Til nummerpladesiden | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nummerplader i Slesvig 1903-1920 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøjsisk nummersystem 1903-1906 Der blev indført nummerplader i Sønderjylland i 1903. Sønderjylland var dengang en del af provinsen Slesvig-Holsten i kongeriget Prøjsen, der var en del af det tyske kejserrige (Deutsches Reich). I første omgang var nummerpladesystemet rent prøjsisk. Hver provins i Prøjsen fik sit eget kendingsbogstav. Slesvig-Holsten fik tildelt bogstavet P. Inden for hver provins fik hvert amt (Kreis) sin egen lille nummerserie, og hvert køretøj fik et løbenummer i den pågældende nummerserie. I de slesvigske dele af Slesvig-Holsten fik amterne følgende nummerserier:
Tysk nummersystem 1906-1910 Eftersom flere tyske stater havde indført et ligenende system, var det i mange tilfælde vanskeligt at se hvilken tysk stat et køretøj var hjemmehørende i. Derfor blev de mange tyske stater i 1906 enige om at modificere deres registreringsnumre så det statslige tilhørsforhold var tydeligt. I Prøjsen skulle der sættes et I (romertallet for 1) foran provinsbogstavet. Efter 1903 havde Slesvig-Holsten således kendingsbogstaverne IP. Nummerpladerne var hvide med sort skrift. Skrifthøjden var for bilers bagnummerplader 100 mm med en stregbredde på 15 mm. Afstanden mellem bogstaverne skulle være 20 mm, og afstanden mellem bogstaver og kant 10 mm. Bilers fornummerplader havde en skrifthøjde på 75 mm og en stregbredde på 12 mm. Motorcyklers fornummerplader havde en skrifthøjde på 60 mm, en stregbredde på 10 mm, en afstand mellem tegnene på 12 mm og en kantafstand på 8 mm. På et forholdsvis tidligt tidspunkt må de tildelte nummerserier på kun 25 numre til hvert amt og 50 til Flensborg By være sluppet op, og nye nummerserier tildelt. Disse serier kendes dog ikke. Sønderjylland efter 1920 De nordlige dele af provinsen blev afstået til Danmark i 1920 og fik dansk registreringssystem. Det drejede sig om amterne Aabenraa, Sønderborg og Haderslev i deres helhed. Dertil kom den nordlige del af Tønder Amt og en lille nordlig del af Flensborg Amt som efterfølgende blev lagt til Aabenraa Amt. De sønderjyske landsdele fik tildelt de danske kendingsbogstaver D (Haderslev), N (Aabenraa), Æ (Sønderborg og Tønder). Sydslesvig 1920-1945 Den sydlige del af Tønder Amt, som fortsat var tysk, blev til Sydtønder Amt (Kreis Südtondern). De øvrige administrative inddelinger forblev uændret idet dog en lille del af Flensborg Amt gik til Danmark. Registreringssystemet fortstte ligeledes uændret til efter 2. verdenskrig. I 1934 blev størrelsen på nummerpladerne reduceret. Bilnummerplader såvel for som bag skulle have en skrifthøjde på 75 mm med en stregbredde på 15 mm. Afstanden mellem de enkelte tegn skulle være 15 mm og afstanden til kanten 10 mm. For motorcykler skulle tegnenes højde være 45 mm, stregbredden 8 mm, tegnafstand 9 mm og kantafstand 6 mm. Sydslesvig 1945-1947 Herefter blev Slesvig-Holsten del af den britiske besættelseszone. Briterne indførte nye nummerplader i 1945, og Slesvig-Holsten fik kendingsbogstavet S. Nummerpladerne var hvide med sort skrift. Hvert amt fik egne nummerserier.
Sydslesvig 1947 I 1947 blev der indført et nyt nummmersystem i den britiske zone. Nummerpladerne blev lyseblå med sort skrift. Slesvig-Holsten fik kendingsbogstaverne SH. Hvert amt fik sin egen talkode som stod til højre for kendingsbogstaverne.
Sydslesvig 1948-1956 I 1948 indførte besættelsesmagterne et fællestysk nummerpladesystem med sorte nummerplader og hvid skrift. Slesvig-Holsten fik da bogstaverne BS (B for Britische Zone, S for Schleswig-Holstein). Bogstaverne blev på rektangulære bilnummerplader skrevet med B'et over S'et. Derefter kom en tocifret talkode for amtet og et løbenummer for det enkelte køretøj. Hvert amt kunne have flere talkoder. Nummerpladerne havde størrelsen 40 x 13 cm med en bogstavhøjde på 4 cm og talhøjde på 9 cm.
Sydslesvig efter 1956 I 1956 indførtes det nuværende tyske nummerpladesystem i de vestlige besættelseszoner. Hvert amt fik sine egne kendingsbogstaver. Nummerpladen er 52 (max) x 11 cm med en skrifthøjde i det oprindelige DIN-design på 77 mm.
I 1970 blev Egernførde sammenlagt med Rendsborg til Rendsborg-Egernførde (RD). Ejdersted, Husum og Sydtønder blev ligeledes lagt sammen til Nordfrisland (NF). Endelig blev Flensborg Amt (Landkreis) i 1973 lagt sammen med Slesvig Amt til Slesvig-Flensborg (SL). Flensborg By beholdt kendingsbogstaverne FL. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© 2000-2024 Thomas Thorsen Spørgsmål, svar, rettelser og tilføjelser: send en e-mail. |