Til forsiden | ||
Gæstebog | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Af Thomas Thorsen | 26.10.2005 13:22 | |
Hej Alex Det er en nummerplade for de amerikanske styrker der er udstationeret i Tyskland. Man har af sikkerhedsmæssige årsager valgt et design der ligner det tyske. Dermed kan man undgå at påkalde sig uønsket opmærksomhed. Man kan naturligvis kende nummerpladen på bogstavkombinationen, og på at EU-symbolet er udskiftet med et NATO-symbol. Under NATO-symbolet står der USA. De bogstavkombinationer der anvendes eller har været anvendt til de amerikanske styrker, er AD, AF, HK og IF. Disse 4 kombinationer er valgt fordi de ikke anvendes i Tyskland. Selv om nummerpladerne næsten helt ligner de tyske, er der tale om biler der formelt er amerikansk indregistreret. Nummerpladerne bruges både til amerikanske militærkøretøjer og udstationerede amerikaneres private køretøjer i Tyskland. Nummerpladen kan ikke sammenlignes med en diplomatplade, hverken for udenlandske ambassader i Tyskland eller for udenlandske ambassader i USA. Nummerplader for udenlandske diplomater i Tyskland starter med cifferet 0. Derefter kommer et 2-3-cifret tal der angiver det land eller den internationale organisation som køretøjet er tilknyttet (34 = Danmark). Derefter kommer en vandret streg og et løbenummer. For ambassadepersonale der ikke er diplomater, starter nummeret med bykoden for den by som repræsentationen ligger i (næsten altid enten B for Berlin eller BN for Bonn), den trecifrede landekode, en vandret streg og et løbenummer. Amerikanske diplomatplader, dvs. nummerplader for udenlandske diplomater stationeret i USA, har til venstre en statuskode i et blåt felt: D for diplomater, C for konsuler og S for øvrigt ambassadepersonale. Selve nummeret har en tocifret landekode (DN = Danmark) og et løbenummer. Diplomatplader for udenlandske diplomater stationeret ved FN i New York har statuskoden i et blåt felt til højre på nummerpladen. D for diplomater og A for FN-sekretariatet og medlemmer af de nationale missioner og famlie til medlemmerne af de nationale missioner. Selve nummeret består af et løbenummer efterfulgt af landekoden. Mvh Thomas | ||
Af Alex T. | 26.10.2005 10:49 | |
Hej Thomas, Øv - men tak for info. :-) Ved ikke om i har denne, eller en lignende på siden: http://qth.dk/photo/IMG_0086.JPG http://qth.dk/photo/IMG_0087.JPG http://qth.dk/photo/IMG_0088.JPG Billederne er taget i juli måned 2003, på Løngangsstræde i København. Talte med førern af kørertøjet, som var på ferie i Danmark, og som oplyste at han arbejdede i Tyskland, for det amerikanske Department of Defence (DOD). Er det plader, som svarer til de danske diplomatplader? Mvh. Alex T. | ||
Af Thomas Thorsen | 25.10.2005 17:47 | |
Hej Alex Hvis skriften på tallene havde været gul, ville beskrivelsen passe godt på en nummerplade fra Beredskabsstyrelsen/Beredskabskorpset. Men sorte tal på en blå plade sammen med et gult mærke kan jeg desværre ikke identificere. Mvh Thomas | ||
Af Thomas Thorsen | 25.10.2005 17:42 | |
Ang. ønskenummerpladesiderne: Jeg har måttet tage siderne ned. Jeg håber de kommer op igen i en eller anden form. Mvh Thomas | ||
Af Alex T. | 25.10.2005 08:18 | |
Hejsa, Jeg kørte i nat hjem ad motorvejen mod Taastrup, hvor jeg inde ved motorvejens start ved Folehaven så en kongeblå Peugeot 307, med noget der lignede en lys-blå nummerplade, hvorpå der var et gul/guldfarvet monogram/logo af en slags, efterfulgt af tallene 101, som var skrevet med sort. Umiddelbart tænkte jeg på en kronebil af en slags, men de har jo sorte plader med hvis skrift ikke? Nogle ide'er? Mvh. Alex T. | ||
Af Egon Petersen | 14.10.2005 13:27 | |
Hej Thomas Kommer ønskeplader tilbage igen Venlig hilsen Egon Petersen | ||
Af Thomas Thorsen | 27.09.2005 16:21 | |
Hej Jesper Så vidt jeg ved, koster et sæt faste prøveskilte til bil 1.150 kroner årligt. Mvh Thomas | ||
Af Jesper | 27.09.2005 14:06 | |
Hej Thomas hvor meget koster et sæt prøveplader (som Fex.JT 50 02) ved du det?? i det jeg går og overvejer mig at anskaffe sådan et sæt i det jeg overvejer at blive Bilforhandeler | ||
Af Thomas Thorsen | 24.09.2005 06:22 | |
Hej Torgeir 1. Køretøjer skifter ikke nummerplader hvis der udelukkende er tale om ejerskifte. Genrenregistrering er når et afmeldt køretøj tilmeldes igen. Det foregår således at når et køretøj afmeldes, afleveres nummerpladerne, og de destrueres. Hvis køretøjet tilmeldes igen, får det en ny nummerplade (med et nyt nummer). Det er almindeligt at bilforhandlere afmelder brugte biler de køber. De får så en ny nummerplade når de sælges. 2. Såfremt der for den pågældende køretøjstype findes mulighed for både rektangulær og kvadratisk bagnummerplade, kan man frit vælge. For personbiler, vare- og lastbiler og hyrevogne kan man således vælge imellem rektangulær og kvadratisk bagnummerplade. Nummerplader til diplomatvogne og anhængere findes kun som rektangulære. Prøveskilte for biler findes ligeledes kun som rektangulære. Alle nummerpladetyper til motorcykler, knallerter og traktorer findes kun som kvadratiske. Normalt må man ikke køre med kvadratisk nummerplade foran, men det er så vidt jeg ved muligt i undtagelsestilfælde at opnå dispensation. TT | ||
Af Torgeir | 23.09.2005 09:21 | |
Hei Thomas! Et par spm fra Norge: 1. Er det slik at et kjøretøy utstyres med en ny nummerplate når det skifter eier? Er det dette du mener med "genregistrering"? 2. Kan man bestille platesett til sitt kjøretøy etter eget ønske, (kvadratisk/rektangulært)? Jeg har sett at i Norge kjører noen rundt med kvadratisk plate foran og rektangulær bak. F.eks. WV Sharan. Er dette mulig i Danmark? M.v.h Torgeir | ||
Af Thomas Thorsen | 18.09.2005 15:58 | |
Hej Dan Ja, alle numre bliver brugt, også numre som 88 888. Der blev ifølge Danmarks Statistik nyregistreret ca. 50.000 nye varevogne, lastvogne og busser i 2004. Dette inkluderer et mindre antal med kvadratiske bagnummerplader. Resten af de ca. 95.000 numre der blev anvendt i 2004 var genregistereringer. Det er meget normalt at ca. halvdelen af registreringerne er genregistreringer. Mvh Thomas Thorsen | ||
Af dan | 18.09.2005 12:19 | |
Bliver samtlig numre i en nummerserie brugt. f. eks med gule nummerplader, bliver så samtlige numre fra 88000- 97999 brugt, eller springer man nogle over. Synes det er utroligt så hurtigt man bliver færdig med en bogstavkombination og går videre til den næste. Der er immervæk 10000 talkombinationer indenfor hver bogstavkombination | ||
Af Thomas Thorsen | 18.09.2005 02:39 | |
Hej Jesper Ifølge en artikel i BT for en uges tid siden kommer der en beslutning i slutningen af året. Hvad beslutningen går ud på, ved jeg ikke. Jeg har ikke hørt andet end at politiet af praktiske årsager helst vil have et nyt system, mens politikerne synes at genbrug af afmeldte numre er mest nærliggende. Mvh Thomas Thorsen | ||
Af Jesper | 17.09.2005 19:23 | |
Hej Thomas har du hørt at politiet of poltikerne er ved at finde en løsning på Nummerplade problemet? (NR.plade Problemet går i al sin enkel hed ud på at der snart ikke er flere serier tilbage til Nr.Plader) | ||
Af Jesper | 17.09.2005 19:23 | |
Hej Thomas at politiet of poltikerne er ved at finde en løsning på Nummerplade problemet? (NR.plade Problemet går i al sin enkel hed ud på at der snart ikke er flere serier tilbage til Nr.Plader) | ||
Af Thomas Thorsen | 08.09.2005 11:44 | |
Hej Poul Erik Du har, som du måske ved, med TA 20.000 haft det allerførste nummer der blev udgivet i Skive efter at man var gået over til to bogstaver på nummerpladerne 1.4.1958. Mvh Thomas Thorsen | ||
Af Thomas Thorsen | 08.09.2005 11:36 | |
Hej Carsten Den præcise formulering i registreringsbekendtgørelsen er: "Centralregisteret kan tillade, at køretøjer registreret 1. gang før den 1. april 1958 forsynes med historisk korrekte nummerplader." Der er endnu ikke mulighed for at se og indtaste observationer af nummerplader med ét bogstav, men det kommer forhåbentlig på et tidspunkt. Mvh Thomas Thorsen | ||
Af Carsten Andersen | 08.09.2005 08:31 | |
Jeg var egentlig på jagt over statistik fordelt på mærker tilbage i tiden, men faldt så over denne utroligt godt beskrivende side, hvor vi veteranbilfolk bliver helt nostalgiske... Er der nogen, der præcist kender lovteksten omkring tidstypiske nummerplader. Jeg har en bil, som er produceret i 1957, men første indregisteret i 1959. Den har jo en"fødselsdag" på hver sin side af 1.4.1958. Måske er jeg sprunget let henover, eller er der ikke en oversigt over eksisterende/observerede tidstypiske nummerplader fra 1958 og bagud? | ||
Af Poul Erik Rimpler | 29.08.2005 13:02 | |
Hej Thomas ! Det var da meget hyggelig at læse om de gl. nr plader, jeg har i 1964 haft nr TA20 000 men glemt alt om det, så nu skal jeg finde et billed af min Fiat 600 fra den gang Held og lykke med det | ||
Af Johann Wohlerdt, Ellerau -D- | 16.08.2005 11:49 | |
Nej det kan Karsten Nonbo dog ikke mene alvorligt.Danskerne er ikke dummere end de andere Europaeer elle Europaeerne er ikke intelligenter som de andere. Det er rigtig, at nummerpladeren med EU symbol er besvaerligt at laese, men det er de jo alle. Johann | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Upassende og useriøse indlæg slettes. | ||
© 2000-2025 Thomas Thorsen Kontakt webmaster: Send en e-mail. |