Til forsiden | ||
Gæstebog | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Af Marcus | 14.09.2006 09:13 | |
Ok. Mange tak for oplysningen. Det er for øvrigt en rigtig god website du har. | ||
Af Thomas Thorsen | 12.09.2006 10:55 | |
Hej Marcus Det højeste observerede pr. dags dato er YJ39983 hvilket man kan se andetsteds her på sitet. Bogstavet F anvendes ikke på almindelige danske nummerplader, og derfor bruges kombinationen YF heller ikke. Mvh Thomas | ||
Af MArcus | 12.09.2006 09:38 | |
Hej igen. Er det rigtigt at nummerpladen YF ikke blev anvendt. Forstår det nemlig ikke helt. Jeg Har nemlig set en nummerplade Med YF. Fra MArcus | ||
Af Marcus | 12.09.2006 09:21 | |
Hej alle sammen. Jeg ville gerne vide hvad den nyeste Nummerplade (personvogne) i har set? mit højeste er YF28471 | ||
Af Carsten | 05.09.2006 10:09 | |
Nummerplader med JT i den alm. bilserie blev udstedt fra marts 1982 og nogle måneder frem. | ||
Af G®iffen | 03.09.2006 15:15 | |
Til Torben Stig Min far havde JT 20 921 på sin Skoda, som jeg mener han havde fra 78/79 og 3 år frem. Mener den blev købt fra ny... | ||
Af Thomas Thorsen | 31.08.2006 19:28 | |
@A.: De små knallerters nummerplader skulle have en farve der var anderledes end de store knallerters nummerplader. Hvis du vil have en forklaring på hvorfor det netop blev gul, må du spørge dem der har taget beslutningen. Mit bud er at gul vurderes som det bedste alternativ til hvid når nummerpladens tegn forudsættes at skulle være sorte. @torben stig: Der findes lister her på sitet om cirka hvornår de enkelte bogstavkombinationer udkom første gang. Man kan dog ikke bare iklæde alle optrædende biler numre fra deres oprindelige årgang, da biler ofte skifter nummer i løbet af deres levetid (især når bilen har været afmeldt i forbindelse med brugthandel). Bogstavkombinationernes tidsmæssige tilhørsforhold er afhængig af nummerserie. Optimalt set skal der laves en "historie" for hvert af de køretøjer der optræder, og bilen skal have et realistisk nummer. Krøniken er et eksempel på hvordan det ikke skal gøres. Mange numre passer ikke med enten tid eller sted (eller begge dele). I Matadors første afsnit, som skal forestille 1929, kører bilerne rundt med nummerplader der først udkom året efter. @Paw Samson: Jeg kender godt historien om krone 70. Når der står "Særlig lejlighed?", dvs. med spørgsmålstegn efter, er det fordi det ikke er klart om nummerpladen er tiltænkt varig brug på knallerten, eller om der var tale om en nummerplade fremstillet til lejligheden. Siden om kronenummerplader trænger som så meget andet til en opdatering. Mvh Thomas Thorsen | ||
Af Paw Samson | 31.08.2006 05:01 | |
Hej Thomas, Mht. den kongelige nummerplade med nr. 70, der har Du skrevet "Særlig lejlighed?". Denne ikke helt officielle nummerplade blev lavet til Prins Henrik's nye knallert, som han fik i fødselsdagsgave til sin 70-års fødselsdag. Deraf kommer nummeret 70. Ellers en spændende hjemmeside som jeg engang imellem kigger på for at se, om der er noget nyt. Hilsen Paw Samson | ||
Af torben stig | 30.08.2006 08:04 | |
Hjælp! Er der nogen der kan hjælpe med bogstavskombinationer i specifikke årgange? Vi skal lave nogle histiriske korekte filmoptagelser som skal forestille fra slut 70'erne til start 80'erne. Hilsen Torben | ||
Af A. | 30.08.2006 06:54 | |
hmm, havde undret mig om hvordan det kan være at de nye knallertplader er gule.. mvh. A. | ||
Af Carsten | 23.07.2006 12:41 | |
Jeg har været til traktortræf i Slagelse, og der optrådte også et par biler, bl.a. en Opel Ascona 1976 som en overgang jævnligt holdt parkeret på Schmelz Plads i Roskilde. EE 39.188, det højeste nummer på emaljeplader jeg har kendskab til (serien stoppede formentlig ved EE 39.999). Ifølge oplysningerne har den oprindelig kørt på Bornholm, så noget kunne tyde på at Rønne motorkontor fik udleveret en af de allersidste serier i emaljeplader. | ||
Af Carsten | 22.07.2006 12:45 | |
Jeg var til Thulintræf i Landskrona, og der opdagede jeg en interessant detalje. I det nuværende svenske design 2001 er 4-tallet åbent på nummerplader af normalt formet, men lukket på korte nummerplader i USA-format. | ||
Af Thomas Thorsen | 19.07.2006 11:15 | |
Hej Verner Æ3554 er et nummer fra Sønderborg politikreds. 4K havde afdelinger i flere byer. Måske er bilen første gang indregistreret i en afdeling i eller omkring Sønderborg. Mvh Thomas Thorsen | ||
Af Verner Lundtoft Jensen | 19.07.2006 08:10 | |
Hej Thomas Meget spændende side. Jeg har netop fået historisk korrekte nummerplader til min Land Rover fra 3. måned 1950. Jeg fik første registrerings nummer som i følge gamle registreringsatttester var Æ3554. Jeg konstaterer nu ud fra din side at det er et nummer fra sønderjylland. Bilen blev første gang registreret til 4K, Københavns Kul og Koks Kompani. Kan du forklare hvorledes et københavnsk firma har fået et sådan nummer? Tak Verner | ||
Af Thomas Thorsen | 17.07.2006 15:12 | |
Hej Rune Flot bil du har fået. Alle andre amter end J nåede ifølge mine oplysninger op på 5 cifre (K og A endda 6). Din bil kan dermed få mellem 1 og 5 cifre. Der er en liste over numrene i det gamle Randers Amt her: http://nrpl.dk/1950-kb-v.php Kopier ovenstående linje til browserens adressefelt. Du kan også se hvilke numre der hører til hvilke politikredse, og hvornår de ifølge bekendtgørelserne er taget i brug. Mvh Thomas | ||
Af Rune | 17.07.2006 14:01 | |
Endnu en gang tak, Thomas, for din hjælp! Er du bekendt med, om der findes fortegnelser over, hvor mange cifre man nåede op på i Randers Amt (V) i 1950´erne? Jeg skal helst på et tidspunkt have udstyret den nyindkøbte Volvo PV444 (årg. 1950) med historiske plader, nemlig: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=62773 Vh. Rune | ||
Af Thomas Thorsen | 17.07.2006 02:57 | |
@Rune: Datidens nummerplader kunne have fra 1 til 6 cifre. Antallet af cifre var uden betydning for hvilken type køretøj der var tale om. Det var kun med bogstaverne K (Københavns Kommune) og A (Københavns Amt) man nåede op på 6 cifre. Med bogstavet J (Bornholms Amt) nåede man ifølge mine oplysninger kun op på 4 cifre. I nogle amter var nummerplader med 5 cifre sjældne eller begyndte først at forekomme i 1950'erne. Nummerplader med 1 og 2 cifre var selvfølgelig sjældne overalt der der højst kunne være 99 i hvert amt. Mvh Thomas | ||
Af Rune | 16.07.2006 15:08 | |
Tak til Thomas for svaret vedr. historiske nummerplader. Det gav mig ro i sindet... Jeg har faktisk et lille tillægsspørgsmål i samme sammenhæng, og jeg tror, dette må være det rette forum: Jeg har set en del billeder af biler med historiske nummerplader, men har undret mig over en ting: Jeg har set sorte plader (på biler fra 1950´erne), som er udstyret med: -ét bogstav og tre cifre -ét bogstav og fire cifre -ét bogstav og fem cifre (det hyppigste) og sågar plader med ét bogstav og seks cifre! Var der virkelig i 1950´erne så mange forskellige pladekombinationer, eller er det kun på eftertidens historiske nummerplader, de findes? Vh. Rune | ||
Af Thomas Thorsen | 13.07.2006 16:55 | |
Det har ingen betydning om det er her eller i udlandet den er registreret, så længe det er før 1.4.1958. Der er masser af nyligt importerede biler der har historisk korrekte nummerplader. Mvh Thomas | ||
Af Rune | 13.07.2006 16:19 | |
Vedr. historiske nummerplader Hjælp mig lige her... Jeg har i flere år gået med en drøm om at købe en veteranVolvo enten her eller i udlandet. Med i mine overvejelser har været muligheden for at udstyre den med historiske nummerplader og har i den forbindelse fået oplyst, at det er bilens første registrering (før 1.4.1958) der er afgørende i den sammenhæng. Ikke om bilen oprindelig er indregistreret i Danmark eller i udlandet. Sikker i min sag i den forbindelse har jeg derfor købt en Volvo årg. 1950 i Holland - men har nu til min skræk på blot to dage fra andre bilentusiaster fået besked om, at jeg skam kun kan få historiske plader, hvis bilen før 1958 har været indregistreret i Danmark og jeg har foto-dokumentation herfor. Jeg ved ikke, hvad jeg skal tro... Er der nogen, der kan hjælpe -og forhåbentligt give mig ro i sindet. Tak på forhånd Vh. Rune | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Upassende og useriøse indlæg slettes. | ||
© 2000-2024 Thomas Thorsen Kontakt webmaster: Send en e-mail. |