Til forsiden
Gæstebog
ForrigeSkrivNæste
Af Thomas Thorsen 19.07.2007 04:19
Biltorvet.dk kender Jaguaren med reg.nr. AB 77.441, så det kan bekræftes at der findes mindst en personbil med nummer i serien 76.000-77.999 der fra bogstavkombination AD blev overført til diplomatvogne.

Thomas
Af Gert Clemmensen 19.07.2007 03:05
Jeg ved med sikkerhed, der er en VW her i Odense, med AB 76 el.77, (bilen er blå).
Jeg skal nok kigge efter, ved første givne lejlighed.
Mvh.Gert
Af CSJ 19.07.2007 01:19
Ifølge mine optegnelser sås i TV en Jaguar 240, AB 77 441 udstillet i Øksnehallen 2005.
Af Thomas Thorsen 18.07.2007 12:22
Til René Koefoed:

Jeg er ikke klar over om der stadig findes biler med kvadratisk nummerplade med de numre (76.000-77.999) der senere overgik til diplomatbiler. Der har oprindelig været udgivet (op til) 4.000 sæt nummerplader med numrene AB 76.000-AB 77.999 og AC 76.000-AC 77.999, så der er en vis sandsynlighed for at mindst én bil har bevaret numrene.

Måske kender nogle af de andre besøgende her på siden til stadig eksisterende biler i serien.

Mvh
Thomas Thorsen
Af René Koefoed 18.07.2007 05:37
Hej. det er mange år siden at jeg har set en papegøjenummerplade. jeg ved at man ophørte papegjenummerplade 1970. men man kunnu få papegøjenummerplader helt til 1976 til om intertarde, men der må vare nogle stk til bage.jeg har også et spørgsmål Omkring 1969 lavede man to nye diplomatiske serier. Det gjordes ved at tage numrene 76.000-77.999 fra serien kvadratiske personnvognsnummerplader. Sidstnævnte reduceredes dermed fra 60.000-77.999 til 60.000-75.999. Der var allerede uddelt nummerplader i serierne AB og AC 76.000-77.999, så de diplomatiske serier starter med kombination AD. Oprindelig var der en serie for to rektangulære nummerplader, 76.000-77.699, og en rektangulær fornummerplade og kvadratisk bagnummerplade, 77.700-77.999. kan du se at der skulle varer en til bage AB 76.AB 77.AC 76 AC 77. håber du kan hjelpe mig god sommer KH RENÈ
Af Thomas Thorsen 12.07.2007 12:53
Til Frantz Dithmer:

Det gamle spanske system havde først to bogstaver som var afledt af provinsens navn. Dem var der kun 50 af. Denne forkortelse kan ikke sammenlignes med seriebogstaver som på danske nummerplader. Seriebogstaver var der også et eller to af på de gamle spanske nummerplader - yderst til højre. Her brugte man flere bogstaver end i dag - men det er man jo så holdt op med! I dag bruger man kun 20 bogstaver hvilket er mindre end i Danmark.

Jeg har skam forstået din pointe. Du har til gengæld ikke forstået min: Når vi skal genbruge gamle numre, er det fuldstændig ligegyldigt om vi bruger 20½ eller 26 bogstaver. Vi kunne endda udelade enten V eller Y der af og til forveksles. I betragtning af at der er mange flere kombinationer end der nogensinde vil blive behov for ville det faktisk være smartest at bruge så få og så forskellige bogstaver som muligt.

Mvh
Thomas Thorsen
Af Frantz Dithmer 12.07.2007 12:30
Til Thomas Thorsen.
Du har uden tvivl ret,når det gælder nye spanske nummerplader; men det jeg refererer til er hvad jeg har observeret utallige gange på ferier i Spanien (incl. De Canariske Øer): At alle bogstaver
på nær Q er til rådighed. - Jeg nævner samtidig, hvad jeg har observeret i mange andre europæiske
lande; nemlig at dér anvender man hele alfabetet
med enkelte overspring nogle steder, fx Q og I.
Min pointe, som du tilsyneladende ikke forstår, er:
Hvorfor ikke bruge hele det alfabet, man har til rådighed og således benytte lejligheden, når den er der til at gøre op med gamle uhensigtsmæssige
forskrifter såsom at det er vanskeligt at skelne F fra E - G fra C -W fra V - I fra 1 osv. Det er
tilsyneladende ikke et problem med R og P- D og O.
Af Thomas Thorsen 12.07.2007 08:38
Til Frantz Dithmer:

Du tager helt fejl mht. udelukkede bogstaver.

Jeg opforder til at sende mig et billede af en ny spansk nummerplade (dem med tre bogstaver og 4 cifre) med A, E, I, Ñ, O, Q eller U. Første nummerplade efter det nye system var 0000 BBB.

Vokaler er også udelukket fra de nuværende hollandske nummerplader (undtagen O som begyndelsesbogstav og Y). Derudover er der en del andre bogstavbegrænsninger. Igen udfordrer jeg dig til at præstere et bevis for det modsatte.

Med 36 millioner numre er der allerede rigeligt med numre til at hver dansker kan have en hel bilpark, så hvorfor indføre nye bogstaver? Genbruget er vedtaget, så der er ingen grund til lede efter yderligere kombinationer.

Thomas Thorsen
Af Frantz Dithmer 12.07.2007 07:42
Til Thomas Thorsen.
Ser vi bort fra Norge og Sverige (begge lande bruger dog "G" og "F") har du ikke ret m.h.t. Spa-
nien og Holland. Spanien anvender alle bogstaver undt. Q, og der er højst et par udelukkede bog-staver på hollandske plader. I det øvrige Europa kan jeg nævne, at Frankrig, Italien, Portugal, Rumænien, Storbritanien(-Z) - Østrig og Ungarn stort set anvender alle alfabetets 26 bogstaver.
Dette medfører naturligvis, at kombinations-mulighederne forøges i betragtelig grad. Ved brug
af 20 bogstaver opnår man kun 400 muligheder,
mens man ved brug af 26 bogstaver kommer op på
676. Kombinerer man med 5 cifre opnår man i første tilfælde 36 mio. kombinationer, mens kombi-nationerne i sidste tilfælde kommer op på over 60 mio. - Man skulle tro, at dette alene var argument nok, idet man så ville være sikret langt ud i fremtiden, før mulighederne ville slippe op.
Af Thomas Thorsen 12.07.2007 03:01
Til Frantz Dithmer:

De fleste lande udelukker et eller som regel flere bogstaver i alfabetet. I Norge bruges eksempelvis ikke G, I, M, O, Q, W, Æ, Ø og Å (dog undtaget AW og GA) hvilket efterlader 20 bogstaver. I Sverige bruges I, Q, V, Å, Ä og Ö ikke, så der er 23 bogstaver tilbage. I Spanien er det så vidt jeg husker A, E, I, O, Ñ, Q og U, så der er 20 bogstaver i brug. I Holland er der også temmelig mange udelukkede bogstaver.

I Tyskland bruges som et særtilfælde alle bogstaver, men det skyldes kun at man har lavet en særlig skrifttype der gør bogstaverne så forskellige som muligt (FE-skriften). Prisen er at bogstaverne bliver temmelig uæstetiske at se på. Oprindelig brugte man i Tyskland ikke B, F, G, I, O og Q. I, O og Q blev først tilladt efter indførelsen af FE-skriften.

Efter at det er besluttet at genbruge gamle numre, kan jeg ikke forestille mig at myndighederne finder noget behov for at indføre flere bogstaver. Der er rigeligt med kapacitet i alle køretøjsklasser.

Thomas Thorsen
Af Frantz Dithmer 11.07.2007 15:14
På tærskelen til indførelse af nye nummerplader må man da inderligt håbe på, at diskrimineringen af 5 af alfabetets bogstaver ( F-G-I-Q & W) endelig bliver bragt til ophør. Så sent som i et svar til en læser i FDM-bladet "MOTOR" for juli, kan man læse, at argumentet med forveksling af ovennævnte bogstaver med andre stadig holdes i hævd, (underskrevet af en jurist ved navn Casper Schad). Det er dog fantastisk, at det kun i lille Danmark er forbundet med store vanskeligheder at aflæse en nummerplade indeholdende ét eller flere
af disse bogstaver. Mig bekendt finder en lignende diskrimination ikke sted i andre lande rundt om i verden, i hvert ikke begrundet i en så tåbelig argumentation. - Samtidig kan man med rette forundres over, vi herhjemme er så sarte, at man partout vil skåne befolkningen for associationer i forbindelse med bogstavkombinationer såsom
KZ, BH, PU, PY og andre. Dette kendes så vidt jeg ved heller ikke i udlandet.

Af A. Lunde 08.07.2007 09:41
Lige vedr. registreringsnummeret C3, som er omtalt i tidligere indlæg, så er det da nærliggende at tro at der skulle findes en ønskenummerplade med dette nummer (f.eks. en Citroën) - men iflg. Biltorvet, så findes nummerpladen ikke i systemet.

Det er altså ikke utænkeligt at nummeret kan fås :-)
Af Thomas Wiltrup 06.07.2007 17:51
Til Thomas Thorsen:
Tak, så blev jeg klogere på det. Mine plader er med et bogstav, og således kan jeg forstå, de er historisk korrekte med skruer igennem.
Hilsen
Thomas W
Af Thomas Thorsen 04.07.2007 12:27
Til Thomas Wiltrup:

Indtil 1958, altså da nummerpladerne havde ét bogstav, monteredes nummerpladerne med gennemgående skruer igennem to huller øverst i nummerpladen. Det er disse nummerplader man i dag kan få som historisk korrekte nummerplader. De har samme monteringsmåde som de originale, altså to huller øverst i nummerpladen.

Fra 1958 til 1976, altså da emaljenummerpladerne havde to bogstaver, blev nummerpladerne monteret med en kulisse bag på nummerpladen, og altså ikke med gennemgående skruer. Disse nummerplader kan endnu ikke fås som historisk korrekte og findes i princippet kun som originale (bortset fra at der findes forfalskede sorte nummerplader af denne type).

Det er altså ukorrekt at de historisk korrekte nummerplader er historisk ukorrekte med hensyn til moteringsmåde.

Noget andet er at typografien på de historiske korrekte nummerplader af typen 1950-1958 på nogle punkter ikke ser ud til at være helt korrekt.

Mvh
Thomas Thorsen
Af Thomas Wiltrup 02.07.2007 17:46
Historiske "korrekte" nummerplader:
Jeg var søndag i Gedser, hvor der var veteranbiltræf. Jeg traf en tidligere taxachauffør, der havde gemt sin gamle taxa (forlængst omregistreret til alm. bil). Han havde stadig bilen med historiske taxaskilte på. Hans nr. plader var gamle sorte med DJ 45.xxx.
Han fortalte, at de "historisk korrekte" nummerplader ikke er så korrekte endda, fordi de ermonteret med to skruer ind gennem pladen, mens de gamle havde monteringsbøjler bagpå, så pladen ikke skæmmedes af skruerne.
Kan det bekræftes?
Mange hilsener
Thomas Wiltrup
Af Thomas Thorsen 02.07.2007 09:17
Til Poul Nissen:

K821UCU lyder mest som en britisk nummerplade. K er det "forbogstav" der blev brugt fra 1. august 1992 til 31. juli 1993. Slutbogstaverne CU er fra Newcastle upon Tyne.

Jeg har ikke kunnet finde noget afrikansk land med nummerplader efter det pågældende mønster. Botswana har kanske vist nummerplader med 1 bogstav 3 cifre og 3 bogstaver, men da er det første bogstav altid B.

Thomas Thorsen
Af Poul Nissen 02.07.2007 03:15
Jeg har tidligere set en lignende hjemmeside i det store udland, men kan ikke finde den igen. Jeg leder efter oplysninger om en "engelsk lignende" nrplade K821UCU, som muligt har kørt et sted i Afrika (evt.engelsk koloni). Kan nogen hjælpe?
Af JamasP 26.06.2007 06:42
Tak for de gode tider drenge
Mvh. JamasP
PS.: Fuld mokka love love love
Af KT 26.06.2007 05:58
Til Per:

Hvis det er virkelig vigtigt, kan du selv undersøge om din plade er den sidste "nulevende" emaljeplade. Gå ind på biltorvet.dk og søg på alle nummerplader, en efter en, fra EE 39189 og op til EE 39999, evt. i modsat rækkefølge.
Ja, det kræver at du søger max. 811 gange, men så kan du også være sikker i din sag :)
Af Per 25.06.2007 04:56
Nu har jeg siddet og læst en del af de gamle indlæg her, og minsandten om jeg ikke stødte på en af mine egne nummerplader.
Det drejer sig om EE 39. 188, som jeg også selv har søgt oplysninger om, da jeg mener det må være et af de højeste eksisterende tilbageværende numre på sorte plader i 1966 systemet.
Og til Carsten, du har helt ret, når du siger du har set den i Slagelse til traktortræffet sidste år. jeg havde den med derop om søndagen. Og det kan også godt passe, at du har set den i Roskilde året før, for den kørte på de kanter, inden jeg købte den. Og du har sikkert læst det med, at den er indregistreret på Bornholm, i min beskrivelse af den, som lå i forruden.
Jeg har desuden den originale købskontrakt på den, hvoraf det også fremgår, at den stammer fra klippeøen.
ForrigeSkrivNæste
Upassende og useriøse indlæg slettes.

© 2000-2025 Thomas Thorsen
Dette site er ophavsretligt beskyttet

Kontakt webmaster: Send en e-mail.