Til nummerpladesiden
Nummerplader i Slesvig 1903-1920

Prøjsisk nummersystem 1903-1906

Der blev indført nummerplader i Sønderjylland i 1903. Sønderjylland var dengang en del af provinsen Slesvig-Holsten i kongeriget Prøjsen, der var en del af det tyske kejserrige (Deutsches Reich). I første omgang var nummerpladesystemet rent prøjsisk. Hver provins i Prøjsen fik sit eget kendingsbogstav. Slesvig-Holsten fik tildelt bogstavet P. Inden for hver provins fik hvert amt (Kreis) sin egen lille nummerserie, og hvert køretøj fik et løbenummer i den pågældende nummerserie.

I de slesvigske dele af Slesvig-Holsten fik amterne følgende nummerserier:

Nummerserier i Slesvig 1903
Nr.Område
P 526-550Kreis Rendsburg
Rendsborg Amt
P 551-575Kreis Eckernförde
Egernførde Amt
P 576-600Kreis Schleswig
Slesvig Amt
P 601-625Kreis Eiderstedt
Ejdersted Amt
P 626-650Kreis Husum
Husum Amt
P 651-675Landkreis Flensburg
Flensborg Amt
P 676-725Stadtkreis Flensburg
Flensborg By
P 726-750Kreis Apenrade
Aabenraa Amt
P 751-775Kreis Sonderburg
Sønderborg Amt
P 776-800Kreis Hadersleben
Haderslev Amt
P 801-825Kreis Tondern
Tønder Amt
Kilde: Andreas Herzfeld: Die Geschichte der deutschen Kfz-Kennzeichen, 3. Auflage

Tysk nummersystem 1906-1910

Eftersom flere tyske stater havde indført et ligenende system, var det i mange tilfælde vanskeligt at se hvilken tysk stat et køretøj var hjemmehørende i. Derfor blev de mange tyske stater i 1906 enige om at modificere deres registreringsnumre så det statslige tilhørsforhold var tydeligt. I Prøjsen skulle der sættes et I (romertallet for 1) foran provinsbogstavet. Efter 1903 havde Slesvig-Holsten således kendingsbogstaverne IP. Nummerpladerne var hvide med sort skrift. Skrifthøjden var for bilers bagnummerplader 100 mm med en stregbredde på 15 mm. Afstanden mellem bogstaverne skulle være 20 mm, og afstanden mellem bogstaver og kant 10 mm. Bilers fornummerplader havde en skrifthøjde på 75 mm og en stregbredde på 12 mm. Motorcyklers fornummerplader havde en skrifthøjde på 60 mm, en stregbredde på 10 mm, en afstand mellem tegnene på 12 mm og en kantafstand på 8 mm.

På et forholdsvis tidligt tidspunkt må de tildelte nummerserier på kun 25 numre til hvert amt og 50 til Flensborg By være sluppet op, og nye nummerserier tildelt. Disse serier kendes dog ikke.

Sønderjylland efter 1920

De nordlige dele af provinsen blev afstået til Danmark i 1920 og fik dansk registreringssystem. Det drejede sig om amterne Aabenraa, Sønderborg og Haderslev i deres helhed. Dertil kom den nordlige del af Tønder Amt og en lille nordlig del af Flensborg Amt som efterfølgende blev lagt til Aabenraa Amt. De sønderjyske landsdele fik tildelt de danske kendingsbogstaver D (Haderslev), N (Aabenraa), Æ (Sønderborg og Tønder).

Sydslesvig 1920-1945

Den sydlige del af Tønder Amt, som fortsat var tysk, blev til Sydtønder Amt (Kreis Südtondern). De øvrige administrative inddelinger forblev uændret idet dog en lille del af Flensborg Amt gik til Danmark. Registreringssystemet fortstte ligeledes uændret til efter 2. verdenskrig. I 1934 blev størrelsen på nummerpladerne reduceret. Bilnummerplader såvel for som bag skulle have en skrifthøjde på 75 mm med en stregbredde på 15 mm. Afstanden mellem de enkelte tegn skulle være 15 mm og afstanden til kanten 10 mm. For motorcykler skulle tegnenes højde være 45 mm, stregbredden 8 mm, tegnafstand 9 mm og kantafstand 6 mm.

Sydslesvig 1945-1947

Herefter blev Slesvig-Holsten del af den britiske besættelseszone. Briterne indførte nye nummerplader i 1945, og Slesvig-Holsten fik kendingsbogstavet S. Nummerpladerne var hvide med sort skrift. Hvert amt fik egne nummerserier.

Nummerserier i Slesvig 1945
Nr.Område
S 01000-01999Kreis Südtondern
Sydtønder Amt
S 02000-02999Stadt Flensburg
Flensborg By
S 03000-03999Landkreis Flensburg
Flensborg Amt
S 04000-04999Kreis Husum
Husum Amt
S 05000-05999Kreis Schleswig
Slesvig Amt
S 06000-06999Kreis Eckernförde
Egernførde Amt
S 07000-07999Kreis Rendsburg
Rendsborg Amt
S 28000-28999Kreis Eiderstedt
Ejdersted Amt
S 35000-35999Kreis Rendsburg
Rendsborg Amt
S 38000-38999Kreis Eckernförde
Egernførde Amt
S 41000-41999Kreis Schleswig
Slesvig Amt
S 52000-52999Kreis Husum
Husum Amt
S 53000-53999Stadt Flensburg
Flensborg By
S 55000-55999Landkreis Flensburg
Flensborg Amt
S 73000-73999Stadt Flensburg
Flensborg By
Kilde: Andreas Herzfeld: Die Geschichte der deutschen Kfz-Kennzeichen, 3. Auflage

Sydslesvig 1947

I 1947 blev der indført et nyt nummmersystem i den britiske zone. Nummerpladerne blev lyseblå med sort skrift. Slesvig-Holsten fik kendingsbogstaverne SH. Hvert amt fik sin egen talkode som stod til højre for kendingsbogstaverne.

Nummerserier i Slesvig 1947
Nr.Område
SH 01Kreis Eckernförde
Egernførde Amt
SH 02Kreis Eiderstedt
Ejdersted Amt
SH 04Stadt Flensburg
Flensborg By
SH 05Landkreis Flensburg
Flensborg Amt
SH 07Kreis Husum
Husum Amt
SH 16Kreis Rendsburg
Rendsborg Amt
SH 19Kreis Südtondern
Sydtønder Amt
SH 20Kreis Schleswig
Slesvig Amt
Kilde: Andreas Herzfeld: Die Geschichte der deutschen Kfz-Kennzeichen, 3. Auflage

Sydslesvig 1948-1956

I 1948 indførte besættelsesmagterne et fællestysk nummerpladesystem med sorte nummerplader og hvid skrift. Slesvig-Holsten fik da bogstaverne BS (B for Britische Zone, S for Schleswig-Holstein). Bogstaverne blev på rektangulære bilnummerplader skrevet med B'et over S'et. Derefter kom en tocifret talkode for amtet og et løbenummer for det enkelte køretøj. Hvert amt kunne have flere talkoder. Nummerpladerne havde størrelsen 40 x 13 cm med en bogstavhøjde på 4 cm og talhøjde på 9 cm.

Nummerserier i Slesvig 1948
Nr.Område
Kreis Eckernförde
Egernførde Amt
Kreis Eiderstedt
Ejdersted Amt
Stadt Flensburg
Flensborg By
Landkreis Flensburg
Flensborg Amt
Kreis Husum
Husum Amt
Kreis Rendsburg
Rendsborg Amt
Kreis Südtondern
Sydtønder Amt
Kreis Schleswig
Slesvig Amt
Kreis Rendsburg
Rendsborg Amt
Kreis Eckernförde
Egernførde Amt
Kreis Eiderstedt
Ejdersted Amt
Stadt Flensburg
Flensborg By
Landkreis Flensburg
Flensborg Amt
Kreis Husum
Husum Amt
Kreis Rendsburg
Rendsborg Amt
Kreis Südtondern
Sydtønder Amt
Kreis Schleswig
Slesvig Amt
Kilde: Andreas Herzfeld: Die Geschichte der deutschen Kfz-Kennzeichen, 3. Auflage

Sydslesvig efter 1956

I 1956 indførtes det nuværende tyske nummerpladesystem i de vestlige besættelseszoner. Hvert amt fik sine egne kendingsbogstaver. Nummerpladen er 52 (max) x 11 cm med en skrifthøjde i det oprindelige DIN-design på 77 mm.

Kendingsbogstaver i Slesvig 1956
Nr.Område
Kreis Eckernförde
Egernførde Amt
Stadt Flensburg
Flensborg By
Landkreis Flensburg
Flensborg Amt
Kreis Husum
Husum Amt
Kreis Südtondern
Sydtønder Amt
Kreis Rendsburg
Rendsborg Amt
Kreis Schleswig
Slesvig Amt
Kreis Eiderstedt
Ejdersted Amt
Kilde: Andreas Herzfeld: Die Geschichte der deutschen Kfz-Kennzeichen, 3. Auflage

I 1970 blev Egernførde sammenlagt med Rendsborg til Rendsborg-Egernførde (RD). Ejdersted, Husum og Sydtønder blev ligeledes lagt sammen til Nordfrisland (NF). Endelig blev Flensborg Amt (Landkreis) i 1973 lagt sammen med Slesvig Amt til Slesvig-Flensborg (SL). Flensborg By beholdt kendingsbogstaverne FL.

© 2000-2024 Thomas Thorsen
Dette site er ophavsretligt beskyttet

Spørgsmål, svar, rettelser og tilføjelser: send en e-mail.