Anhængerplader

Spørgsmål og diskussioner om britiske og nordirske nummerplader

Anhængerplader

Indlægaf Wickie » ons 04.09.2019 03:10

Siden 28.03.2019 er det innført registreringsplikt for visse anhængere som brukes i utlandet i land som tilhører Wien 1968 konvensjonen.
Dette er gjort i forbindelse med "Brexit". UK har ratifisert konvensjonen. Det tok 50år!!!
Det utstedes et riktig vognkort.

Det gjelder følgende anhængere:

kommersielle over 750kg
private og kommersielle over 3500kg

Her er å bemerke at Wien-konvensjonen skiller kun mellom små (under 750kg) og store (over 750kg) anhængere. Den skiller ikke mellom privat eller kommersiell brukte anhængere!

Alle andere kan frivillige registreres.
For kjøring i UK eller ikke Wien-konvensjonsland som f.eks. Irland, Spania trenger dem ikke registreres.

Platen og skriften tilsvarer MC størrelse, kvadratisk med to linjer og har hvit bagrund.
Format er:
A123
4567

Den skal monteres bak eller på begge bakerste sidene.
Gjentakelses pladen av trekkvognens plade må fortsatt vises bak som før.


I 2017 ble det, etter en avtale dem Tyskland, innført en form for registrering for anhængere som skulle trekkes i utlandet uten britisk trekkvogn.
Det ble utsted et "eierbevis".
Format er:
ABCD
1234

Den skulle plasseres i øvre høyre hjørne bak.
Samtidig ble det i Tyskland forbudt å trekke uregistrerte tilhengere med trekkvogner fra et annet land en hjemlandet av anhængeren.
Inntil da har det stadig hvert problemer med britiske anhængere som i Tyskland ble trukket av tyske trekkvogner.
Dette pga. at UK ikke hadde ratifisert Wien konvensjonen og den forutgående avtalen (tror det var Geneve 1949), som ikke krevde noen registrering av anhængere, som UK hadde ratifisert ikke var undertegnet av Tyskland.
Wickie
Medlem
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 23.12.2008 09:46
Geografisk sted: Gjøvik, Norge

Tilbage til Britiske nummerplader

cron