af Kardanaxel » søn 01.05.2011 20:27
Hej Claus
Tillykke med resultatet.
Jeg må dog tilstå at jeg ikke syntes at den alm kvadratiske nummerplade klæder bilen, dog glæder det mig at du ikke har tilvalgt EU mærket som når der er valgfrihed ikke hører hjemme på en gammel bil.
Jeg kan også godt følge dig i at en alm aflang sort nummerplade vil være svær at sætte bag på en bil som din.
Men en amerikansk plade er ifgl TT standardiseret til 15,5/30,5 cm mens den danske almindelige firkantede som du nu har sat på bilen er 21/30,9 og dermed højere end rammen mens den er bredere end den amerikanske.
Det er som det tidligere er nævnt originalt med en aflang type 6 plade på din bil ved første reg. men fra 1/4 - 1966 blev det muligt at få den kvadratiske sorte på 20/23 til biler, dette skete bla fordi den aflange plade ikke virkede harmonisk på især VW bobbel og også på amerikaner biler.
Du kan derfor efter min bedste overbevisning sagtens bede om at få en kvadratisk plade med bogstaver efter 1/4-1966, idet det må formodes at det var det man ville udlevere til din bil ved omregistrering efter denne dato. Derfor vil det være historisk korrekt, men ikke bilens nr fra ny, men den kunne jo også være kommet ind brugt i 1966.
Jeg er meget sikker på at MhS vil give dig en erklæring så du kan få sådan en plade, for efter min bedste overbevisning så bør den kunne sidde i "hullet"
mvh
Henrik