Ja, det er præcis det der er "problemet".
Jeg overværede for mange år siden en diskussion på det gamle Motorkontor i Nærum imellem en medarbejder fra Søllerød kommune og lederen af Motorkontoret. Sagen drejede sig om en lille Mercedes eller Hanomag lastbil med ekstra stor kabine med bagsæder. Modellen var ret populær i tiden hos netop kommunale gartnerafdelinger, der lige kunne have en trillebør, nogle skovle mm. og en lille bunke grus på ladet og så plads til 4 mand - ELLER - i versionen uden bagsæder - yderligere værktøj under lås eller i tørvejr.
Diskussionen var om en model med bagsæde og lederen var i tvivl om der skulle gule plader på sådan som kommunalmanden anførte. Det endte med gule plader, fordi reglerne er at du GERNE må have flere med i en gulplade bil hvis de er nødvendige for det arbejde der skal udføres der hvor man er på vej hen til.
Det gælder jo når 4 kommunale gartnere er på vej ud for at lægge nogle fliser eller lappe et hul i vejen og dengang krævede det 4 mand
.
Hvis de giver en af kontordamerne et lift ned til stationen er det ulovligt, og de kan i værste fald, ud over bøde, blive afkrævet en anden afgift og omregistrering til hvide plader.
For Dansk Vejhjælp eller Falck er det jo ikke scenariet. De benytter bilen til vare- OG persontransport. Derfor de hvide plader.
Jeg kender så ikke reglerne for registrerimgsafgift for lastbiler på hvide plader, men jeg tvivler stærkt på at DVH og Falck betaler 180% i afgift for disse køretøjer. Bl.a. fordi det også er udrykningskøretøjer, så det skulle ikke undre mig der er en "Lex Falck" der lige præcis adresserer disse køretøjer.