Tennessee

Spørgsmål og diskussioner om amerikanske nummerplader

Tennessee

Indlægaf CSJ » lør 31.01.2009 21:14

I AKS medlemsbladet er der også en interessant artikel om Tennessees nummerpladehistorie. Staten Tennessee har form som et smalt aflangt paralellogram med lange vandrette linier som nord- og sydgrænser, og korte skæve linier som øst- og vestgrænser. 1936-56 havde selve pladerne denne form.

I perioder har Tennessee haft lokal registrering med en lokal 2-bogstav kombination eller tal som en del af nummeret, i andre perioder har countyen været angivet som undertekst. Da jeg selv var i USA i 1987 studerede jeg naturligvis nummerpladernes design og nummerets opbygning i alle de stater jeg besøgte. Jeg blev klar over at numrene i Tennessee på det tidspunkt begyndte med et lokalt countytal. I de to store byer i Tennessee hvor jeg gjorde ophold, Memphis (Elvis Presleys hjemby) og Nashville (countrymusikkens mekka) havde man hhv. 1 og 2.

Af andre stater med lokal registrering har Indiana countynummer i alfabetisk orden efter samme princip som franske departementer (1 Adams, 2 Allen, 3 Bartholomew osv), og Kansas har en 2-bogstav forkortelse for hver county (SG Segdwick, SN Shawnee, WY Wyandotte osv), men i Tennessee har jeg ikke kundet finde noget system i countynumrene.

Det mest berømte bilnummer i Tennessee, måske i hele USA, må være nummeret til Elvis Presleys Cadillac, 1-ELVIS, som er fremstillet i utallige kopier som sælges som souvenirs i hans hjem Graceland. 1 er countytal for Shelby hvor Memphis ligger, og så ønskenummeret ELVIS.

I den periode hvor man markerede 200-års jubilæet for staten var statsforkortelsen elegant fremhævet og flettet ind i ordet BicenTENNial.

Statens tilnavn som også i perioder har været undertekst på pladerne Volunteer State (de frivilliges stat) er forklaret som de mange frivillige soldater fra Tennessee der spillede en vigtig rolle i den amerikanske borgerkrig. En amerikansk bekendt har derimod engang givet mig en anden forklaring på tilnavnet, nemlig at The Volunteers er kælenavn for Tennessee universitets sportshold.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem

Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Tennessee

Indlægaf CSJ » lør 27.02.2010 21:10

På messen i Fredericia var også en nummerplade fra Tennessee fra den periode hvor nummerpladerne havde statens form.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem

Re: Tennessee

Indlægaf CSJ » lør 27.06.2015 19:54

Nu har jeg fundet ud af systemet med countytallene i Tennessee. De var - formentlig ligesom i Montana - tildelt countyerne efter indbyggere, jo flere indbyggere jo lavere tal. Man anvendte samme system 1939-65, og i perioden 1971-88 anvendtes et lidt andet system hvor man skiftede flere gange ret hurtigt efter hinanden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_r ... _Tennessee
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem

Tilbage til Amerikanske nummerplader