Til forsiden | ||
Gæstebog | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Af Gert C | 12.09.2008 12:03 | |
Ærgeligt! Observerede en lysegrøn DAF van "variomatic" på Assensvejen Sydvest for Odense. Bogstaverne på nr.pladen var CS 92 xxx Jeg fik desværre ikke de sidste 3 tal. Hvad gør man! | ||
Af Thomas Thorsen | 10.09.2008 00:10 | |
Til Thomas Koefoed: 1. Jeg tror ikke nummerpladekontoret skriver emaljenummerplader fra perioden 1958-1976 ind på databasen, for de ser dem kun når de bliver afmeldt. 2. Måske Til rené: Sandsynligvis, men jeg har ikke set nogen for nylig. | ||
Af Thomas Koefoed | 09.09.2008 15:12 | |
Hej Thomas. nu kan man se hvor mange Hobservationer af emaljenummerplader fra perioden 1958-1976 det synes at det er sjovt .er det kun folk det lokker ind på din hjemme side & skriver nummerpladen ind eller gør nummer kontoretdet det også .mit 2ande svar er om der der planner om de Hobservationer reflekterende nummerplader også kommer man kunne starte med 70erne & 80erne. KH René | ||
Af rené | 04.09.2008 14:52 | |
Hej Ved du om der Stadig findes nummer serien CB 78xxx CB87xxx håber du kan finde nogle god weekhed | ||
Af Thomas Thorsen | 02.09.2008 23:21 | |
Til thomas koefoed: Der er allerede svaret på spørgsmålet. Se lidt længere nede på siden. Thomas | ||
Af thomas koefoed | 02.09.2008 18:11 | |
Hej Thomas jeg har læste i avisen i siste uge at når ZZ59xxx er brudt op. Så tager man fat i F serien.F serien var Reserveret til færeørne men færeørne brugte det ikke På din hjmmee side står at man vil bruge G serien når ZZ er brudt op så er mit svar vil man bruge F serien eiller G serien .håber du kan give mig et svar på det kh René | ||
Af Bjarne R. | 31.08.2008 04:52 | |
Til CSJ og Thomas thorsen. - Nå, okay det var en af de nyere typer plader der var tale om - kender dem naturligvis godt. jeg troede lige det var en af de gamle emaljetyper, f . eks.en gammel grænseplade, da det er de gamle plader der har min store interesse. Vh. Bjarne R. | ||
Af CSJ | 30.08.2008 11:44 | |
Den ekstra nummerplade til cykelstativ ell. lign. er altid hvid med rød skrift og rød kant uanset de egl. nummerpladers farve, om de er hvide eller gule eller gamle emaljeplader. Udover farvekombinationen adskiller de sig fra alm. nummerplader ved at have små cykler som 'vandmærke' - det havde de i hvert fald mens alm. nummerplader havde politihånden som 'vandmærke'. Jeg har også set et eksempel på en anhænger med en tredie nr.plade med rød skrift og rød kant. Man kunne også forestille sig muligheden af diplomatbiler med blå plader og ekstra hvid nr.plade med rød skrift, men her har jeg ikke set nogen eksempler. Det særlige ved denne Morris' tredie nr.plade er at nummeret ikke som normalt er inddelt i grupper, men alle tegnen står uden særlige ophold ligesom på de første årgange af ønskepladerne. | ||
Af Thomas Thorsen | 30.08.2008 08:56 | |
Hvis du læser mere her i gæstebogen eller på nrpl.dk/forum vil du kunne finde meget mere om den nye skrifttype. Thomas | ||
Af Lars Nielsen | 30.08.2008 08:05 | |
Hej. Jeg har nu set 3 nummerplader med en lidt anden type tal på. YE 25.565 er den ene af dem. Der var en der startede med R. Tallende var ikke ens med dem der er på mine biler. Kan det være en font der bliver kørt forsøg med, eller er der tale om falske?. Der er som om tallende ikke har samme højde som dem vi kender og seks tallet ser anderledes ud. Jeg har foto af denne YE plade. | ||
Af Thomas Thorsen | 29.08.2008 16:26 | |
Til Bjarne R. Det er en "tredje nummerplade" som skal bruges på cykelholdere og lignende hvis den almindelige nummerplade er dækket. | ||
Af Bjarne R. | 29.08.2008 16:03 | |
Til CSJ Du omtaler en Morris 1000 med en plade med rød skrift og kant . Kan du ikke beskrive den nærmere, da jeg ikke kender en sådan plade , hvis den da er dansk. Vh. Bjarne R. | ||
Af Bjarne R. | 29.08.2008 15:51 | |
Til JMK Vedrørende den lille røde cirkelplade ,(den første "gule nummerplade") , kan jeg oplyse at målene på "politihånden"- "handsken"- "vanten" er :42x22mm. , ganske som målene på den den sorte plade. Jeg har et par stykker af disse røde cirkelplader ,hvis nogen skulle være interesseret. VH. Bjarne R. | ||
Af Thomas Thorsen1 | 29.08.2008 03:24 | |
Rød cirkelplade: Det er formentlig ikke så svært at få lavet en vellignende rød cirkelplade hvis man ikke tilfældigvis har en. Politihåndens udseende kan man "kopiere" fra nummerpladen. Den skal formentlig have samme størrelse. Diameteren skal være 9 cm. Nummerserier efter ZZ: Skat har åbenbart skiftet planer med hensyn til hvilke bogstaver de vil bruge efter ZZ men inden det nye digitale motorregister bliver taget i brug. Måske er det fordi der kan gå så længe at man kan få brug for både F og G. Nummergenbrug: Numrene skal være ledige i mindst 15 år før de bliver genbrugt, så vidt jeg har forstået, så man har ualmindelig god tid til at planlægge nummerpladeproduktionen. Hvordan nummerpladegenbruget skal foregå, er ikke helt klart. Måske vil man tage ubrugte numre forfra, eller også vil man tage "blandede" afmeldte numre uden bestemt rækkefølge. Der er ikke meldt noget officielt ud - vi har det kun igennem forskellige journalisters forståelsesfilter, og journalister er normalt ikke nummerpladeeksperter. | ||
Af T. Koefoed | 29.08.2008 02:50 | |
Hej Thomas . Jeg læste igår i Nyhedsavisen at man bruger F serien jeg har læst at man skulle bruge G serien på din hjemme side jeg læste at man vil genbrug et nummer udgår så vil det sige at hvis man er någet til BB20xxx. og der kommer et nummer ledige AC57xxx vil man så genbrug AC57xxx igen eller skal man helt igennem til Z at man genbruger AC 57xxx igen eller RENè | ||
Af CSJ | 29.08.2008 01:05 | |
Der er observeret adskillige eksempler på veteranlastbiler med sorte vanteplader. Hvis man så er så heldig at have en rød cirkelplade med handsken at montere ved siden af nummerpladen, kan lastbilen fremtræde med historisk korrekte nummerplader, i modsætning til latsbiler fra 50'erne. | ||
Af AndersF | 28.08.2008 14:18 | |
Ifølge artikel i Nyhedsavisen 28/8-08 vil man, når alle numre med Z er opbrugt, gå videre med bogstavet F, altså ikke G som tidligere nævnt. MVH AndersF | ||
Af Thomas Thorsen | 28.08.2008 06:02 | |
Til JMK: Erstatningsnummerplader med emaljenumre på aluplader identificeres ved at observatøren gør opmærksom på det i forbindelse med indtastningen. I første omgang vil den blive vist med sin oprindelige emaljenummerpladetype. Før eller senere laver jeg en rettelse der gør at den vises som reflekterende nummerplade. Observationer bliver normalt ikke slettet hvis ikke de kan bekræftes. Hvis man kan identificere hvad en fejlobservation skulle have været, vil den blive rettet i det omfang der er tid til det. Ellers bliver den stående. Nogle observationer er korrekte, men kan ikke verificers. Det gælder prøveplader og køretøjer der er afmeldt siden observationen. Da observationerne kan gå langt tilbage i tiden, vil en del køretøjer være afmeldt siden da. Fra 2011 er det meningen man skal kunne få emaljenummerplader med to bogstaver til biler registreret før 1. april 1976. Hvilke numre der bliver tilgængelige er der ikke meldt noget ud om. Det er heller ikke klart om biler med reflekterende erstatningsnummerplader kan få det eksisterende nummer på emaljeplader. P.t. kan kun fås sorte historisk korrekte nummerplader (hvide for køretøjer fra før 1921). Det skyldes at efterspørgslen efter andre typer skønnes at være for lille til at oppebære en produktion. Gule plader kom først i 1950, så det er kun vare- og lastbiler fra 1950-1958 der ville have behov for gule historisk korrekte nummerplader. Papegøjeplader fandtes kun i en endnu kortere periode - for bilernes vedkommende kun fra 1957. Grønne traktorplader kom også først i 1950. Registreringspligtige køretøjer i andre kategorier end personbil og personmotorcykel kan så vidt jeg ved godt få historiske korrekte nummerplader, men det vil så være enten en sort (eller hvid) bil- eller motorcykelnummerplade. Jeg mener i hvert fald at have set sorte vanteplader på veteranlastvogne. Myndighederne er næppe interesseret i at have en skilteskov af forskellige nummerpladetyper, så man skal ikke være alt for optimistisk med hensyn til antallet af typer af historisk korrekte nummerpladetyper der bliver mulige. En problemstilling er at køretøjer som engang var registreret i en kategori, i nogle tilfælde er registreret i en anden kategori i dag - hvilken historisk korrekt nummerpladetype skulle de så have? Den oprindelige vil være misvisende i forhold til køretøjets nuværende anvendelse og næppe ønskelig ud fra et kontrolmæssigt synspunkt, og den nye vil være uhistorisk. Der er slet ikke lovgivet om adgangen til historisk korrekte nummerplader for køretøjer fra perioden 1958-1976. Det vil ske på et senere tidspunkt. Med de voldsomme forsinkelser i Skats nye digitale motorregister må man befrygte at tidsplanen ikke holder. Mvh Thomas | ||
Af JMK | 28.08.2008 04:03 | |
Hej Thomas. Først en kompliment for dit store arbejde med denne side, den er kanon at logge ind på i ny og næ for sådanne nummerplade-nørder som os brugere. Jeg har nogle tanker og spørgsmål som du eller andre brugere måske kan svare på ? Jeg nyder der er kommet gang i "Emalje-siden 1958 - 1976" igen, men har tænkt lidt på de hvide plader med "sorte observationer". Hvordan hitter du ud af at det er "hvide erstatningsplader" ? Kan du se det på en hjemmeside eller støtter du dig kun til os brugeres betænksomhed at vi kan skrive det i "Bemærkninger" på indtastningssiden ? På listen kan man nu se årg. og bekræftet på et antal, disse har du selvfølgelig tjekket et sted og det tager tid at tjekke dem alle, men er det din mening at slette de numre som du ikke kan få bekræftet, evt. pr. en bestemt dato ? Folk kan jo huske forkert, sådan at fx. 3 bliver til 8 eller 8 til 6, hvis observatørerne lige har set en bil køre forbi ? Historiske nummerplader : Jeg synes det er charmerende at se gamle biler køre med "Eet-bogstavs-plader" og bifalder muligheden for "To-bogstavs-plader" fra 2011, men denne mulighed giver også nogle tanker : Som loven er nu kan en emalje-plade ved tab/beskadigelse/tyveri ikke erstattes med en ny emaljeplade, der er man tvunget til at få et sæt moderne "alu-erstatningsplader", dvs. den emaljeplade man stadig har skal afleveres, da man ikke må kombinere emalje- og aluminiumsplader. Mon den nye lov giver mulighed for at bytte disse "nye" erstatningsplader tilbage til emalje ( samme nummer ) ? Det ville sikkert glæde en del. De nuværende historiske plader er alle sorte og kan kun fåes til de køretøjskategorier der i sin tid skulle have "sorte rektangulære emaljeplader". Mon den nye lov giver mulighed for udvidelse af konceptet, sådan at MC, sidevogne, vare- og papegøjevogne og traktorer også kan få "deres" typer af emaljeplader ? Det ville jo samlet set være endnu mere historisk korrekt. Lige ang. traktorer : De grønne plader med 2 bogstaver og 4 tal er jo "landbrugstraktorer" i modsætning til stat og kommune der kørte med sorte plader fra bil-serien. For at indregistrere en traktor til landbrugsformål skal man jo være selvstændig erhvervsdrivende indenfor landbrug-skovbrug-fiskeri. Det kan så give lidt bøvl for de privatpersoner uden SE nummer som har en en traktor fra før 1976 de måtte ønske at indregistrere på grøn plade, de har måske overtaget den efter en slægtning og kan huske nummeret fra ny ? Er der noget lovtekst fremme om ovenstående emner ? Endnu en gang tak for en god hjemmeside, jeg logger ind i hver uge og lurer. Hygge og hilsen fra JMK | ||
Af CSJ | 26.08.2008 08:43 | |
Ang. RA3275. Denne trailer tilhører en Morris entusiast der deltager i de fleste træf med sin sorte Morris Minor 1000 m. historiske nr.pl (des. 50) A 115·714, som regel med en trailer med moderne nr.pl, men flere gange denne sommer med denne trailer med cirkelrund Horsens-nr.plade. Morrisen har også en tredie nr.plade des. 76 med rød skrift og kant. Her er de 7 tegn ikke inddelt i grupper på 1+3+3, som man ellers kunne have forventet. | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Upassende og useriøse indlæg slettes. | ||
© 2000-2024 Thomas Thorsen Kontakt webmaster: Send en e-mail. |