Lysegule nummerplader

Spørgsmål og diskussioner om danske nummerpladers design (skrift, EU-mærke, hologram etc.)

Lysegule nummerplader

Indlægaf TT » ons 06.08.2008 14:12

Farven på de gule plader der er udleveret inden for de seneste ca. 2 år synes at være lysere end farven på de gule plader der er leveret tidligere. Prøv at sammenligne en gul plade som begynder med V med gule plader som begynder med fx R, S og T. Enten er farven skiftet på et tidspunkt hvor der blev udleveret nummerplader med U, eller også bliver nummerpladerne mørkere med alderen selv om man egentlig skulle tro det var modsat.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Lysegule nummerplader

Indlægaf nikrha » tors 07.08.2008 08:13

Hej Thomas

Sjovt at du kommer ind på netop dette med de gulenummerplader. Har netop selv de senste dag faktisk reflekteret over om ikke der var en farveforskel fra VB og frem i forhold til tidligere.
Jeg tro bestemt ikke de ældre nummerplader er blevet mørkere med tidens tand. Ved direkte sammenligning mellem to gulpladebiler ved siden af hinanden er forskellen tydelig.

Hvorfor man så har valgt en lysere gul farve - det skal jeg af gode grunde ikke kunne sige noget om, men det er jo ikke i forbindelse med overgang til nyt design i øvrigt...

Mvh
Niels
nikrha
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 16.06.2008 11:05

Re: Lysegule nummerplader

Indlægaf AndersF » søn 10.08.2008 00:03

Jeg har også lagt mærke til farveforskellen. Så i dag en mørkegul nummerplade der startede med UR samt en lysegul nummerplade der startede med UV. Det interessante er at jeg også har set en nummerplade i det gamle design der startede med XC samt en erstatningsnummerplade i det nye design som begge så mørkegule ud. Måske er der blot tale om en produktionsfejl. Mht. stjernerne på de nye EU-plader går jeg ud fra at disse skal have en nøje specificeret gul farve,
i så fald vil en gul plade med EU-symbol komme til at have to forskellige gule farver, da stjernernes farve næppe er den samme som den der ellers anvendes på pladen.

MVH AndersF
AndersF
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: søn 29.06.2008 10:22
Geografisk sted: Herlev

Re: Lysegule nummerplader

Indlægaf nikrha » man 11.08.2008 19:48

Jeg må nok støtte Anders i sin observation, har se XD 89294 i gammelt design i dag - tilsyneladende mørkegul. Det skal dog bemærkes at det gik lidt hurtigt og der ikke lige var noget at sammenligne med. Men pladen var ikke entydigt lysegul.
Produktionsfejl - tja, måske.

/Niels
nikrha
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 16.06.2008 11:05

Re: Lysegule nummerplader

Indlægaf TT » fre 15.08.2008 18:27

Der har nok ikke været skelnet mellem mørke- og lysegule blanke plader på lageret, så der kan have været enkelte mørkegule tilbage helt til produktionens afslutning. Jeg har dog ikke bemærket nogen mørkegule med høje bogstavkombinationer endnu.

De gule plader i det nye design er klart lysere end de gamle mørkegule, men muligvis lidt mørkere end de lysegule.

I øvrigt udviser de blå diplomatplader også en hel del farvevariation. På billeder af tidligt producerede blå diplomatplader synes de at være mere lyseblå end nu. Selv nyere diplomatplader kan ses både som både mellemblå eller mørkeblå.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Lysegule nummerplader

Indlægaf nikrha » tirs 19.08.2008 21:59

Ved nærmere eftersyn er det konstateret at føromtalte XD 89294 (genset i nærheden af mit arbejde) er lysegul i farven, stort set samme gælder tilsyneladende gulenummerplader i nyt design (set som erstatningsplade) samt trailerplade med 1. bogstav N og O.
Mon ikke der er tale om et bevidst skifte - evt. for at lette læsbarheden på afstand.
nikrha
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 16.06.2008 11:05

Re: Lysegule nummerplader

Indlægaf TT » søn 24.08.2008 11:30

I Frankrig er et af argumenterne for at gå over til hvide nummerplader bagpå at den gule farve indeholder bly.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Nummerpladedesign