Til forsiden
Gæstebog
ForrigeSkrivNæste
Af Jens 03.07.2009 17:02
ZU nummerplader! Juhuu...

Jævnfør tidligere indlæg: Juhuu - jeg fik mine ZU nummerplader. De fleste steder var de nået til ZV, det endte med at jeg måtte ringe rundt til motorkontorerne for at høre dem, og jeg måtte en tur til Fredensborg for at få ZU plader. Men det var bare en dejlig tur med små landeveje til min nye lækre bil.

Det er så altså en måneds tid siden, bare for en god ordens skyld.
Af Jesper Bering 26.06.2009 16:55
Kære Berndt,

Der findes både veteranbiler og veteranmotorcykler fra omkring århundredeskiftet, der stadig er fuldt funktionsdygtige. Hammelvognen der står på Teknisk Museum, er vel også køreklar, og den er fra omkring 1886.

Kære Thomas,

Jeg går ud fra at du har bemærket at LL 50 20 skulle være vist med det nye skriftsnit? Det er nok bare tidnød....

hilsen Jesper
Af Thomas Thorsenq 23.06.2009 20:54
Der findes adskillige motorcykler der er ældre end det. Bare tag til et veterantræf og se. På nrpl.dk/forum var der et billede fra Græsted Veterantræf af en motorcykel som har historisk korrekt nummerplade af type 2, dvs. er fra perioden 1919-1921.
Af Berndt Mortensen 23.06.2009 20:50
Jeg har idag den 23. juni 2009 spottet en rigtig gammel motorcykel i København. Jeg kan derimod ikke verificere nummerpladens origanilitet. Det drejer sig om en Nimbus med reg.nr. J 31 (sort motorcykelnummerplade med hvid vante). Motorcyklen var iøvrigt fuld funktionsdygtig, og jeg kørte ved siden af den over flere km. i den københavnske myldretidstrafik. (Fra Åboulevarden til Amager Boulevard). Er der virkelig så gamle motorcykler, der stadig er fuldt funktionsdygtige?
Af Thomas Thorsen 09.06.2009 08:27
Med 100% sikkerhed vil der bliver brugt hidtil ubrugte kombinationer af to bogstaver og fem cifre.
Af dbf 08.06.2009 21:45
Jeg ved godt det har været oppe og vende før, men tror ikke rigtigt der var vedtaget noget på det tidspunkt.

Hvad sker med 100% sikkerhed , når zz59999 er brugt.

Er noget endeligt vedtaget ?
Af Thomas Thorsen 07.06.2009 13:11
Hej Mikkel

Nej, den mangler sådan set ikke - den hedder bare "traktorer" da det hidtil har set ud som om det var det den blev brugt til. Endvidere har jeg fået oplyst at et af de få køretøjer som benytter serien, har to rektangulære nummerplader hvilket jo ikke stemmer overens med at det skulle være en serie til kvadratiske nummerplader.
Af Mikkel 07.06.2009 11:36
Hej Thomas.

jeg sad lige og miggede på SKATs side om de forskellige nummerpladetr. Mangler du ikke den kvadratiske serie af lufthavnsnummerplader under "Højest observerede" ?


Mvh
Mikkel
Af Thomas Thorsen 21.05.2009 18:13
Til Holger Falk:

En grøn nummerplade med to bogstaver og fem cifre i almindelig trafik er en norsk varevognsnummerplade.

Det kunne også være en gammel lufthavnsnummerplade, men de findes kun i lufthavne.
Af Holger Falk 21.05.2009 15:43
Jeg har nogle gange set grønne mummerplader.
I hvilken forbindelse bruges disse?
Af Niels 08.05.2009 23:34
Hej Jens

Det har ikke meget med København at gøre, men her i Svendborg ser det ud til, at man er i gang med ZU 3x.xxx for tiden - og vi er som regel ret lang "bag ud" her (hvad nummerplader angår ;-) ).
Så du skal nok være hurtig - det første ZV plader er også dukket op på Fyn nu.
Men du har måske allerede fundet dine ZU plader i Kbh?

mvh
Niels
Af Thomas Thorsen 06.05.2009 22:48
Hej Mikkel

Jeg kan ikke svare på hvorfor det er nødvendigt for dig at bruge proxy-server. Jeg ved ikke meget om proxy-servere, men det eneste herfra jeg kan komme på som forklaring, ville være hvis der fra samme IP-nummer som du anvender, er udøvet hærværk mod sitet.

Hærværk, dvs. enhver form for bevidst urigtige indtastninger, medfører øjeblikkelig IP-spærring. Små løjerlige indtastninger medfører stort besvær og tager tid fra udviklingen af sitet.

Mvh
Thomas
Af Mikkel 06.05.2009 16:20
Hej Thomas. Hvorfor kan jeg ikke gå ind på hverken siden eller forummet uden jeg skal bruge proxy?
Af Thomas Thorsen 05.05.2009 18:06
Jeg har kun set få numre i København med ZV, så det må betyde de fleste storkøbenhavnske nummerpladeekspeditioner ikke er nået dertil. Hvilke nummerpladeekspeditioner der udgiver hvad, er ikke let at vide, medmindre man lige har fået en bil registreret. Og selv om man havde, kunne det være at den pågældende serie i mellemtiden er opbrugt, og den pågældende nummerpladeekspedition var gået til den næste.
Af Jens 05.05.2009 13:52
Hej venner

Så er jeg her igen med mine ZU-nummerplader.

Nogen der ved, hvilke motorkontorer ved København, der stadig er i gang med at udlevere ZU nummerplader?

Nogen der ved, hvad de er nået til I Ballerup?

I Tåstrup, Nærum og Sluseholmen (de næsttætteste)?

I Roskilde, Hillerød, Holbæk, Køge?

Min bil er forhåbentlig nysynet denne uge, og jeg vil så gerne have en ZU nummerplade :-)

På forhånd tak!

VH

Jens

Af Thomas Thorsen 01.05.2009 20:51
Det skal tilføjes at Danmark ratificerede Genevekonventionen i 1956
Af Thomas Thorsen 01.05.2009 20:51
EU-nummerplader har ikke noget at gøre med om vi løber tør for numre. Det er i bund og grund et mærke der er inkorporeret på en ellers helt almindelig nummerplade, og som i en række lande gælder i stedet for det ovale nationalitetsmærke.

På trods af at den blå stribe blot er et mærke på nummerpladen, mener Skat at der skal et helt nyt motorregister til før vi kan få EU-nummerplader. Den tidligere leverandør som Skat fyrede for nogle måneder siden, havde arbejdet et par år på projektet og var ikke i nærheden af at være færdig. Da leverandøren blev fyret, var vurderingen at registeret kunne blive færdig i 2011. Nu skal man starte forfra, og da der mig bekendt ikke er fundet en ny leverandør, har jeg svært ved at se at at det kan blive før 2011, måske snarere senere. Man kan så spørge hvorfor Skat mener det er nødvendigt med et nyt køretøjsregister - det kan man læse mere om på nrpl.dk/forum.

Skat fik i sin tid motorregistreringen blandt andet fordi de nødvendige nyudviklinger af IT ville kunne fungere bedre i Skat end i Politiet.

Belysningskravet af DK-skiltet bortfaldt ved Danmarks ratifikation af Genevekonventionen (om færdsel) af 1949. Samtidig blev størrelsen nedsat til de nuværende 17,5 x 11,5 cm. Skilte med tre bogstaver skulle dog være 24 x 14,5 cm (og det skal de vist endnu). Skiltet har altid skullet være ovalt.
Af Finn Gabrielsen 01.05.2009 13:46
At vi snart får eu nr.pl er bare min formodning, baseret på snakken om at vi snart er nået til enden af alfabetet med de nuværende nr.pl og " snart " er jo et relativt begreb.
er der så nogen der ved hvor når at størrelse på DK skiltene blev sat ned til 18*12 cm for biler.
jeg fandt på nettet: bekendtgørelse nr. 242 af 09-08-1930, hvor der stod at der skulle være belysning af både kendingsmærke ( nr.pl.) og nationalitetsmærke, har det fremgået af færselsloven på et tidspunkt, jeg synes aldrig at jeg har se billeder af biler der havde belysning af nationatilitetsmærket.
der har jo i mange år været brugt ovale og firkantede DK skilte , var de firkantede så ulovlige ?
Tak for hjælpen, og interessen.
Finn Gabrielsen
Af A. Lunde 30.04.2009 10:06
Tak for det link...

det er jo glædeligt at læse. Og jeg synes det er lidt underligt at det ikke har været omtalt bedre. De artikler og dokumenter jeg havde fundet ved en søgning, var tilsyneladende alle af ældre dato.
Af Thomas Thorsen 29.04.2009 19:08
Til A. Lunde:

Se Wienerkonventionen med ændringer fra 2006:

http://www.unece.org/trans/conventn/Conv_road_traffic_EN.pdf

Bestemmelserne i Wienerkonventionen er ikke begrænset til EU-nummerplader, men omfatter alle nummerplader med inkorporeret nationalitetsmærke.

Så i EU-lande kan man køre med EU-nummerplader som nationalitetsmærke, og i Wienerkonventionslande kan man køre med alle former for nationalitetsmærker (inden for visse begrænsninger).
ForrigeSkrivNæste
Upassende og useriøse indlæg slettes.

© 2000-2024 Thomas Thorsen
Dette site er ophavsretligt beskyttet

Kontakt webmaster: Send en e-mail.