Hej Lincoln,
nej, det har "vi" vidst længe. Og det er klart udtryk for, at træerne vokser ikke ind i himlen og vi skal behandle den eksisterende ordning godt (dvs.for eksempel ikke misbruge med vanteplader på moderne hotrods etc.).
Den forrige skatteminister, superliberalisten Peter Christensen, skulle lige lave et fingeraftryk på den seneste registreringsbekendtgørelse, som lå klar til underskrift på ministerens bord, da regeringsrokaden satte Peter Christensen i stolen. Det var den der skulle åbne for 2-bogstavsplader.
Her fjernede han Motorhistorisk Samråds "monopol" på at "udstede" historisk korrekte nummerplader ved at fjerne ordet "korrekt" og samtidig give SKAT muligheden for at tildele numre. Jeg er ikke lige klar over om det var i samme omgang at SKAT meddelte at "ønskenumre" med 2 bogstaver ville slutte når det nye digitale register går i produktion. Jeg mistænker at det er her "de sure" medarbejdere ved SKAT stikker deres hovede frem. De, der syntes at hele dette cirkus med gamle nummerplader er noget pjat.
Jeg kender ikke detaljerne i det nye system, men jeg har ret godt indblik i hvordan IT systemer virker.
Grundlæggende er der ikke noget i vejen for at man kunne fortsætte med "ønskeplader" med 2 bogstaver. Der kan jo stadigt være biler med AA numre ( der er 10 biler og 1 motorcykel på observationslisten her på sitet), så DMR er designet til at kunne hoppe forbi numre, der stadig er i brug.
Der MÅ jo også være en dialog i systemet til at udstede 1-bogstavs numre vilkårligt som ønskenumre, så denne funktionalitet findes - men da specs til systemet er lavet længe før 2-bogstavs plader var en mulighed, har SKAT nok ikke, givet al det ballade der har været undervejs, villet
ændre dette.
Så som jeg ser det handler det om at SKAT skal bruge penge på et tidspunkt for at få [b]rettet[b] denne funktion til også at understøtte 2 bogstavs plader. Det kan være så simpelt som at et felt på skræmen skal udvides til 2 tegn og så måske noget valideringskode. Men med analyse og test skal det jo nok løbe op i nogle 100.000, så det har man nok ikke lyst til lige nu. Her er det at MhS evt. skal til at lægge noget politisk pres - f.eks. et spørgsmål til ministeren om hvad denne ændring vil koste at implementere.
Så ja - det er foreløbig bare ærgerligt. Jeg havde også en plan om engang at få en Taunus P2 som skulle have nummeret KA 39.988 som var familiens første bil og nummerplade.