af CSJ » ons 14.01.2015 15:46
I Bushistorisk Selskabs medlemsblad er der en interessant artikel om bussen fra filmen af samme navn med Dirch Passer, som jeg lige vil indvie jer i.
Bussen er en Reo fra 1930 som oprindelig tilhørte De Røde Omnibusser i Søborg. 1937 blev den købt af vognmand Chr. Nielsen i Dianalund, efter krigen blev karosseriet ombygget, og ca. 1960 solgte han den til filmselskabet Palladium med henblik på at bruge den til filmen.
Filmen slutter med at bussen brænder, men det er bare filmtrick. Efter at filmen var færdig besøgte journalist Arne Myggen filmstudierne, og han genkendte bussen fra filmen. Han spurgte hvad man nu ville bruge bussen til, og han fik det svar at man ikke havde nogen planer med den, og han fik den tilbudt kvit og frit. Han takkede ja til tilbuddet, men bagefter blev han alligevel betænkelig over hvad han skulle bruge den til. Han tilbød den derfor videre igen, og den endte på en småbørnskoloni på Amager. Transporten til Amager foregik med Falck som trækkraft og med Myggen siddende på taget af bussen. En transport som næsten ville have været en Børge Kaa værdig. Bussens endelige skæbne derefter kendes ikke.
Men det er ikke den bus som om sommeren kører rundture på Samsø, i modsætning hvad ejeren af bussen på Samsø ynder at bilde turisterne ind.
Jeg vil gerne knytte et par kommentarer til bussens falske nummerplader. Begge busserne har jo numre i samme serie, den gamle BA 2634 og den nye så vidt jeg husker BA 2651. Altså Helsingør numre, begge 4-cifrede på sorte plader. Når man har valgt 4-cifrede numre hænger det selvfølgelig sammen med at benzindrevne busser på den tid havde 4-cifrede numre. Jeg har set filmen adskillige gange, lige fra den var ny og derefter jævnligt op gennem årene. Typografien på nummerpladerne er særdeles vellykket og kan ikke bruges til at afsløre numrene som falske, men lige fra jeg var barn var jeg klar over at numrene var i en sidevognsserie, ikke en busserie, og derfor måtte være falske.
Hvis jeg skulle have været nummerpladekonsulent på filmen, så var der flere spørgsmål som jeg ville tage stilling til:
1. Hvilken kreds skal busserne være indregisterret i?
2. Sorte eller gule plader?
3. 1- eller 2-bogstav numre?
4. I tilfælde af 2-bogstav numre, skal det være benzin eller diesel?
Filmen er optaget i Nordsjælland, men nok ikke lige omkring Helsingør. Stationen som Dirch Passer kører til, og kroen hvor han holder til ind imellem turene er Skævinge, og den bakke som bussen altid har svært ved at komme op af, er vist også lige udenfor Skævinge. Altså Hillerød kreds. Derfor: Hillerød numre.
Med hensyn til den gamle bus, så indrømmer Dirch Passer på et tidspunkt at han aldrig har haft koncession på at drive rutekørsel, han begyndte bare engang at køre, og det blev han så ved med. Under de omstændigheder har han givetvis ikke kunnet få en bus indregistreret på gule plader, men sorte, hvad den jo også har.
Skal den gamle bus så have 1- eller 2-bogstav numre? Den er jo så gammel at den langt det meste af sin tid må have kørt med 1-bogstav nummer. Men hvor længe har Dirch Passer haft den? Filmen er fra 1963, og på det tidspunkt var 2-bogstav systemet kun 5 år gammelt, og meget tyder på at han har haft den i rigtig mange år. På den anden side, så blev de fleste ældre busser i 60'erne omregistreret til nye 2-bogstavnumre. Så her kan man ikke give nogen entydig mest plausibel løsning. Derimod er der ingen tvivl om at en så gammel bus må have kørt på benzin.
Derimod må den nye bus utvivlsomt have kørt på diesel, og da den er helt ny skal den selvfølgelig have 2-bogstav nummer. Og selvom den bus der blev anvendt i filmen var udstyret som en turistbus, skal den i filmen forestille at være til decideret rutekørsel. Den er anskaffet helt officielt af kommunen og tilknyttet et stort rutenet, så under de omstændigheder må den utvivlsomt skulle have gule plader.
Derfor: den gamle bus sorte plader, enten B og et nummer i en af Hillerøds serier, eller BL og et nummer i 8000-serien.
Og den nye bus BL og et nummer i Hillerøds gule diesel busserie som er 82.2xx.