Så er alle listerne fra Automobilejernes Bog fra 1919
på hjemmesiden.
Listerne, som indeholder nummer, titel, navn og adresse er fra et tidspunkt mellem indførelsen af nummerpladerne med de røde og blå bogstaver foråret 1919 og registreringsopgavens overgang fra jurisdiktionerne til politiet efteråret samme år. Dette ses ved at enkelte af nummerserierne som kom sammen med de farvestrålende nummerplader, er lige blevet taget i brug, og der er noteret en ny adresse ved Frederiksberg politi med skæringsdato 1/10. Numrene er vist med typisk nummerpladedesign fra 1919, men de gamle nummerplader med sort skrift var på dette tidspunkt stadig gyldige, så i trafikken har der formentlig været en blanding (som det også ses på fotos fra 1919 og 1920).
Listerne viser altså status for automobilregistreringen (motorcykler er ikke med) umiddelbart før politiet overtog opgaven fra jurisdiktionerne. Listerne er opdelt efter jurisdiktion således at numrene tilhørende hver enkelt jurisdiktion er opført samlet. Det gælder dog ikke de tre største jurisdiktioner: København, Frederiksberg og Nordre Birk som er fordelt over flere sider — København over mange, de to sidstnævnte kun over to sider. De enkelte lister nås fra hovedlisten, som der linkes til ovenfor, ved at klikke på et amt og derefter på en jurisdiktion. For de tre nævnte jurisdiktioner skal man også være opmærksom på at klikke på det korrekte nummerinterval, og samme fremgangsmåde kan anvendes hvis man kender nummeret, men ikke jurisdiktionen. Man bør være opmærksom på at jurisdiktionerne kunne overskride amtsgrænserne, så under hvert amt er opført de de jurisdiktioner der hovedsagelig lå i det pågældende amt (og som derfor havde det pågældende amtsbogstav).
Der var i alt 8.312 automobiler, hvoraf de fleste amter havde et par hundrede. Københavns Amt havde dog over 1.200, og Københavns Kommune ca. en tredjedel af alle biler i landet, nemlig godt 2.700. Færrest havde Bornholm med kun 22. Bornholm er i denne liste opført med J, men kunne også være opført med I, da begge dele findes på nummerpladerne fra 1919-1921 (ifølge meget sparsomt billedmateriale). Jeg har valgt J da året er 1919, og før 1919 er der kun konstateret J. Listerne viser at biler i 1919 primært var at finde i byerne, især de største af slagsen. Rene landjurisdiktioner og selv små købstæder havde kun få biler. Mange af landjurisdiktionernes navne virker i øvrigt i dag næsten eksotiske, men ved at slå op, kan man finde ud af hvilken geografisk lokalitet de få biler i herredet eller birket tilhørte. Amter og jurisdiktioner er som i øvrigt på hjemmesiden angivet som de pågældende lokaliterer staves i dag (jf. Stednavneudvalgets lister).
Et par af jurisdiktionerne havde slet ingen automobiler, eller også var det ikke lykkedes redaktøren at få en liste fra dem. Det drejer sig om Fejø Birk og Læsø Birk. Jurisdiktionerne kan have haft motorcykler, men de er som nævnt ikke i listerne.
I det hele taget skal man huske på at 1919 også var omkring det tidspunkt hvor antallet af biler overhalede antallet af motorcykler. Halvdelen af numrene "mangler" altså. Listerne indeholder derimod biler til både privat og erhvervsmæssig brug efter ejernes titler at dømme. Titlerne er meget sigende om at det i 1919 ikke var alle beskåret at have bil. Samfundets top er selvsagt velrepræsenteret, men der er også mange som man må formode brugte bilen i forbindelse med deres arbejde - vognmænd, repræsentanter, tømrer- og slagtermestre osv.
Navne, titler og adresser er ret ustandardiserede og er bevaret som sådan på hjemmesiden. Man skal være opmærksom på at samme person kan stå på flere forskellige måder. Titlerne er ofte forkortede, men ikke ens hver gang. Efternavnene er som regel skrevet helt ud. Fornavnene er i de fleste tilfælde reduceret til initialer eller mangler helt. Adresserne ser ofte ufuldstændige ud efter dagens standard, men det var tilstrækkeligt dengang, især vest for Valby Bakke. For de unge kan det nævnes at "pr." efterfølges af postadressen. Postdistrikterne fulgte i endnu mindre grad end i dag de adminstrative grænser.
Måske kan nogle af brugerne her finde gamle slægtninge som var heldige nok at have bil dengang. Ellers kan man se hvem på hjemegnen der havde. En del kendisser er også på listerne, og en del firmaer — som i modsætning til de fleste foretagender på listerne — endnu eksisterer i dag, havde allerede dengang en pæn flåde af vogne.
Hvis nogen skulle ligge inde med nummerlister af denne karakter modtages de gerne, også selv om de kun dækker et amt. Der vil da blive forsøgt lavet lister som disse.