Til forsiden
Gæstebog
ForrigeSkrivNæste
Af Carsten 23.07.2006 12:41
Jeg har været til traktortræf i Slagelse, og der optrådte også et par biler, bl.a. en Opel Ascona 1976 som en overgang jævnligt holdt parkeret på Schmelz Plads i Roskilde. EE 39.188, det højeste nummer på emaljeplader jeg har kendskab til (serien stoppede formentlig ved EE 39.999). Ifølge oplysningerne har den oprindelig kørt på Bornholm, så noget kunne tyde på at Rønne motorkontor fik udleveret en af de allersidste serier i emaljeplader.
Af Carsten 22.07.2006 12:45
Jeg var til Thulintræf i Landskrona, og der opdagede jeg en interessant detalje. I det nuværende svenske design 2001 er 4-tallet åbent på nummerplader af normalt formet, men lukket på korte nummerplader i USA-format.
Af Thomas Thorsen 19.07.2006 11:15
Hej Verner

Æ3554 er et nummer fra Sønderborg politikreds.

4K havde afdelinger i flere byer. Måske er bilen første gang indregistreret i en afdeling i eller omkring Sønderborg.

Mvh
Thomas Thorsen
Af Verner Lundtoft Jensen 19.07.2006 08:10
Hej Thomas
Meget spændende side.
Jeg har netop fået historisk korrekte nummerplader til min Land Rover fra 3. måned 1950.
Jeg fik første registrerings nummer som i følge gamle registreringsatttester var Æ3554. Jeg konstaterer nu ud fra din side at det er et nummer fra sønderjylland. Bilen blev første gang registreret til 4K, Københavns Kul og Koks Kompani. Kan du forklare hvorledes et københavnsk firma har fået et sådan nummer?

Tak
Verner
Af Thomas Thorsen 17.07.2006 15:12
Hej Rune

Flot bil du har fået.

Alle andre amter end J nåede ifølge mine oplysninger op på 5 cifre (K og A endda 6). Din bil kan dermed få mellem 1 og 5 cifre.

Der er en liste over numrene i det gamle Randers Amt her:

http://nrpl.dk/1950-kb-v.php

Kopier ovenstående linje til browserens adressefelt.

Du kan også se hvilke numre der hører til hvilke politikredse, og hvornår de ifølge bekendtgørelserne er taget i brug.

Mvh
Thomas
Af Rune 17.07.2006 14:01
Endnu en gang tak, Thomas, for din hjælp!

Er du bekendt med, om der findes fortegnelser over, hvor mange cifre man nåede op på i Randers Amt (V) i 1950´erne?

Jeg skal helst på et tidspunkt have udstyret den nyindkøbte Volvo PV444 (årg. 1950) med historiske plader, nemlig:

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=62773

Vh. Rune

Af Thomas Thorsen 17.07.2006 02:57
@Rune:

Datidens nummerplader kunne have fra 1 til 6 cifre. Antallet af cifre var uden betydning for hvilken type køretøj der var tale om. Det var kun med bogstaverne K (Københavns Kommune) og A (Københavns Amt) man nåede op på 6 cifre. Med bogstavet J (Bornholms Amt) nåede man ifølge mine oplysninger kun op på 4 cifre. I nogle amter var nummerplader med 5 cifre sjældne eller begyndte først at forekomme i 1950'erne. Nummerplader med 1 og 2 cifre var selvfølgelig sjældne overalt der der højst kunne være 99 i hvert amt.

Mvh
Thomas
Af Rune 16.07.2006 15:08
Tak til Thomas for svaret vedr. historiske nummerplader. Det gav mig ro i sindet...

Jeg har faktisk et lille tillægsspørgsmål i samme sammenhæng, og jeg tror, dette må være det rette forum: Jeg har set en del billeder af biler med historiske nummerplader, men har undret mig over en ting: Jeg har set sorte plader (på biler fra 1950´erne), som er udstyret med:

-ét bogstav og tre cifre
-ét bogstav og fire cifre
-ét bogstav og fem cifre (det hyppigste)
og sågar plader med ét bogstav og seks cifre!

Var der virkelig i 1950´erne så mange forskellige pladekombinationer, eller er det kun på eftertidens historiske nummerplader, de findes?

Vh. Rune
Af Thomas Thorsen 13.07.2006 16:55
Det har ingen betydning om det er her eller i udlandet den er registreret, så længe det er før 1.4.1958.

Der er masser af nyligt importerede biler der har historisk korrekte nummerplader.

Mvh
Thomas
Af Rune 13.07.2006 16:19
Vedr. historiske nummerplader

Hjælp mig lige her... Jeg har i flere år gået med en drøm om at købe en veteranVolvo enten her eller i udlandet. Med i mine overvejelser har været muligheden for at udstyre den med historiske nummerplader og har i den forbindelse fået oplyst, at det er bilens første registrering (før 1.4.1958) der er afgørende i den sammenhæng. Ikke om bilen oprindelig er indregistreret i Danmark eller i udlandet. Sikker i min sag i den forbindelse har jeg derfor købt en Volvo årg. 1950 i Holland - men har nu til min skræk på blot to dage fra andre bilentusiaster fået besked om, at jeg skam kun kan få historiske plader, hvis bilen før 1958 har været indregistreret i Danmark og jeg har foto-dokumentation herfor.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal tro... Er der nogen, der kan hjælpe -og forhåbentligt give mig ro i sindet.

Tak på forhånd

Vh. Rune
Af Janne 12.07.2006 08:52
Tak for hjælpen :-)

Skal nok skrive hvis jeg vælger at ofre familiens feriebudget på en ønskeplade ;-)
Af per h 11.07.2006 04:41
På http://biltorvet.dk/minbil/minbil.asp er en tilsyneladende komplet database med de indregistrerede biler. Der kan man søge, hvis man vil se om en ønskeplade er i brug.

Længere nede i gæstebogen er en henvisning til en hjemmeside med en lang liste med observerede ønskeplader.

Hvis databasen på biltorvet.dk er komplet, ser det ud til der er nogle fejlobservationer her på nrpl.dk, f.eks. kan man ikke finde nogen DT67xxx.
Af Thomas Thorsen 11.07.2006 02:59
@Janne:

Kun Politiet har mulighed for at lave fuldstændige lister over ønskenummerplader.

Mvh
Thomas
Af Janne 10.07.2006 13:06
Hejsa,

Er der noget sted, man kan finde oversigt over ønskenummerplader (altså dem, som er optaget)?

Hilsen

Janne
Af Thomas Thorsen 03.07.2006 12:06
Nu skulle grafikken til de nye knallertnummerplader gerne være helt klar.

Mvh
Thomas Thorsen
Af Thomas Thorsen 03.07.2006 01:41
@Erik Larsen:

Jeg er ikke færdig med at lave tal og bogstaver med gul baggrund, så nogle af tegnene er indtil videre med hvid baggrund.

Mvh
Thomas Thorsen
Af Erik Larsen 02.07.2006 10:39
Er det bare min skærm, eller er der en "bug" i baggrundsfarven på de nye knallert-30-plader på siden med nyeste numre?
Jeg ser gul kant, men baggrunden på tegnene er hvid?
Af Thomas Thorsen 25.06.2006 07:40
@Erik Larsen:

Der er ikke plads til mere end 6 tegn på en knallertplade uden at tegnene skal være endnu mindre end de er, eller også skal nummerpladen være større, hvilket vil betyde at den ville overskride det europæiske standardmål 145 mm (bred) x 125 mm (høj).

Knallertnummerpladerne er allerede svært læselige medmindre man er meget tæt på, så det er ikke hensigtsmæssigt at gøre tegnene endnu mindre.

Den anvendte løsning med to bogstaver og et tal på øverste linje er imidlertid ikke særlig hensigtsmæssig mht. læsbarhed. Man kunne have overvejet en trelinjet knallertplade med to bogstaver i øverste linje, to cifre i den midterste linje og to cifre i nederste linje. Til denne plade kunne man bruge det andet europæiske standardformat for knallerter: 100 mm (bred) x 175 mm (høj. Dette ville passe til 3 linjer a 2 tegn med tegnstørrelsen på de nuværende knallertplader.

Med beslutningen om genbrug af numre fra 2008 er det underordnet at der kun vil være numre til få år mht. anhængernummerplader. Når de gamle numre genbruges, vil der være et mere end tilstrækkeligt antal numre til at dække bestanden.

Det har været overvejet at indregistrere gamle knallerter, men det blev fundet for vanskeligt, bl.a. pga. datamæssige mangler på ældre knallerter. Det betyder selvfølgelig at der går en årrække inden hensigten med indregistreringen er fuldt opnået.

Mvh
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Af Erik Larsen 24.06.2006 08:18
Vedr. 30-knallerter:
Jeg synes det ville være smartere af "dem" at bruge diplomat-serierne til knallerter.
Nummerpladen som på en MC, men lille som på 45-knallert.
Anhængerserien må få en ende inden for overskuelig fremtid - den er allerede på ... var det MS?
Diplomatserierne er endnu ikke ude af AS, så diplomaterne er sikret mange år endnu, selvom talserien sluttes ved CZ 77 999 og knallerterne får DA 76 000 og fremad. Herved får knallerterne et væsentligt større "spillerum", og der er jo mig bekendt mere end blot et par hundrede knallerter på gaden.
Samtidigt ville der også være plads til at få plader på de gamle knallerter, hvilket formentlig ville være med til at nedbringe antallet af hasard-knallerister.
Af Thomas Thorsen 23.06.2006 08:31
Rådet for Større Færdselssikkerhed skriver på deres hjemmeside www.sikkertrafik.dk at de nye nummerplader til små knallerter (30-knallerter) bliver gule med sorte tegn og sort kant. Størrelsen på nummerpladerne bliver som for de store knallerter (45-knallerter).

Nummerpladen får to bogstaver og 4 cifre. På øverste linje vil der stå to bogstaver og ét ciffer. På nederste linje vil der stå 3 cifre.

Nummerserien bliver den samme som for anhængere med gule nummerplader: 5500-9999. For at undgå den totale sammenblanding af serierne, starter knallerterne med bogstavkombinationen VB.

Mvh
Thomas Thorsen
ForrigeSkrivNæste
Upassende og useriøse indlæg slettes.

© 2000-2025 Thomas Thorsen
Dette site er ophavsretligt beskyttet

Kontakt webmaster: Send en e-mail.