Til forsiden
Gæstebog
ForrigeSkrivNæste
Af Thomas Thorsen 22.05.2015 06:40
AJ 24.600-25.249
AK 25.250-25.899

Til februar 1968 er AK-serien den bedste. De lave AJ-numre blev mest brugt i slutningen af 1967.
Af TR Koefoed 22.05.2015 02:43
hej Thomas, min kammerat skal ha sorte historie nummerplader på, sin bil 1968 jeg har set på nettet engang at tallene er reserveret det er kun Bugtavet han kan bestemme nu
og kan du huske den side
sorte historie nummerplader 1966 til 1976 bugtaverne og tal reserveret
mvh
Tk

Af Tk 07.05.2015 10:35
Mange tak for svaret
Thomas
Af Thomas Thorsen 07.05.2015 08:46
@T.Koefoed

AJ og AK
Af T.Koefoed 29.04.2015 16:25
Hej Thomas jeg vil spørge dig hvad bogstavkombinations 20.000 til 59.999 man var noget til på sorte emalje nummerplade i Januar eller Februar 1968
.med venlig hilsen
TK

Af T.Koefoed 29.04.2015 16:25
Hej Thomas jeg vil spørge dig hvad bogstavkombinations 20.000 til 59.999 man var noget til på sorte emalje nummerplade i Januar eller Februar 1968
.med venlig hilsen
TK

Af TT 26.03.2015 21:33
@JMK:

Det er fixet. Observationerne var der, men blev ikke vist.
Af JMK 26.03.2015 11:09
Jeg har lige siddet og indtastet 2 A4 sider med observationer men har så efterfølgende opdaget at de er da vist slet ikke kommet på listen ? Antallet i oversigten har ændret sig, men jeg kan ikke finde mine egne indtastninger. Nogle var der i forvejen... men jeg havde nogle nye numre. De er der ikke. Virker systemet ikke eller hvad er der mon galt ? Jeg ser også frem til at du får tid til at validere listerne...
Af Trk 23.03.2015 13:45
Tak for svaget
Af Thomas Thorsen 23.03.2015 07:40
AZ bliver ikke sprunget over.
Af Trk 22.03.2015 21:50
Så på din hjemme side at Påhængsvogn

nummerplade noget til BA
Hvad er grunden man springer bugtavs kombination A-Z
over???


Af Birgit C 28.01.2015 18:31
Hvor hyggeligt!
Fandt lige ud af at min farfar allerede i 1922 havde bil.
Af Thomas Thorsen 14.01.2015 00:26
Hej Bernt!

Island blev selvstændigt i 1918 med fælles konge og diplomati med Danmark. Endvidere havde de to landes borgere statborgerskabsrettigheder i begge lande. Efter at krigen havde skilt landene erklærede Island sig ensidigt for en republik i 1944. I 1946 ordnedes formaliteterne.

Reglerne om islandske nummerplader har både i forbundstiden 1918-1944 og senere været rent islandske, og det har ikke været muligt at finde de originale.

Hvis man kan regne med at de islandske regler om historiske nummerplader ligner det som var gældende i virkeligheden, så havde Island i begyndelsen et gammelt, lidet kendt system med formentlig håndmalede nummerplader. Ca. 1938 fik Island nummerplader der på mange måder lignede de danske. Der var ét bogstav, som angav syssel, og et løbenummer.

Det følgende gælder bilnummerplader: Bogstavet var lige så stort som cifrene (8 cm høje og 5 cm brede), og der var en bindestreg mellem bogstav og cifre. Højden på nummerpladen var vist ligesom den danske ca. 11 cm, og farven var den samme (hvid på sort). Men længden såvel som tegnenes udseende adskilte sig fra de danske, selv om der tydeligvis var hentet inspiration. Jeg er ikke klar over om nummerpladerne var i emaljeteknik som i Danmark.

Ca. 1950 ændrede man nummerpladernes udseende til den velkendte type der blev anvendt helt op til slutningen af 1980'erne. Nummersystemet fra ca. 1938 fortsatte indtil de nye hvide nummerplader med blå skrift blev indført.
Af Bernt Larsson 12.01.2015 16:47
Hej !

Gott Nytt 2015 ! Din website är fantastisk. Hver gang er jeg mer og mer imponeret. Har Du också information om Island före 1940 (tidigare i union med Danmark) ?

Bästa hälsningar

Af perhag 24.11.2014 23:54
"Hej jeg kan ikke forstå at Taxi & Diplomat nummerplader har behold deres egen nummer serier".
Ved heller ikke hvorfor, men de nævnte plader måtte i starten med DMR ikke udleveres fra private operatører. Da næsten alle Skats ekspeditionssteder lukkede 1 feb 2013, fik de private operatører alligevel taxiplader, og Lars Budtz har allerede konstateret en operatørfejl ved at en taxi omregistreret til personbil har beholdt sin taxinummerplade.
Af Poul Jørss 15.11.2014 16:10
Hej Thomas, og andre. Spændende at få uddybet mere vedr. nr.pl., især de gamle, som Svend Draaby og andre har arbejdet meget med - for os andre. Er selv ejer af A 637 , Nimbus "rør" 1922.
Af Thomas Rene Koefoed 14.11.2014 18:18
Hej jeg kan ikke forstå at Taxi & Diplomat nummerplader har behold deres egen nummer serier
AA98.000 AA99.999
AA76000. 77.999
alle de andre nummer serie slået sammen

håber de kan give mig en forklaring
på det med venlig hilsen René Koefoed
Af TT 19.10.2014 11:10
Emaljepladerne med to bogstaver blev benyttet i to forskellige registreringssystemer. Fra 1.4.1958 til 31.3.1966 blev der i hele landet anvendt lokale kendingsbogstaver spredt i alfabetet, herunder de bogstavkombinationer du nævner. De konkrete numre du nævner, var dog for høje til at kunne have været udleveret. Se alle de lokale bogstavkombinationer her (kopier link og sæt ind i browseren): http://nrpl.dk/code-1958.php

I perioden fra 1.4.1966 til 1.1.1969 overgik politikredsene i etaper til central registerering. Centralregisterets nummerplader havde bogstavkombinationer startende med AB og med anvendelse af de kombinationer der ikke havde været brugt på lokale emaljeplader (AB, AC, AD osv.). Disse plader nåede til bogstavkombinationen EE med EE 39.499 som det formodet højeste nummer.

De velkendte reflekterende nummerplader fortsatte derefter i 1976 systemet fra bogstavkombination EH.
Af Dorte 19.10.2014 08:45
Hej

Jeg er helt novice indenfor nummerplader.
Jeg vil høre om du kan svare mig på om man kan have en kombination der hedder XH 34.413 eller VV 42.974 på en emalje nummerplade?
Og i dit register over Bogstav kombi og nummerserier ser det ud som om at emaljepladerne ikke kan have bogstavkombinationer højere end EE, men jeg kan læse et andet sted at f.eks Ribe havde ZN.
Kan du hjælpe.

Mvh Dorte
Af TT 13.10.2014 18:57
Det er en fransk diplomatisk nummerplade.

600 = Europarådet i Strasbourg
CD = medlem af det diplomatiske korps
2079 = løbenummer
ForrigeSkrivNæste
Upassende og useriøse indlæg slettes.

© 2000-2024 Thomas Thorsen
Dette site er ophavsretligt beskyttet

Kontakt webmaster: Send en e-mail.