Til forsiden | ||
Gæstebog | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Af Thomas Thorsen | 05.05.2007 16:18 | |
Til Gert C: Nogle især mindre motorkontorer kan være langt "bagud" med numrene fordi deres forbrug er meget lavt eller kan ligge stille i et stykke tid. Det gælder især små serier. Hvis et stort motorkontor som Odense p.t. udleverer hyrevognsnummerplader med HJ, må det være en glemt serie eller en serie de har fået tilført fra et andet sted da Odense har udleveret højere numre end HJ. Måske har organisationsændringen i politiet medført at nummerserier er flyttet imellem motorkontorer der nu hører under samme politikreds, men før hørte til forskellige politikredse. Mvh Thomas Thorsen | ||
Af Gert C | 05.05.2007 09:21 | |
Det skal lige præciseres vedr. mit indlæg om HJ 98. pladerne som bliver udleveret for tiden,foregår i Odense. Gert | ||
Af Gert C | 05.05.2007 09:17 | |
Er der nogen, som kan give en logisk forklaring på flg. P.t. bliver nyindregistrede hyrevogne forsynet, med nr.plader med bogstaverne HJ 98.486 o.s.v. højeste nr i den række er 497. For 8 år siden da jeg startede som taxichauffør, havde den vogn som jeg kom til at køre HJ 98. de sidste 3 cifre kan jeg ikke huske. Vognen var på det tidspunkt 1 år gammel. Nye vogne fik på det tidspunkt plader med bogstaverne HK el. HL- Spørgsmålet er hvor har man gemt denne serie,el. glemt? Jeg kan oplyse 1 ting mere. for ca. 6 år siden havde Bogense nogle plader liggende med bogstaverne DC. Der kom en af dem ud at køre i Odense, samt et par, oppe omkring Bogense. Tønder kører/har kørt med HP indtil for nyligt.Mvh.Gert | ||
Af G®iffen | 03.05.2007 11:40 | |
Til os der diskuterer nye nummerseriesystemer: Jeg mener man burde fortsætte nuværende AB 12 345 med en serie 12 AB 345 og der efter 12 345 AB. Naturligvis får enhver systemændring en ende, men til den tid formoder jeg ikke der er særligt mange AB 12 345 tilbage. Desuden kan man diskutere fordelingen af de nuværende nummerserier, som jeg forventer der bliver ændret på. Se på knallert-45 og anhængere hvor der er udløbne nummerserier og knallert-30 der hovsa-vupti har fået en løs ende af en anden serie. Til gengæld har vi kvadratpladerne, der er nået til hhv. DT, DD og BM iflg. observationslisten. | ||
Af Anders | 01.05.2007 14:02 | |
Til Torben Hvis man indfører et nyt system hvor man bytter om på tal og bogstaver, vil man jo om en årrække stå i nøjagtig den samme situation som nu, derfor synes jeg at det er en udmærket idé at genbruge gamle numre. På den måde kan man jo blive ved i det uendelige. Desuden synes jeg også at det ser grafisk pænere ud med AB 23 456 fremfor 23 456 AB. Man kunne også begynde at benytte bogstaver som f.eks. F, G, Q og W på nummerpladerne, for så ville der gå længere tid inden man 'indhentede' gamle, tidligere benyttede kombinationer. Anders | ||
Af Torben Sørensen | 01.05.2007 08:36 | |
Interessant at der er forslag om historisk korrekte nummerplader for køretøjer fra 1.4.58 til 31.3.76. Mon vi så også kommer til at se papegøjeplader igen? Nu er det åbenbart vedtaget at "genbruge" numre fra de eksisterende nummerserier, men jeg mener stadig, det havde været bedre at indføre et nyt system, f. eks bytte om på bogstaver og tal, så vi fik numre i stil med 20.121 KA. Det er en fremgansmåde der er benyttet bl.a. i GB. Det fremgår vel heller ikke helt klart om opdelingen i nummerserier bibeholdes. Der vil jo i hvert fald ikke være behov for at skelne mellem rektangulære og kvadratiske plader da pladerne jo vil blive fremstillet på bestilling og i nogle tilfælde af bilforhandleren selv. Torben | ||
Af Thomas Thorsen | 27.04.2007 11:00 | |
Til KT: Det er ikke lovligt at bruge falske nummerplader til træf (medmindre træffet foregår på et område der ikke omfattes af færdselsloven). Jeg kan i øvrigt ikke se noget problem i at nummerplader med forskelligt udseende deles om samme serie. Det fungerer fint i mange andre lande. I Sverige deles alle nummerplader om samme serie. I Norge deles de almindelige hvide bilnummerplader, grønne varevognsplader og sorte plader til afgiftsfritagne køretøjer om samme serie (10000-99999). Påhængsvogne og motorcykler kan også deles om en serie (1000-9999). I Tyskland deles mange køretøjskategorier også om samme serie, og både gamle nummerplader med DIN-skrift og nye EU-nummerplader med FE-skrift kan sagtens anvende samme numre. Overgangen til hvide plader var skarp nok idet der blev lavet emaljenummerplader op til kombination EE i den almindelige personvognsserie. Hvis en bil har EB i den almindelige personvognsserie, er det mest sandsynlige at nummerpladerne er blevet ombyttet. Dengang var der faktisk en nogen der ombyttede deres emaljeplader med de nye plader. Der blev også lavet et begrænset antal hvide nummerplader til forsøgsbrug inden de kom i generel anvendelse. Thomas Thorsen | ||
Af KT | 27.04.2007 06:32 | |
Jeg kan selvfølgelig godt se, at en moderne nummerplade ser malplaceret ud på en veteranbil. Men så kunne de vel få lavet en falsk historisk plade som de sætter på når de skal til træf, og ellers bruge de normale plader til brug på offentlig vej... Jeg synes, at hvis det skal være muligt at få historiske plader i de nuværende nummerserier, burde man gå over til et helt nyt nummersystem. Iøvrigt havde min kones forældre en bil med bogstaverne EB på hvide plader (set på et gammelt foto), men jeg har omvendt set en bil for nylig med EE på sorte plader... så overgangen har ikke været helt skarp. KT | ||
Af Thomas Thorsen | 26.04.2007 18:29 | |
Til G®iffen: Jeg skulle vist have læst din besked noget bedre. Hvis en "moderne" hvid nummerplade har AS 38 205, er det en erstatningsplade. Den oprindelige plade er enten gået tabt eller ombyttet frivilligt. Hvis pladen er ny, er der nok tale om en mistet nummerplade, da der vist ikke er nogen nu om dage der frivilligt ville ombytte en emaljeplade med en alu-plade. Til KT: Veteranbilentusiasters mål er næsten altid at bringe deres bil tilbage i så original stand som muligt. Med andre ord skal bilen i videst muligt omfang se ud som den gjorde da den var ny. På en velholdt gammel bil er en moderne alu-nummerplade et uhistorisk fremmedlegeme. Det gælder uanset om bilen har kørt i Danmark hele tiden eller er importeret. Da bilen selvfølgelig ikke kan køre her i landet med en udenlandsk historisk nummerplade, er en dansk historisk nummerplade det tætteste man kan komme. Havde den importerede bil kørt her i landet dengang, havde den også haft sort nummerplade. Det er selvfølgelig noget "rod" at man vil genbruge numre der kan forudses at blive efterspurgt på historisk korrekte nummerplader fra perioden 1966-1976. Der ville stadig være rigeligt med numre hvis man startede genbruget af numre fra EH 20 000 hvor de nuværende nummerplader startede. Når en ejer af et ældre køretøj ikke kan få sit oprindelige nummer fordi det for nylig er blevet sat i cirkulation igen, må man jo tildele et andet nummer. Hvordan dette vil ske, ved jeg ikke. Når der er gået en årrække, vil mange af de genbrugte numre med kombinationer lavere end EH igen være afmeldt, og så bliver problemet mindre. Jeg har i øvrigt ikke information om de gamle kombinationer fra perioden 1958-1968 (AA, AH, AR osv.) vil indgå i genbruget. I så fald vil der også opstå problemer i forbindelse med køretøjer der skulle have haft disse kombinationer. TT | ||
Af G®iffen | 26.04.2007 11:38 | |
Thomas: Med "den klassiske firkantede model" var det bilen og ikke nummerpladen jeg hentydede til. Jeg skrev ikke modellen ned, men den mindede om den Volvo 240 min svigerfar havde indtil for et par år siden. Nummerpladen var hvid med sorte tal og rød kant, ganske som den jeg har på min Berlingo... :-) Noget helt andet: Til dem der interesserer sig for at lokalisere gulpladeserier kan jeg sige at TZ 93 341 er registreret af MAN i Glostrup, så pladen er formentlig derfra. Bilen er så vidt jeg ved registreret i 4. kvartal 2005, og udleveret medio december s.å. sammen med en tilsvarende lastbil med UB noget på pladen. TZ'eren blev forsinket i leveringen pga fejl på fartskriveren. | ||
Af KT | 26.04.2007 07:11 | |
I perioden 1968-1976 havde vi jo den nuværende nummerserie, bare på sorte plader. Hvordan skal de nye historisk korrekte nummerplader fra den periode så kunne lade sig gøre, når vi jo i forvejen genbruger de samme numre? Kommer vi så til at starte fra de numre som blev uddelt efter 1976, eller skal de historiske "korrekte" plader følge den normale nummerserie, bare på sorte plader? Hvem har i øvrigt fundet på den syge idé at gamle biler skal udstyres med nummerplader der ligner dem de er "født" med? Selvom de måske er importeret fra udlandet igår.. det giver ikke meget mening, hvis I spørger mig :) | ||
Af Thomas Thorsen | 26.04.2007 01:44 | |
Til Rune: Et sådant site findes så vidt jeg ved ikke. Apropos historisk korrekte nummerplader: Det er meningen at man fra 1. april 2011 skal kunne få historisk korrekte emaljenummerplader for biler indregistreret første gang mellem 1. april 1958 og 1. april 1976. En sådan bestemmelse findes i hvert fald i den registreringsbekendtgørelse som er sendt i høring. Thomas Thorsen nrpl.dk | ||
Af Rune | 25.04.2007 16:35 | |
Er der nogle i blandt, som ved, om der findes et website i stil med denne med en fortegnelse over eksisterende/observerede historisk korrekte sorte nummerplader? Vh. Rune | ||
Af Anders | 23.04.2007 13:31 | |
Jeg har lige set krone 101, det var en bordoue farvet Mercedes S klasse, den var på vej til Sverige med en äldre herre i. | ||
Af Thomas Thorsen | 20.04.2007 13:56 | |
Til HAT: Det er en ønskenummerplade. Mvh Thomas Thorsen | ||
Af HAT | 20.04.2007 13:52 | |
Den 16 april 2007 observerede jeg på Jyllingevej i Vanløse en ny Audi A6 med nr. 58999 YU kan det være en forsøgs plade ? | ||
Af Thomas Thorsen | 20.04.2007 13:30 | |
Til Kjeld Vindbjerg: Hvis ikke man kunne bruge samme talkombination på to forskellige køretøjer med forskellige bogstaver, ville der kun være nummerplader nok til 99.999 køretøjer. Hvis ikke man brugte samme talkombination flere gange, havde man slet ikke brug for bogstaverne. Til G®iffen: Hvad er "klassisk firkantet model"? De fleste nummerplader er firkantede. AS 38.205 bør være en rektangulær emaljeplade, dvs. en hvor alle bogstaver og tal står på samme linje. Nummeret er oprindelig udleveret i 1969. Hvis det er en lovlig erstatningsplade, kan den senest være fra 1976. Efter introduktionen af de nuværende hvide aluminiumsnummerplader i 1976 er der ikke udleveret erstatningsplader af emaljetypen. Historisk korrekte nummerplader kan kun fås til biler fra før 1.4.1958, og de har altid ét bogstav. Mvh Thomas Thorsen | ||
Af G®iffen | 20.04.2007 11:35 | |
Ens tal og forskellige bogstavkombinationer: Jeg mener helt bestemt at have set en Land Rover med talkombinationen 99999, og jeg mener det var AU foran. I hvert fald A+et-eller-andet. Tidstypiske nummerplader: På Frederiksberg så jeg her til morgen en Volvo af den gamle klassiske firkantede model med nummerpladen AS 38 205. Er der nogen der kan svare på om det er en tidstypisk nummerplade, eller om den bare er særdeles velholdt? Ingen ridser, ingen rust på nummerpladen set fra min forrude skråt bag den. Jo, det kan selvfølgelig være en erstatning for en ødelagt plade, men alligevel... | ||
Af Kjeld Vindberg | 20.04.2007 11:11 | |
Tak for svarene Jeg har ikke udtrykt mig helt klart. Mit problem er: Findes der nummerplader med forskellig bogstavkombination med samme talkombination ? mvh Kjeld | ||
Af per h | 19.04.2007 09:27 | |
Af RCJN 04.04.2007 06:38 Hej JEg ville bare høre om der er nogen der ved hvor mange nummerplader motorkontorene bestiller hjem ad gangen og hvor mange personvognsnummerplader der egentlig kører rundt i Danmark. Svar: Der var 1 jan 2007 2.020.013 personbiler indregistreret, så antallet af personvognsnummerplader må ligge omkring 4 mio. Størrelsen på stakken af nummerplader på de enkelte motorkontorer kender jeg ikke, men ud fra observationer i forskellige lokalområder har jeg følgende teori om den rektangulære personbilsserie; til hver bogstavkombination, f.eks. YS, bruges en enkelt talsekvens pr motorkontor. Altså består sekvenserne på de store motorkontorer i Rødovre og Nærum af flere tusinde plader, mens de andre steder kun udgøres af få hundrede plader. I de andre serier er det sværere at danne sig et overblik ud fra observationer i lokalområderne. | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Upassende og useriøse indlæg slettes. | ||
© 2000-2025 Thomas Thorsen Kontakt webmaster: Send en e-mail. |