Til forsiden
Gæstebog
ForrigeSkrivNæste
Af Thomas Thorsen 12.01.2009 03:11
Det højeste nummer er GB, men der udleveres også numre med GA. Som med alle de andre nummerserier er de enkelte nummerpladeekspeditioner ikke synkroniseret, og anderledes kan det i sagens natur ikke være.
Af René Koefoed 12.01.2009 03:07
hej jeg så en : Papegøjeplade nummerplade
GA 90.xxx jeg kan se på din hjemme side at der står GB.
KH René K
Af A. Lunde 08.01.2009 02:06
Kan det tænkes at det er et specielt tilfælde hvor der er betalt fuld registreringsafgift af bilen, selvom den bruges til taxakørsel?

Nummerserien signalerer vel netop at der kun er betalt reduceret afgift, og at vognen derfor kun må benyttes til (betalt) personbefordring?
Af NKH 07.01.2009 08:35
Hej Jan

Jeg har på et tidligere tidpunkt set et lignende tilfælde i KBH, en taxa med reg. Xx nn.nnn, altså en almindelig nummerplade i personvognsserien. Formoder der er tale om en fejl ifm. udlevering af nummerpladerne - måske har det lokale kontor været løbet tør for taxaplader?

mvh
Niels
Af Jan 07.01.2009 06:19
Hej,
I weekenden kørte jeg bag en taxa fra Taxa Nord, som havde "alm" nummerplader - altså ikke de sædvanlige med høje numre 98-99

Kender I til lign tilfælde?

Mvh
Jan
Af LØD 05.01.2009 04:57
For mit vedkommende, første papegøjeplade observeret : GA 90 700, Motorrong 3 København 5/1-2009
Af Jesper Bering 01.01.2009 11:58
Kære Michael,

Meget interessant oplysning - tak! Den gamle er død for adskillige år siden, og han ville ikke have kunnet svare på den slags de seneste år.

Men min erindring om hans og min samtale da jeg så hans nye vogn første gang, hvor vi kommenterede disse fine, nymodens nummerplader, rummer intet som helst om at der skulle være noget ekstraordinært ved lige dette sæt plader.

Umiddelbart er jeg lidt skeptisk over for om det datidige Bureaukrati ville indlade sig på at lade privatpersoner deltage i det offentliges afprøvninger. Tidspunktet forekommer heller ikke velvalgt; min far fik sine nummerplader få uger før de nye plader kom i regulært omløb, så der har ikke været megen tid til at bruge afprøvningsresultaterne til noget.

Den gamle købte vognen som ny hos Svend Petersen på Jagtvej i København, som også forestod indregistreringen. Mon Svend har brugt motorkontoret i Nærum? - det er ikke umuligt.

hilsen Jesper
Af Gert Clemmensen 29.12.2008 12:14
Det gjorde Rigsfærdslen i Esbjerg også.
Det var også BMW 525, der havde dem.
Er usikker på, om det var med bogstaverne EB el. EC.
Mvh.Gert
Af Michael Deichmann 29.12.2008 10:02
Hej Thomas og Jesper,
ved færdselspolitiet i Nærum kørte i 1975 mindst een BMW 5xx patruljevogn med hvide plader i en test af pladerne.
Spørgsmålet er om Motorkontoret samme sted har indgået i et forsøg med en mindre serie af gule nummerplader, da etaten vel ikke har haft så mange biler med gule plader?
Nu er jeg bange for at Jespers far ikke er iblandt os, så vi kan ikke spørge ham om han evt. er blevet kontaktet senere for at redegøre for om nummerpladens holdbarhed. Men det må han jo have været blevet orienteret om på motorkontoret og så må han vel have sagt det dengang? Eller måske har han fået et ekstra papir med hvor der stod en forklaring - som han bare ikke havde læst lige da han kom hjem?
Ja ja - rene gætterier. Der var en meget speciel leder af motorkontoret i Nærum den gang. Han er selvfølgelig forlængst pensioneret og måske er han heller ikke iblandt os. Men kunne man opspore ham kunne det være interessant at spørge ham.
Af JCO 19.12.2008 16:24
Hej,

Der var et indslag om de nye nummerplader i DR P4 Smutvejen idag. Der fortaltes bla om EU plader og Papegøje plader. Indslaget kan også høres på www.dr.dk/netradio/

mvh Jens
Af muzz 25.11.2008 17:41
hej.. vil lige sige at jeg havde en nr plade med yx 47xxx i sommers...
Af dbf 11.11.2008 03:14
XJ92312 er set med den nye skrift.
Af Thomas Thorsen 10.11.2008 00:53
Jeg har ikke erfaring med at noget lignende er sket. Jeg prøver at finde en mulig forklaring på hvordan en enkelt reflekterende nummerplade kunne tænke sig at være udleveret allerede i slutningen 1975, når den almindelige udlevering af gule reflekterende nummerplader først begyndte i foråret/forsommeren 1976.

DD-nummeret passer fint med slutningen af 1975, men de serieproducerede reflekterende nummerplader begynder først ved DR. En gul nummerplade med DD må da være produceret på bestilling, enten som erstatningsplade eller som del af en prøveproduktion i meget lille antal. Den oprindelige emaljeplade med samme nummer, som må være produceret senest i begyndelsen af 1975, må da enten have været defekt, kasseret eller have manglet ved en fejl i produktionen.

Mvh
Thomas
Af Jesper Bering 09.11.2008 14:33
Kære Thomas,

Tak for svar. Det var dog ærgerligt! At min far ikke fik de tiltænkte emailleplader, altså.

Er du nu sikker? Det er ikke fordi jeg tvivler på at jeg korresponderer med en ekspert, men derfor kan man jo godt være kildekritisk.

Har du solidt belæg for at hele DD-serien er med emaille? Og har du også belæg for en praksis med at havarerede plader i en emailleserie blev erstattet med nye plader istedetfor at udgå - og at prøveplader er blevet anvendt istedetfor de originale?

Med det bureaukrati der herskede hos Politi og Centralregister i 1976, skulle man ellers tro at de ikke havde været meget for at afvige fra helt faste procedurer.

Jeg ved ikke om det er min egen 'observation' af mit nummer der står på siden, men jeg kan supplere med at vognen er af årgang 1976, 1ste reg. 10/12-75, og stadig i drift.

hilsen Jesper
Af Thomas Thorsen 09.11.2008 13:49
Til Jesper Bering:

DD er en emaljeserie på gule rektangulære plader, og det er alle serier helt op til DN. Hvis din far har haft nummeret på reflekterende nummerplader fra starten - et halvt år før de kom i almindelig brug - må "erstatningen" af den oprindelige emaljeplade være sket før din far fik dem udleveret på motorkontoret. Det kunne i så fald være fordi der var en produktionsfejl eller lignende på emaljepladen, hvorefter motorkontoret har bestilt et sæt erstatningsnummerplader ny på den nye fabrik. Der blev også produceret prøveeksemplarer af de nye nummerplader. Det kan også have været et sådant der af en eller anden grund gik i almindelig cirkulation. Den gule emaljeplade med samme nummer må så være kasseret og erstattet af den nye.

Det er umuligt at forudsige hvornår lageret af gule nummerplader af 1976-designet bliver tømt. Hvis du skynder dig, er der god sandsynlighed for at få en af de gamle da jeg endnu ikke har hørt om gule plader i nyt design nogen steder i landet (bortset fra erstatningsnummerplader).

Mvh
Thomas
Af Jesper Bering 09.11.2008 13:22
Er der nogen forudsigelser af hvornår lageret af gamle gule nummerplader (med lang bagplade) vil slippe op? Jeg arbejder på at klargøre en varevogn til registrering, og jeg ville nødig komme for sent til at få nogen af de betydelig pænere plader i den nuværende serie.

hilsen Jesper
Af Jesper Bering 09.11.2008 13:18
Kære Thomas,

Jeg er selv nummerpladefetichist, og en stor beundrer af din hjemmeside. Jeg må imidlertid protestere mod at min nummerplade er blevet rubriceret forkert.

Jeg har Volvo 245 DD 93 560, som er optaget på side http://www.nrpl.dk/obs/show1966-d1.php , som om vognen har erstatningsnummerplader for tidligere emailleplader. Du har tidligere i et skærmbrev ment at der er tale om erstatningsplader.

Det passer altså bare ikke.

Jeg var personlig til stede da min far kom hjem med sin nyindkøbte Volvo i december 1975, og jeg husker tydelig at vi betragtede dens nymodens nummerplader med betydelig interesse. Jeg var allerede den gang interesseret i bilnumre og nummerplader, og der er aldeles ikke tale om at jeg husker forkert.

En af mine andre biler, den sidste dansk indregistrede Kalmar, der nu har CH 86 617 og også er optaget på din hjemmeside, fik jeg oprindelig registreret omkring januar 1976 som DD 90 765, på gule emailleplader. DD 90 765 er således oprindelig et emaillenummer, men det er DD 93 560 altså ikke, selv om pladerne muligvis er ældre end DD 90 765.

Jeg har desværre skrottet vognens originale bagdør, så jeg kan ikke mere dokumentere ud fra hulafstanden at der ikke har siddet emailleplader på den. Og forkofangeren har vistnok lange huller, så den beviser ikke noget.

hilsen Jesper
Af Thomas Thorsen 08.11.2008 08:42
Til dbf:

Lageret af de gamle gule plader er ikke brugt op endnu.
Af dbf 08.11.2008 08:07
Hvad er så det første nummer med den nye skrift på alm gule plader ?
Af Thomas Thorsen 07.11.2008 02:19
Til JMK

Siden med illustrationer er ved at være for overlæsset til at blive udvidet med flere perioder. Derfor skal illustrationerne fordeles på forskellige sider.

Nummerpladerne før 1921 var hjemmelavede så der vil blive tale om "realistiske eksempler" der er i overensstemmelse med de begrænsninger som der var i tegnhøjde, stregbredde, farvevalg mv. Før 1908 var det kun tegnhøjden der var reguleret, så det er måske mere misvisende end vejledende at angive bestemte eksempler. I praksis anvendte man forskellige farver og skrifttyper (med og uden seriffer). Efter 1908 ser man kun tegn med ensartet stregbredde men fortsat med stor variation. De var som regel meget interimistiske og aldrig så pæne som de historisk korrekte nummerplader til perioden 1903-1919.

Nummerpladerne blev i perioden 1921-1930 fremstillet på foranledning af det stedlige politi, og der var nogen variation selv om der var en foreskreven skrift. Evnen til at efterligne denne var varierende fra sted til sted.

På siderne med kendingsbogstaver kan man allerede nu se hvordan bilnummerpladerne før 1930 kunne se ud. Klik "liste" og derefter på de enkelte amter.

Jeg mangler især illustrationer af sjældne nummerpladetyper, fx meget tidlige grænseplader med bogstaverne G eller GR, blokvognsnummerplader før 1958, nordiske grænsenummerplader før 1958, papegøjenummerplader før 1958 (design af mc-fornummerplade kendes), grænsenummerplader til motorcykler med rødt bogstav i alle perioder. Af principielt mindre sjældne typer mangler jeg illustrationer af anhænger- og sidevognsnummerplader fra før 1958. Hvis nogen ligger inde med sådanne, må de gerne uploade dem til nrpl.dk/forum eller maile dem til mig.

Mvh
Thomas
ForrigeSkrivNæste
Upassende og useriøse indlæg slettes.

© 2000-2024 Thomas Thorsen
Dette site er ophavsretligt beskyttet

Kontakt webmaster: Send en e-mail.