Til forsiden
Gæstebog
ForrigeSkrivNæste
Af Nikrha 22.05.2008 16:46
Hej mednørder

Der er god gang i diskussionen om hvad der sker efter ZZ. SKATs hjemmeside er jo ikke til at tage fejl af - så begynder man forfra med AA. Da det digitale register tilsyneladende ikke ser ud til at blive færdigt før ZZ er opbrugt er der jo rig grobund for gisninger - personligt venter jeg spændt på at se de første to biler med samme nummerplade...
Når man er SÅ sent ude er der al mulig grund til at tro, det kan gå galt. Vi får se.
Tillad mig at opfordre til visning af billeder af nummerplader med den nye skriftfont - et link findes, tak for det. Men jeg kunne da personligt godt tænke mig at se nogle flere billeder, så jeg vil være meget taknemmelig hvis nogen vil/kan være behjælpelige der. På forhånd tak.

Og slutteligt et lille spørgsmål. Hvordan har man egentligt tænkt sig at styre det med valgfri EU-plader hvis man samtidig skal kunne få nummerpladerne hos eks. en bilforhandler.
Så skal man da enten have to sæt af hvert nummer - eller også bliver det da en skøn blanding af "høje" og "lave" numre der udleveres mellem hinanden???
Håber nogen kan svare.

Tak for en spændende side og mange interessante indlæg.

Niels
Af Alexander 22.05.2008 15:30
Hej,

this is really a very interesting website!
I look at it frequently. Although my Danish could be better I get a lot of information here.

Hilsen fra Tyskland
Alexander
Af Anders F 21.05.2008 13:05
Efter ZZ kunne man jo også bare lave en nummerserie der starter med et af de bogstaver som ikke tidligere har været benyttet på danske nummerplader, f. eks. F eller G. På den måde kunne man udskyde genbruget et par år, og dermed få tid til at færdiggøre det digitale register.

Anders F
Af Thomas Thorsen 21.05.2008 10:20
Til JBN:

Med omlægning af nummerserierne kunne man have levetidsforlænget systemet nogle år endnu. Ikke mange, for så begynder problemerne at dukke op i flere af de 3- og 4-cifrede serier hvor man næppe er interesseret i at anvende 5-cifrede nummerplader (knallerter og anhængere). Havde man omlagt serierne på denne måde, ville man så også næsten have været nødt til at begynde på et nyt system (hvad der også alligevel havde været bedst) da nummerserierne efterfølgende havde været noget af et broget kludetæppe.

Til Patrick:

Det er ganske rigtigt besluttet at man starter forfra, men problemet er efter sigende at det nuværende Centralregister for Motorkøretøjer ikke kan klare håndtere genbrug af numre, og det nye Digitale Motorregister først bliver færdig efter man har opbrugt den nuværende nummerserie. I mellemtiden har man et problem.

Måske er der dog en løsningsmulighed i at med at det er tilladt at slette oplysninger i Centralregisteret om køretøjer der har været afregistreret i 12 år. Hvis man sletter de gamle registreringer (forhåbentlig arkiveres de et eller andet sted), kan registeret igen tillade registrering af nummeret.

Mvh
Thomas
Af Thomas Thorsen 21.05.2008 10:04
Til Kylco:

Hvis det er en dansk nummerplade, kan det kun være en lufthavnsnummerplade (som har bogstaverne RF og kun må bruges i lufthavne) eller evt. en hjemmelavet nummerplade fra et kommunalt brandvæsen.

Ellers er det en udenlandsk nummerplade, fx en norsk prøveplade eller en svensk midlertidig nummerplade.

Det kan selvfølgelig også være du mener en hvid nummerplade med rød skrift. I så fald er det mest sandsynlige en nummerplade man bruger når en cykelbom eller lignende dækker for den oprindelige nummerplade.

Kan du huske nummeret?

Thomas Thorsen
Af JBN 21.05.2008 09:58
Lidt sjovt så megen fokus "hvad gør vi når vi nu om lidt når vi når til ZZ og ikke har flere numre"-problemstillingen får. Ikke mindst i den almindelige presse, blandt politikere (argumentet for at omlægge hele centralregistreringen, nummerpladeproduktionen - og nåh ja - lige indføre lidt eu-stjerner i farten), men da også her blandt hel- og halv entusiaster.
Gule påhængsvognsnummerplader nåede til ZZ tilbage i 1998 - det gik så vidt jeg husker ret upåagtet hen - og man byttede bare lidt rundt på nogle serier og havde således masser af ledige numre, begyndende med EH eller EJ (svjh).
Af oversigten over anvendte nummerkombinationer her på hjemmesiden kan det ses, at der jo i det eksisterende system er oceaner af ubrugte nummerserier, så ved lidt seriekonvertering kunne "ZZ-dommedagsscenariet" var afdramatiseret og løst for længe siden.
Men der er jo så meget man ikke forstår... ;-)
Af Kylco 21.05.2008 09:52
Hej Thomas.

Jeg kan huske at jeg har set en rød dansk nr.plade, hvad kan det være for en??

P.F.T.

Kylco
Af Patrick 21.05.2008 09:10
Hej! Ifølge en god kilde, så starter vi simpelthen forfra efter ZZ. Den første nummerplade til personbiler bliver så AA 20 000. Forudsat at der ikke eksisterer plader som er registreret med AA fra de to tidligere serier. Ellers går det videre til AB 20 000 og derud af..

Det bliver interessant at se, der skal nok være nogen som vil stå i kø for at den første..
Af per h 21.05.2008 06:06
Martin spørger:
hvad der mon skal ske efter ZZ. Er der nogen der ved det?

Mit gæt i øjeblikket er at man vil gå videre med EB60000-87999. Godt nok er det politisk vedtaget at genbruge numrene, men så skal man først have oprettet et digitalt køretøjsregister, men det er udsat til 1.okt 2009, mens ZZ ser ud til at blive opbrugt allerede sommeren 2009.
Af Martin 21.05.2008 05:36
Hey

Fantastisk lille side, men masser af nyttig info.
Jeg har altid været semi-nummerplade-entusiast, siden SB, så det er rigtig spændende rent faktisk at lære noget om det, og få slået nogle fakts på plads!

Jeg har, nok som så mange andre, længe spekuleret over hvad der mon skal ske efter ZZ. Er der nogen der ved det?
Af /R 20.05.2008 15:14
Hej Thomas

Min 'gamle' plade er 505 mm 0g den nye 500 mm, så 5 mm smallere. De er begge 120 mm høje...

Men den er fortsat ustyrlig grim!

/R
Af Thomas Thorsen 20.05.2008 10:05
Til /R:

Den nye nummerplade må altså have en bredde på ca. 500 mm. Har du undersøgt højden på nummerpladen (hidtil 120 mm)?

Mvh
Thomas
Af Thomas Thorsen 20.05.2008 10:01
Skatteministeren vil undersøge om det klistermærke der anvendes på gulpladebiler der må anvendes privat, skal erstattes af en ny nummerpladetype (en slags moderne version af papegøjepladen). I givet fald skal det ikke føre til tvangsomregistrering af allede indregistrerede køretøjer.

Thomas
Af Thomas Thorsen 20.05.2008 09:56
Til JBN:

Du hentyder sikkert til den norske skrifttype 2002-2006. Den var så ulæselig og uæstetisk at der blev indført en ny skrifttype fra november 2006.

Thomas


Af /R 20.05.2008 09:48
Hej
Apropos nyt nummerpladedesign, så har jeg nu fået afdækket en del af mine spørgsmål. Jeg beskadigede for nyligt min frontplade på en forankørendes jydekrog :-( Er typen der godt kan li’ pæne nummerplader på biler (dvs. ingen holder og monteret snor-lige!). Derfor var en erstatningsplade et must!
Men så meget større blev overraskelsen da jeg modtog min nyfremstillede erstatningsplade. Hold op hvor er den tarvelig! Som Anders Lunde skriver, er det virkelig noget der leder tankerne hen på et hjemmegjort forsøg. Jeg har altid syntes at vi i DK havde nogen af de mest harmoniske plader, og nu ligner det et miks af europæiske plader. Enig JBN!
Mine iagttagelser er at bogstaverne generelt er smallere, som det er nævnt. S’et er mindre lukket og med mere lige over og under streger. 2 tallet er også mere åbent for oven i lighed med S’et. 1 tallet har som beskrevet fod og så er ni tallet uden krumning på bunden, og igen mere ’åben’ i lighed med de andre tegn…
Nummerpladen er ca. 0,5 cm kortere end den gamle.
En anden og mere interessant observation, er at politiets øje i hånd-symbol i refleks-lakeringen er erstattet af skattekronen…
/R
Af JBN 20.05.2008 09:22
Nu har jeg set en håndfuld erstaningsnummerplader i det ny design, og jeg er ikke imponeret må jeg sige. Ærgeligt at skulle sige farvel til den utroligt harmoniske skrifttype fra 1976-designet.
Eneste positive jeg har at sige om den nye skrifttype, er at den dog ikke er lige så grim som den norske eller den tyske! ;-)
Af ML 20.05.2008 05:45
KimE's indtastning af JH 98 212 MÅ VÆRE forkert.

Taxa'erne er kun på JE 98 xxx.

ML
Af Thomas Thorsen 20.05.2008 04:58
Til Anders F:

Der er en del forskelle. Halvcirklen på R er eksempelvis mindre på de nye nummerplader end i Signa. Den lodrette streg på 4-tallet afsluttes vandret på nummerpladerne, men skråt på Signa. Andre tegn har også mindre forskelle. Hvad angår J og G som er forholdsvis specielle i Signa, har jeg ikke set dem på nummerplader endnu (G forekommer kun på ønskenummerplader, på grønlandske nummerplader og på blokvognsnummerplader i ordet BLOKVOGN). Derudover er der mange ligheder, så de to skrifttyper ligner tydeligvis hinanden temmelig meget.

Mvh
Thomas
Af Anders F 19.05.2008 16:35
Ud fra Thomas' beskrivelser samt egne observationer kunne skriften på de nye nummerplader godt være en variant af standardskriften FF Signa Condensed Column Bold, designet af danske Ole Søndergaard. Dog er bl.a. 'M' gjort smallere. Hvad siger I?

Anders F

http://www.fontshop.com/fonts/singles/fontfont/ff_signa_condensed_column_bold
Af Thomas Thorsen 19.05.2008 16:07
Til Anders Lunde:

Det er ikke godt at vide. Der er vel et vist lager. Men hvis der er nogen der begynder at se nyregistreringer i det nye design, må de gerne melde tilbage.

Mvh
Thomas
ForrigeSkrivNæste
Upassende og useriøse indlæg slettes.

© 2000-2024 Thomas Thorsen
Dette site er ophavsretligt beskyttet

Kontakt webmaster: Send en e-mail.