Undergrundshærens nummerplader

Billeder fra gamle dage med datidens køretøjer, nummerplader osv.

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf Danish Design Museum » ons 09.05.2012 11:46

samt to fra Sorø.

Med hensyn til nummerpladen fra Brigaden, så ved jeg ikke om de så sådan ud, men det er et ganske godt bud. De bedste billeder jeg kan finde er dem jeg har uploaded. Er der nogle som har bedere næroptagelser af brigadens biler?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf dykker5502 » lør 12.05.2012 09:37

CSJ skrev:Jeg har denne plade i min samling. Den har det danske rigsvåben, men har i øvrigt i svensk design. Jeg har aldrig været klar over hvor den var fra. Kan den være fra den Danske Brigade i Sverige?
Det er den givetrvis. På Frihedsmuseet (gratis entre - del af Nationalmuseet - besøg det når I er i den del af København) har de en montre om den danske brigade. Der udstiller de en svensk militæruniform med påsyede danske rigsvåben. På den baggrund kan man sagtens forestille sig at de også har haft forberedte nummerplader med sig.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf dykker5502 » lør 12.05.2012 09:44

Nå - så oprandt fredag d. 11. maj hvor jeg skulle mødes med Søren Rasmussen fra Nationalmuseet/Frihedsmuseet. Vi mødtes nede i "kasematterne" som jeg kaldte kælderen under museet. Altså nede i deres magasin, omgivet af diverse hjelme og en flot stribe våbenskabe. Ja - den nye våbenlov rammer selvfølgelig også et museum som Frihedsmuseet.

Nåh - formålet med besøget var jo at se nogle af de nummerplader de havde i magasinet.

Det var en broget forsamling - det har tydeligvis været det rene anarki disse forårsdage i '45. Alt hvad der har kunnet køre har fået hjemmelavede plader på og så ud og hente landsforræddere. Nogle af dem var nydeligt skiltemalerhåndværk, mens andre var rent "godt-nok" arbejde:
KL-A7-115.jpg

Den her kunne være en motorcykel plade til placering på forskærmen. Den er fra København (KL er ganske rigtigt "Københavns Ledelsen"" og A7 står nok for Afsnit 7 mens 115 nok er et løbenummer. Ikke helt i overenstemmelsemed dem vi så på de oprindelige plader A7 skulle nok have været blot 7.

Andre var om ikke rene svendestykker i skiltemaleri, så dog lavet lidt mere omhyggeligt:
Km_B_22.jpg

Km - mon det er Kerteminde?

Det her sæt skulle være fra Bornholm og angiveligt brugt 5 maj, men som bekendt gik der jo yderligere nogle dage før Bornholm var helt frit, så det har nok været lidt kaotisk:
DF_20.jpg

Vi (Søren Rasmussen og jeg) kunne ikke gennemskue hvad D.F. kan have stået for. Man havde en organisation der udgav et illegalt blad - Frit Danmark - men så skulle det jo være F.D. Og Dansk Folkeparti er vist ikke så gammelt ;-).

Kendetegnende for de her sager er, at museet ved meget lidt om dem. Det er tydeligvis ting som forskellige familiemedlemmer har afleveret til museet efter at have fundet tingene ved oprydning after afdøde familiemedlemmer. Så har de "rette ejere" ikke været der til at fortælle hele historien.

Fortsættes....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf dykker5502 » lør 12.05.2012 10:44

Fortsat:

Der var også nogle eksempler på falske nummerplader - ja - dvs. jeg ved ikke rigtig hvad man skal mene om den her:
A6364.jpg

Typografien er nydelig (skåret folie kunne man se) og meget tæt på de officielle, men farverne er jo omvendte. Sølvfarvet bund med sorte tal og bogstav. Det er svært at gisne om hvad det har været. Nummeret kunne meget vel være det oprindelige nummer som den pågældende bil har haft før krigen. Hvis vi ser på observationerne af ægte plader, er der observeret en 1932 Ford med nummeret A2677 og en 1938 Dodge med nummeret A8194, så nummeret A6364 har klart kørt før krigen.
Den har næppe været brugt under krigen som falsk plade. Så torskedumme var tyskerne trods alt ikke. Så det må være en midlertidig plade lavet af nogen der skulle ud at køre INDEN de fik de gamle plader udleveret igen *).
Hjemmeværnet.jpg

Den her lå også i magasinkassen. Jeg skal lige forske lidt i hvornår hjemmeværnet blev skabt. Det var vist først i løbet af 1945 og byggede en hel del på modstandsbevægelsen som jeg lige husker det, men der var altså såden et sæt plader.

Og så var det 2 sæt meget finde originale emalieplader:
Københavnerplader.jpg

K 45.732 må jo være en motorcykelplade. Man havde måske nok nummerserier i København og de tidlige opdelinger før 1958 kender vi vel ikke ret meget til? "Viggo Betjent" dokumentet har jo intet om København før 1958 som det eneste område.
K 20.212 var et sæt prøvenumre - og i meget fin stand må man sige. Der sad et klistermærke bag på der indikerede hvilket vognmandsfirma der havde haft dem. Desværre glemte jeg at tage et billede af klistermærket ;-(

Disse har formentligt snarere været brugt under krigen på køretøjer som er brugt til aktioner. Prøveskiltene er jo smarte da de jo netop kan benyttes på forskellige køretøjer.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf TT » søn 13.05.2012 16:21

Det er meget interessante billeder.

K 45·732: K 4X.XXX var en motorcykelserie.

Km B 22: Jeg gætter på at Km betyderKommando.

D.F. 20: Jeg ved ikke hvad D.F. betyder her (hvis da ikke det lige skulle være Danmarks Frihedsraad), og nej, det betyder helt sikkert ikke Dansk Folkeparti, selv om der i perioden 1941-1943 eksisterede et dansk nazistisk parti ved navn Dansk Folkeparti.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3919
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf Jens Jessen » man 06.04.2015 20:28

Her er et eksempel på de trecifrede nummerplader, man anvendte i en meget kort periode efter besættelsen. Ved at lave nummerpladerne meget store og ganske anderledes end de vanlige nummerplader kunne alle se, at der her var tale om en rigtig politibetjent og ikke én, der tilhørte tyskerne eller deres danske håndlangere.
Billedet er brugt i min bog, Nimbus i sort hvid og farver.

Venligst Jens Jessen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Jens Jessen
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 06.04.2015 19:59

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf CSJ » ons 11.01.2017 20:31

Fandt dette billede på facebook. S8 på sidevognen er måske også et identitetsmærke anvendt af modstandsbevægelsen. Motorcyklen har prøveplader fra Svendborg.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2815
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf TT » ons 11.01.2017 23:47

CSJ skrev:Fandt dette billede på facebook. S8 på sidevognen er måske også et identitetsmærke anvendt af modstandsbevægelsen. Motorcyklen har prøveplader fra Svendborg.


FD er formentlig Feltpoliti-Detachementet, en politistyrke oplært i Sverige under krigen som en særlig enhed under den Danske Brigade. Den skulle efter befrielsen opspore krigsforbrydere og lignende. S.8 kan være Sektion 8.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3919
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf CSJ » fre 19.05.2017 08:26

Jeg har fået en forespørgsel på denne nummerplade. Er der nogen der ved nogen om den, om den var fra undergrundshæren under besættelsen eller evt. noget andet militær?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2815
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf CSJ » lør 24.11.2018 19:20

Fundet på facebookgruppen Politibiler i Danmark. Muligvis endnu et par af undergrundshærens nummerplader.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2815
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf CSJ » fre 25.12.2020 12:41

I julegave fik jeg en lokalhistorisk bog om Stevns. Der er en artikel om befrielsen med dette billede af en motorcykelpatrulje klar til at rykke ud. Motorcyklernes numre er tilsyneladende gyldige St. Heddinge-numre i St. Heddinges laveste 2-cifrede serie. Men det er ikke normale forplader til motorcykler. Måske har man ikke kunnet skaffe mc-plader i en fart og så forsynet motorcyklerne med bilnummerplader.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2815
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Undergrundshærens nummerplader

Indlægaf TT » fre 25.12.2020 23:11

Eftersom samtlige 4 numre har fortid som bilnumre, er jeg ikke i tvivl om at du har ret i at man har taget nogle forhåndenværende bilnummerplader.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3919
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Foregående

Tilbage til Historiske billeder

cron