Til forsiden | ||
Gæstebog | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Af Gert C | 19.04.2008 12:55 | |
Hej Carsten! Du har vel intastet, nimbuspladerne, under observerede emaljeplader? Jeg har lige indtastet, på en Volvo, jeg har set her i Odense. Bemærkede, hverken Nimbussen eller Volvoen , var der i forvejen. | ||
Af CSJ | 19.04.2008 11:43 | |
Man ser jævnligt små entreprenørmaskiner på byggepladser på gule plader. Men forleden dag så jeg i Roskilde et lignende entreprenørkøretøj tilsyneladende indregistreret som anhænger, skønt den var selvkørende. den havde foran en ganske alm. anhængerplade NE6043. Og så gjorde jeg i dag til Odsherredsløbet en ekstremt sjælden observation. En Nimbus på papegøjeplader CE18023 med varesidevogn også med sin nummerplade i behold CE106. En Nimbusnørd som jeg snakkede med kunne udfra stelnummeret vurdere at den var årgang ca. 1952. Mvh. Carsten. | ||
Af per h | 16.04.2008 16:46 | |
Jeg kunne godt finde AB76731 på Biltorvet: Registreringsnummer: AB76731 Betegnelse: VOLKSWAGEN 113 1500 Type: Personbil Stelnummer: 11812**** (?) Typegodkendelsesnummer: (intet) Dato for første indregistrering 29-09-1967 Dato for seneste godkendelse ved syn: 22-10-2007 Dato-udgangspunkt for kommende periodisk syn: 19-09-2005 Til periodisk syn hvor ofte? Periodisk syn hvert 2. år fra det 4. år Med forbehold for fejl og mangler. Data ajourføres med indtil 10 dages forsinkelse. Klik her for at se typegodkendelser på Færdselsstyrelsens hjemmeside Denne service ejes og drives af Danmarks Automobilforhandler Forening for autobranchen. | ||
Af Gert C | 16.04.2008 12:43 | |
Har idag set en VW med reangulær/kvadratisk, sorte plader, AB 76.731. For sjovt, prøvede jeg biltorvet.dk, svaret var flg. findes ikke i bestanden. For garderingens skyld, prøvede jeg også med 77, samme svar. Hvad har biltorvet.dk gang i ? | ||
Af JBN | 16.04.2008 08:33 | |
FL: En ønskenummerplade kan i følge reglerne ikke bestå af en kombination af 2 bogstaver efterfulgt af 5 cifre. Så det er næppe forklaringen på den "gamle" bogstavkombination på taxaen du har set. JBN | ||
Af Gert C | 16.04.2008 06:12 | |
Til FL! DY 98.966, er herfra Odenseområdet. (Kender kollegaen som kører den pågældne vogn). Odense begyndte i starten af marts at uddele nr.plader m/DY 98.960- DY 98.970, er med sikkerhed, det højeste nr. for nuværende. Pt. Uddeler Odense HE.99.4xx, der kører 4 vogne, her i Odense, med HE. SVendborg bruger JD. Thomas T. har givet svar nogle gange, de seneste 2 mdr. ang. dette fænomen. Mvh.Gert | ||
Af FL | 15.04.2008 21:44 | |
Hejsa, jeg så forleden dag en helt nyudseende taxi, vistnok en sort codan-taxi, med nummeret DY98966. Det var en almindelig hvid rektangulær plade bagpå bilen. Det var mærkeligt, tænkte jeg, for det er jo et oldgammel nummer. Bilen med dette nummer står fint registreret på Biltorvet som ny fra marts 2008. Jeg har ellers aldrig set nye biler med gammelt udseende numre (genbrugte fra andre, tidligere ejede, biler?). Inde på denne hjemmeside… http://borger.dk/forside/transport/biler-og-andre-koeretoejer/nummerplader …står det kun omtalt under ønskenummerplader, at denne type plader kan overflyttes til andet køretøj, men det står der ikke om almindelige plader at de skulle kunne, og dermed heller ikke taxaplader 98000-99999. Jeg har da også kun set denne ene splinterny-udseende bil med en helt klart meget gammel nummerpladekombination. Med DYxxxxx er vi vel tilbage i 80erne. Kom faktisk lige til at tænke på: Måske er DY98966 en ønskenummerplade fx på taxivognmandens første taxi? Kan man egentlig ønske en nummerplade der ser almindelig ud, altså med to bogstaver og fem tal? Så er der hermed en ide, hvis den ikke allerede er taget: Nogen burde ønske pladen ÅÅ99999 :-) Kan det være den eneste forklaring på tilsyneladende gammel plade på ny bil? FL | ||
Af Thomas Thorsen | 14.04.2008 03:35 | |
Til ML: Renaulten (som jeg selv har set) er egentlig registreret på hvide nummerplader, men kører rundt med "hjemmelavede" sorte nummerplader. Der er en del kendte eksempler. Nogle af dem er meget vanskelige at kende fra ægte, hvis ikke det lige var på grund af det "forkerte" nummer. Til LF: Efter det oplyste er der også her tale om en "hjemmelavet" uautoriseret nummerplade. Det ses af og til på sportsvogne hvor det er vanskeligt at montere en almindelig nummerplade. Til HB: Teknikken ved fremstilling af historisk korrekte nummerplader afviger fra utvivlsomt fra det originale. Om der anvendes emaljeteknik ved fremstillingen af de nye plader, skal jeg ikke gøre mig klog på, men de fremstår i overfladen ganske anderledes end de originale, men ligner dog de sidst producerede oprindelige emaljeplader. Hvad der dog for mig er mere problematisk, er de afvigelser der er i typografi og spatiering mellem de historisk korrekte nummerplader og de oprindelige nummerplader. Type 1 (1903-1919) og type 2 (1919-1921): Dengang var nummerpladerne hjemmelavede (af ejeren selv eller en skiltemaler på ejerens bestilling) og udviste følgelig meget stor variation. De havde stort set altid et meget mere ustandardiseret og interimistisk udseende end de "historisk korrekte". De historisk korrekte nummerplader i type 1 og 2 er simpelt hen for "pæne" til at være realistiske. Type 3 (1921-1930): Stregerne er for tykke i forhold til det der var mest almindeligt dengang (og tykkere end den daværende bekendtgørelse tillod). Nogle af bogstaverne afviger i typografi fra fotos af originale nummerplader og bevarede originaler. Fra 1921 til 1927 var 5-cifrede bagnummerplader til biler på én linje, mens de historisk korrekte nummerplader bruger to-linjede bagnummerplader til biler i hele perioden. De originale nummerplader var ikke så veludført og standardiserede som de nye. Men alt i alt er de nye udmærkede. Type 4 (1930-1950): Dette er de bedst eftergjorte nummerplader. Dog bruges ikke den tidlige emaljepladetype med "vulstkant", men kun den med ombukket kant. Det er godt at denne meget almindelige type er blevet fornuftigt eftergjort. Type 5 (1950-1958): Bogstaverne D og Æ er forkerte. Der er for stor afstand mellem venstre- og højrekant og tegnene. Der er for lille afstand mellem tallene, og især er der for lille afstand imellem tal og tusindadskilleren. De nye nummerplader fremstår derfor meget forskelligt fra originalerne i helhedsindtrykket. Det er lidt skuffende at man ikke har været bedre til at genskabe denne ellers veldokumenterede type lige så godt som type 4. Der er et lille håb om en delvis opdatering af observerede emaljeplader i løbet af måneden. Thomas Thorsen | ||
Af ML | 14.04.2008 02:47 | |
Lørdag den 12. ds. så jeg på motorvejen ved Slagelse en gammel Renault med nummerpladen DR 62 887 i emalje og kvardratisk De kvardratiske nummerplader med kombinationen DR, kom først i brug i starten af 90'erne. Hvordan kan denne bil have fået en emaljepladen, når denne kun er lavet i det nye format?? Hvis der er nogen, der har en forklaring, hører jeg gerne herom. Martin | ||
Af JMK | 13.04.2008 17:15 | |
Hej LF ! Ang. den AC Cobra med "for lille front-nr. pl." Du har set bilen, det har jeg ikke og med det forbehold vil jeg lufte en tanke : Jeg tror ikke på dispensation for nogen ting omkring nummerplader, ejeren skal nok have undersøgt sagen og derefter taget den i egen hånd. Jeg tror han har fået lavet sin frontnummerplade i Small hos en selvvalgt leverandør, simpelthen for at pynte bilen da den skæmmes af en dansk original nummerplade. Jeg er spændt på hvad andre kan finde på at skrive om det emne ? Hygge til jer alle, vi kan jo lide at logge ind og kigge efter sidste nyt, nummerplade-nørder som vi er... *SS* | ||
Af LF | 13.04.2008 13:59 | |
Hej, Så en besynderlig "lille" dansk nummerplade i kølergrillen på en AC Cobra. Nummerpladen foran var i størrelse vel ca. 80% af de almindelige plader og med en typografi der var mere nutidig. Bagpå sad en alm. kvadratisk nummerplade. Er det fordi der kan gives en dispensation til brugen af mindre plader, hvis ens bil f.eks. har en speciel udformning fortil? | ||
Af HB | 11.04.2008 07:31 | |
Hej. Jeg læste forleden dag et indlæg på en anden hjemmeside. Indlægget handlede om historisk korrekte nummerplader. Der var een der hævdede at de nye er malet og dermed ikke i emaljeteknik. Hvis det er rigtigt, synes jeg godtnok, at "korrektheden" kan ligge på et lille sted. P.S. Synes stadig at det er en rigtig flot side, men jeg tror snart at vi er mange der gerne vil se en opdatering af observerede emaljeplader. Hvad er grunden til den manglende opdatering????. | ||
Af Niels Haastrup | 04.04.2008 05:31 | |
Til Arne Du her helt ret i din iagttagelse af serien Album - faktisk kørt Jons mor Margrethe i 1981 afsnittet rundt i en 2CV med nummerpladen UR xx xxx. I 1981 var man vist ikke nået til UR endnu ;-) Så jeg er ganske enig med dig - måske DR burde læse lidt på denne side. | ||
Af Thomas Thorsen | 02.04.2008 03:19 | |
Til dbf: Skat har på et tidspunkt oplyst at man starter forfra med AA, så jeg gætter på at man bruger alle de kombinationer der har været brugt siden 1958. Om man reviderer listen af kombinationer der er uønskede, skal jeg ikke kunne sige. Til Arne: Nummerpladerne i Album er generelt ikke særlig historisk korrekte. Mvh Thomas | ||
Af Arne | 01.04.2008 16:20 | |
Herligt med sådan en "nørdet" side om nummerplader. Jeg havde luret nummerserierne på motorcykler, personbiler, varevogne og taxaer, men det er skønt at nogen har brugt tid på at analysere det dybere. Med denne viden har man altid noget at snakke med de andre gæster om når man er til fint selskab;-) Når man sidder og ser det seneste afsnit af Album på DR1 er det ikke til at undgå at se at den Taxa Lars Rolsted kører i i 1989 slet ikke har korrekt nummerplade. Den er højst 5 år gammel og slet ikke til en taxa. Måske nogen i DR skulle tippes om denne fine hjemmeside? | ||
Af CSJ | 01.04.2008 02:48 | |
I dag er det præcis 50 år siden 2-bogstav systemet blev taget i brug i Danmark. 1. april 1958 var tirsdag i påskeugen, så det kan ikke have været mange 2-bogstav nummerplader der var ude at køre i påsketrafikken. | ||
Af Luffe | 26.03.2008 07:36 | |
Jeg synes det er et herre-sejt site. | ||
Af dbf | 21.03.2008 15:18 | |
I listen over bogstavkombinationer for system 1966 er der 5 farver for 5 forskellige kategrorier af bogstavkombinationer http://www.nrpl.dk/comb-1966.php. spørgsmålet er så hvilke af disse kombinationer der skal bruges i det nye nummersystem. forbliver selv nummerintervallerne de samme (20000-59999) | ||
Af KT | 21.03.2008 11:05 | |
Jeg har lige, her i Storkøbenhavn, set en stor Mercedes med noget der lignede selvklæbende prøveplader, både foran og bagpå bilen. Størrelse og skrifttype lignede de almindelige selvklæbende prøveplader, men nummeret var "7PF-107", og der var hverken udløbsdato eller andre afmærkninger på. Spørgsmålet er så, har de ændret prøvepladerne, eller har jeg set en bil med falske nummerplader? | ||
Af CSJ | 13.03.2008 09:19 | |
Efter en systematisk gennemgang af Rislunds bog tegner der sig det billede at de "tyske" brandvæsensnummerplader i Sønderjylland er en særlig Tønder amt specialitet. Ifølge bogen har de sønderjyske frivillige brandværn rod i de gamle sognekommuner fra før 1970. Nu har jeg flg. numre: TDR-M 1 Tønder, motorsprøjte. VB-M 1 Vesteregnens Beredskab (også stationeret i Tønder) motorsprøjte. LGK-M 4 Løgumkloster fr.brv. Austin motorsprøjte. TGL-M 5 Ravsted fr.brv. (Tinglev kommune) Mercedes motorsprøjte. SKB-M 2 Rømø fr.brv. Skærbæk kommune) DAF motorsprøjte. BRB-U 1 Bredebro fr.brv. Mercedes miljøvogn (mon det tyske er så gennemført at U står for det tyske ord Umwelt? M var jo også optaget af motorsprøjte). I Haderslev og Aabenraa amter synes man snarere at have anvendt civile plader: ND 69.909 Bedford J2, Skodborg fr.brv. NA 69.904 Bedford A, Tyrstrup fr.brv. EL 38 725 Land-Rover, Tumbøl fr.brv. DR 44.515 Mercedes, Stubbæk fr.brv. NH 69.906 Bedford A, Hjordkær fr.brv. Endelig er der Egernsund frivillige brandværn med nummerplader i en enkelt design, hvide plader m. sort skrift og rød kant, EFB T 2 (tankvogn). Mvh. Carsten. | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Upassende og useriøse indlæg slettes. | ||
© 2000-2024 Thomas Thorsen Kontakt webmaster: Send en e-mail. |