Til forsiden | ||
Gæstebog | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Af Thomas René Koefoed | 01.06.2012 00:00 | |
Hej Thomas jeg har set på din hjemme side at det er meningen det nye motorregister skal tages i brug i juni i år, hvorefter det vil være muligt at genbruge tidligere anvendte, men afmeldte numre. med vnlig hilsen T.Koefoed | ||
Af Thomas Thorsen | 06.05.2012 23:04 | |
I film og tv-serier bruger man ofte falske nummerplader. Jeg har ikke selv set serien, så jeg kan ikke udtale mig om det konkrete tilfælde. Hverken Danmark eller Sverige har brugt DIN-skrifttype på nummerplader. | ||
Af Martijn van Groningen | 06.05.2012 21:32 | |
Hei allesammen, Vi er nettopp ferdige med å se dansk/svenske Broen, og der er det noe rart med nummerskiltet til Sebastian Sandstrodm som har et tysk skrifttype DIN. Er det noen rimelig forklaring på dette, eller er det rett og slett feil? Vennlig hilsen, Martijn van Groningen | ||
Af Thomas Thorsen | 11.04.2012 19:19 | |
Den korte forklaring er at man i 2009 havde brug for nye serier, idet - man indførte nye nummerpladetyper (papegøjeplader og EU-nummerplader) - den almindelige serie for personbiler var ved at løbe tør for numre (nærmede sig ZZ i alfabetet) - det nuværende motorregister kan ikke håndtere systematisk genbrug af afmeldte numre - det nye motorregister som skulle have været klar i 2008, var forsinket Derfor blev det besluttet at tage kombinationer med de ikke tidligere anvendte bogstaver F, G og W i brug. Det er meningen det nye motorregister skal tages i brug i juni i år, hvorefter det vil være muligt at genbruge tidligere anvendte, men afmeldte numre. | ||
Af Mariann N Jensen | 11.04.2012 09:21 | |
Jeg undrer mig over, hvorfor det kun er bogstaverne FGHog W, der bruges i mummerpladerne nu til dags. Er der en god forklaring på dette? Tak for en fin side, den bruges af og til for mit vedkommende, da det er fantastisk at kunne følge med i antallet af nummerplader i DK. Tak | ||
Af JMK | 05.04.2012 11:10 | |
Hej Thomas ! Tak for assistancen, nu kører det igen, så skal jeg bare have fundet på noget at skrive... :-) God påske ønskes rundt omkring. Hygge og hilsen fra Vestjylland. | ||
Af Thomas Thorsen | 05.04.2012 08:35 | |
Hej JMK Der er sket et eller andet teknisk da du skiftede mailadresse. Problemet er forhåbentlig løst nu. Mvh Thomas | ||
Af JMK | 04.04.2012 22:49 | |
Hej Thomas ! Jeg har været inde på min profil for at ændre min mailadresse til den ovenfor nævnte. Derved blev min profil deaktiveret og jeg har nu i en uge afventet at få en ny aktiveringsmail for igen at kunne skrive indlæg som bruger og indtaste gamle nummerplader. Jeg har jo afsendt mail om emnet men synes ikke rigtig der sker noget ? Jeg synes jo du burde genkende mig ud fra mailen ? Har du valgt at sortliste mig og nyde freden ? Med venlig hilsen JMK - Varde - ZA | ||
Af Mikkel Hansen | 28.03.2012 14:08 | |
Der er formentlig HF eller HG. Der er ikke nået til HW endnu. | ||
Af Per Andersen | 28.03.2012 11:37 | |
Jeg bor på Sjælland og har nu købt bil på Fyn. Kan man se nogle steder, hvor langt man er med nummersystemet for EU-plader i Odense? Er man nået til HG eller HW..? Skal hente min bil den 1. april 2012 | ||
Af Thomas Thorsen | 19.03.2012 21:44 | |
Dine spørgsmål er så detaljerede at det ikke er muligt at svare på dem. Der er næppe nogen der har styr på hvad der blev udleveret hvornår i bestemte politikredse, endsige i dette område som kun var en del af en politikreds. De perioder som MhS har angivet, forholder sig kun til de tidspunkter fra hvilke nummerserierne officielt blev tildelt - hvad der er kendt og også kan findes her på siden - og indtil næste serie blev tildelt (med enkelte for MhS karakteristiske unøjagtigheder). MhS forholder sig ikke hvornår serierne faktisk blev brugt, og det er i vidt omfang er ukendt, bortset fra at man kan gå ud fra at numrene ikke er blevet brugt før de er blevet tildelt. Omvendt kunne der i nogle tilfælde gå adskillige år før en politikreds tog en tildelt serie i brug. Serien 7500-8499 blev i øvrigt tildelt i 1925. Alle de numre jeg har nævnt, har således været tildelt området på det tidspunkt vi taler om. Det er uvist hvor mange der rent faktisk har været taget i brug. I 1930erne kunne numrene i nogle områder stå stille fordi der på grund af krisen blev afmeldt så mange numre at man kunne nøjes med at genbruge gamle numre det meste af tiden. Mange steder holdt de numre der blev tildelt i 1928 helt til 1950. Således også i dette tilfælde. Derudover skal man tænke på at det kun være en mindre del af numrene der er brugt til motorcykler, mens andre har været reserveret andre køretøjsarter. Det vil være lidt et tilfælde hvis nogen kender til disse inddelinger - derfor mit råd fra sidste gang om at prøve at opstøve et nummer (i et af de nævnte nummerintervaller) som med sikkerhed har været brugt til en motorcykel. Tag et af nabonumrene (behold de første cifre, men udskift de to sidste). Du kan evt. prøve et lokalhistorisk arkiv. De har af og til billeder af gamle lokale køretøjer. De korrekte tildelelsesdatoer (eller rettere: ikrafttrædelsesdatoer for bekendtgørelserne) finder du her: http://nrpl.dk/code-1930-z.php Klip linket ud og sæt ind i emnelinjen. Det gør dig dog ikke så meget klogere, da alle de tidligere nævte serier var tildelt. Hvilke der var i brug, og hvilke der var i brug til motorcykler, er dog helt uvist. Jeg har ikke et eneste billede af en motorcykel fra det pågældende område. | ||
Af Jan Hedeager | 18.03.2012 21:36 | |
Hej Thomas Du har tidligere været så venlig at oplyse mig om mulige numre i Andst Herred i trediverne. Jeg er nu kommet videre i sagen og efter reglerne skal der åbenbart en attest fra Motorhistorisk Samråd til for at få en korrekte nummerplade. I den forbindelse får jeg oplyst at i trediverne var det numre mellem 8.500 og 8.999 der var gældene ved førsteindregistrering, dog kunne numre fra tidligere år genanvendes. Efter MhS er 600-699 brugt fra 1903-1913, 900-1099 fra 1914-1919, 3700-4099 fra 1919-1925 og 8500-8.999 fra 1927-1950. Du har tidligere oplyst at numrene fra 7500-8999 blev brugt i trediverne og altså 1.000 numre mere end MhS oplyser. Jeg tror mest på dine oplysninger for 500 numre i den årrække virker umiddelbart lidt. Jeg aftalte med MhS at jeg vendte tilbage når det var afklaret hvilket nummer jeg ønskede. Derfor er mit spørgsmål nu om jeg kan vælge numre imellem 7.500 og 8.999 og så genbrugsnumrene fra tidligere år hvor I er enige om intervallet. På forhånd tak for svaret. Med venlig hilsen Jan Hedeager | ||
Af Thomas Thorsen | 11.03.2012 08:26 | |
@M. Mortensen: Tolddistriktsgrænserne fulgte så vidt muligt andre administrative grænser, så det bedste bud er København. | ||
Af Thomas Thorsen | 11.03.2012 07:55 | |
@Thomas René Koefoed: Det er forlængst besluttet at Danmark fortsat skal have nummerplader med to bogstaver og fem cifre. Det er planen at gamle afmeldte numre skal genbruges fra AA når SKATs nye motorregister tages i brug. Jeg er sikker på at SKAT melder noget ud i pressen et stykke tid før det sker. | ||
Af Thomas René Koefoed | 11.03.2012 01:58 | |
hej Thomas,jeg vil vide om hvornår man begynder er genbrug af gamle nummerplader?eller, man starter forfra i alfabetet AA. eller skal vi have et nyt alfabetet med 3 bogstaver AAA.som i sverige,jeg kan se om små 8år så er EU nummerne noget til ZW,hvad sker der så til den tid, med venlig hilenT Koefoed. | ||
Af M. Mortensen | 22.02.2012 20:06 | |
Hej, jeg håber du kan hjælpe mig: Jeg står med en bil fra Taastrup vest for Kbh. årgang 1930. Hvilket toldkontor vil omsætningsafgiften være blevet betalt under? m.v.h. | ||
Af Thomas Thorsen | 20.02.2012 06:43 | |
Registrering skulle ske i den politikreds hvor ejeren/brugeren havde bopæl/forretningssted. Man kunne altså ikke som i dag selv vælge hvor man ville registrere sit køretøj. Hver politikreds havde sit eget motorregister. Der var ikke noget centralt register. Hvis politikredsen havde mere end et kendingsbogstav, fx Kolding eller Køge, skulle det også registreres med det bogstav der hørte til den pågældende del af politikredsen. Hver politikreds havde et antal nummerserier inden for det eller de relevante bogstaver. | ||
Af Jan Hedeager | 19.02.2012 21:39 | |
Hej Thomas Tak for dit hurtige og fyldestgørende svar. Jeg har lige et lille supplerende spørgsmål: Skulle køretøjet altid omregistreres/have en nummerplade der hørte til den pågældendes bopæl ved ejerskifte. Med venlig hilsen Jan | ||
Af TT | 14.02.2012 05:20 | |
Kendingsbogstaverne fulgte ikke altid amtsgrænserne, så man kan ikke nødvendigvis bruge amtsgrænsen til noget. Først og fremmest skal man kende politikredsgrænserne. Lunderskov lå i Kolding Politikreds, som officielt hed Politikreds nr. 34 Kolding Købstad, Kolding Herred samt Jerlev, Andst og Slaugs Herreder. Kolding var en af de politikredse hvor en del af politikredsen havde ét bogstav, mens en anden del havde et andet. Kolding Købstad og Kolding Herred havde Y, mens Jerlev, Andst og Slaugs Herreder havde Z. Lunderskov hørte under sidstnævnte del af politikredsen. Det var ikke afgørende hvor køretøjet var købt, men hvor ejeren eller brugeren boede eller forretningssted. Et køretøj registreret til en ejer eller bruger i Lunderskov vil derfor have haft samme bogstav, uanset om køretøjet var købt hos en forhandler i Kolding, Vejen eller et helt andet sted. Det er mit indtryk at Motorhistorisk Samråd der uddelte numrene indtil 1. april 2011, ikke nødvendigvis har et særlig præcist kendskab til de daværende administrative grænser. SKAT, der tildeler numrene siden 1. april 2011, har slet ikke. Hvis ikke du ved bestilling har angivet og evt. dokumenteret et bestemt nummer, får du et mere eller mindre tilfældigt nummer, jf. reglerne siden 1. april 2011. Numrene blev dengang genbrugt, når de blev afmeldt. Endvidere måtte man flytte sit nummer fra et køretøj til et andet, hvis man fik ny bil eller motorcykel. Af disse årsager kunne et køretøj med færre cifre godt være indregistreret senere end et køretøj med flere cifre. Følgende nummerserier hørte til Jerlev, Andst og Slaugs Herreder i 1930erne: Z 600-699, Z 900-1099, Z 3700-4099, Z 7500-8999. Det har formentlig været således at nogle af numrene har været forbeholdt biler, mens andre har været forbeholdt motorcykler. Jeg har ikke kendskab til hvilke numre der var til motorcykler. Det er også vanskeligt at sige hvilke numre der blev udleveret i hvilke år. Som udgangspunkt skulle man genbruge afmeldte numre før man tog nye i brug. De samme numre har derfor været i cirkulation og en gang imellem har man måtte tage nye i brug. Hvis nogen har kendskab til eksempler på oprindelige motorcykelnumre inden for ovennævnte serier, kan du bruge et nummer i nærheden. Nummeret Y 14.461 tilhørte Bjerre og Hatting Herreder, dvs. området lige syd for Horsens (herunder Hedensted, Lunderskov og de sydlige forstæder i Horsens som fx Torsted). Nummeret er korrekt i perioden, da serien blev tildelt politikredsen i 1930, men altså ikke i geografi. Da man gik over til to bogstaver i 1958, fik hele Kolding Politikreds i øvrigt YH - også den del der lå i Ribe amt. Lunderskov flyttede til Vejle Amt ved kommunalreformen i 1970, men da var den lokale registrering ophørt. | ||
Af Jan Hedeager | 13.02.2012 22:31 | |
Hej! Håber at du kan hjælpe mig med et par spørgsmål om gamle nummerplader. Det handler om bogstav og cifre, som kunne have været aktuelle i Lunderskov ved Kolding, til motorcykler i følgende årgange: Nimbus registreret i juli 1935 Nimbus registreret i november 1936 Nimbus registreret i februar 1938 Nimbus registreret i juli 1939 Jeg har søgt og fået tildelt Y 14.461 til min Nimbus fra 1939. Y hører til Vejle Amt, men jeg er af den opfattelse at Lunderskov hørte til Ribe Amt til engang i 60´erne og at det derfor burde have været med kendingsbogstav Z. Lunderskov skiftede mig bekendt til Vejle Amt i starten af 60´erne. Lunderskov ligger tæt ved Kolding og såfremt at motorcyklen er købt i Kolding kan den vel godt have været leveret med Y, som Kolding der hørte til i Vejle Amt. Jeg har en kammerat der har en Nimbus årgang 1947 med kendingsbogstav Z og fire cifre og en anden kammerat med en Nimbus årgang 1945 med kendingsbogstav Y og fire cifre, de er begge hjemmehørende i Lunderskov og har fået nummerpladerne tildelt efter ansøgning indenfor de seneste få år. Det undrer mig meget at min årgang 1939 får fem cifre når en årgang 1947 har fået tildelt fire cifre? Inden jeg søger historiske nummerplader til de øvrige motorcykler ønsker jeg at få lidt klarhed over hvilket kendingsbogstav der har været aktuel i Lunderskov og hvilke cifre der har kunnet passe til de nævnte årgange. Håber at du kan hjælpe, på forhånd tak. Med venlig hilsen Jan | ||
Forrige | Skriv | Næste |
Upassende og useriøse indlæg slettes. | ||
© 2000-2025 Thomas Thorsen Kontakt webmaster: Send en e-mail. |