Kære nummerplade-venner !
Vi ved jo alle at 1958 lokal-systemet var et godt system i 1958, men kapaciteten blev udnyttet noget hurtigere end "ide-manden" havde forudset, derfor fik vi Centralregistreret i 1966 og nye bogstav-kombinationer med deraf følgende store kapacitet og dette kørte jo til 2009.
Jeg har tit tænkt på følgende :
Når 1966 systemet blev indført af kapacitetshensyn, har det undret mig at man ikke ville køre 1958 systemet helt ud til grænsen inden skiftet, netop for at udnytte den givne kapacitet inden man tog hul på et nyt system, der nok var stort, men ikke ubegrænset ?
Tænkt eksempel : Her i Varde var ZA og ZB reserveret, men langt fra udnyttet. Tænk om Varde Motorkontor var blevet ved at modtage ZA og ZB plader frem 45.999 så var der dog gået lang tid inden Varde "tog for sig" af numrene i det nye 1966 system ?
Bornholm kørte på JA plader, de kunne da evt. have beholdt deres J frem til JZ, gad vide om det kunne have rakt til vore dage ?
Samme tænkte eksempler kan jo skrives om de fleste andre registreringsområder i landet, kapacitetsproblemet har klart været størst i KA-KN Københavns-området, men kunne dog have fortsat til KX 45.999 og derefter AB eller hvor langt Centralregistret nu var nået til i udlevering ?
Vi ved også alle at kombinationerne i 1958 systemet skulle passe med folks bopæl og det kunne blive vanskeligt at have så mange kombinationer klar til produktion og fordeling / oplagring inden de lokale motorkontorers efterspørgsel, men dette kunne være klaret ved at opgive registreringsområderne og blot vedtage en lov " alle kombinationer findes over hele landet" ( som det jo dybest set er blevet ). Så kunne man have kørt de vedtagne kombinationer færdige, startende med forbogstav A og fordele dem til hele landet, fortsætte med B og slutte med ZR ( som var højest vedtagne ) og først derefter starte med AB20.000-AB59.999.
Før 1966 var det også muligt at overføre brugte numre til nye biler, denne mulighed kunne man også fortsat have tilladt.
Uha for en ubenyttet kapacitet der lagde der i ovennævnte flere forslag ?
Vi ved jo alle at ovennævnte ikke skete, men mon nogen af jer ved HVORFOR ?
Jeg tænker på om det ligger i datidens EDB muligheder der ikke kunne administrere det ? Nu om dage kan man jo fint omregistrere brugt bil med brugte plader til ny ejer, uanset om kombinationen er 1958 eller 1966 eller sort eller hvid plade.
Bagklogskabens ulideligt klare lys kan ikke bruges til nogen ting nu, men jeg tænker lige...med det bøvl der har været med det digitale motor register så kunne slut-datoen med ZZ jo have ligget pænt ude i fremtiden, hvis mine ovennævnte ideer havde været datidens virkelighed ?
Ligger det hele i datidens EDB systemer eller har det blot været en politisk vilje om at indføre det nye system og så ellers " op i håret " med det gamle system trods manglende udnyttelse eller ligger svaret gemt i noget helt andet jeg ikke har tænkt på ?
Tror på at flere af jer tænker kloge tanker og prøver at svare efter bedste evne, på forhånd tak.
Hygge og hilsen fra Vestjylland