Til forsiden
Gæstebog
ForrigeSkrivNæste
Af Thomas Thorsen 06.12.2007 15:14
Rigspolitiet har over for mig skriftligt bekræftet at der ikke i Centralregisteret findes nogen nummerplader med ZB, og at kombinationen aldrig har været brugt. Det kan derfor kun være en forglemmelse - måske af Birthe Rønn Hornbech - at kombinationen ikke er taget i brug.

Mvh
Thomas
Af Gert C 06.12.2007 08:43
Det er også en gåde for mig, hvorfor ZB springes over.
Jeg stammer selv, oprindeligt fra det gamle ZA område.
Mvh.Gert
Af CSJ 06.12.2007 05:46
ZB er et af de største mysterier i dansk nummerpladehistorie. Kombinationen var i 58-systemet plantagt til Varde (men nåede ikke at blive taget i brug der). Den er sprunget over i det nuværende system, men det kan ikke være fordi den på nogen måde kan være anstødelig eller uheldig.
Jeg havde engang en teori om at ZB blev anvendt i Esbjerg (på samme måde som AT blev andendt i Roskilde i stedet for som oprindelig planlagt i Søndre Birk). Men den teori er blevet afkræftet, idet Centralregistreret ikke har nogen numre med ZB i deres system.
En mulig teori med hensyn til ZB kan være at man har haft planer om at tage den i brug i Esbjerg (og derfor spærrede den til brug under CRM), men ikke nåede at bruge kombinationen ZH op i Esbjerg.
En anden mulig teori kan være at da man nåede ned i slutningen af alfabetet havde man simpelt hen glemt princippet om at anvende kombinationer som havde været planlagt, men ikke anvendt under 58-systemet. Mod denne teori taler at Birthe Rønn Hornbech allerede i slutningen af 70'erne fik til opgave at levere en liste over alle de kombinationer i resten af alfabetet der skulle anvendes på danske nummerplader.
Mvh. Carsten.
Af Thomas RK 05.12.2007 18:26
Hej det er en god side du har den er rigtig god. mit svar er vi er noget til ZC. jeg kan ikke forstå at ZB ikke kommer i bro.Kombinationer der hverken er anvendt i system 1958 eller bliver anvendt i system 1966. som jeg ser på din side.? mit ande svar er hvornår går vi over til EU,nummerplader.Jeg håber du kan svare på det .kh Thomas
Af Thomas Thorsen 04.12.2007 19:42
Fra 1. januar 2008 overtager SKAT motorregistreringen, i første omgang på baggrund af Centralregisteret for Motorkøretøjer. Ekspedition af nummerplader vil kunne ske fra hvert af de 30 skattecentre og et særligt kontor i Silkeborg.

Der vil derfor være ekspedition af nummerplader i:

København
Nærum
Ballerup
Høje Taastrup
Fredensborg
Frederikssund
Rønne
Roskilde
Køge
Holbæk
Korsør
Næstved
Maribo
Odense
Svendborg
Middelfart
Haderslev
Tønder
Esbjerg
Billund
Herning
Struer
Viborg
Silkeborg
Horsens
Århus
Grenaa
Randers
Aalborg
Thisted
Hjørring

Adskillige større byer vil dermed ikke længere have ekspedition af nummerplader, fx Helsingør, Hillerød, Slagelse, Nykøbing Falster, Vejle, Kolding, Sønderborg, Holstebro og Frederikshavn. Det er meningen at større bilforhandlere selv skal kunne stå for registrering af motorkøretøjer.

Mvh
Thomas
Af Thomas Thorsen 04.12.2007 19:28
Ifølge seneste nyhedsbrev fra Motorhistorisk Samråd vil der blive reserveret et vist antal numre i serier der har været brugt på emaljeplader til brug for historisk korrekte nummerplader til køretøjer registreret første gang efter 1. april 1958 og før 1. april 1976. Det er fortsat planen at ordningen skal indføres fra 1. april 2011.

Mvh
Thomas
Af CSJ 01.12.2007 12:59
Det falske nummer falder i virkelighedens verden indenfor en rutebil-serie fra Sønderborg. Men jeg er sikker på at der aldrig har eksisteret så høje numre, det højeste nummer i denne serie jeg har kendskab til er NL 79.076.
Så er spørgsmålet om man bevidst har valgt så højt et nummer at man har været sikker på at det aldrig har været udstedt i virkeligheden, men det er formentlig bare en tilfældighed.
Mvh. Carsten.
Af KT 29.11.2007 02:27
Til G®iffen:
Ideen med at lave falske nummerplader til film er jo, at de helst ikke skal ramme et nummer der sidder på en rigtig bil et sted derude. Derfor vælger de et nummer, de ved med sikkerhed ikke eksisterer. Almindelige mennesker vil jo alligevel ikke lægge mærke til det, det er kun os "nørder". ;-)
Hvorfor de så ikke bare kan bruge de nummerplader, der sidder på bilen i forvejen, men er nødt til at lave et par falske, ved jeg ikke...
Af G®iffen 28.11.2007 09:00
Jeg genså lige en Finn Nørbygård-scene hvor faderen forgæves forsøger at lokke sin søn med hjem i Skodaen.
Til allersidst i scenen (som jeg fandt her) :
http://youtube.com/watch?v=9snRtxP3rGs&feature=related
ses nummerpladen NL 79 469, som er hvid med rød kant.
Når man alligevel er i gang med at lave nummerplader, så kunne man da godt have tilpasset serienummeret...
NL er en sort serie, og 79xxx er gul kvadratisk.

Jeg synes iøvrigt at bogstaverne ser lidt smalle ud, men er det rigtigt eller bare mit dårlige øjemål?
Af Poul Erik Jellinge 10.11.2007 09:57
Traktornummerplader.
Forklaringen på forskellen mellem registrerede og godkendte traktorer er helt korrekt. Jeg kan dog nævne, at jeg som alm. lønmodtager og boende i et parcelhus har fået anerkendt, at jeg kan nøjes med at få min traktor godkendt. Jeg har en lille skov, som skal passes.
Af Jørgen Møller 08.11.2007 12:01
Godkendte og registrerede traktorer.

Når en traktor handles kan den indregistreres på 2 forskellige måder alt efter efter købers erhverv og anvendelse.

En landmand får en hvid nummerplade med SORT kant og må kun anvende traktoren til landbrugsformål og traktoren kaldes "godkendt traktor". Han må køre på egne marker med egne eller lejede maskiner og behandle sin jord i egen interesse, dette kan med lidt god vilje kaldes "privat anvendelse" selvom det selvfølgelig er erhvervsmæssig traktorkørsel i juridisk forstand.
Han må køre på offentlig vej med stor vogn, men kun transportere egne produkter i egen interesse. Han må også køre med andres produkter, men ikke kræve betaling, da det så ligner erhvervsmæssig vognmandskørsel for fremmed regning. Der hører andre og flere detaljer med, men dette var det væsentlige.

Hvis den samme traktor købes af en maskinstation får den også en hvid nummerplade, men med RØD kant og kaldes så en "registreret traktor" og kan lovligt bruges til alt hvad en traktor kan bruges til. Maskinstationen har jo købt den med det formål at udføre traktoropgaver for fremmed regning, både på mark og vej, incl. kørsel med store vogne med halm, roer og andet som også kunne transporteres med lastvogn, altså vognmandslignende kørsel, idet maskinstationen kræver betaling for denne kørsel.

Traktorer er afgiftsfrie køretøjer ved køb, men der er stor forskel på vægtafgiften. En godkendt traktor (landbrugstraktor) koster under kr. 100,00 om året, mens en registreret traktor (maskinstationstraktor) koster over 500,00.
Mere præcist kender jeg ikke tallene, korrektion modtages med tak.

Hvorvidt der er forskel på forsikringspræmie overlader jeg også til andre at svare på.

Med venlig hilsen

Jørgen Møller
Af Gert C 06.11.2007 09:33
Har I bemærket at VS 91.356 ikke eksisterer?
Et andet spørgsmål: Bliver opserverede emaljenr.plader før 1968 opdateret?
Mvh.Gert
Af CSJ 24.10.2007 10:54
Så vidt jeg har forstået kan forskellen mellem godkendte og registrerede traktorer nogenlunde sammenlignes med forskellen mellem biler på gule og hvide plader. Det har noget at gøre med hvor meget der er betalt i afgift og hvad de må anvendes til. Godkendte traktorer (dem der tidligere havde grønne cirkelrunde plader) har en mere begænset anvendelsesmulighed og anvendes hovedsagelig indenfor landbrug og skovbrug.
Mvh. Carsten.
Af Jens R. 23.10.2007 16:33
Hvad er forskellen på godkendte og registrerede traktorer - altså hvornår er en traktor registreret og hvornår er den godkendt?
Af CSJ 18.10.2007 08:41
Knallerterne startede ved VB fordi de deler serie (5500-9999) med gule anhængerplader. Det er første gang i det nuværende system at to forskellige kategorier samtidig anvender samme serie. Anhængerne med bogstaverne EJ-UZ og knallerterne med VB-ZZ.

Da registrerede traktorer i 1976 fik egen serie 001-699 startede de med AJ.
Og da godkendte traktorer overtog motorcykel-papegøjepladeserien 19000-19499 startede de sandsynligvis med AD.

Da diplomaterne fik egne serier i 1968 (76000-77699 og 77700-77999) startede disse med AD. Og da serierne i 1976 blev ændret i forbindelse med de blå plader (76000-76999 og 77000-77999) startede begge med AJ.

Og da kvadratiske gule plader overtog papegøjepladeserien 78000-87999 startede de ved CB.

Mvh. Carsten.
Af ML 18.10.2007 02:03
Til Jens

Da knallerter skulle have nummerplader fik de tildelt en erie begyndende med VB.

Efter de seneste indtastninger er man nået til VN.

Jeg kan ikke forestille mig, at de begynder forfra med VB i 2008 eller 2009.

De forsætter sandsynligvis til ZZ eller får tildelt en hel ny gruppering.

ML
Af Jens R. 17.10.2007 10:45
De nyindregistrerede knallerter begynder tilsyneladende med bogstavkombinationen VB. Er der andre tilfælde, hvor en kategori ikke starter med AB(AA)?
Af per h 17.10.2007 05:37
Udskydelsen af det digitale register til 1 okt 2008 er sket for længe siden. Først blev det udskudt fra 1 jan til 1 jul 2008 og senere til 1 okt. Mit gæt er at man vil lade den almindeligste nummerpladeserie i det gamle system løbe linen helt ud til ZZ, og da det først sker engang i 2009, er der ingen hast med at oprette registeret.

Mine spørgsmåltegn til det kommende register er om nummerserierne vil blive fortsat uændret og om alle slags plader vil starte fra AA samtidigt.
Af Thomas 17.10.2007 04:43
Indførelsen af EU-nummerplader i Danmark er udskudt fra januar 2008 til tidligst oktober 2008. Det fremgår af FDM's hjemmeside samt Berlingske Tidende.

Det er SKAT der er ansvarlig myndighed for det danske nummerpladesystem, men hvad der ligger til grund for udskydelsen af EU-nummerpladerne, fremgår ikke af artiklerne.

Er der nogle i dette forum der har en forklaring på årsagen til udskydelsen?
Af Gert C 09.10.2007 08:08
Til HML!
Jeg kan sige med 100% sikkerhed, der findes YX 5xxxx nr.
Indtil kl.14 d.d. har jeg set 4 biler med YX 52, her i Odense
Mvh.Gert
ForrigeSkrivNæste
Upassende og useriøse indlæg slettes.

© 2000-2025 Thomas Thorsen
Dette site er ophavsretligt beskyttet

Kontakt webmaster: Send en e-mail.