TT skrev:
Wienerkonventionen siger i dens nyeste udgave at nummerplader med kendingsbogstaver anbragt på en af flere forskellige måder (sammen med mærke for international økonomisk organisation (fx EU-emblem), eller sammen med nationalflag eller andet nationalt symbol (fx Dannebrog eller Danmarks rigsvåben), eller uden et symbol) skal anderkendes som erstatning for det ovale nationalitetsmærke. Der er ikke krav om at kendingsbogstaverne står i en blå stribe. Striben kan være en hvilken som helst farve, eller der kan være en anden adskillelse fra registreringsnummeret, eller kendingsbogstaverne kan stå i en anden farve end registreringsnummeret. Kendingsbogstaverne kan stå enten til venstre eller til højre på nummerpladen, men hvis der er en "regional" stribe som i Frankrig eller Italien, skal kendingsbogstaverne være til venstre.
De nuværende danske nummerplader med EU-symbol og bogstaverne DK:
EU-forordningen gør danske EU-nummerplader gyldige som nationalitetsmærke i hele EU + EØS.
Wienerkonventionen gør danske EU-nummerplader gyldige som nationalitetsmærke i de lande der har ratificeret konventionen.
Eventuelle danske nummerplader med dannebrog og bogstaverne DK:
EU-forordningen ville ikke gøre danske dannebrogsnummerplader gyldige som nationalitetsmærke nogen steder.
Wienerkonventionen ville gøre danske dannebrogsnummerplader gyldige som nationalitetsmærke i de lande der har ratificeret konventionen.
De fleste europæiske lande har ratificeret Wienerkonventionen, men fx ikke Storbritannien, Irland, Spanien og Tyrkiet. Dannebrogsnummerplader ville således ikke være gyldige som nationalitetsmærke i disse lande, og køretøjet skulle ved kørsel i de pågældende lande principielt have et ovalt DK-skilt på.
I ovenstående udredning forstår jeg ikke hvad "eller uden et symbol" indebærer.
Hvis det skal forstås som at de danske neutrale plader bare kan tilføjes et lille DK efter de gengivne regler fra Wienerkonventionen om vejtrafik, så bør det gøres hurtigst muligt.
Det praktiske argument for EU-plader (som vel burde hedde Europa-plader, da de kan komme fra ikke-EU-lande medlem af Europarådet) har hele tiden været at man ikke behøver klæbe et ovalt DK-skilt på bilen. Ved at der tilføjes et DK på selve den neutrale plade kunne der komme tæt på ligestilling mellem blåt mærke og neutral.
Kun de lande som ikke har ratificeret konventionen vil herefter være en formel hindring, og blandt de nævnte lande er Storbritannien ikke længere EU-medlem med en EU-forordning til at overtrumfe nationale regler. I praksis vil eksempelvis spansk politi nok undlade at påtale danske plader med et tydeligt Dannebrog og DK på pladen, mens de måske nok vil tro et diminutivt DK på en ellers neutral plade ikke er nationalangivelse nok.
Ellers er der ingen tvivl om bilforhandlernes tendens til at indregistrere med blåt mærke i stedet for neutralt.
Selv sørgede jeg for at der hos forhandleren blev afkrydset i rubrikken ikke-EU ved nummerpladetype. Hvis ikke jeg havde gjort det, så ville det automatisk blive EU-plader.
Imidlertid blev bilen alligevel registreret med plader med blåt mærke, som i øvrigt kommer fra Europarådet og derfor kan bruges af ikke-EU-lande som Norge og Ukraine.
Fordi jeg valgte at insistere på neutrale plader måtte bilen omregistreres og forårsagede foruden en lidt indviklet procedure yderligere 1 uges ventetid på bilen.
Husk i øvrigt at kalde neutrale plader ved rette navn som det gøres i køretøjsregistreringsbekendtgørelsen. Altså neutrale i modsætning til ikke-neutrale som foruden Europa/EU også ville omfatte dansknationale Dannebrogplader, hvis de eksisterede.
§ 93. En autoriseret nummerpladeoperatør bestemmer selv hvilke typer af nummerplader, operatøren vil have på lager, inden for de rammer, der følger af § 38, stk. 2. Vælger operatøren at lagerføre nummerplader af en type, der findes som såvel EU-nummerplade som neutral nummerplade, skal operatøren have begge typer på lager.