Historisk korrekt nr. til 1957 Chevrolet

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Historisk korrekt nr. til 1957 Chevrolet

Indlægaf Doorslammer » man 12.09.2011 16:49

Hej alle i forummet!
Da jeg har købt en dejlig 1957 Chevrolet fra USA vil jeg gerne have et sæt historisk korrekte nummerplader til at fuldende originaliteten (også selvom bilen ikke er "født" i Danmark).
Jeg har kigget lidt på hjemmesiden, og synes der er forskellige muligheder i den periode. Sådan som jeg ser det, kunne man få nummerplader med 1 bogstav og så ellers med 3-6 cifre efterfølgende, og et punktum/prik imellem cifrene når det var 5 eller 6 cifre.
Hvad blev anvendt hvor, og hvordan blev det defineret?
Bliver de historiske nummerplader udleveret efter hvor jeg bor, dvs Herlev = K eller A eller er det helt tilfældigt, så jeg kunne ende op med en Randersplade (V)?
Har man selv nogen indflydelse på bogstavkombinationen?
Hvordan ville den helt rigtige historisk korrekte nummerplade se ud til en 1957 Chevrolet? Er det med 3,4,5 eller 6 cifre?
Kan man være helt sikker på at de udleverede nummerplader er historisk korrekte? (Har også en 1951 Chevrolet som har fået en handskenummerplade -hvilket jo ikke burde kunne ske, idet handskepladen udgik i 1950)
Havde amerikanerbilerne dengang anderledes/særlige numre?

Håber ikke det er for mange spørgsmål på en gang.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Jens Pedersen
Doorslammer
Medlem
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 22.05.2011 19:18

Re: Historisk korrekt nr. til 1957 Chevrolet

Indlægaf TT » man 12.09.2011 18:12

Der fandtes numre med et bogstav og alt fra 1-6 cifre. Antallet af cifre havde ikke nogen betydning i sig selv. Gamle numre blev genbrugt, så de udleverede plader kunne have et vilkårligt antal cifre, men det siger sig selv at man skulle være meget heldig for at få fat i en plade med et kort nummer.

Det maksimale antallet af cifre afhang af behovet. I Københavns Kommune (K) og Københavns Amt (A) blev der udleveret numre med op til 6 cifre. Bortset fra grænsenummerplader kom 6-cifrede numre først frem i den sidste del af 1950'erne.

I de øvrige områder blev der udleveret numre op til 5 cifre, dog kun 4 på Bornholm (J).

Man tog ikke hensyn til importbiler med hensyn til tildeling af numre. Man måtte tage det nummer man fik.

Man kunne godt møde en vanteplade på en bil fra 1951, da ejeren kunne overføre nummerpladerne til sin nye bil. Endvidere blev vanteplader som allerede var på anskaffet til motorkontorets lager, udleveret indtil der ikke var flere tilbage.

En person fra Herlev ville i 1957 have fået en nummerplade med A inden for en af de nummerserier der var tildelt Nordre Birk. Hvis man ikke overførte nummeret fra sin tidligere bil, ville man med størst sandsynlighed have fået et sekscifret nummer, men et 4- eller 5-cifret var ikke usandsynligt hvis motorkontoret var i en genbrugsperiode. For et 3-cifret nummer skulle man være meget heldig. 1 og 2 cifre fandtes ikke i Nordre Birk, idet Frederiksberg havde numrene A 1-99 (ja faktisk A 1-299).

Du kan ikke regne med at SKAT selv kan finde ud af at tildele dig et meningsfyldt nummer. Du kan ønske et nummer, men der er ingen garanti for at du kan få det, men det er dog heller ikke umuligt. Hvis du har en attest fra en motorhistorisk forening på at et bestemt nummer er historisk korrekt til din bil, har du muligvis en større chance for at få nummeret. Men det er uvist hvor meget SKAT lægger vægt på det.

Med hensyn til den historiske korrekthed af selve udførelsen er det mest et spørgsmål om hvilken forventning man har til nøjagtigheden. De 6-cifrede er ret gode da de ikke levner mulighed for at placere tegnene forkert. De 5-cifrede har undertiden en mærkelig placering af tegnene - enten med for stort mellemrum mellem bogstav og tal eller for lille mellemrum. De 4-cifrede er for lange i forhold til originalen og har cifrene placeret for tæt. Havde længden været korrekt, havde de 4-cifrede passet til en amerikanerbil. De 3-cifrede er udmærkede, men har dog normalt lidt for stort mellemrum mellem bogstav og tal, men er vel alt i alt acceptable.

Følgende 3-, 4- og 5-cifrede numre hørte til Nordre Birk:

A 300–499, 1500–1699, 2000–2999, 6900–8899, 16·500–19·999, 29·000–32·999, 36·000–40·999, 43·000–45·999, 55·000–59·999, 76·000–88·999

De 6-cifrede er aldrig blevet tildelt ved en bekendtgørelse, så de nummerserier skal udledes fra erfaring. Jeg tror jeg vi har nogle eksempler på 6-cifrede Nordre Birk-numre her og der.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3956
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historisk korrekt nr. til 1957 Chevrolet

Indlægaf dykker5502 » man 12.09.2011 22:08

TT skrev:Hvis du har en attest fra en motorhistorisk forening på at et bestemt nummer er historisk korrekt til din bil, har du muligvis en større chance for at få nummeret. Men det er uvist hvor meget SKAT lægger vægt på det.
Med en erklæring fra Motorhistorisk Samråd kan du være ret sikker på at få det nummer som MhS anbefaler/tildeler. Der er en aftale imellem MhS og SKAT om dette. Du kan læse mere på MhS's hjemmeside: http://motorhistorisk.dk/index.php?opti ... &Itemid=67

Det er min helt klare opfattelse, at en person, der i 57 havde råd til og fik indkøbstilladelse til et "dollargrin" dæleme ikke ville køre med hverken vanteplade eller lavt nummer. Derfor er det min opfattelse at de fleste US biler fra man begyndte med 6 cifre og til 1958 hvor man begynder med 2 bogstaver, alt overvejende havde 6 cifrede numre for at signalere at bilen var ny med ny nummerplade.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1143
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historisk korrekt nr. til 1957 Chevrolet

Indlægaf CSJ » man 12.09.2011 22:24

Meget tyder på at Nordre Birk har haft serierne fra lidt over A 100·000 til omkring 111·999.
Børge Kaa's Ford T Touring havde A 110·441, og han boede formentlig på det tidspunkt i Nordre Birk (det kan Dykker måske bekræfte?).
Mogens Landsvigs Goliath havde A 110·603 (det har hans søn oplyst i en tidligere tråd i dette forum).

og formentlig også serien omkring A 130·000-139·999.
et sted på nettet er fundet et billede af en Henschel lastbil fra Herlev med gule plader A 130·024.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2828
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Historisk korrekt nr. til 1957 Chevrolet

Indlægaf TT » tirs 13.09.2011 07:00

I Veterantidende for nogle numre siden forekommer A 131·125 på sorte plader. Den er formentlig også fra Nordre Birk. I så fald kunne man forestille sig at 130·XXX-serien er brugt til last- og varevogne, mens man har brugt A 131·XXX og og følgende numre til personbiler - så langt man nu er nået. Helt til 139·999 er man næppe nået. 110·603 er efter det oplyste udleveret sidst i 1956. Efterfølgende har man så måske haft en genbrugsrunde (man skulle genbestille afmeldte numre mindst en gang årligt) hvorefter man er sluttet af med et begrænset antal numre i den nye A 13X·XXX serie.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3956
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historisk korrekt nr. til 1957 Chevrolet

Indlægaf CSJ » tirs 13.09.2011 09:03

Fungerede det danske eet-bogstav system i princippet på samme måde som det nuværende svenske system, at man systematisk vekslede mellem perioder med nye numre og perioder med genbrug af gamle udgåede 'opsparede' numre?
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2828
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Historisk korrekt nr. til 1957 Chevrolet

Indlægaf dykker5502 » tirs 13.09.2011 12:28

CSJ skrev:Børge Kaa's Ford T Touring havde A 110·441, og han boede formentlig på det tidspunkt i Nordre Birk (det kan Dykker måske bekræfte?).
Jeps! Børge Kaa har formentlig registreret Ford T'en på værkstedsadressen Brudelysvej 16 i Bagsværd:

Ford_T_Web.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1143
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historisk korrekt nr. til 1957 Chevrolet

Indlægaf Doorslammer » fre 16.09.2011 17:17

Hej Alle,
undskyld jeg ikke har skrevet tilbage, men er lige ved at komme ovenpå efter en gang influenza.
Tusind tak for de mange svar. Jeg er blevet meget klogere nu, og vil rette henvendelse til MHS.
Endnu engang 1000 tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Jens
Doorslammer
Medlem
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 22.05.2011 19:18

Re: Historisk korrekt nr. til 1957 Chevrolet

Indlægaf TT » fre 16.09.2011 20:54

CSJ skrev:Fungerede det danske eet-bogstav system i princippet på samme måde som det nuværende svenske system, at man systematisk vekslede mellem perioder med nye numre og perioder med genbrug af gamle udgåede 'opsparede' numre?


Det var lidt i samme retning.

Fra et cirkulære fra 1937:

§ 2. Stk. 1. Hver 1. Januar, og saa ofte det i Aarets Løb maa anses for hensigtsmæssigt, udarbejdes der efter Nummerfølge en Fortegnelse over ledige Numre i Motorregistret. Denne Fortegnelse danner Grundlaget for Bestillinger af Kendingsmærker, der agtes anvendt til Indregistrering, idet Bestilling sker i den ved Fortegnelsen angivne Rækkefølge, saaledes at ikke tidligere benyttede Numre først rekvireres, naar der ikke er flere ledige Numre ifølge Fortegnelsen.

§ 2. Stk. 2. Er bestemte Numre i Motorregistret forbeholdt visse Dele af Politikredsen eller visse Motorkøretøjer, udarbejdes der særskilte Fortegnelser for hver enkelt Gruppe af forbeholdte Numre.

§ 5. Stk. 1. Salg af Kendingsmærker til Brug ved Indregistrering skal ske nøjagtigt i den Orden, hvori de er opført i Beholdningsbog I, og Salg bør først ske udmiddelbart forud for Indregistreringen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3956
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historisk korrekt nr. til 1957 Chevrolet

Indlægaf CSJ » lør 17.09.2011 09:05

Min families Ford B som jeg tidligere har fortalt om
viewtopic.php?f=35&t=218
blev indregistreret i december 1952 med H7388. På dette sene tidspunkt af året må man således have været i gang med en genbrugsrunde i St. Heddinge.

St. Heddinge havde kun 5 serier ialt (1-99, 800-1099, 2200-2799, 7000-7999, 13·000-14·999), hvoraf den højeste serie stammer fra en bekendtgørelse så tidligt som i 1928.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2828
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Historisk korrekt nr. til 1957 Chevrolet

Indlægaf Doorslammer » søn 23.10.2011 18:29

Hej igen,
jeg bliver altså nødt til at om i ved hvad der er helt korrekt nummerpladeform til sådan en 1957 Chevrolet. Sådan som jeg tror det er, så skal der være rektangulære nummerplader i begge ender, og altså ikke nogen kvadratisk bagpå. Mener også man kunne få et jern-DK-skilt at sætte i forlængelse af den rektangulære nummerplade dengang. Jeg synes jeg har svært ved at støve nogle gamle billeder op af, hvordan nummerpladerne sad på som ny i 1957 på Chevroletterne..
Håber nogen herinde måske kan hjælpe med at bekræfte hvad der er det rigtige:-)

Med venlig hilsen
Jens
Doorslammer
Medlem
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 22.05.2011 19:18

Re: Historisk korrekt nr. til 1957 Chevrolet

Indlægaf Doorslammer » man 24.10.2011 21:18

Hej igen,
nu har jeg været hjemme i min mors gamle fotoalbum og kigget dem alle sammen igennem fra 1955 til 1962. Jeg fandt desværre ikke billeder af en 1957 Chevrolet, men fandt tilgengæld en 1955 Chevrolet, som havde den rektangulære plade bagpå. Desværre var det ikke de originale nummerplader fra 1955, da den havde KB-nummerplader, og altså må være omregistreret på et tidpunkt efter 1958.
Mht DK-skilt, så havde den bogstaverne D og K skruet ind i bagklappen i forlængelse af nummerpladen på højre side. Det var forholdsvis store bogstaver, samme højde som nummerpladen, og de ser ud til at være forkromede.

Med venlig hilsen
Jens
Doorslammer
Medlem
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 22.05.2011 19:18

Re: Historisk korrekt nr. til 1957 Chevrolet

Indlægaf TT » man 24.10.2011 22:16

Kvadratiske bagnummerplader til biler kom først i 1966 (*), så en bil fra 1955 har haft rektangulære nummerplader både foran og bapå. Størrelsen af nummerplader udleveret før 1.4.1958 var afhængig af antallet af cifre. I perioden 1950-1958 var 4-cifrede plader eksempelvis 32 cm, mens 5- og 6-cifrede begge var 40,5 cm. I dag er de 4-cifrede 34,5 cm.

(*) Bortset fra en kort periode 1928-1930 hvor 5-cifrede bagnummerplader var kvadratiske.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3956
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader

cron