af TT » søn 08.08.2010 22:41
Ideen med at efterligne andre landes design og systemer er rigtig dårlig. Det må være en absolut fordel hvis et nummerpladedesign ligner nærliggende lande mindst muligt. Dette sørgede Naur Klint for i 1976 med den røde kant. Så lad os holde fast i det.
Ud fra en identifikationsmæssig synsvinkel er anvendelse af nationalflag langt bedre end anvendelse af et fællessymbol (EU-emblem). Nationalflaget medvirker dermed til identifikationen i modsætning til EU-symbolet der ikke bidrager i væsentlig grad til identifikationen. Flere EU-landes nummerplader er så ens at det er vanskeligt at identificere landet ud fra andet end det kun 2 cm høje kendingsbogstav. Den nyeste udgave af wienerkonventionen tillader dette. Ganske vist er der enkelte EU-lande der ikke har tiltrådt wienerkonventionen (bl.a. Storbritannien og Spanien), men alligevel burde man overveje nationalflagsløsningen, om ikke andet så som lovligt alternativ til EU-striben. Jeg kan dog ikke forstå ideen med at placere dannebrog i en blå stribe. Dermed gør man striben sværere at skelne fra en EU-stribe, og igen ender man med at være afhængig af at man kan læse de kun 2 cm høje kendingsbogstaver. Også her må ideen være at striben skal ligne nabolandenes striber mindst muligt. At Norge og Færøerne m. fl. områder helt har misforstået dette og har placeret deres flag i blå striber, gør ikke konceptet med nationalflag i blå stribe mere fornuftigt.
Når et lands nummerpladeproduktion foregår ét sted med en teknik der kræver særligt fysisk værktøj med en ikke almindeligt tilgængelig skrifttype, er det lige så lidt nødvendigt med kontrolmærker som med den hologramstribe som "pryder" vores EU-nummerplade (men af uforståelige årsager ikke findes på vores ikke-EU-nummerplader, selv om disse er lettere at forfalske). Kontrolmærket optager "dyrebar" plads, og placeres det mellem tegngrupperne, gør det disse sværere at adskille. Et sådant mærke er desuden meget let at forfalske, og tilstedeværelsen af et kontrolmærke garanterer ikke pladens ægthed, men kan tværtimod tjene til at camouflere at den er falsk – eller stjålet. Skal vi ikke bemærke at Sverige lige har droppet deres kontrolmærke.
Så er vi tilbage ved valg af tegnfordeling. Ønsker man genbrug af numre eller ej? Som udgangspunkt er genbrug af numre en dårlig idé, da man får en mange-til-mange-relation mellem køretøj og identifikation. For at identificere et køretøj præcist ud fra registreringsnummeret er det derfor nødvendigt at vide hvornår observationen er sket. Når man ser på hvor svært brugerne af denne hjemmeside har ved at angive observationstidspunktet korrekt ud fra nogle ellers ret enkle regler, så virker det ikke som nogen særlig god idé. Hvis man alligevel vælger at genbruge numre, bør det være fordi det giver andre fordele. Det gør det altså ikke, når man har brug for et nyt edb-system til et nicifret beløb for overhovedet at kunne genbruge numre. Heller ikke når man vælger at fortsætte med et nummersystem som (når numrene genbruges) har så stor overkapacitet af numre, at man kunne have nøjedes med en nummerplade på seks tegn som ville være lettere at huske, og man kunne have undgået indførelse af en smallere skrifttype ved overgang til EU-nummerplader. En gevinst på ét tegn og bevarelse af en bredere skrift (enten Naur Klints eller en op til 5 mm bredere version af 11designs) kunne have retfærdiggjort en beslutning om genbrug af numre.
De seks tegn burde så IKKE være de meget nærliggende tre bogstaver og tre cifre. På grund af det meget nærliggende i denne kombination er der en lang liste af lande der anvender netop dette, og som man derfor risikerer forveksling med. Mange svenske bilejere får bøder og afgifter tiltænkt litauiske eller ungarske turister, der har samme nummer. Også Finland, Belgien (til 2008) og Malta har denne kombination. Det burde heller ikke være tre bogstaver og tre cifre af den anden lige så gode årsag at anvendelse af et bogstav i stedet for et tal medfører dobbelt så stor kapacitet. Fire bogstaver og to cifre vil derfor være bedre end tre bogstaver og tre tal. Disse kan fordeles ABC 45 F, AB 34 EF eller A 23 DEF. Af disse er den midterste formentlig mest optimal. Den har været anvendt på hollandske nummerplader, men da med bindestreger, så det ville formentlig ikke give anledning til problemer. En reduceret version AB 3 DE kunne anvendes på påhængsvogne, og en anden reduceret udgave AB 34 E på knallerter (hvorved der også blev plads til EU-mærke - eller dannebrog for den sags skyld - på knallertnummerpladerne).