Jeg fik en mail idag fra en bekendt, som har været på motorkontoret i Nærum, og bestilt historiske plader til hans klassiske bil fra perioden 1958 - 1976. Da han har dokumentation for oprindeligt nummer udfylder han ansøgningsskemaet med ønske om dette nummer og vedlægger kopier af dokumentationen (gl. registreringsattest). Der var ingen problemer på motorkontoret. Nu får vi se om han så får det nummer, men det bør han jo, da det jo ikke kan være i brug (endnu).
Der er god grund til at Skat godt kan finde ud af det når sagen er så klar. Skat har i nogen tid ment at noget af det MhS har lavet tidligere lige så godt kunne laves af Skat selv. For eksempel i de (mange) tilfælde, hvor der er dokumentation for et særligt nummer/første nummer.
At kalde dette for "Ønskeplade light" er ikke hlt ved siden af
I de tilfælde hvor der ikke er ønsker om særligt nummer er der i hver bogstavkombination reserveret 3000 numre - fordelt på motorcykel og bil - og for biler fra efter 1966 - tillige kvadratisk bagplade. Intervallerne er spredt ud over de teoretisk mulige numre så nogen bogstaver har reserveret f,eks 20.000 - 20.999 og andre 45.000 - 45.999 osv. Om man har fulgt min udmelding i forbindelse med høringen og sikret at intervallerne for de egnsbestemte ikke overstiger det nummer man faktisk nåede til ved jeg ikke, men jeg har ikke grund til at tro andet et det har man gjort. Der er overhovedet ikke nogen grund til
ikke at gøre det.
Så jeg vil tro at numrene vil passe med bogstaverne, men det springende punkt er, om hvilke bogstaver man vil få for biler fra før 1966. Jeg kunne godt forestille mig at man kan få helt vilkårligt - eller bogstavkombination efter nuværende bopæl og så passende nummer.
Her er det så man kan få en erklæring fra MhS om en bestemt bogstavkombination og nummer, som MhS så med nogen ret kan hævde kunne have været udleveret omkring det tidspunkt bilen blev registreret med første gang. Husk på at de nye regler også gælder for biler fra før 1958 og der har MhS - Qua at de har administreret det siden 1997 - en liste over hvilke biler med hvilken 1. registreringsdato der har fået hvilke numre. Derfor har de de bedste muligheder for at vælge de rette bogstaver og numre.