Til forsiden
Gæstebog
ForrigeSkrivNæste
Af Gert C 03.06.2007 10:37
Til Thomas T Og Griffen:
Kan oplyse flg. vedr HJ 98 pladerne som jeg beskrev d.11/5, man har afsluttet v/HJ 98499 og fortsætter med JC99430 osv.
Det er hvad der sker i Odense pt. JB er der uddelt en del af, inden man delte HJ, erne ud.
Mvh.Gert
Af G®iffen 28.05.2007 11:37
Om AU 76 402:

Nummeret er korrekt, det er en sort Mercedes, og sidste eller forrige uge så jeg den på en Statoil på Østerbro. Kvadratplade foran og lang plade bagpå.
Af Thomas Thorsen 28.05.2007 06:18
De sidste oplysninger jeg har går på at nummerpladerne bliver fremstillet af det tidligere Stig Ravn A/S i Karise.

Thomas Thorsen
Af jens otto hansen 26.05.2007 18:22
Hej med jer . Det er en helt fantastisk hjemmeside.
Meget spændene, at rode rundt i. En fornøjelse
held og lykke frem i tiden
ønskes du her fra helsingør Nordsjælland .

Kammeratlige hilsner fra
[firmanavn og webadresse fjernet af webmaster]

Af LWB 26.05.2007 11:45
Hvor produceres vores nummerplader egentlig Idag? Jeg kan se at Utsch skal overtage produktionen i 2008, men er det ikke et østland der laver dem idag?
Af Thomas Thorsen 23.05.2007 12:32
Ifølge www.utsch.com overtager Erich Utsch AG produktionen (og destruktionen) af danske nummerplader fra midten af 2008. Det vil (mere eller mindre) falde sammen med indførelsen af det nye køretøjsregister, den nye organisation af køretøjsregistreringen (gennem bl.a. forhandlere) og indførelsen af frivillige EU-nummerplader.

Thomas Thorsen
Af Gert C 22.05.2007 06:38
Jeg takker mange gange for svaret, det er dejligt at vide, at jeg ikke var helt forkert på den.
Mvh.Gert
Af Thomas Thorsen 21.05.2007 18:56
Til Gert C:

Det var AU 76 402. Typen er observeret før, men er overordentlig sjælden. Den er ikke beskrevet fra officiel side.

Mvh
Thomas Thorsen
Af Gert C 21.05.2007 17:15
Har lige set TV2 nyhederne, her kl. 22, samt TV2 News.
Her var der et indslag fra Århus, vedr. Bill Clinton og Koffi Annan.
Her sås en diplomatvogn med kvadratisk nr.plade foran nr. var AU 76 4?2. Grunden til spørgsmålstegnet er: usikkerhed om det var et 0 el. 9, som 4. ciffer.
Hvornår er det indført med 1 reangtgulær+1 kvadratisk nr.plade, vedr. diplomatvogne?
Jeg har aldrig set eller hørt om dette, før.
Mvh. Gert
Af per h 15.05.2007 10:32
Jeg så i dag en svensk bil med røde nummerplader. Der var vist tale om grænsenummerplader, og designet var afvigende fra såvel de ordinære hvide svenske plader som de gule taxanummerplader. Der var 3 bogstaver og 3 tal på pladen foruden årstallet 2008.
Af Thomas Thorsen 14.05.2007 12:49
Til G®iffen:

I Frankrig havde almindelige biler oprindelig sorte nummerplader med hvid eller sølvfarvet skrift. Fra 1993 skulle man bruge hvide nummerplader foran og gule bagpå, begge med sort skrift. Fra 2008 får Frankrig nye nummerplader som både foran og bagpå er gule med sort skrift.
Af Thomas Thorsen 14.05.2007 12:13
I Holland har forskellige køretøjsarter forskelligt begyndelsesbogstav. Med andre ord har man en inddeling i "bogstavserier" der svarer til den danske inddeling i nummerserier. De fleste nummerplader er gule, men enkelte køretøjsarter har anden farve. I Belgien er der også visse køretøjsarter der er kendetegnet med bestemte begyndelsesbogstaver.

I Italien begynder kvadratiske nummerplader med Z.

I Norge har de grønne nummerplader ikke selvstændige nummerserier, men findes i mindre nummerblokke inden for den egentlige nummerserie.

Mvh
Thomas Thorsen
Af G®iffen 14.05.2007 11:30
Nummerpladefarver:

Da jeg i firserne var på ferie på Malta, havde de tre farver, vist nok til enten normal/hyrevogn/diplomat eller normal+hyre/diplomat/udlejning. Det var vist både tegn og baggrund der varierede i farve.

Har norge ikke to farver; hvid eller grøn?

Det har undret mig i Frankrig at der er flere farver - der ses mange med sorte plader og andre med gul+hvid. Skyldes det et skift som da vi gik fra sorte til hvide plader?

Polen har skiftet fra sorte til hvide, men det gælder vel ikke som et tofarvet system...
Af KT 14.05.2007 03:15
Til Kim E:
Danmark er ikke de eneste, i Holland gør de rigtigt meget i nummerserier - se fx. http://www.dna.nl/netherlands.htm
I Sverige er taxiplader gule, og på Cypern har udlejningsbiler røde nummerplader som alle begynder med Z.
Jeg har derimod tit undret mig over, hvorfor de i UK og Frankrig har forskellige farver foran og bagpå... men der må vel have været en årsag :)
Af Kim E 13.05.2007 17:09
Heej! Har tit undret mig over, og ikke rigtigt fundet ud af følgende: Er det korrekt, at DK er eneste sted i verden man har nummerserier?? Samet eneste sted (udover Norge) man har flere farver, baseret på nummerserier?? I GB har man hvid foran og gul bagi, det e rfaktisk fint system, undrer mig nemlig OGSÅ over at det er hensigtsmæssigt med HVID bagplade?? (hvor alt andet er rødt/gult?). -- Venligst Kim --
Af Thomas Thorsen 12.05.2007 17:57
Til Gert C:

Med genbrug af numre er det fuldstændig ligegyldigt at ændre i serierne. Alle serier har mere end tilstrækkeligt med numre. Ændring i serierne vil bare medføre yderligere forvirring.

Uden genbrug vil man løbe tør for numre, selv om man effektiviserer serierne. Som bivirkning vil man få forvirring alligevel.

Mvh
Thomas Thorsen
Af Gert C 12.05.2007 10:29
Til Thomas og Griffen! Jeg skal nok holde øje med, hvor langt de går op i løbenr./HJ.98 serien. Jeg tror dog ikke, at der mangler ret mange.
Ps. Vedr. 99.700-999 serien: Her er det mig en gåde, hvorfor man ikke cutter ved f.eks BY 99.700-999 og lader disse BM-BN op til BY, forblive til Hyrevogne/limosiner med kvadratiske bagnr.plade, her er man håbløst bagud.
Samtidigt kunne man starte fra CB 99.700/999 og lade disse være alm. reangtgulære plader/hyrevogne
Den samme tanke har jeg også med 60.000/75.999, samt 78.000/87.999 serierne, her er man jo også langt bagud. Cutte dem ved DZ, i begge serierne. Vupti, masser af disponible nr.
Her kunne jeg godt tænke mig at høre nogle meninger.
Alletiders side
Mvh.Gert
Af Thomas Thorsen 11.05.2007 12:18
Til G®iffen:

Jeg ved ikke ved hvor runde tal der kan deles. Endvidere forstår jeg Gert C således at der er tale om en serie der uddeles lige nu, og hvor nr. 497 er det hidtil højeste. Serien formoder jeg fortsætter med nr. 498 (hvilket, hvis oplysningerne er korrekte, sikkert allerede er sket).

Mvh
Thomas
Af G®iffen 11.05.2007 09:34
Gert C og Thomas:

Følgende udsagn forstår jeg vist ikke helt:
"P.t. bliver nyindregistrede hyrevogne forsynet, med nr.plader med bogstaverne HJ 98.486 o.s.v.
højeste nr i den række er 497."
Jeg antager at der er tale om højeste løbenr i gruppen HJ98? Så burde der vel være op til HJ 98 999 og der efter til HJ 99 699?
Sker det at sådanne nummerserier deles ved et "tilfældigt" tal? Jeg forestillede mig at der deltes ved runde tal som xxx10, xxx50 eller xx100?
Af JMK 10.05.2007 10:02
Hej Thomas !

Du gør et kanongodt og stort stykke arbejde med denne side for at holde den så ajour som muligt, måske det tager længere tid end du forudså fra starten, sådan kan man blive overrasket.
Jeg vil ikke klage, det er der nok der gør over de mindste ting, men du skal alligevel vide at jeg glæder mig til at du får tid til at ajourføre / validere listen over observerede emaljeplader 1958 - 1968. Jeg indtaster i ny og næ og vil da også godt se at det kommer på. Ved indtastning vil du have fabrikatet og også gerne modelnavn. Hvorfor figurerer modelnavnet ikke på listen over validerede emaljeplader ?

Fortsat god arbejdslyst og tak for en sjov side for os nummerpladenørder, det må vi indrømme vi er ?
ForrigeSkrivNæste
Upassende og useriøse indlæg slettes.

© 2000-2025 Thomas Thorsen
Dette site er ophavsretligt beskyttet

Kontakt webmaster: Send en e-mail.