Hvor er det dejligt, at der er gode folk her, som kan svare for en
Jeg har i de sidste dage talt med flere gulplade ejere af biler fra efter 1-4-58, og de var angiveligt alle klar til at skifte, men de var også erhvervsdrivende, hvor de ekstra dyre nummerplader måske er et mindre problem.
Jeg tror også holdningen til historiske plader er ændret fra en vis skepsis i starten til en meget fin opbakning. Jesper, det kunne være interessant hvis du spurgte de samme igen, for der er klart mange flere vare-og lastvogne der har overlevet fra efter 1958.
Jeg har faktisk sagt til flere at jeg ville arbejde for gule plader, og det står jeg ved. I første omgang skal jeg overbevise MhS om at der er grundlag for det.
Der ER embedsmænd i Skat der syntes det er noget pjat med de der historiske plader, men IKKE blandt de medarbejdere MhS samarbejder med, og de SKAT medarbejdere jeg har været i kontakt med har også uopfordret givet udtryk for at de syntes det er en fin ordning.
Det er lovfæstet at ministeren KAN sætte en ordning istand, men ikke at han SKAL. Derfor kan det stoppes eller i hvert fald ikke udvides yderligere. Imidlertid har man investeret i at IT systemet kan håndtere de usædvanlige numre og det nye system har jo også indlagt faciliteter til de historiske plader.
Med de mange - over 1000 - køretøjer på historiske plader ville det jo være absurd at stoppe ordningen og registrere disse om på hvide refleksplader. Den ordning er kommet for at blive. Man må heller ikke glemme at Skat har en betydelig indtægt ved ordningen. Ud over de sædvanlige 1180 kr. for et sæt nummerplader kommer yderligere 1300 kr. for de historiske plader og i lyset af at det vist koster nogle få hundrede kroner at lave nummerpladerne er Skat dækket pænt ind. Det er i høj grad MhS der har arbejde med ordningen og det får de ikke en krone for. Det øvrige administrative arbejde svare ret nøje til det Skat alligevel skal lave.
Når man så tilligger at mange af pladerne erstatter allerede erhvervede hvide refleksplader, så er det en fornuftig ordning for Skat.
Vi skal være glade for ordningen og for dem med køretøjer i den rette alder - bakke op om den ved at få historiske plader på køretøjet. Her bør man fremhæve Svend Dråby, som i årevis gjorde et utrætteligt arbejde for at få de stive embedsfolk i justitsministeriet med på ideen så vi idag har ordningen. Jeg tror de færreste egentlig er klar over hvor meget krudt Svend faktisk brugte på det arbejde.