Til forsiden | ||
Gæstebog | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Af Poul Erik Jellinge | 10.11.2007 09:57 | |
Traktornummerplader. Forklaringen på forskellen mellem registrerede og godkendte traktorer er helt korrekt. Jeg kan dog nævne, at jeg som alm. lønmodtager og boende i et parcelhus har fået anerkendt, at jeg kan nøjes med at få min traktor godkendt. Jeg har en lille skov, som skal passes. | ||
Af Jørgen Møller | 08.11.2007 12:01 | |
Godkendte og registrerede traktorer. Når en traktor handles kan den indregistreres på 2 forskellige måder alt efter efter købers erhverv og anvendelse. En landmand får en hvid nummerplade med SORT kant og må kun anvende traktoren til landbrugsformål og traktoren kaldes "godkendt traktor". Han må køre på egne marker med egne eller lejede maskiner og behandle sin jord i egen interesse, dette kan med lidt god vilje kaldes "privat anvendelse" selvom det selvfølgelig er erhvervsmæssig traktorkørsel i juridisk forstand. Han må køre på offentlig vej med stor vogn, men kun transportere egne produkter i egen interesse. Han må også køre med andres produkter, men ikke kræve betaling, da det så ligner erhvervsmæssig vognmandskørsel for fremmed regning. Der hører andre og flere detaljer med, men dette var det væsentlige. Hvis den samme traktor købes af en maskinstation får den også en hvid nummerplade, men med RØD kant og kaldes så en "registreret traktor" og kan lovligt bruges til alt hvad en traktor kan bruges til. Maskinstationen har jo købt den med det formål at udføre traktoropgaver for fremmed regning, både på mark og vej, incl. kørsel med store vogne med halm, roer og andet som også kunne transporteres med lastvogn, altså vognmandslignende kørsel, idet maskinstationen kræver betaling for denne kørsel. Traktorer er afgiftsfrie køretøjer ved køb, men der er stor forskel på vægtafgiften. En godkendt traktor (landbrugstraktor) koster under kr. 100,00 om året, mens en registreret traktor (maskinstationstraktor) koster over 500,00. Mere præcist kender jeg ikke tallene, korrektion modtages med tak. Hvorvidt der er forskel på forsikringspræmie overlader jeg også til andre at svare på. Med venlig hilsen Jørgen Møller | ||
Af Gert C | 06.11.2007 09:33 | |
Har I bemærket at VS 91.356 ikke eksisterer? Et andet spørgsmål: Bliver opserverede emaljenr.plader før 1968 opdateret? Mvh.Gert | ||
Af CSJ | 24.10.2007 10:54 | |
Så vidt jeg har forstået kan forskellen mellem godkendte og registrerede traktorer nogenlunde sammenlignes med forskellen mellem biler på gule og hvide plader. Det har noget at gøre med hvor meget der er betalt i afgift og hvad de må anvendes til. Godkendte traktorer (dem der tidligere havde grønne cirkelrunde plader) har en mere begænset anvendelsesmulighed og anvendes hovedsagelig indenfor landbrug og skovbrug. Mvh. Carsten. | ||
Af Jens R. | 23.10.2007 16:33 | |
Hvad er forskellen på godkendte og registrerede traktorer - altså hvornår er en traktor registreret og hvornår er den godkendt? | ||
Af CSJ | 18.10.2007 08:41 | |
Knallerterne startede ved VB fordi de deler serie (5500-9999) med gule anhængerplader. Det er første gang i det nuværende system at to forskellige kategorier samtidig anvender samme serie. Anhængerne med bogstaverne EJ-UZ og knallerterne med VB-ZZ. Da registrerede traktorer i 1976 fik egen serie 001-699 startede de med AJ. Og da godkendte traktorer overtog motorcykel-papegøjepladeserien 19000-19499 startede de sandsynligvis med AD. Da diplomaterne fik egne serier i 1968 (76000-77699 og 77700-77999) startede disse med AD. Og da serierne i 1976 blev ændret i forbindelse med de blå plader (76000-76999 og 77000-77999) startede begge med AJ. Og da kvadratiske gule plader overtog papegøjepladeserien 78000-87999 startede de ved CB. Mvh. Carsten. | ||
Af ML | 18.10.2007 02:03 | |
Til Jens Da knallerter skulle have nummerplader fik de tildelt en erie begyndende med VB. Efter de seneste indtastninger er man nået til VN. Jeg kan ikke forestille mig, at de begynder forfra med VB i 2008 eller 2009. De forsætter sandsynligvis til ZZ eller får tildelt en hel ny gruppering. ML | ||
Af Jens R. | 17.10.2007 10:45 | |
De nyindregistrerede knallerter begynder tilsyneladende med bogstavkombinationen VB. Er der andre tilfælde, hvor en kategori ikke starter med AB(AA)? | ||
Af per h | 17.10.2007 05:37 | |
Udskydelsen af det digitale register til 1 okt 2008 er sket for længe siden. Først blev det udskudt fra 1 jan til 1 jul 2008 og senere til 1 okt. Mit gæt er at man vil lade den almindeligste nummerpladeserie i det gamle system løbe linen helt ud til ZZ, og da det først sker engang i 2009, er der ingen hast med at oprette registeret. Mine spørgsmåltegn til det kommende register er om nummerserierne vil blive fortsat uændret og om alle slags plader vil starte fra AA samtidigt. | ||
Af Thomas | 17.10.2007 04:43 | |
Indførelsen af EU-nummerplader i Danmark er udskudt fra januar 2008 til tidligst oktober 2008. Det fremgår af FDM's hjemmeside samt Berlingske Tidende. Det er SKAT der er ansvarlig myndighed for det danske nummerpladesystem, men hvad der ligger til grund for udskydelsen af EU-nummerpladerne, fremgår ikke af artiklerne. Er der nogle i dette forum der har en forklaring på årsagen til udskydelsen? | ||
Af Gert C | 09.10.2007 08:08 | |
Til HML! Jeg kan sige med 100% sikkerhed, der findes YX 5xxxx nr. Indtil kl.14 d.d. har jeg set 4 biler med YX 52, her i Odense Mvh.Gert | ||
Af HML | 08.10.2007 12:15 | |
Til Thomas Thorsen Ja, jeg har prøvet nogle YX5xxxx numre, men de står der ikke. M.V.H. HML | ||
Af Thomas Thorsen | 07.10.2007 11:12 | |
Til HML Har du indtastet de numre du faktisk har set med YX 5x xxx? Der vil altid være huller i rækken af de højeste udleverede numre. Hvert motorkontor får numre i blokke på nogle hundrede numre (afhængig af motorkontorets forbrug), og motorkontorerne er i sagens natur ikke nået lige langt. Mvh Thomas Thorsen | ||
Af HML | 05.10.2007 12:17 | |
Til Thomas Thorsen: Nej jeg prøvede bare fra YX41000 og gik derefter ca. 50 numre op ad gangen. Til sidste tog jeg bare et nummer ad gangen og endte på YX41869. Det er da dårligt at de er så langt bagud i Numrene når der på deres hjemmeside står at de er højest 10 dage om at ajourføre dataene. Jeg havde da for 10 dage siden allerede set adskellige YX5xxxx. | ||
Af Thomas Thorsen | 05.10.2007 02:57 | |
Til HML: Hvordan ved du at det er det højeste nummer du kan se? Har du prøvet samtlige højere numre? Thomas Thorsen | ||
Af HML | 04.10.2007 09:44 | |
Hej alle På Biltorvet.dk hvor man kan søge på biler er det højeste personvognsnummer jeg kan se lige nu YX41869. Ifølge biltorvet er den registreret d. 13/9-07. Der står at data ajourføres senest 10 dage efter registreringen. Er det bare mig eller er de lidt sløve i optrækket? | ||
Af Thomas Thorsen | 30.09.2007 11:19 | |
TIl Henriette: En rektangulær bilnummerplade er 504 x 120 mm. Thomas Thorsen | ||
Af Henriette | 29.09.2007 11:41 | |
Hej.. Hvor stor er en nummerplade ca i størrelse.. | ||
Af Thomas Thorsen | 19.09.2007 10:10 | |
Der findes IKKE danske EU-nummerplader endnu. Det drejer sig enten om et lille blåt mærke sat til venstre for nummerpladen eller om en nummerplade fra et andet land med blåt felt og (mulighed for) 2 bogstaver og 5 cifre, fx Norge eller Polen. Et billede ville kunne afsløre hvilken nummerplade der er tale om. Thomas Thorsen | ||
Af Chrismo | 19.09.2007 08:45 | |
Skrifttypen på de danske nummerplader er unik. Den er designet specielt til de danske nummerplader. Håber den overlever til de nye plader fra Utsch. På DK-forum.de er der et par forummedlemmer, som påstår, at de har set danske EU-nummerplader indtil flere gange. Kan det virkelig passe? Er der nogen her, der har set danske EU-nummerplader endnu (evt. som forfalskninger). | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Upassende og useriøse indlæg slettes. | ||
© 2000-2024 Thomas Thorsen Kontakt webmaster: Send en e-mail. |