Til forsiden | ||
Gæstebog | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Af CSJ | 22.08.2008 09:23 | |
Tillykke med opdateringen af observerede emaljeplader. Jeg glæder mig enormt meget til at studere alle numrene og føre dem ind i min egen database, samt indtaste en lang række yderligere numre efterhånden som jeg får tid. Jeg vil dog tillade mig at sætte spørgsmålstegn med AT 37.027. Ifølge min statistik fra årene omkring 1970 nåede men i Roskilde ikke længere end AT 28.xxx. | ||
Af Thomas Thorsen | 20.08.2008 13:24 | |
Til Lars Nygaard: Der blev ifølge Danmarks Statistik nyregistreret ca. 162.000 og genregistreret ca. 198.000 personbiler i 2007. Det samlede antal registrerede køretøjer inkl. anhængere i 2007 var ca. 311.000 nyregistreringer og ca. 278.000 genregistreringer. Der var derudover ca. 426.000 ejerskift og ca 445.000 afmeldinger. Gule og hvide nummerplader har forskellige nummerserier, og der er endda forskellige nummerserier alt efter om bagnummerpladen er rektangulær eller kvadratisk. Der er adskillige andre nummerserier for forskellige køretøjstyper. Du kan finde samtlige nummerserier hvis du ser dig lidt omkring her på sitet. Du vil med stor sandsynlighed få et nummer der er større end ZM 55 400 hvis altså der er tale om et sæt almindelige hvide nummerplade hvor bagnummerpladen er rektangulær. Mvh Thomas | ||
Af perhag | 20.08.2008 13:17 | |
Lars kan være ret sikker på at få en nummerplade med ZP 15 sept. Der kan dog være Skat-kontorer som stadig udleverer ZM-plader til den tid. Der springes ikke numre over, så årligt indregistreres omkring 400.000 personbiler (ca 10 bogstavskombinationer gange 40.000 numre) | ||
Af Lars Nygaard | 20.08.2008 11:22 | |
Hej jeg er ny på siden. Og har nogle begynder spørgsmål. Hvor mange personbiler indregistreres der ca. om året? Har gul og hvidplader samme nummer serie? Jeg har bestilt en ny bil der kommer omkring 15 september vil vi måske være over ZM 55 400??? Hilsen Lars | ||
Af Claus Skovgaard | 19.08.2008 01:08 | |
Sorry, spørgsmålet var allerede besvaret i januar. Tilsyneladende er det restplader fra små, nu lukkede, motorkontorer. | ||
Af Claus Skovgaard | 19.08.2008 00:55 | |
Så i dag nummerpladen DN 99 386 på en Chrysler 300 hyrevogn. Hvordan kan det hænge sammen, bilen var jo ret ny? | ||
Af AndersF | 13.08.2008 13:02 | |
Mente selvfølgelig den nye og de gamle skrifttyper! Det ser i hvert fald godt ud på skærmen. AndersF | ||
Af Thomas Thorsen | 11.08.2008 16:28 | |
Til AndersF: Der er jo ikke kun "den nye og den gamle" skrifttype, men adskillige (generisk skrifttype 1903/1908/1910, generisk skrifttype 1919, delvis standardiseret skrifttype 1921, skrifttype 1930, skrifttype 1950, skrifttype 1958, skrittype 1976, skrifttype 2008, dertil særlige skrifttyper til mc-fornummerplader og til cirkulære anhænger- og sidevognsnummerplader). Dertil skal skrifttyperne laves i forskellige størrelser og farver og - i princippet tykkelser for nummerpladerne 1958-1976. Der skal vurderes farver og dimensioner på selve nummerpladen osv. Generelt laver jeg noget der ligner godt nok til at se acceptabelt ud når det skaleres ned til den anvendte målestok her på siden: 1 pixel på skærmen = 5 mm i virkeligheden. Jeg er ikke grafikhaj, så det er temmelig tidskrævende. Thomas | ||
Af AndersF | 11.08.2008 13:22 | |
Hej Thomas Hvordan har du lavet grafikken til nummerpladerne på din hjemmeside? Jeg arbejder selv med skriftdesign i min fritid, og må sige at jeg synes det er ret flot hvis du har tegnet bogstaverne og tallene i hånden ud fra egne observationer. Både den nye og den gamle skrifttype ligner temmelig godt! MVH AndersF | ||
Af Thomas Thorsen | 09.08.2008 14:31 | |
Til René Kofoed: Vi får se om nummeret kan verificeres 14 dage efter observationen. Til Thyge: De nye nummerplader i den almindelige personvognsserie kan komme på gaden når som helst. Det drejer sig om dage eller få uger. Der er allerede observeret adskillige andre nummerpladetyper i nyt design. Thomas | ||
Af Thyge | 08.08.2008 10:18 | |
Hvornår mon de nye nummerplader - ZM 55 400 og fremad - kommer i praksis? FDM gættede tilbage primo juli på "en gang i september". Hvad med Jer kloge hoveder. Hvornår tror du (!) at det i praksis sker? | ||
Af RENE KOEFOED | 07.08.2008 03:03 | |
hej er det ikke en fjel i nummer serien at DD 87.090 jeg menner at serien er någet til DD 85...kh René | ||
Af A. Lunde | 06.08.2008 11:05 | |
Ang. snakken om busser til privat buskørsel (såkaldte store personbiler) så har jeg i dag fået bekræftet at man nu indregistrerer disse som alm. personbiler - altså ikke som tidligere på hyrevognsnummerplader eller gule nummerplader. Jeg så i dag en 10 pers. Land Rover med reg. nr. DT63713 - og et opslag på biltorvet bekræfter at der er tale om en stor personbil. Jeg har også tidligere set ret store busser med personvognsnummerplader - bl.a. skolevogne. | ||
Af Thomas Thorsen | 06.08.2008 00:23 | |
Til Lars Damgaard: Det er alt for usikkert at identificere en bil ud fra landekoden alene, da alle og enhver kan klistre et mærke bag på bilen og i vidt omfang gør det. BT er ikke en officiel landekode. Du må fortælle om nummerpladens farve, tegnenes farve, og så mange som muligt af de tal og bogstaver der stod på nummerpladen hvis der skal være en chance for at identificere bilens hjemland. Til René Kofoed: Nej, det er ikke genbrug. Det pågældende motorkontor var bare ikke nået længere. Til Claus B: Hvis der er tale om to nye nummerplader, er det mærkeligt hvis de er forskellige. Du har ikke oplyst noget om bogstavkombination og nummerpladetype, så det er umuligt at konstatere om der er tale om én eller to nye nummerplader. Jeg antager derfor at der kun er tale om én ny nummerplade - en erstatningsnummerplade. Du kan læse meget mere om hvorfor den er anderledes på disse sider og på http://nrpl.dk/forum. Mvh Thomas | ||
Af Lars Damgaard | 05.08.2008 15:46 | |
Det er angående en udenlandsk bil jeg så på motorring 3 omkring København. Den havde en nummerplade jeg aldrig har set før. Men endnu mere interessant, den havde et nantionalitetsmærke bagpå med BT. Jeg har prøvet flere steder, men der er ingen steder hvor den kombinatrion er. Det kan selvfølgelig være at det er fup og fidus. Men hvor er den fra ?? Jeg kunne selv forestille mig at den er et sted fra afrika, men aner det ikke. | ||
Af René Koefoed | 03.08.2008 12:40 | |
Hej Jeg så en JEEP WRANGLER 4,0 på strandvejen nummerpladen stod DR75828 men det nummer er fra november 99. er man starte med genbro af nummer nu? ged hjemme side de har. kh René Koefoed | ||
Af Claus B | 03.08.2008 10:11 | |
Hej En af mine gode venner har fået nye nr. pl., men skrifttypen på den foreste plade er en smule anderledes. Jeg har set det på flere biler,. Er det noget i har set før. ps. det er sen rigtigt god side, den er skæg at kigge på. Claus | ||
Af Thomas Thorsen | 27.07.2008 15:53 | |
I øvrigt bruges G-kombinationerne ikke for at udsætte genbruget, men for at have en løsning når ZZ er brugt, og genbrug endnu ikke er blevet teknisk mulig. Brug af flere bogstaver løser ikke problemet med de manglende numre, det udsætter bare den nødvendige løsning af problemet. Skulle problemet løses, skulle man enten genbruge numre (hvilket man har valgt) eller indføre et nyt nummersystem (hvilket politikerne ikke ønskede). Mvh Thomas | ||
Af Thomas Thorsen | 27.07.2008 15:48 | |
Jeg kan ikke forestille mig I, Q og W komme i brug. Q ligner O for meget, og W er uhensigtsmæssigt. Ofte udtales bogstavet bare "ve" for at undgå det besværlige"dobbelt-ve", og det vil give risiko for forvekslinger. Bogstavet I ville i bedste fald kunne bruges som første bogstav da det ellers ville kunne forveksles med et 1-tal. Men i sidste ende er der ikke grund til at indføre flere bogstaver end der er brug for. Jo færre forskellige tegn der bruges, desto færre forvekslingsmuligheder er der. Mvh Thomas | ||
Af LT | 27.07.2008 15:25 | |
Ser her i gæstebogen, at bogstavkombinatinonerne, GA - GZ, tages i brug efter ZZ. Når man har besluttet at anvende G serien, hvorfor vil man så ikke også bruge F, I, Q og evt W, hvorved man kunne udsætte genbrug af AA osv. - kombinationerne i op til 8 år. | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Upassende og useriøse indlæg slettes. | ||
© 2000-2025 Thomas Thorsen Kontakt webmaster: Send en e-mail. |