Til forsiden
Gæstebog
ForrigeSkrivNæste
Af A. Lunde 29.04.2009 08:46
Lige et spørgsmål ang. EU-nummerpladers anerkendelse i de lande der har tiltrådt Wienerkonventionen:

Hvor stammer disse oplysninger fra?
Jeg har ikke kunnet finde dem andre steder end på denne side, men har i stedet fundet det modsatte flere steder. Nemlig at det er pålagt EU-medlemsstaterne at anerkende nummerplader med nationalitetsmærke fra andre medlemsstater, men at Det Europæiske Fællesskab ikke er kontraherende part i Wienerkonventionen, hvorfor denne ikke kan få indflydelse på hvorvidt ikke-medlemsstater skal anerkende EU-nummerplader. Dette fremgår både af dokumenter fra SKAT, samt dokumenter i EUR-LEX.
Af perhag 29.04.2009 00:38
Spørgsmål til Finn Gabrielsen:

Hvornår er det nævnt at der snart kommer EU-nummerplader ?

I dec. 2008 meddelte Skat at IBM var fyret som leverandør af bl.a. digitalt motorregister, og der kunne ikke fremlægges en ny tidsplan. Indførelsen af EU-plader var vist sammenkædet med dette digitale register, hvorfor ved jeg ikke.

Et par spørgsmål når der engang kommer EU-plader i et digitalt register:

Bliver den standardudleverede plade en EU-plade eller bliver der lige valg mellem stjerner eller ej ?

Bliver alle nummerpladetyper udleveret i EU-udgaver ?

Af Thomas Thorsen 28.04.2009 18:05
DK-skiltets historie startede med den internationale konvention angående kørsel med motorkøretøjer af 11. oktober 1909. Den blev dog først tiltrådt af Danmark i 1913 med ikrattræden for Danmarks vedkommende 1. maj 1914.

DK-skiltet skulle på biler dengang være hele 30 x 18 cm med mindst 10 cm høje bogstaver og en stregbredde på mindst 15 mm.

EU-nummerplader vil være gyldige som nationalitetsmærke i EU og i lande der har tiltrådt Wienerkonventionen for vejtrafik.
Af Finn Gabrielsen 28.04.2009 10:58
Når vi snart får de ny eu nr.pl., så forsvinder kravet til samtidigt at føre de "gamle" ovale nationalitetsmærker, så jeg vil høre om der blandt nr.pl. entusiaster, er nogen der har en oversigt over DK skiltes historie,
Med venlig hilsen
Finn Gabrielsen

Finn-Gabrielsen@city.dk
Af Thomas Thorsen 28.04.2009 06:35
Til MD

GD-nummeret er formentlig en observationsfejl da hverken det pågældende nummer eller nærliggende numre eksisterer på biltorvet.dk. Nummeret vil blive slettet når jeg har tid. Sletning af numre er forholdsvis besværligt og ikke noget der kan foretages ved tryk på en knap. Jeg vil derfor benytte lejligheden til at opfordre brugerne til at være mere omhyggelige med deres observationer.

Før 1.1.2009 blev kombinationer med G ikke brugt. Derfor er de udfyldt med rød farve (kombinationer der ikke anvendes). Det vides ikke endnu nøjagtig hvilke G-kombinationer der vil blive brugt. Kombinationerne vil blive udfyldt med blågrøn farve efterhånden som de dukker op.
Af MD 27.04.2009 21:25
Hej !
Hvorfor kan man læse i oversigten over højeste nr.
om en papegøjeplade med bogstaverne GD, når det
i skemaet over anvendte bogstavkombinationer fremgår at ovenstående kombination ikke anvendes ?

Af ole emil riisager 14.04.2009 11:24
Til Heinrich og Thomas Thorsen: Der fandtes ingen nummerbøger så tidligt som 1909. Den første kom i 1916 og omfattede kun K- og københavnske A-numre. De næste lister er fra 1917, 1919, 1922, 1924 og 1926. Sidstnævnte igen kun med K- og københavnske A-numre.
Fælles for alle er at de kun indeholder personbiler, og man skal være opmærksom på at en nummerplade meget vel kan have haft en anden ejer et par måneder før eller efter det tidspunkt, da redaktionen af bogen sluttede. Som regel midt på sommeren.
Der var særlige nummerbøger for Ålborg amt i 1928 og tilsvarende for Lolland-Falster-Møn. Og for Bornholm i 1939 og 1945. De sidstnævnte havde den fordel af de havde alle motorkøretøjer og med angivelse af mærke.
Så vidt jeg husker har vi ingen af disse bøger i DVK's bibliotek, men jeg har dem alle privat enten i original eller kopi.
I de store motorklubbers medlemsblade kan man finde tilløb til medlemslister tidligere, med oplysning om både fabrikat og nummerplade.
Men det er altså meget tilfældigt.
Af Thomas Thorsen 10.04.2009 22:53
Til Berndt Mortensen

ZV 4273 er et nummer den oprindelige gamle påhængsvognserie som løb tør for numre for en halv snes år siden. Påhængsvogne med gule pader havde nummerserien 3000-4999 og begyndte med AB 3000 i 1966 da Centralregisteret for Motorkøretøjer blev taget i anvendelse. Den sidste emaljeplade havde bogstaverne CS, hvorefter fulgte reflekterende nummerplader fra CT. På grund af trailerens stærkt stigene popularitet fra 1980'erne slap numrene op allerede i 1998. Efter ZZ 4999 fortsatte man fra og med bogstavkombinationen EJ i nummerserien 5500-9999. De lavere bogstavkombinationer i denne nummerserie var udleveret til godkendte skov- og landbrugstraktorer, der i stedet fik nummerserien 19000-19499. De godkendte traktorer havde i øvrigt oprindelig numre fra 5500 helt op til 11499, men nummerserien 10000-11499 blev overført til motorcykler - der samtidig sprang direkte fra bogstavkombination DN til EE.

Alt dette er beskrevet her på siderne.

Mvh
Thomas
Af Berndt Mortensen 10.04.2009 22:27
Jeg savner en rubrik til private trailere med gule nummerplader. Jeg har således en observation på en trailer med indregistreringsnummeret ZV 4273, observeret d.d. i Ryslinge på Midtfyn. Hvor skal en sådan nummerplade rubriceres?
Med venlig hilsen
Berndt Mortensen
P.S. Jeg kan på forlangende fremsende foto af nummerpladen.
Af Thomas Thorsen 02.04.2009 06:39
Hej Heinrich

Numrene fra A 1 til A 299 hørte til på Frederiksberg.

I motortidernes morgen blev der udgivet nummerbøger med lister over motorkøretøjers numre og ejere. En del af disse findes på Dansk Veteranbilklubs bibliotek, men det må formodes de også kan findes på det Kongelige Bibliotek.
Af Heinrich 01.04.2009 22:59
Hej, er der nogen som ved om det er muligt at finde frem til ejer forholdet på et køretøj fra ca. 1908 ud fra nummerpladen, pladen har nr. A270 og er fra København, bilen var en taxa.
Mvh. Heinrich
Af Thomas Thorsen 31.03.2009 23:12
Til Berndt Mortensen:

Det er enten

A. En original nummerplade fra 50'erne
B. En historisk korrekt nummerplade fra de seneste 10-12 år

Da der højst er et 2-cifret antal af A og mindst et 4-cifret antal af B, er det formentlig en moderne historisk korrekt nummerplade. Da de mht. udseende er stort set ens, kan det kun konstateres hvis man er meget tæt på.

Man kan ikke ud fra biltorvet.dk se om nummerpladen er original eller moderne. Det kan kun med sikkerhed konstateres ved nærmere undersøgelse.

Mvh
Thomas
Af KT 31.03.2009 21:44
Tja, biltorvet svarer følgende:

Registreringsnummer: A110325
Betegnelse: MORRIS MINOR 1000
Type: Personbil
Stelnummer: 49**** (?)
Typegodkendelsesnummer: (intet)
Dato for første indregistrering 08-05-1957
Dato for seneste godkendelse ved syn: 30-08-2005
Dato-udgangspunkt for kommende periodisk syn: 08-05-1957

Så det _er_ altså bilens rigtige registreringsnummer, og ikke en falsk nummerplade til filmbrug. Så langt, så godt.
Dato-udgangspunktet er interessant, jeg har på fornemmelsen at det er lig med datoen for den nuværende registrering. Så hvis det er rigtigt, er det altså en original nummerplade fra 1957 :-)
Af Berndt Mortensen 31.03.2009 21:27
Den 16. marts 2009 ca. kl. 13,35 spottede jeg en cremefarvet Morris Minor 1000 med sort kaleche med indregistreringsnummeret A 110.325 (sort nummerplade). Jeg kan ikke afgøre hvorvidt det var den originale nummerplade eller en genpart, hvorfor jeg ikke har indtastet den. Kan det undersøges ved centralregisteret, hvorvidt denne bil har original nummerplade eller om det er en kopi. Evt. kan det være en bil, der skulle anvendes til TV-optagelse, da den blev spottet ved DR-byen på Amager.
Af Thomas René Koefoed 30.03.2009 22:39
hej Jeg har ikke set nogle papegøjepladen med GC & GD jeg har set GA & GB kan det være en fejl på din hjemme side?
KH René
Af Hans 29.03.2009 21:09
I århus er de begyndt med ZU
Af Thomas Thorsen 29.03.2009 19:45
På gamle lokale registreringer, som KA jo henhører under, var serierne 75.000-84.999 til køretøjer med andet drivmiddel end benzin, typisk dieselolie. Inddelingen af dieselserierne var lokalt fastsat. KA 77.000-77.999 var til ambulancer, så nummeret er for så vidt korrekt nok.

Disse lokale serier har ikke noget med skiftet i 76-77-serien i 1969, der kun vedrørte centralregsterserier:

AB 60.000-77.999 sorte kvadratiske personvognsnummerplader
AC 60.000-77.999 sorte kvadratiske personvognsnummerplader
AD 60.000-75.999 sorte kvadratiske personvognsnummerplader
AD 76.000-77.699 sorte rektangulære diplomatnummerplader
AD 77.700-77.999 sorte kvadratiske diplomatnummerplader
AE 60.000-75.999 sorte kvadratiske personvognsnummerplader
AE 76.000-77.699 sorte rektangulære diplomatnummerplader
AE 77.700-77.999 formentlig ikke brugt
AJ 60.000-75.999 sorte kvadratiske personvognsnummerplader
AJ 76 000-76 999 blå reflekterende rektangulære diplomatnummerplader (for diplomater)
AJ 77 700-77 999 blå reflekterende rektangulære diplomatnummerplader (int. org. mv.)


Thomas
Af CSJ 29.03.2009 19:42
Nummerpladen KA 77.872 er efter al sandsynlighed ægte. Jeg mener at filmen er fra omkr. 1966, nummeret er en dieselserie (serier over 75.000 til de lokale bogstavkombinationer). København var en af de ganske få kredse hvor ambulancerne havde deres egen diesel underserie, som netop begyndte ved 77.800. I filmen "Det støver stadig" optræder en ambulance KA 77.823.
I de fleste andre kredse var det lastbiler på gule plader der havde 77.000-serien.
Af G®iffen 29.03.2009 18:41
Iøvrigt var der forleden dag på DR/P3 en "brev"kasse hvor der bl.a. blev spurgt til de nye nummerpladeskrifttyper.
Der kom en gut igennem der mente at de gul/hvide nummerplader skyldtes at man skiftede design da de gamle serier udløb, men han kunne ikke redegøre for "gamle" nummerplader med ny skrifttype. Jeg ringede naturligvis ind undervejs for at bruge min viden her fra sitet, men de tager desværre kun en lytter igennem til hvert spørgsmål. Jeg fik dog nævnt hjemmesiden til efterfølgende research...
Af G®iffen 29.03.2009 18:29
Jeg så netop den første "Min søsters børn"-film med min datter. Her bliver husholdersken afhentet af en ambulance med sort nummerplade KA 77.872.
Jeg kan ikke huske hvornår filmen er fra, men læste andetsteds på denne side at nummerserien indtil 1969 var til personvogne, hvorefter 76 000 til 77 999 overgik til den nye diplomatserie.

Er der nogen der ved hvor gammel filmen er? Er der nogen der har kvalivicerede gæt på hvorvidt det er en ægte nummerplade eller en der er malet til filmen?
ForrigeSkrivNæste
Upassende og useriøse indlæg slettes.

© 2000-2024 Thomas Thorsen
Dette site er ophavsretligt beskyttet

Kontakt webmaster: Send en e-mail.