Til forsiden | ||
Gæstebog | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Af Per Falkjær Jensen | 28.11.2004 13:47 | |
Løse prøveskilte? Sådan beskrives de prøveskilte en bilforhandler kan få udleveret, og som bruges når kunderne ønsker en tur. Jeg mener blot de omtales ikke som "Løse prøveskilte" men som "Faste prøveskilte". Generelt ville siden indeholde endnu mere information, hvis der også var et billede af alle de forskellige typer nummerplader. Med venlig hilsen - Per | ||
Af per h | 25.11.2004 18:06 | |
Vil lige påpege at XD20000 (eller XC59999) ikke var nr 10 mio udleveret i den række. Ved skiftet til refleksnummerplader blev over 20.000 numre forbigået, så det vil ikke være muligt at finde en bil med et nummer fra i hvert fald EE40000-EE59999. Det var i hvert fald mine observationer, da jeg begyndte at følge med i nummerplader i slutningen af halvfjerdserne, og det skulle være underligt at alle biler med høje EE-numre allerede på det tidspunkt var forsvundet fra vejene. Hvis det på et tidspunkt bliver muligt at indtaste alle emaljeplader på disse sider, så kan vi jo få syn for sagn om jeg tager fejl. Det ville i øvrigt være en fordel for dem der ikke kender forskel på bogstaverne ved lokalordningen 1958-1968 og centralordningen 1966-1976 at kunne notere og indberette alle emaljeplader. | ||
Af sander | 04.11.2004 10:33 | |
tak for fyldestgørende svar vedr. "Papegøjepladerne". Der skulle selvfølgelig have stået betegnelserne istedet for fortegnelserne. | ||
Af Thomas Thorsen | 13.10.2004 08:15 | |
Til Erik Thomsen: Tillykke med de nye nummerplader til bilen. Tusindadskilleren på 5-cifrede nummerplader blev officielt indført 1.10.1921 hvor den blev betegnet som en "bindestreg": "Paa de øvrige Plader skal der ved 5-cifrede Tal anbringes en Bindestreg mellem det 2det og det 3die Ciffer." Bindestregen havde dog fra starten form som en prik hævet over linjen, og ikke en egentlig streg. Baggrunden for indførelsen af adskilleren var at læseligheden på numre mere end 4 cifre er vanskelig uden en eller anden form for gruppering af cifrene. Så længe nummerpladerne havde ét bogstav, dvs. indtil 1.4.1958, var tusindadskilleren et hævet punkt. Da nummerpladerne med to bogstaver blev indført 1.4.1958, flyttede man punktet ned på linjen. Flytningen af punktet ned på linjen kan have baggrund i at et punktum på linjen efterhånden var blevet den almindelige måde at markere tusinder på. Da vi fik reflekterende nummerplader i 1976, forsvandt punktummet helt idet man i mellemtiden havde fundet ud af at et mellemrum adskiller bedre end et punktum. | ||
Af Erik Thomsen | 12.10.2004 21:56 | |
Faldt netop i dag over din interessante hjemmeside. Virkelig flot arbejde. Har netop selv fået "historiske nummerplader" til min gamle bil (Mercedes-Benz 219 årg. 219). Undrer mig i den forbindelse over at det punktum, der adskiller de to første cifre fra de sidste tre er "hævet" i forhold de de originale plader (før 1. april 1958). Hvorfor mon. m.v.h. | ||
Af Thomas Thorsen | 07.10.2004 13:11 | |
Angående Peter/PEM's henvendelse om måneder på nummerserier: Under oversigten over anvendte nummerserier siden 1966 er der for rektangulære hvide og gule plader tilføjet den måned hvor anvendelsen af bogstavkombinationerne er påbegyndt ifølge indtastningerne af højeste nummer her på siden. Dette er gjort for bogstavkombinationer der er påbegyndt siden den automatiske indtastning blev taget i brug for ca. et år siden. Det er kun rektangulære hvide og gule plader der har fået månedsangivelse, da øvrige serier ikke med nær så stor sikkerhed observeres første gang i samme måned som de udgives første gang. Man skal i øvrigt huske at der er et overlap på bogstavkombinationerne således at der i en periode udgives nummerplader med både den nyeste og den forrige bogstavkombination. Når VZ ifølge listen er påbegyndt i juni 2004, og XC i juli, betyder det ikke nødvendigvis at udgivelsen af VZ er stoppet i juli. Angående Sanders henvendelse om papegøjeplader: Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med 'fortegnelser', så her er der det væsentligste om hvad der er og ikke er om papegøjeplader her på sitet: På siden om nummerpladesystemet 1958-1968 burde der stå en bemærkning om papegøjeplader. Også på siden med tidslinjer kunne der være nævnt papegøjepladernes start og ophør. Dette vil blive tilføjet ved en kommende opdatering af siden. På siden om nummerpladesystemet 1903-1958 er der nævnt at papegøjeplader blev indført i 1957 for biler. På siden om ændringer i nummerserierne siden 1966 står der at papegøjepladeordningen ophørte i 1970. På siden over nummerserier 1958 er papegøjeplader opført under nummerserierne 18.000-18.799 (varemotorcykler), 18.800-18.999 (skole- og udlejningsmotorcykler), 50.000-59.499 (varevogne, benzin) og 59.500-59.999 (varevogne med periodisk syn, benzin). Serien for dieseldrevne køretøjer på papegøjeplader kunne variere fra politikreds til politikreds, men lå altid et sted i intervallet 75.000-84.999. På oversigterne over nummerserier i 1966 og 1969 er køretøjer på papegøjeplader opført som henholdsvis kombimotorcykler 19.000-19.499 og kombivogne 78.000-87.999. Jeg håber det var svar på spørgsmålet. | ||
Af sander | 06.10.2004 14:02 | |
Hej Thomas. Jeg synes ikke lige umiddelbart jeg kan se "papegøjepladerne" omtalt i fortegnelserne eller har jeg skimtet siderne for hurtigt? | ||
Af PEM | 05.10.2004 07:24 | |
Hej. Udemærket side :-). Det kunne være interesant og have en oversigt over ca. perioden en bogstavskombinations blev anvendt. Eksempelvis: VZ Ca. Maj 2004 - Juni 2004. XC Ca. Juli 2004 - September 2004. osv. osv. Hvis ikke disse informationer er umiddelbare tilgængelige, kunne listen baseres på de indrapporteringer der kommer på "højeste nummer serie". /Peter. | ||
Af Thomas Thorsen | 03.10.2004 19:30 | |
Velkommen til gæstebogen på Danske Nummerplader – nrpl.dk. Skriv dine kommentarer til hjemmesiden. | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Upassende og useriøse indlæg slettes. | ||
© 2000-2025 Thomas Thorsen Kontakt webmaster: Send en e-mail. |