Jesper Bering skrev:Hej Bønnis,
Det virker stærkt ulogisk at bruge samme nummerserie til gule plader og til papegøjeplader. Men det er desværre ikke særlig overraskende at myndighederne foretager sig noget ulogisk.
Man ville nok have opnået en bedre sikkerhed for adskillelse ved at bruge forskellige nummerserier - altså, hvis nogen har observeret et nummer men ikke lige kan huske farven, så kan man ud af nummeret se hvilken registreringsform der er tale om.
Hvis meningen er den, som Thomas antyder, at man vil adskille papegøjepladerne fra andre plader ved at beholde dem i særlige bogstavserier, har man indført et nyt adskillelsessystem der 'arbejder på tværs af' nummerseriesystemet. Det skulle som sagt ikke overraske mig hvis myndighederne har gjort sig den slags tanker, men hvis det er det der er meningen, virker det endnu mere besynderligt.
Der er altså to muligheder: 1) man bruger samme bogstav- og nummerserier til gule plader og papegøjeplader, og lader blot nummerpladefarven være forskellig; og 2) man lader papegøjepladerne køre i særlige bogstavserier men med samme nummerserier som de gule. Det bliver interessant at se hvor de almindelige gule plader kommer hen når man engang kommer forbi ZZ.
hilsen Jesper
Det er ikke bogstaverne der kendetegner en papegøjepladebil. Bogstaverne GA osv. vil før eller senere blive brugt på andre køretøjer. Det er først og fremmest numrene. Da numrene har været brugt til mere end en køretøjstype, har man også brug for bogstaverne for at kunne afgøre om det er en gulpladebil eller en papegøjepladebil.
Dette er der ikke noget nyt i.
Allerede i 1958 havde man for en del numres vedkommende brug for ikke bare numrene med også bogstaverne for at kunne afgøre køretøjskategorien. Selv efter Centralregisterets ibrugtagning i 1966 er de samme numre blevet brugt i flere forskellige køretøjskategorier. Selv på reflekterende nummerplader har nogle nummerserier været brugt til forskellige formål.
Eksempelvis er under centralregisteret:
AB 699 = Personsidevogn (sidevognsnumrene siden slettet af CMR)
CZ 699 = Traktor
DC 699 = Knallert
SZ 699 = Knallert (ikke udleveret endnu)
TB 699 = Knallert (ikke udleveret endnu)
ZZ 699 = Knallert (ikke udleveret endnu)
AB 700 = Varesidevogn (sidevognsnumrene siden slettet af CMR)
AB 700 = Knallert (genbrugt)
CZ 700 = Knallert
DC 700 = Knallert
SZ 700 = Knallert
TB 700 = Traktor
ZZ 700 = Traktor (ikke udleveret endnu)
Også numrene 5500-11499, 19000-19499 og 76000-97999 forskellige anvendelser alt efter bogstavkombination. Nogle af dem har skiftet mere end en gang. Dette er endda kun under Centralregisteret. Tager vi nummerserierne fra de lokale motorregistre med, har de fleste numre forskellige anvendelse alt efter bogstavkombination.
Havde man delt nummerserierne 78000-87999 og 88000-97999, ville man have haft samme problem.
Det varer mindst 5 år før de gule plader er nået til ZZ, og hvis man ikke skulle være klar til genbrug af numre på det tidspunkt, vil der forinden være opstået mere presserende problemer andre steder i systemet, da de hvide plader på 5 år kan nå at bruge både resten af Z plus F og G.