Hej Bønnis,
Den 06.11.2008 03:22 skrev Thomas Thorsen på nrpl.dk bl.a.:
"Det er svært at give en udtømmende beskrivelse af forskellene mellem de originale og de historisk korrekte nummerplader.
De historisk korrekte nummerplader har en helt plan overflade, dvs. bogstaver og baggrund ligger helt i niveau. På de originale nummerplader med ét bogstav (og på de ældste med to bogstaver) var der en slags reliefeffekt så bogstaverne og baggrunden ligger i forskelligt niveau. Farvelaget på tegnene på originale nummerplader er oftest heller ikke jævn, som det er på de nye nummerplader.
Der er også typografiske forskelle. Vantepladerne er dog ret godt eftergjort. Historisk korrekte nummerplader med 1-taller er engang imellem faldet anderledes ud end de typisk ville have gjort oprindelig.
På etbogstavsnummerpladerne fra 1950'erne er der betydelige typografiske forskelle.
Bogstaverne D og Æ er helt forkerte i forhold til originalerne. Bogstavet D's bue havde dengang forlængelser til venstre for den lodrette streg foroven og forneden, nøjagtig som på nummerpladerne fra 1958. Disse forlængelser mangler på de historisk korrekte nummerplader. Bogstavet Æ's tværstreg gik dengang hele vejen igennem og lå under bogstavets midte, hvilket gav bogstavet et sært udseende. På de historisk korrekte nummerplader er tværstregen i A-delen af bogstavet placeret lavt, mens den i E-delen af bogstavet er placeret midtpå.
På nummerplader med 5 cifre står cifrene på de historisk korrekte nummerplader meget tættere på tusindadskilleren end på de originale nummerplader hvor der er god luft på begge sider af det hævede punkt. Se nedenstående link (Klip linket ud og sæt det ind i browserens adressefelt).
viewtopic.php?f=4&t=11
På nummerplader med 3 og 4 cifre står tegnene på de nye nummerplader tættere sammenpresset end de normalt gjorde på de oprindelige nummerplader. Der var dog nogen variation på de oprindelige nummerplader.
Der er mere luft til venstre for bogstavet og til højre for nummeret på de nye nummerplader end der normalt var på de gamle nummerplader, omend de gamle også her udviste nogen variation."
Er der nogen der ved om Motorhistorisk Samråd eller andre arbejder for eller planlægger at arbejde for at de ovenstående fejl kan blive rettet?
At vi nu får fremstillet de historiske nummerplader i udlandet gør det måske ikke nemmere, men man skulle dog tro at konkrete typografiske fejl ville kunne rettes ved en simpel ændring i de forlæg som leverandøren arbejder efter.
Med hensyn til at kende forskel på historiske og ægte emaillenummerplader kan jeg supplere med at på de historisk korrekte nummerplader er tallenes og bogstavernes overflade mat, medens baggrundsfarven er blank. Man kan både føle og høre det når man lader en negl glide hen over pladen. Tal og bogstaver gør modstand mod bevægelsen og udsender en slæbende lyd, medens neglen glider ubesværet og lydløst hen over baggrundsfarven.
hilsen Jesper