Til forsiden
Gæstebog
ForrigeSkrivNæste
Af Bjarne R. 29.08.2008 16:03
Til CSJ
Du omtaler en Morris 1000 med en plade med rød skrift og kant .
Kan du ikke beskrive den nærmere, da jeg ikke kender en sådan plade , hvis den da er dansk.
Vh. Bjarne R.
Af Bjarne R. 29.08.2008 15:51
Til JMK
Vedrørende den lille røde cirkelplade ,(den første "gule nummerplade") , kan jeg oplyse at målene på "politihånden"- "handsken"- "vanten" er :42x22mm. , ganske som målene på den den sorte plade.
Jeg har et par stykker af disse røde cirkelplader ,hvis nogen skulle være interesseret.
VH. Bjarne R.
Af Thomas Thorsen1 29.08.2008 03:24
Rød cirkelplade:

Det er formentlig ikke så svært at få lavet en vellignende rød cirkelplade hvis man ikke tilfældigvis har en. Politihåndens udseende kan man "kopiere" fra nummerpladen. Den skal formentlig have samme størrelse. Diameteren skal være 9 cm.

Nummerserier efter ZZ:

Skat har åbenbart skiftet planer med hensyn til hvilke bogstaver de vil bruge efter ZZ men inden det nye digitale motorregister bliver taget i brug. Måske er det fordi der kan gå så længe at man kan få brug for både F og G.

Nummergenbrug:

Numrene skal være ledige i mindst 15 år før de bliver genbrugt, så vidt jeg har forstået, så man har ualmindelig god tid til at planlægge nummerpladeproduktionen. Hvordan nummerpladegenbruget skal foregå, er ikke helt klart. Måske vil man tage ubrugte numre forfra, eller også vil man tage "blandede" afmeldte numre uden bestemt rækkefølge. Der er ikke meldt noget officielt ud - vi har det kun igennem forskellige journalisters forståelsesfilter, og journalister er normalt ikke nummerpladeeksperter.

Af T. Koefoed 29.08.2008 02:50
Hej Thomas . Jeg læste igår i Nyhedsavisen at man bruger F serien jeg har læst at man skulle bruge G serien på din hjemme side jeg læste at man vil genbrug et nummer udgår så vil det sige at hvis man er någet til BB20xxx. og der kommer et nummer ledige AC57xxx vil man så genbrug AC57xxx igen eller skal man helt igennem til Z at man genbruger AC 57xxx igen eller
RENè
Af CSJ 29.08.2008 01:05
Der er observeret adskillige eksempler på veteranlastbiler med sorte vanteplader. Hvis man så er så heldig at have en rød cirkelplade med handsken at montere ved siden af nummerpladen, kan lastbilen fremtræde med historisk korrekte nummerplader, i modsætning til latsbiler fra 50'erne.
Af AndersF 28.08.2008 14:18
Ifølge artikel i Nyhedsavisen 28/8-08 vil man, når alle numre med Z er opbrugt, gå videre med bogstavet F, altså ikke G som tidligere nævnt.

MVH AndersF
Af Thomas Thorsen 28.08.2008 06:02
Til JMK:

Erstatningsnummerplader med emaljenumre på aluplader identificeres ved at observatøren gør opmærksom på det i forbindelse med indtastningen. I første omgang vil den blive vist med sin oprindelige emaljenummerpladetype. Før eller senere laver jeg en rettelse der gør at den vises som reflekterende nummerplade.

Observationer bliver normalt ikke slettet hvis ikke de kan bekræftes. Hvis man kan identificere hvad en fejlobservation skulle have været, vil den blive rettet i det omfang der er tid til det. Ellers bliver den stående. Nogle observationer er korrekte, men kan ikke verificers. Det gælder prøveplader og køretøjer der er afmeldt siden observationen. Da observationerne kan gå langt tilbage i tiden, vil en del køretøjer være afmeldt siden da.

Fra 2011 er det meningen man skal kunne få emaljenummerplader med to bogstaver til biler registreret før 1. april 1976. Hvilke numre der bliver tilgængelige er der ikke meldt noget ud om. Det er heller ikke klart om biler med reflekterende erstatningsnummerplader kan få det eksisterende nummer på emaljeplader.

P.t. kan kun fås sorte historisk korrekte nummerplader (hvide for køretøjer fra før 1921). Det skyldes at efterspørgslen efter andre typer skønnes at være for lille til at oppebære en produktion. Gule plader kom først i 1950, så det er kun vare- og lastbiler fra 1950-1958 der ville have behov for gule historisk korrekte nummerplader. Papegøjeplader fandtes kun i en endnu kortere periode - for bilernes vedkommende kun fra 1957. Grønne traktorplader kom også først i 1950. Registreringspligtige køretøjer i andre kategorier end personbil og personmotorcykel kan så vidt jeg ved godt få historiske korrekte nummerplader, men det vil så være enten en sort (eller hvid) bil- eller motorcykelnummerplade. Jeg mener i hvert fald at have set sorte vanteplader på veteranlastvogne.

Myndighederne er næppe interesseret i at have en skilteskov af forskellige nummerpladetyper, så man skal ikke være alt for optimistisk med hensyn til antallet af typer af historisk korrekte nummerpladetyper der bliver mulige.

En problemstilling er at køretøjer som engang var registreret i en kategori, i nogle tilfælde er registreret i en anden kategori i dag - hvilken historisk korrekt nummerpladetype skulle de så have? Den oprindelige vil være misvisende i forhold til køretøjets nuværende anvendelse og næppe ønskelig ud fra et kontrolmæssigt synspunkt, og den nye vil være uhistorisk.

Der er slet ikke lovgivet om adgangen til historisk korrekte nummerplader for køretøjer fra perioden 1958-1976. Det vil ske på et senere tidspunkt. Med de voldsomme forsinkelser i Skats nye digitale motorregister må man befrygte at tidsplanen ikke holder.

Mvh
Thomas
Af JMK 28.08.2008 04:03
Hej Thomas.

Først en kompliment for dit store arbejde med denne side, den er kanon at logge ind på i ny og næ for sådanne nummerplade-nørder som os brugere.
Jeg har nogle tanker og spørgsmål som du eller andre brugere måske kan svare på ?
Jeg nyder der er kommet gang i "Emalje-siden 1958 - 1976" igen, men har tænkt lidt på de hvide plader med "sorte observationer". Hvordan hitter du ud af at det er "hvide erstatningsplader" ? Kan du se det på en hjemmeside eller støtter du dig kun til os brugeres betænksomhed at vi kan skrive det i "Bemærkninger" på indtastningssiden ?
På listen kan man nu se årg. og bekræftet på et antal, disse har du selvfølgelig tjekket et sted og det tager tid at tjekke dem alle, men er det din mening at slette de numre som du ikke kan få bekræftet, evt. pr. en bestemt dato ?
Folk kan jo huske forkert, sådan at fx. 3 bliver til 8 eller 8 til 6, hvis observatørerne lige har set en bil køre forbi ?

Historiske nummerplader :

Jeg synes det er charmerende at se gamle biler køre med "Eet-bogstavs-plader" og bifalder muligheden for "To-bogstavs-plader" fra 2011, men denne mulighed giver også nogle tanker :
Som loven er nu kan en emalje-plade ved tab/beskadigelse/tyveri ikke erstattes med en ny emaljeplade, der er man tvunget til at få et sæt moderne "alu-erstatningsplader", dvs. den emaljeplade man stadig har skal afleveres, da man ikke må kombinere emalje- og aluminiumsplader.
Mon den nye lov giver mulighed for at bytte disse "nye" erstatningsplader tilbage til emalje ( samme nummer ) ? Det ville sikkert glæde en del.

De nuværende historiske plader er alle sorte og kan kun fåes til de køretøjskategorier der i sin tid skulle have "sorte rektangulære emaljeplader".
Mon den nye lov giver mulighed for udvidelse af konceptet, sådan at MC, sidevogne, vare- og papegøjevogne og traktorer også kan få "deres" typer af emaljeplader ? Det ville jo samlet set være endnu mere historisk korrekt.
Lige ang. traktorer : De grønne plader med 2 bogstaver og 4 tal er jo "landbrugstraktorer" i modsætning til stat og kommune der kørte med sorte plader fra bil-serien.
For at indregistrere en traktor til landbrugsformål skal man jo være selvstændig erhvervsdrivende indenfor landbrug-skovbrug-fiskeri. Det kan så give lidt bøvl for de privatpersoner uden SE nummer som har en en traktor fra før 1976 de måtte ønske at indregistrere på grøn plade, de har måske overtaget den efter en slægtning og kan huske nummeret fra ny ?
Er der noget lovtekst fremme om ovenstående emner ?

Endnu en gang tak for en god hjemmeside, jeg logger ind i hver uge og lurer.

Hygge og hilsen fra JMK
Af CSJ 26.08.2008 08:43
Ang. RA3275.
Denne trailer tilhører en Morris entusiast der deltager i de fleste træf med sin sorte Morris Minor 1000 m. historiske nr.pl (des. 50) A 115·714, som regel med en trailer med moderne nr.pl, men flere gange denne sommer med denne trailer med cirkelrund Horsens-nr.plade.
Morrisen har også en tredie nr.plade des. 76 med rød skrift og kant. Her er de 7 tegn ikke inddelt i grupper på 1+3+3, som man ellers kunne have forventet.
Af Thomas Thorsen 25.08.2008 09:01
Til dbf:

Tælleren vil blive ændret så den viser det korrekte. Det er længe siden fejlen sidst er opstået, men i dag er det sket flere gange. Årsagen er ukendt.

Thomas
Af dbf 25.08.2008 07:45
Bliver sidetællerne sat tilbage på BR57XXX, hvor den var.
Hvorfor går tællerne jævnligt tilbage på ABXXXXX?
Af perhag 24.08.2008 18:51
Om halvgamle plader (1958-1976):

Jeg fandt en gammel udateret liste (ca1980) over mine observationer af sjældne bogstavskombinationer mest set i København.

AR: 9 forskellige, højeste nummer 29.618
BV: 7 , 25.141
DB: 3 , 22.861
LE: 4, 23.853
LN: 4, 23.808
NP: 2, 27.992
PA: 0
PD: 1, 24.291
PK: 1, 22.463
PN: 7, 38.236
PV: 0
RB: 1, 20.399
SE: 0
TH: 0
UA: 2, 20.628
VA: 1, 22.726
VM: 0
XU: 0

PV og TH har jeg vist aldrig set hverken før eller siden. Med VM har jeg kun set en Ford A.

Emaljeplader udskiftet til refleksplader har jeg bl.a. set CK58713, CN43223, CV54309, DR34543. 2 af dem kan dog ikke genfindes i databasen på biltorvet.dk.
Af CSJ 24.08.2008 11:12
Med hensyn til de ikke repræsenterede bogstavkombinationer, så har jeg indtastet observationer fra Saxkøbing, Rødby og Grenaa.

Fra Søndre Birk har jeg en BMW, AR21291 og en VW, AR27684, men disse observationer kan ikke med sikkerhed dateres til efter 2000.
Jeg har en observation fra Holstebro 1999 af en trailer, SE3199, og en observation fra Djursland 1997 af en trailer VA3084.

Følgende numre har jeg ingen personlige observationer af, men kun kendskab til fra DVK's lister, med de burde således køre endnu:
AR 12 536. Nimbus
AR 21.976. Ford Taunus.
NP 69.915. Chevrolet, Sønderjysk Brandværnsmuseum i Gram.
RB 21.303, Ford Cortina.
SE 23.055. Austin-Healey.
VM 20.429, Ford T.

Både i Herning og Horsens blev anden kombination også taget i brug i diesel lastbilserien (observationer fra årene omkr. 1970).
Viborg havde lastbilserien 77000-78999, så TE 77.877 er ikke et specielt højt nummer.

Zonemuseet har to ambulancer på falske, men utrolig vellignende Sæby-nummerplader PA 49.900 og PA 49.951.

Mvh. Carsten.
Af Thomas Thorsen 24.08.2008 10:12
Til Peter S:

TE 41.688 er et ganske højt nummer eftersom serien kun gik til 45.999.

TE 77.877 er i en serie for ikke-benzindrevne vare- og lastvogne. Disse serier blev fastlagt lokalt, og jeg er ikke klar over om det er et højt nummer.

Det er naturligvis muligt at det er en anden køretøjsserie end den almindelige personbilserie der krævede ibrugtagning af TH, men det ville være usædvanligt.

Til Gert C:

Jeg har valgt at lade biler som er registreret med emaljepladenumre fra perioden 1958-1976 som senere har fået nummerplader med samme nummer på reflekterende nummerplader indgå blandt observationerne. Der er nogle få stykker af slagsen.
Af Gert C 24.08.2008 08:21
Hvordan kan det gå til, at SA 22 041, er havnet blandt emaljenr.pladerne. ?
Den har fået emaljenrpladerne byttet ud, med et sæt hvide med samme nr.
Mvh.Gert
Ps. Jeg ved at der er en Volvo 544, her i Odense, hvor der sidder DB nr.
Vil holde udkig efter den.
Af Peter S 24.08.2008 04:47
Med hensyn til Viborg-serierne er det bemærkelsesværdigt, at der ingen høje numre er observeret i TE-serien for personbilers vedkommende, men at der til gengæld er en observation på en Bedford TE77877. Måske har TH-serien faktisk været brugt, men kun til lastvogne i en gulplade-serie og aldrig i personvognsserien.
Af Thomas Thorsen 24.08.2008 03:00
Til HB:

Efter at der nu er importeret en række observationer fra den gamle database, er nogle af bogstavkombinationerne på din liste blevet repræsenteret.

Der er dog fortsat nogle der ikke findes.

AR - Københavns Amts Søndre Birk og Amager Birk: Registreringsområdet fik kun en kort levetid (til 31.12.1959). Registreringsområdet var imidlertid forholdsvis stort, så der kan let findes nogle tilbage.

DB - Herning: Dette var anden serie i Herning, og den havde en kort levetid.

LE - Sakskøbing og LN - Rødby: Dette var små registreringsområder, men der bør næsten findes nogle tilbage.

NP - Gråsten: Også et lille registreringsområde, hvor der dog kan findes nogle tilbage.

PA - Sæby: Et registreringsområde af begrænset størrelse, som dog burde være repræsenteret. Et køretøj på Teknisk Museum har en falsk PA-nummerplade.

PV - Pandrup: Et meget lille og meget kortlivet registreringsområde (nedlagt 15.03.1959). Det er kandidat til at være uddødt.

RB - Horsens: Dette var anden serie i Horsens, og den havde en kort levetid.

SE - Hurup: Et lille registreringsområde, som der dog bør findes nogle tilbage af.

TH - Viborg: Viborgs anden serie, og det er ikke blevet bekræftet at den har været i brug. Hvis den har været brugt, har det været med meget få numre. Den kan være enten dødfødt eller uddød.

UA - Nibe: Et lille registreringsområde.

VA - Grenaa: Et forholdsvis lille registreringsområde der dog næsten bør være overlevet noget fra.

VM - Randers: Anden serie i Randers med kort levetid.

Af Thomas Thorsen 24.08.2008 01:21
Til Thomas Koefoed:

De reflekterende nummerplader blev indført 1.4.1976. Man brugte lagrene af de gamle nummerplader først, så på nogle motorkontorer kunne der gå adskillige måneder inden man begyndte udlevering af nye nummerplader.

Thomas
Af Thomas Koefoed 23.08.2008 17:53
Hej det er en rigtig god hjemme side du har oprette. Mit spørgsmål er. Jeg kan se at gul emalje nr DN 91.128 er indregistrere 11-5 1976, det er en opel katett c jeg ved at vi fik nye nummerplader 1-4-1976kom de gule numerplader et par månder sener. Håber du kan give mig en forklaring.
KH Thomas Koefoed.
Af HB 23.08.2008 02:12
Hej.
Det ser ud til at fungere rigtig fint med den nye emaljepladeside. Der er tilsyneladende langt flere emaljepladebiler end man lige forestiller sig. Det er helt spændene hver dag at de de nye observationer. Nogle kombinationer re forholdsvist rigt repræsenteret, medens andre tilsyneladende er uddøde. Findes der virkelig ikke længere biler med: BV, DB,LE,LN,PA,PD,PK,PV,SE,TH,VM og XU?

Og til CSJ: AT37.027 skal være AT27.037. Det er en Citroen DS. Så det passer jo meget godt.

MVH HB.
ForrigeSkrivNæste
Upassende og useriøse indlæg slettes.

© 2000-2025 Thomas Thorsen
Dette site er ophavsretligt beskyttet

Kontakt webmaster: Send en e-mail.