, er der nok tale om en mistet nummerplade, da der vist ikke er nogen nu om dage der frivilligt ville ombytte en emaljeplade med en alu-plade.

Til KT:

Veteranbilentusiasters mål er næsten altid at bringe deres bil tilbage i så original stand som muligt. Med andre ord skal bilen i videst muligt omfang se ud som den gjorde da den var ny. På en velholdt gammel bil er en moderne alu-nummerplade et uhistorisk fremmedlegeme. Det gælder uanset om bilen har kørt i Danmark hele tiden eller er importeret. Da bilen selvfølgelig ikke kan køre her i landet med en udenlandsk historisk nummerplade, er en dansk historisk nummerplade det tætteste man kan komme. Havde den importerede bil kørt her i landet dengang, havde den også haft sort nummerplade.

Det er selvfølgelig noget "rod" at man vil genbruge numre der kan forudses at blive efterspurgt på historisk korrekte nummerplader fra perioden 1966-1976. Der ville stadig være rigeligt med numre hvis man startede genbruget af numre fra EH 20 000 hvor de nuværende nummerplader startede.

Når en ejer af et ældre køretøj ikke kan få sit oprindelige nummer fordi det for nylig er blevet sat i cirkulation igen, må man jo tildele et andet nummer. Hvordan dette vil ske, ved jeg ikke.

Når der er gået en årrække, vil mange af de genbrugte numre med kombinationer lavere end EH igen være afmeldt, og så bliver problemet mindre.

Jeg har i øvrigt ikke information om de gamle kombinationer fra perioden 1958-1968 (AA, AH, AR osv.) vil indgå i genbruget. I så fald vil der også opstå problemer i forbindelse med køretøjer der skulle have haft disse kombinationer.

TT
Af G®iffen 26.04.2007 11:38
Thomas:
Med "den klassiske firkantede model" var det bilen og ikke nummerpladen jeg hentydede til. Jeg skrev ikke modellen ned, men den mindede om den Volvo 240 min svigerfar havde indtil for et par år siden.
Nummerpladen var hvid med sorte tal og rød kant, ganske som den jeg har på min Berlingo... :-)

Noget helt andet: Til dem der interesserer sig for at lokalisere gulpladeserier kan jeg sige at TZ 93 341 er registreret af MAN i Glostrup, så pladen er formentlig derfra. Bilen er så vidt jeg ved registreret i 4. kvartal 2005, og udleveret medio december s.å. sammen med en tilsvarende lastbil med UB noget på pladen. TZ'eren blev forsinket i leveringen pga fejl på fartskriveren.
Af KT 26.04.2007 07:11
I perioden 1968-1976 havde vi jo den nuværende nummerserie, bare på sorte plader. Hvordan skal de nye historisk korrekte nummerplader fra den periode så kunne lade sig gøre, når vi jo i forvejen genbruger de samme numre? Kommer vi så til at starte fra de numre som blev uddelt efter 1976, eller skal de historiske "korrekte" plader følge den normale nummerserie, bare på sorte plader?
Hvem har i øvrigt fundet på den syge idé at gamle biler skal udstyres med nummerplader der ligner dem de er "født" med? Selvom de måske er importeret fra udlandet igår.. det giver ikke meget mening, hvis I spørger mig :)
ForrigeSkrivNæste
Upassende og useriøse indlæg slettes.

© 2000-2024 Thomas Thorsen
Dette site er ophavsretligt beskyttet

Kontakt webmaster: Send en e-mail.