Til forsiden | ||
Gæstebog | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Af Thomas Thorsen | 13.09.2009 17:37 | |
Det laveste københavnernummer i brug er nok Dronningens KA 20.121, som ifølge biltorvet pt tilhører en Bentley fra 2004, men da nummeret ikke følger de normale regler, må vi vist sige at det ikke tæller i "konkurrencen". | ||
Af CSJ | 13.09.2009 16:10 | |
Denne Amazon kunne være en kandidat til hele to rekorder. Det sidste lokale Københavnernummer der blev overført, og det laveste Københavnernummer der kører endnu. | ||
Af Thomas Thorsen | 13.09.2009 15:44 | |
Muligheden for overførsel af nummer ophørte principielt 1.4.1966, men kunne forekomme også efter denne dato indtil det enkelte registreringsområde blev centraliseret. Volvo Amazon KA 21.328 er registreret første gang 31.3.1966 med et meget tidligt nummer [KA 21.328 er fra 1958], og det må være et af de allersidste overførte numre i Storkøbenhavn, idet det var sidste dag inden centraliseringen. Var Volvoen først blevet indregistreret dagen efter, ville den have fået et centralregisternummer med AB, og KA-nummeret var gået tabt. | ||
Af Jesper Bering | 13.09.2009 14:15 | |
Kære Thomas, Det var Sørens! Kunne man det i 1965? Hvornår holdt adgangen til nummeroverførsel op? hilsen Jesper | ||
Af Thomas Thorsen | 13.09.2009 10:51 | |
Hej Jesper Nummeret har været overført fra en anden bil. Thomas | ||
Af Jesper Bering | 13.09.2009 01:18 | |
Kære Thomas, Jeg ser på http://nrpl.dk/high-1958.php forneden at København skiftede fra KH til KJ den 1/12-62. Min første vogn hed KH 31.053, og den var ifølge registreringsattesten indregistreret den 22/2-65. Jeg købte den umiddelbart inden den skulle synes ved ejerskifte ved sin 5-års fødselsdag. Den havde ikke været afmeldt siden første registrering. Vognen boede i Taastrup, så den kan godt have været registreret i Roskilde. Kan min nummerplade have ligget og syltet i over 2 år på et motorkontor, eller hvad er der sket? hilsen Jesper | ||
Af Jens | 02.09.2009 22:12 | |
HURRA for jeres helt præcise og logiske forklaring. Som man jo delvis selv kunne have regnet ud!!! Altså at den kvadratiske nummerserie kører anderledes end den rektangulære! Og det selv om AC 70-bilen er min egen, det har jeg dæleme aldrig tænkt over. Til A.Lunde og delvis jer andre: Mit spørgsmål er med vilje formuleret: Hvornår er en bil med AU 34.XXX indregistreret med denne plade? Så jeg er alligevel klar over det med genindregistrering. Det kan tilføjes at AC 70 er udleveret i maj 1968, som helt stemmer overens med nedenstående... :-) | ||
Af Thomas Thorsen | 01.09.2009 20:41 | |
Som perhag allerede har været inde på, er der tale om to forskellige nummerserier, og alene af den grund er bogstavkombinationerne ikke sammenlignelige. AU-nummerpladen er i den rektangulære serie, AC-nummerpladen er i den kvadratiske serie. Den rektangulære serie bevægede sig allerede dengang hurtigere end den kvadratiske, men forskellen var ikke så stor som nu hvor en kvadratisk bogstavkombination kan vare et omkring årti. Kombinationerne kom frem nogenlunde således: Rektangulær serie: 1966: AB AC 1967: AD AE AJ AK 1968: AL AM AN AP 1969: AS AU AX BB BC BD 1970: BJ BK BM BN BR BT Kvadratisk serie: 1966: AB 1967: AC 1968: AD 1969: AE AJ 1970: AK AL Som det ses, kom AU først frem i 1969, og hvis bilen er registreret første gang i 1967, er AU-nummeret en genregistrering. AC-nummeret kan fint være udleveret i 1968, selv om kombinationen dukkede op første gang i 1967. Udleveringer af de enkelte kombinationer i den kvadratiske serie har helt sikkert strakt sig over lang tid. | ||
Af perhag | 01.09.2009 14:16 | |
AU 34202 og AU 34xxx skulle der have stået i mit indlæg i stedet for AU 36202 og AU 36xxx. | ||
Af perhag | 01.09.2009 14:09 | |
AC 70xxx og AU 36202 er fra forskellige nummerserier med hver sin udleveringshastighed, men det er ikke afgørende her. AU 36202 er udleveret i 1969. Jeg noterede pladen først i firserne, formentligt i København. Da der på min liste fra dengang er over 10 plader med AU 36xxx er den sandsynligvis udleveret hvor jeg noterede flest plader, nemlig København. Den har måske kørt som firmabil fra 1967 til 1969 for derefter at blive solgt til en privat. | ||
Af A. Lunde | 01.09.2009 12:36 | |
Den kan vel have været afmeldt på et tidspunkt, da den var forholdsvis ny, og så genindregistreret? Hvis du køber en 2 år gammel bil ved en forhandler i dag, bliver den nyindregisteret, men om 40 år er der ikke mange der vil tænke over om nummeret stammer fra det ene eller det andet år, da den stadig vil have et gammelt nummer. (blot mit bud på en forklaring...) | ||
Af Jensq | 01.09.2009 10:37 | |
Kan en sort nummerplade som AU 34.XXX være udleveret før en nummerplade med AC 70.XXX? Konkret i 1967 og 1968. Eller med andre ord: Hvornår er en bil med AU 34.XXX indregistreret med denne plade? http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/13493.page | ||
Af Thomas Thorsen | 23.08.2009 15:05 | |
Jeg ved ikke hvordan du forestiller dig en diplomatbil, men de fleste er helt almindelge biler. | ||
Af Lisa Lüthje Jørgensen | 23.08.2009 14:15 | |
Hej Igen. Den omtalte grønne plade sad på en forholdsvis stor jeep-lignende bil, i øvrigt med en kvinde bag rattet... Det virkede absolut ikke til at være en diplomat bil. jeg er næsten 90% sikker på at skriften også var høj-orange.. Og så kniber det med bilmærke osv, det var som sagt i en rundkørsel og det gik så stærkt... | ||
Af Jesper Bering | 23.08.2009 00:11 | |
Kære Lisa, Kan du huske hvilken farve tal og bogstaver havde? De var vel ikke også orangefarvede? hilsen Jesper | ||
Af Thomas Thorsen | 22.08.2009 18:12 | |
Det ville være en fordel hvis du kunne fortælle hvad der stod på nummerpladen og hvilken køretøjstype der er tale om (personbil, varebil, lastbil, motorcykel osv.) og gerne bilmærke. Orange på grøn er mest sandsynligt en fransk diplomat- eller konsulatplade, men det kan sikkert også være andre ting. | ||
Af Lisa Lüthje Jørgensen | 22.08.2009 13:09 | |
Hej. I går - i et splitsekund i en rundkørsel - så jeg en underlig nummerplade. Tænkte at en entusiast, med sådan en side måske kunne hjælpe med, hvor den var fra....? Den var mørkere grøn, med en kraftig farvet orange kant, ligesom vores DK nummerplader (hvid med rød kant - samme tykkelse ca) bare med omtalte farver. Har aldrig set sådan een før, måske I ved hvor den er fra??? | ||
Af Thomas Thorsen | 19.08.2009 23:49 | |
Ja, de har altså ikke danske blokvognsnummerplader i Polen! Udlandske blokvogne må gerne køre i Danmark, men jeg formoder de danske myndigheder skal godkende og kan stille krav til kørslen ligesom for danske blokvogne. | ||
Af Hans Nielsen | 19.08.2009 22:01 | |
Hej Thomas... Ang.. Blokvogne.. Har været land sin egen nummerplade til blokvogne.. For hvis de har det. så har jeg set en polsk blokvognsnummerplade her i Danmark. Er detr lovligt at kører med udenlandske blokvogne her hjemme. | ||
Af Thomas Thorsen | 14.08.2009 08:01 | |
Til JCO: Fejlen er rettet | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Upassende og useriøse indlæg slettes. | ||
© 2000-2024 Thomas Thorsen Kontakt webmaster: Send en e-mail. |