af TT » fre 24.09.2010 07:42
Det er dokumenterbart at adskillige af bogstaverne i type 5 er forkerte. Mest forkert er D og Æ. Men i hvert fald også B, C, J og X afviger i betydelig grad fra originalen. Cifrene har det på de nyeste plader ikke særlig godt. Rundingerne er kantede og stregbredden varierer. Jeg tror det skyldes en dårlig digitalisering. De 4-cifrede plader har, som du siger, forkert længde.
Digitaliseringen er gået endnu hårdere ud over type 4-tallene. 2-tallet og 5-tallet er helt forfærdelige, og de fleste af de andre ser heller ikke godt ud. Tidligere så de bedre ud, men de har aldrig været korrekte. Bogstaverne er i de fleste tilfælde nogenlunde, og vanten er fin.
Afvigelserne på type 5-pladerne må skyldes mangel på originaler. Hvorfor type 4-pladernes cifre afviger fra det oprindelige, er svært at forklare, da der må have været originaler nok til at lave cifrene. At Fritz Knudsen har tegnet tegnene fremgår også af en artikel som jeg tror jeg har linket til engang. Det har han gjort godt i de fleste tilfælde, men nogle steder er jeg overbevist om at han har været nødt til at gætte. På type 1-pladerne synes jeg dog ikke han har ramt datidens stil.
Placeringen af tallene er generelt dårlig og der er en tendens til at tallene står for tæt, så der bliver et (for) stort mellemrum mellem bogstav og cifre. En 4-cifret type 4-plade uden 1-taller skal eksempelvis have nogenlunde lige stort mellemrum mellem bogstavet og tallene som mellem de enkelte cifre indbyrdes. De laves imidlertid med stort mellemrum mellem bogstavet og tallene, så cifrene kommer til at stå for tæt. Det samme gælder 4-cifrede type 5-plader, mens der er rettet op på de 5-cifrede type 5-plader. Motorcykelplader i type 4 har i de senere få placeret nederste linjes tal alt for lavt. Mellemrummet mellem pladens underkant og nederste række skal være den samme som mellem pladens overkant og øverste række. I stedet laves de med nederste række i samme afstand fra underkanten som på bilnummerplader, og det er forkert. Endvidere mangler hullet forneden på motorcykelplader type 4 og 5. Det kunne ellers gøre monteringen mere stabil og mindre udsat for vibrationer. Type 4-plader med flere 1-taller bliver oftest placeret på for lang en plade.
Jeg har fremført noget af ovenstående for Erik Mieth, men det prellede desværre af. Carsten har tidligere prøvet at påvirke Svend Draaby med D og Æ, men det prellede også af. I nogle tilfælde henvises der til en skrivelse, som skulle eksistere. Uanset om skrivelsen eksistere eller ej, så var virkeligheden dog anderledes, hvilket kan dokumenteres med overlevende nummerplader og billeder (meget af det dokumenterende billedmaterialet er endda fra DVK's tidsskrifter gennem årene). Jeg kan godt forstå man er tilbageholdende med at ændre i designet af de historiske nummerplader, men så skulle man indrømme at det var det der var problemet i stedet for at afvise at der er fejl. Nogle af fejlene er endog opstået eller blevet værre mens de historiske nummerplader har været her, fx de kantede cifre på type 5, de helt proportionsforvrængede cifre på type 4-plader og den forkerte placering på type 4 motorcykelplader. Disse ændringer er sikkert produktions- eller producent-betingede, men de burde have været påtalt.
Hvornår de enkelte nummerkombinationer kom ud, kan man finde her på nrpl.dk. Den liste fra veterankredse jeg har set, indeholder inkonsistente betegnelser på politikredsene som antageligvis bunder i at bekendtgørelserne anvendte forskellige betegnelser på de samme politikredse, da de officielle navne var for lange og upraktiske. Til listen her på nrpl.dk har jeg parret bekendtgørelsens varierende korte betegnelse med den korrekte administrative enhed, så der bliver konsistens i betegnelserne. Derudover har listen her på siderne bekendtgørelsernes ikrafttrædelsesdato, hvor "veteranlisten" har udstedelsesdato, men det betyder mindre. Både min og "veteranlisten" savner oplysninger om numre tildelt 1955 og frem, da det ikke længere skete i bekendtgørelser.
Henrik, hvis dit indlæg bliver langt, skulle din browser gerne lave en scroll-bar til højre for tekstfeltet så du ved at trække i den, kan se hele indlægget. Det kan jeg i hvert fald mens jeg skriver dette indlæg.