af TT » ons 18.01.2012 08:29
Ved Sadderupvej er der en venstrekurve som på billederne. Sadderupvejudmunding anes på et af billederne i forgrunden. Et stykke efter Vesterlundvej, lige efter den forsvundne gård, er der en højrekurve, hvilket også anes på nogle af billederne. Ud for den forsvundne gård er der stadig et lille stykke asfalt, der nu leder ind på marken, men dengang kan have ledt ind i indkørslen.
Der er et pænt stykke mellem Sadderupvej og Vesterlundvej, men billedet er taget med telelinse. Det fænomen har vi set på mange billeder af vores flittige fotograf. Kurver virker dermed skarpere, bakker højere, dale fladere, og afstande kortere på fotografens billeder end i virkeligheden, og især i forhold til Google Street View, der fremhæver det der ligger tæt på. Der er en dalsænkning på stedet, da man passerer en å ved den gamle kommunegrænse.
Bygningerne i baggrunden hvis gavle er synlige på nogle af billederne, passer meget godt med dem der er der nu og endnu bedre med luftfotos fra dengang. De ligger selvfølgelig på venstre side af hovedvejen, da selve vejen er svinget til højre lige efter bakken. Der er flere træer på Google end på billedet, og Googles billeder er desuden taget om sommeren, hvor træerne har blade. Derfor kan man ikke se så meget i baggrunden på Google før man kommer tættere på, og man kan formentlig heller ikke se bygningerne i dag fra Sadderupvej på grund af træer. Det med at der er plantet flere træer om gårdene siden dengang, er også noget vi har set i de øvrige billedserier. Derfor er man i Google nødt til at bruge billederne ovenfra eller "køre" helt hen til gårdene for at verificere bygningerne. Endnu bedre kan det være at bruge gamle luftfotos da man kan ane hvilke huse der har stået dengang. Grimstrup kirketårn vil først være synligt når man har passeret bakken og højrekurven.
Mit bedste bud er at der på bagsiden af skiltet står Esbjerg X km eller måske Esbjerg købstad/kommune, hvis billedet er taget efter 1.4.1967. De systematiske skilte ved alle kommunegrænser (enten i begge sider af vejen eller med kommunenavne på begge sider af skiltet) kom først efter kommunalreformen. Sognekommunerne havde næppe skilte ved kommunegrænsen. Der er ikke noget mærkeligt i at den dengang nydannede Helle Kommune ikke har sat et skilt op.
Gården på bakken til højre, som du ikke husker var der, har beviseligt været der, idet den er med på flyfoto indtil 1971, som jeg også skrev. Kort efter er den revet ned, da den ikke optræder på senere fotos. Måske derfor husker du den ikke.
Jeg vil gå så langt som til at sige sagen er opklaret. Der er mange detaljer fra billederne der kan genkendes i dag, og ikke endnu noget der med sikkerhed taler imod.
Billeder fra Google kommer senere, hvis ikke der er andre der kommer mig i forkøbet.