Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Jesper Bering » man 26.07.2010 12:45

dykker5502 skrev:Jeg skal spørge Erik Mieth om dette asap. Det er jo hos MhS (Erik Mieth) reserveringen sker, så.....

Kære Michael,

Er der nogen udsigt til at der kommer gule nummerplader med? Og i givet fald: også gule eetbogstavsplader?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » tirs 27.07.2010 08:07

HVIS Skat går ind i også at lave gule plader, så vil det være tosset ikke at dække hele det tidsspand der var gule plader. Som jeg ser det er der nogle teknikalities - for eksempel de mange vare- og lastbiler der er omregistreret til hvide/sorte plader gennem tiden, men ellers er som de skulle være for at være til gule plader - skal de kunne få gule plader?
Spørgsmålet om papegøjeplader vil også ligge lige om hjørnet så. Og hvordan skal vi håndtere processen - idag sendes der ikke billeddokumentation med, men hvordan sikrer vi at Brian ikke bestiller gule plader til noget der ikke er til gule plader?
En detalje, som jeg ikke tror er negativ lige nu, men som omvendt kunne ændre et og andet er, at INGEN af de klubber der MÅ eksistere for lastbilsentusiaster, er med i MhS.

Sidste melding er at gule plader er ikke lige om hjørnet. Nu gælder det 2 bogstavs pladerne først.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1143
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Jesper Bering » tirs 27.07.2010 16:11

Kære Michael,

Tak for svar. Jeg venter tålmodigt men længselsfuldt videre.

Jeg kan godt se problemerne. Med hensyn til Brian-aspektet: Jeg troede der var rutinemæssig kontakt mellem veteranbilsejeren og Erik i hvert tilfælde - men det er muligvis bare noget jeg bilder mig ind, fordi jeg selv var i ivrig kontakt med Svend Draaby i sin tid. Hvis kontakten er der, kan udveksling af billeder vel ikke være noget problem.

Nu er der jo krav om at køretøjet skal være i nær original stand for at få veterannummerplader. Hvis dette krav skal have nogen mening, vil rutinemæssig indlevering af billeder velsagtens være velbegrundet? Tænk blot på de sørgelig mange Hot Roddere der har fået veteranplader.

Jeg kan GODT forestille mig at Skattevæsenets embedsdamer m.fl. ikke vil blive glade for at skulle håndtere billeder. Men alligevel.

Den eneste lastvognsklub jeg kender til, er Vauxhall-Bedford Klub Danmark, og de har jo som navnet antyder også personvogne. Jeg har ikke hørt noget videre til dem i de senere år, jeg tror ikke der er farlig megen aktivitet i den klub, og jeg kunne godt forestille mig at de ikke har råd til at melde sig ind i MhS.

Langt de fleste veteranlastvogne ejes mig bekendt af Vognmandsforretninger, der har et eksemplar af den vogn som grundlæggeren startede firmaet med. Og den slags folk er sjældent klubmennesker.

Hvis du har brug for kontakter vedrørende dette emne, vil jeg foreslå Jørgen Kjær og Aage Louring.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf CSJ » ons 22.09.2010 14:51

Jeg har haft besøg af Erik Mieth som led i arbejdet med at designe bogstaverne til de historiske 2-bogstav emaljeplader.
Jeg drøftede også D og Æ's typografi i design 1950 med ham. Men han mente at disse bogstaver godt kan have haft forskelligt udseende i løbet af perioden 1950-58.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2828
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf perhag » ons 22.09.2010 19:27

CSJ skrev:Jeg har haft besøg af Erik Mieth som led i arbejdet med at designe bogstaverne til de historiske 2-bogstav emaljeplader.


Det at de dygtigste nummerpladekendere hjælper med at gøre de historiske plader helt originallignende har den bivirkning at ingen så længere vil kunne skelne originale plader fra de historiske.

Interessen fra den store gruppe veteranbilejere vil jo være at deres nyudleverede plader ligner de originale mest muligt, men måske kan vi ganske få nummerpladenørder alliere os med det betragtelige antal klassikerbilejere med originalemaljeplader fra 1958-1976, sådan at der tilføres de historisk korrekte plader et diskret kendemærke, som viser at de ikke er originale.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 809
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » ons 22.09.2010 19:54

Bogstaverne D og Æ på de historisk korrekte nummerplader type 1950-1958 er efter min opfattelse designet efter fri fantasi og uden hold i den historiske virkelighed. Hvis man som Erik Mieth har en alternativ teori om udseendet af D og Æ end den der p.t. kan dokumenteres, må man kunne sandsynliggøre den. At de kan have set forskellige ud i noget af perioden er simpelt hen ikke et argument. Det er en uunderbygget tese. Jeg vil gerne udfordre dem der mener at D og Æ på et tidspunkt i perioden 1950-1958 har set anderledes ud end det vedlagte, til at dokumentere det.

En del af tegnene på de historiske plader rammer forbi det oprindelide design, men ingen er så langt ved siden af som D og Æ fra 1950. Researchen da man indførte de historiske nummerplader har enten ikke været god nok, eller også har man afveget designet med vilje. Det sidste tror jeg ikke på.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3956
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » ons 22.09.2010 19:59

perhag skrev:
CSJ skrev:Jeg har haft besøg af Erik Mieth som led i arbejdet med at designe bogstaverne til de historiske 2-bogstav emaljeplader.


Det at de dygtigste nummerpladekendere hjælper med at gøre de historiske plader helt originallignende har den bivirkning at ingen så længere vil kunne skelne originale plader fra de historiske.

Interessen fra den store gruppe veteranbilejere vil jo være at deres nyudleverede plader ligner de originale mest muligt, men måske kan vi ganske få nummerpladenørder alliere os med det betragtelige antal klassikerbilejere med originalemaljeplader fra 1958-1976, sådan at der tilføres de historisk korrekte plader et diskret kendemærke, som viser at de ikke er originale.


Jeg har svært ved at tro man ikke kan kende forskel når man kommer tæt på.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3956
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Jesper Bering » ons 22.09.2010 21:51

Kære Per og Thomas,

Selvfølgelig kan man kende forskel - er vi nørder eller er vi ikke? Alene det at den emaille der bruges på nostalgipladerne, er helt ren, er da et tydeligt kendemærke. Alle de gamle plader jeg har studeret nærmere, har haft hvidt støv i den sorte emaille, og større eller mindre fejl i tegnenes kontur.

Bortset fra det, kan det da ikke være meningen at pladerne ikke skal ligne de originale mest muligt. De eneste der kan have en berettiget interesse i at kunne skelne, er myndighederne, og de ved udmærket i forvejen om et bestemt nummer er en original plade eller en nostalgiplade. Bemærk at jeg skrev 'berettiget'.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » ons 22.09.2010 22:01

En mulig køber af et køretøj til salg har også en berettiget interesse i at vide om køretøjets nummerplade er original eller en moderne kopi - hvad vel ikke er principielt forskelligt fra andre dele af køretøjet. Det bør dog ikke betyde at det ikke tilstræbes at de synlige dele af de historisk korrekte nummerplader kommer så tæt på det originale som overhovedet muligt. Den moderne oprindelse af en historisk korrekt nummerplade vil sikkert afsløre sig for kenderen alligevel.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3956
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » tors 23.09.2010 07:21

Der er masser af forskelle! De ældre typer var oprindeligt lavet af malet jernplade og er ofte rustne her og der - de moderne er perfekt malet på aluminiums plader. Type 4 & 5 har ikke den bøsning og hullet som de oprindelige havde og som Jesper er inde på er emaliearbejdet idag "perfekt" mens det i sin tid i høj grad var håndarbejde. Type 3 pladerne var iøvrigt stemplet med politiets stempel i rødt - det er de historiske ikke.

Der BLEV altså gjort et pænt stykke arbejde i sin tid, men det er vist rigtigt at der var nogle af bogstaverne man ikke kunne finde. Jeg er helt klar over at det sikkert er sket via hvad man vidste hvem havde uden at man gik ud "offentligt" og eftersøgte. Det var der vist ikke tid til i sin tid.

Denne gang er man i lidt bedre tid og er rundt og tegne af fra originale nummerplader. Her HAR man faktisk efterlyst plader med bogstaver man mangler - 4 stk. - kan ikke huske hvilke - Z var vist et af dem.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1143
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » tors 23.09.2010 07:52

Det eneste bogstav til sorte plader i 1958-designet jeg ikke har ganske godt styr på, er O (så hvis nogen har et rigtigt godt billede af bogstavet, modtager jeg det gerne). Mit eneste billede af et O blev desværre uskarpt.

Jeg opfordrer i øvrigt til at man får læst rigtig godt "korrektur" på 1958-tegnene, så man undgår de meget dårligt digitaliserede tegn der p.t. leveres på type 4- og type 5-pladerne, og at korrekturen foretages af folk der har sans for skriftdetaljer.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3956
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf CSJ » tors 23.09.2010 08:40

dykker5502 skrev:Z var vist et af dem.


Z er netop et af de bogstaver jeg har hjulpet MhS med. O er også det eneste af de manglende bogstaver jeg ikke har kunnet være behjælpelig med. Det er det sjældnest forekommende bogstav i design 1958, det forekommer kun i Svendborg amt, og aldrig som andet bogstav. Så nu må MhS nok en tur til Fyn for at få designet det sidste bogstav.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2828
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » tors 23.09.2010 19:26

Med lidt behandling af billedet lykkedes det at få noget fornuftigt frem. Med lidt knofedt kan man få det helt perfekt.

o_raw.jpg


Bredden er 61 pct. af højden.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3956
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf perhag » tors 23.09.2010 20:29

TT skrev:Det eneste bogstav til sorte plader i 1958-designet jeg ikke har ganske godt styr på, er O (så hvis nogen har et rigtigt godt billede af bogstavet, modtager jeg det gerne). Mit eneste billede af et O blev desværre uskarpt.


I forummet her blev der vist for nylig afbildet et sådant foto taget på Bornholm af en Morris Mascot med OR20800. Samme bil og plade observerede jeg for en del år siden på en sidevej til Blegdamsvej i København.

I en ugeavis er der tidligere i år bragt billeder af et par originale plader med O.

Et nyt foto af en traktorplade med ON på side 16 i http://www.e-pages.dk/ugeavisenoeboen/9/

Et gammelt foto af en for mig ukendt bilmodel med O-plader fra 1950-1958 på side 8 i http://www.e-pages.dk/ugeavisenoeboen/10/
perhag
Medlem
 
Indlæg: 809
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf perhag » tors 23.09.2010 20:41

Må indrømme at jeg ikke med sikkerhed kan skelne historisk korrekte plader fra de originale ligegyldigt hvor tæt jeg kommer på. Derfor ønsker jeg mig en klar detalje til at adskille originale og historiske plader.

Det går nok ikke at foreslå det forkætrede hologram på de historiske plader, men f.eks. et forhøjet hvid punktum eller lignende ville næppe afføde de store protester og måske glæde en del ejere af originale plader.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 809
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » tors 23.09.2010 21:09

Fotoet skal være taget vinkelret på pladen og det skal være en sort plade med hvid skrift. O'ets facon er kompliceret. Det er ikke bare en ellipse, så det er heller ikke nok at kende højde og bredde, selv om det selvfølgelig hjælper.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3956
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » tors 23.09.2010 21:23

Det er mit indtryk at man vil have de rigtige plader for så at tegne bogstaverne af på "madpapir" eller også for at fotografere dem under helt kontrolerede forhold. Carsten må have set hvordan det foregår.

Der er 5 observationer her på sidem som alle er synet inden for de seneste 8 år og derfor må være i kredsløb. Det har jeg informeret Erik Mieth om.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1143
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » tors 23.09.2010 22:16

dykker5502 skrev:Det er mit indtryk at man vil have de rigtige plader for så at tegne bogstaverne af på "madpapir" eller også for at fotografere dem under helt kontrolerede forhold. Carsten må have set hvordan det foregår.

Der er 5 observationer her på sidem som alle er synet inden for de seneste 8 år og derfor må være i kredsløb. Det har jeg informeret Erik Mieth om.


5 observationer?

På observationssiderne er der mindst 42 biler med ikke-udløbet syn (se nedenstående liste). Nogle af deres ejere er utvivlsomt medlem af DVK. Dermed kan de måske findes i DVK's medlems- og køretøjsliste. Man kan kontakte en af ejerne. Måske kan man endda finde en i hovedstadsområdet, så man ikke skal rejse så langt for at få tegnet O'et af.

Chevrolet 1926, OH 32.638
Ford 1930, OH 32.038
Ford 1930, OT 20.828
Ford 1932, OR 20.117
Ford 1949, OH 29.803
Ford 1960, OR 20.537
Ford 1961, OH 24.817
Ford 1962, OH 27.756
Ford 1965, ON 20.301
MG 1961, ON 22.046
Morris 1936, OH 27.604
Morris 1954, OH 23.008
Morris 1962, OH 25.262
Morris 1962, OH 26.025
Morris 1964, OR 20.800
Morris 1966, OH 20.139
Opel 1951, ON 22.520
Opel 1960, OH 31.765
SAAB 1964, OR 20.015
Volkswagen 1965, OH 31.358
Volkswagen 1966, OA 21.385
Volvo 1953, OA 20.255
Volvo 1954, OR 21.005
Volvo 1957, OT 23.123
Volvo 1960, ON 20.634
Volvo 1960, ON 21.703
Volvo 1961, OH 29.516
Volvo 1962, OR 21.299
Volvo 1962, OT 25.834
Volvo 1963, OH 28.286
Volvo 1963, OR 21.540
Volvo 1964, OA 21.943
Volvo 1964, OA 23.936
Volvo 1965, OH 24.386
Volvo 1965, OT 21.127
Volvo 1966, OH 32.651
Volvo 1966, OH 33.538
Volvo 1966, OT 26.138
Volvo 1967, OA 25.901
Volvo 1967, OR 21.499
Volvo 1967 ON 23.598
Willys 1946, OH 31.856
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3956
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Kardanaxel » fre 24.09.2010 01:00

Nu sad jeg jo som kasserer i MhS da de historiske nummerplader blev iværksat.

Det var Svend Draaby som stod for research, bidraget af nogle i systemet men vist mest på hvor og hvornår givne kombinationer kom ud, det mundede ud i et lille skriv som vist ikke længe er udgivet og som formentligindeholder nogle unøjagtigheder. Jeg har det et sted men har aldrig fået taget mig sammen til at lave det over i elektronisk form, men måske et vinterjob.

Jeg ved ikke hvor man fik fat i originale modeller fra, men fik vel en del fra bla. Teknisk museum's samling men sikkert også fra private samlinger.

Materialet hvordan det så var fik Fritz Knudsen så og han lavede så rentegning og grafisk arbejde ud fra det, om der for type 1, 2 og 3 er tale om delvis gætterier ved jeg ikke, vil tro at type 4 og 5 florerer i så mange originaler at det er muligt at finde dem og det troede jeg faktisk at man havde.

At det var FK der tegnede er jeg sikker på, han fik et honorar for arbejdet fremgår det af regnskabet som jeg lige var inde og kigge på.

Men jeg husker også at der blev talt (SD) om at FK's første arbejde blev kasseret af Stig Ravn, men det er min opfattelse at han så lavede det om og stadig er første led i kopikæden.

Forstærkningen ved hullerne i type 4 og 5 blev bevidst valgt fra da producenten fandt det besværliggjorde og fordyrede produktionen, heller ikke alle plade størelser blev lavet man holdt sig til et sortiment der kunne dække alle muligheder, type 5 med vulstkant blev valgt fra for at standardisere.

Stemplet på type 3 var man bevidst om, men fandt det for besværligt at lave.

SD har flere gange over for mig hævdet at alle plader er lavet efter originale specifikationer som han havde fra et eller andet myndigheds skriv - som han nu aldrig fremlagde.

SD har som Erik Mith aldrig været særligt lydhøre over for mint fremførende med en for lang 4 ciftet type 5 plade på trods af at jeg har foto men ikke fysisk dokumetation for at de ER for lange, syntes at det er som om man ikke er så lydhør over for at gå ind og bede om at få ændret i produktionen, måslke fordi vi så er nogen der vil hævde at vi er berettiget til nye og mere korrekte plader uden beregning.

Personligt ser jeg gerne at de historiske er 99% korrekte, men de kunne jo have et eller andet på bagsiden som kunne indikere genfremstillingen

Nok for i nat, jeg er kommet ned der hvor mit indlæg er så langt at jeg ikke kan se mens jeg skriver (hvorfor er det sådan?)

Mvh
Henrik
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » fre 24.09.2010 07:42

Det er dokumenterbart at adskillige af bogstaverne i type 5 er forkerte. Mest forkert er D og Æ. Men i hvert fald også B, C, J og X afviger i betydelig grad fra originalen. Cifrene har det på de nyeste plader ikke særlig godt. Rundingerne er kantede og stregbredden varierer. Jeg tror det skyldes en dårlig digitalisering. De 4-cifrede plader har, som du siger, forkert længde.

Digitaliseringen er gået endnu hårdere ud over type 4-tallene. 2-tallet og 5-tallet er helt forfærdelige, og de fleste af de andre ser heller ikke godt ud. Tidligere så de bedre ud, men de har aldrig været korrekte. Bogstaverne er i de fleste tilfælde nogenlunde, og vanten er fin.

Afvigelserne på type 5-pladerne må skyldes mangel på originaler. Hvorfor type 4-pladernes cifre afviger fra det oprindelige, er svært at forklare, da der må have været originaler nok til at lave cifrene. At Fritz Knudsen har tegnet tegnene fremgår også af en artikel som jeg tror jeg har linket til engang. Det har han gjort godt i de fleste tilfælde, men nogle steder er jeg overbevist om at han har været nødt til at gætte. På type 1-pladerne synes jeg dog ikke han har ramt datidens stil.

Placeringen af tallene er generelt dårlig og der er en tendens til at tallene står for tæt, så der bliver et (for) stort mellemrum mellem bogstav og cifre. En 4-cifret type 4-plade uden 1-taller skal eksempelvis have nogenlunde lige stort mellemrum mellem bogstavet og tallene som mellem de enkelte cifre indbyrdes. De laves imidlertid med stort mellemrum mellem bogstavet og tallene, så cifrene kommer til at stå for tæt. Det samme gælder 4-cifrede type 5-plader, mens der er rettet op på de 5-cifrede type 5-plader. Motorcykelplader i type 4 har i de senere få placeret nederste linjes tal alt for lavt. Mellemrummet mellem pladens underkant og nederste række skal være den samme som mellem pladens overkant og øverste række. I stedet laves de med nederste række i samme afstand fra underkanten som på bilnummerplader, og det er forkert. Endvidere mangler hullet forneden på motorcykelplader type 4 og 5. Det kunne ellers gøre monteringen mere stabil og mindre udsat for vibrationer. Type 4-plader med flere 1-taller bliver oftest placeret på for lang en plade.

Jeg har fremført noget af ovenstående for Erik Mieth, men det prellede desværre af. Carsten har tidligere prøvet at påvirke Svend Draaby med D og Æ, men det prellede også af. I nogle tilfælde henvises der til en skrivelse, som skulle eksistere. Uanset om skrivelsen eksistere eller ej, så var virkeligheden dog anderledes, hvilket kan dokumenteres med overlevende nummerplader og billeder (meget af det dokumenterende billedmaterialet er endda fra DVK's tidsskrifter gennem årene). Jeg kan godt forstå man er tilbageholdende med at ændre i designet af de historiske nummerplader, men så skulle man indrømme at det var det der var problemet i stedet for at afvise at der er fejl. Nogle af fejlene er endog opstået eller blevet værre mens de historiske nummerplader har været her, fx de kantede cifre på type 5, de helt proportionsforvrængede cifre på type 4-plader og den forkerte placering på type 4 motorcykelplader. Disse ændringer er sikkert produktions- eller producent-betingede, men de burde have været påtalt.

Hvornår de enkelte nummerkombinationer kom ud, kan man finde her på nrpl.dk. Den liste fra veterankredse jeg har set, indeholder inkonsistente betegnelser på politikredsene som antageligvis bunder i at bekendtgørelserne anvendte forskellige betegnelser på de samme politikredse, da de officielle navne var for lange og upraktiske. Til listen her på nrpl.dk har jeg parret bekendtgørelsens varierende korte betegnelse med den korrekte administrative enhed, så der bliver konsistens i betegnelserne. Derudover har listen her på siderne bekendtgørelsernes ikrafttrædelsesdato, hvor "veteranlisten" har udstedelsesdato, men det betyder mindre. Både min og "veteranlisten" savner oplysninger om numre tildelt 1955 og frem, da det ikke længere skete i bekendtgørelser.

Henrik, hvis dit indlæg bliver langt, skulle din browser gerne lave en scroll-bar til højre for tekstfeltet så du ved at trække i den, kan se hele indlægget. Det kan jeg i hvert fald mens jeg skriver dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3956
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader

cron