af TT » fre 11.06.2010 19:55
Løse prøveskilte findes siden 1.1.2008 kun som selvklæbende prøvemærker, men der er ingen forskel fra den tidligere ordning med løse prøveskilte udformet som egentlige nummerplader, bortset fra at mærkerne ikke skal leveres tilbage.
Allerede før 1919 fandtes prøveskilte med påskriften "Prøvevogn" over registreringsnummeret. Jeg har ikke kunnet finde noget formelt omkring det før 1919, hvor udformningen prøveskiltene blev skrevet ind i bekendtgørelsen.
I 1921 blev almindelige nummerplader sorte, men man valgte de omvendte farver til prøveskilte, nemlig sort på hvid. Der skelnes i bekendtgørelsen reelt mellem faste prøveskilte og løse prøveskilte, men udseendet er ens.
I 1950 får de løse prøveskilte rødt bogstav, mens de faste fortsat har sort bogstav. I forbindelsen med cenraliseringen af motorregistreringen fra 1966 fik de løse prøveskilte tocifret rødt motorkontornummer i stedet for røde lokale kendingsbogstaver. Løbenummeret er fortsat sort.
I 1958 får prøveskiltene to bogstaver, men farverne er de samme.
I 1976 indføres de hvide reflekterende nummerplader, hvilket betyder at de faste prøveskilte får røde bogstaver. De løse prøveskilte har fortsat rødt motorkontornummer og løbenummer i sort.
I 1997 fik nogle motorkontorer — herunder Rødovre og Nærum — prøvemærker i stedet for løse prøveskilte. Prøvemærkerne har motorkontornummer og et femcifret løbenummer i sort.
I 2008 overtager SKAT registreringen fra Politiet, og alle nummerpladeekspeditioner får prøvemærker, og de løse prøveskilte udgår dermed. De første to cifre har ikke længere noget med motorkontoret at gøre, men er fortløbende fra 10. P.t. udleveres prøvemærker med 11.